روز ديپلماتيك روحاني

روز گذشته حسن‌روحاني با سفراي جديد كشورهاي مختلف ديدار كرد و در اين ديدارها مطالبي را بيان كرد كه بازتاب جهاني داشت. او در همچنين با سفراي جديد كشورمان در چند كشور ديگر نيز گفت‌وگو داشت. روحانی در این دیدار، برای سفرای جدید آرزوی موفقیت کرد و از آنان خواست ضمن معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشورمان به سرمایه‌گذاران و بخش‌های خصوصی و دولتی محل ماموریت خود، بیش از پیش برای توسعه، تقویت و تحکیم روابط و مناسبات همه جانبه با دیگر کشورها تلاش کنند. رییس جمهور همچنین با اشاره به انتخاب خانم حمیرا ریگی، سفیر جدید ایران در برونئی به عنوان دومین سفیر زن و دومین سفیر اهل سنت جمهوری اسلامی ایران، بر استمرار حضور بانوان در سطوح مختلف مدیریت کشور به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت تاکید کرد. «حمیرا ریگی » سفیر جمهوری اسلامی ایران در برونئی، « اکبر امینیان » سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری چک ، « محمد فرازمند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و « علیرضا کاظمی ابدی » سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت روابط ایران با کشورهای محل ماموریت خود در زمینه های مختلف، بر تلاش و جدیت در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری های همه جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کردند.
حمايت دولتي از مادورو
حسن روحانی روز شنبه، هنگام دریافت استوارنامه کارلوس آنتونیو آلکا لاکوردونس، سفیر جدید جمهوری ونزوئلا، تاکید کرد: ما پشتیبان دولت قانونی آقای مادورو هستیم و معتقدیم که مردم ونزوئلا با وحدت و ایستادگی در کنار دولت ، این توطئه را نیز مانند توطئه‌های قبلی خنثی خواهند کرد. ريیس جمهور با بیان اینکه آمریکا توطئه جدیدی علیه دولت و ملت ونزوئلا آغاز کرده است، گفت: آمریکایی ها اساسا با همه انقلاب‌های مردمی و کشورهای مستقل مخالفند و می‌خواهند با سرکوب انقلاب ها و کشورهای مستقل، بر دنیا مسلط شوند. روحانی خاطرنشان کرد:آمریکایی‌ها حتی دیگر قدرت‌هاي دنیا را هم تحمل نمی کنند به‌طوری که رفتار تحکم‌آمیز آن‌ها را نسبت به روسیه، چین و حتی اروپا نیز شاهدیم. وي با بیان اینکه شیوه جدیدی که آمریکایی ها با ایجاد دولت در دولت در ونزوئلا به‌کار گرفته اند، یکی از کارهای بسیار زشت است که امروز در جهان شاهدیم، افزود: انقلاب‌های مخملی را از طرف آمریکایی‌ها دیده بودیم اما مداخله به این صورت در ونزوئلا، شیوه جدیدی است که آغاز کرده‌اند. روحانی با اشاره به روابط خوب تهران و کاراکاس، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور طی سال‌های اخیر بسیار خوب و صمیمانه بوده است که در دوره آقای نیکلاس مادورو نیز ادامه یافت. ريیس دولت با تاکید بر اینکه ایران به توسعه روابط خود با کشور دوست ونزوئلا ادامه می‌دهد، تصریح کرد: در زمینه‌های سیاسی و همچنین اقتصادی و سرمایه‌گذاری، مسیر گذشته در روابط دو کشور را ادامه خواهیم داد. روحاني همچنین انتخاب لاکوردونس به عنوان یک شخصیت فعال و عنصری موثر در دولت ونزوئلا را به عنوان سفیر این کشور در تهران، نشانه اهتمام کاراکاس برای توسعه روابط دو کشور دانست . سفیر جدید جمهوری بولیواریِ ونزوئلا در تهران نیز طی سخنانی با قدردانی از حمایت های رهبر انقلاب اسلامی، دولت و ملت ایران از مردم و دولت این کشور در مقاطع مختلف، گفت: در این نبرد و توطئه جدید ما با امپریالیسم جهانی روبرو هستیم اما مردم ونزوئلا در این مبارزه پیروز خواهند شد. کارلوس آنتونیو آلکا لاکوردونس ضمن تقدیم استوارنامه خود به ريیس جمهور ، به روابط خوب ایران و ونزوئلا در همه زمینه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان كرد: ما در مسیر مبارزه با امپریالیسم و مقابله با توطئه‌ها، روي کمک دوستان خوب خود از جمله ایران حساب کرده‌ایم. سفیر جدید ونزوئلا در تهران همچنین با ابلاغ سلام های گرم نیکولاس مادورو، از طرف ريیس جمهور و مردم کشورش چهلمین سالگرد پیروز انقلاب اسلامی را به رهبر انقلاب اسلامی، دولت و مردم ایران تبریک گفت.
رايزني عليه تروريسم


روحانی همچنين روز شنبه هنگام دریافت استوارنامه رفعت مسعود، سفیر جدید پاکستان در تهران با بیان اینکه دو ملت نسبت به هم علاقه‌ای دوستانه، ‌برادرانه و تاریخی دارند، اظهارداشت: باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های مشترک استفاده کنیم. روحانی با اشاره به اینکه فرصت‌های بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف اقتصادی وجود دارد، گفت: احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یکی از پروژه‌های مهم دو کشور است و خوشحالیم که امروز توانسته‌ایم به تمامی تعهدات خود در این راستا عمل کرده و لوله انتقال گاز را به نزديكي مرز پاکستان برسانیم و امیدواریم این پروژه با تلاش مسئولان پاکستانی به زودی عملیاتی شود. ريیس جمهور با بیان اینکه ایران منبع مطمئن تامین انرژی برای پاکستان است، افزود: آماده احداث نیروگاه‌های بیشتر برای تامین برق مورد نیاز این کشور هستیم. وي با اشاره به اهمیت توسعه همکاری‌های ایران و پاکستان در آب‌های جنوب، خاطر نشان کرد: باید از ظرفیت دو بندر مهم چابهار و گوادر به عنوان بنادری که مکمل یکدیگر هستند، به خوبی استفاده کنیم. روحاني با بیان اینکه مرزهای ایران و پاکستان باید مرزهای امن باشند، بر ضرورت تلاش در راستای توسعه امنیت مرزهای دو کشور و تسریع در آزادی مرزبانان گروگان در خاک پاکستان تاکید کرد. رييس‌دولت، ایران، پاکستان و ترکیه را از بنیانگذاران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در منطقه دانست و افزود: باید در زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی و توسعه صلح و ثبات منطقه‌ای، همکاری نزدیک‌تری با هم داشته باشیم.رفعت مسعود، سفیر جدید پاکستان نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه به رييس‌جمهور کشورمان و تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بر ضرورت تلاش برای توسعه و تقویت همه جانبه مناسبات و همکاری‌های دو کشور تاکید کرد. سفیر جدید پاکستان با اشاره به اینکه دولت و مردم پاکستان، ایران را کشوری دوست و برادر می‌دانند و همواره برای ملت ایران احترام زیادی قائل هستند، گفت: روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف به‌ویژه در زمینه خط لوله انتقال گاز از ایران روند خوبی دارد و خوشحالیم که می‌توانیم در بخش‌های مختلف با ایران همکاری کنیم. رفعت مسعود با بیان اینکه مرزهای دو کشور باید امن باشند تا همکاری‌های اقتصادی و روابط مردم دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کند، گفت: پاکستان متعهد به تضمین امنیت مرزهای خود با جمهوری اسلامی ایران است. وی با بیان اینکه ایران و پاکستان نقش مهمی در توسعه صلح و ثبات منطقه‌ای دارند، گفت: گسترش همکاری‌های دو کشور در راستای امنیت منطقه‌ای و مبارزه با بی‌ثباتی و تروریسم فرصت‌ها را برای تروریست‌ها از بین خواهد برد.
دست ياري به سوي همسايه
حسن روحانی در ادامه و هنگام دریافت استوارنامه دریا‌اورس، سفیر جدید ترکیه، روابط تهران و آنکارا را تاریخی و برادرانه توصیف کرد و اظهار داشت: امروز دیدگاه دو کشور از لحاظ سیاسی به منطقه و جهان، بسیار نزدیک است و در کنار هم در مبارزه بزرگ علیه تروریسم شرکت مي‌كنيم و نسبت به توسعه روابط دو جانبه از اتفاق نظر برخوردار هستيم.ريیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز روابط تهران با آنکارا صمیمی‌تر، نزدیک‌تر، عمیق‌تر و طولانی‌تر از 40 سال گذشته است و بدون تردید این روابط دوستانه به نفع دو کشور و منطقه است و می‌توانیم با کمک یکدیگر صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان بیاوریم.وي گفت: امروز سه کشور ایران، ‌روسیه و ترکیه در کنار هم برای یک مساله مهم منطقه‌ای مانند سوریه مشارکت سیاسی دارند و این از نکاتی است که کمتر در روابط دو کشور سابقه داشته است.ريیس جمهور با تاکید بر گسترش روزافزون روابط اقتصادی دو کشور، گفت: در مسیر تقویت روابط اقتصادی باید علاوه بر بخش‌های دولتی، بخش‌های خصوصی خود را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم و ظرفیت‌های بزرگ همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، ترانزیت و بندر را در راستای منافع دو کشور و منطقه فعال‌تر سازیم؛ در این زمینه اتصال دریای سیاه و مدیترانه به خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند می‌تواند بسیار مهم باشد. روحانی با بیان اینکه تهران و آنکارا در مسایل بین‌المللی و جهانی نیز از دیدگاه‌های بسیار نزدیکی برخوردار هستند، گفت: ایران و ترکیه در مسائل مختلف جهان اسلام، از جمله فلسطین، یمن و میانمار هم دیدگاه‌های نزدیکی دارند.دریا اورس، سفیر جدید ترکیه نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با تبریک فرا رسیدن دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: همه تلاش خود را به‌کار خواهم گرفت تا روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بیش از پیش گسترش یابد.سفیر جدید ترکیه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دو همسایه دوست و برادر و دو کشور نیرومند و قدرتمند منطقه هستند و ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه روابط دارند که مصمم هستیم همه این ظرفیت‌ها را فعال کنیم.