اولتيماتوم حذف!

لايه‌هاي قدرت در ايران به شكل و شمايل‌هاي مختلف در حال فعاليت‌ هستند و هركدام به طريقي براي رسيدن به اهداف نهايي كه دارند اقداماتي را در دستور كار قرار مي‌دهند؛ عده‌اي در كف خيابان‌ها، برخي در نهادهاي مختلف، جمعي در بنيادهاي تحت‌نظر حاكميت و قشري نيز با حضور در بخش‌هاي تصميم‌گير و تصميم‌ساز در مسير دستيابي به هدف‌هايي خاص كوشش دارند. اين جريان براي رسيدن به خواسته‌هاي خود همه افراد، جريان‌ها و حتي نهادهايي كه در مقابل مسير آن‌ها باشند را زير پا مي‌گذارند و پيش مي‌روند. در همين راستا شاهد آن بوديم هرگاه شخصيت‌هاي مطرحي كه در متن نظام بودند نيز قدمي بر خلاف مصالح آن‌ها برداشتند، زير آماج و حملات استخوان خورد كردند. چندان نيازي نيست به روزهاي اوايل انقلاب و ده‌هاي 70 و 80 رجوع كنيم؛ هرچند كه در آن روزگار اين رويداد به وفور رخ‌داده است ولي در همين ماه‌هايي كه بر كشور گذشت، حسن‌فيروزآبادي، محموداحمدي‌نژاد و علي لاريجاني سه گزينه مشخصي هستند كه سيبل حملات بوده‌اند.
از دو گزينه نخست كه بگذريم، براي علي‌لاريجاني به تازگي حواشي ايجاد شده است. ماجرا اين‌گونه بود كه طبق اخبار، علي لاريجاني به عنوان سخنران مراسم 22 بهمن كرج انتخاب شده بود ولي با فشارهاي خاص، پركردن نمايشي طومار و اولتيماتوم امام جمعه كرج اين سخنراني كنسل شد.
وصله ناجور!
در همين راستا فردي به نام حسین نیکزاد كه رسانه‌هاي وابسته به جريان خاص، او را مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی البرز معرفي مي‌كنند در خصوص لغو سخنرانی ريیس مجلس در کرج گفته است كه پس از آنکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز علی لاریجانی را به عنوان سخنران مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در کرج معرفی کرد، بسیج دانشجویی استان نامه‌نگاری‌های خود را برای تغییر سخنران آغاز کرد. نیکزاد ادامه داد: با توجه به مواضعی که لاریجانی در تصویب برجام، پالرمو و CFT و FATF به عنوان ريیس مجلس شورای اسلامی اتخاذ کرده، به نظر می‌رسد وی مناسب سخنرانی در روز ۲۲ بهمن نباشد. مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجويی البرز بیان کرد: روز جمعه نیز امام جمعه کرج در خطبه‌های نماز جمعه این موضوع را مطرح کرده و گفته است که هفته آینده درباره این موضوع بیشتر سخن خواهد گفت. به گزارش خبرگزاري دانشجو وابسته به بسيج دانشجويي، پیش از این بسیج دانشجویی دانشگاه البرز طی نامه‌ای به ريیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز به این موضوع اعتراض کرده و درخواست تغییر سخنران را داده بود. در این نامه اشاره شده که نقش لاریجانی در حمایت و تصویب برجام بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل سخنرانی رييس مجلس در راهپیمایی مردم کرج مصداق «وصله ناجور» است.


بهانه فرار از ايستادگي
بعد از اين هياهو دفتر علي‌لاريجاني، كه فردي محافظه‌كار است اطلاعيه‌اي صادر كرد. در اطلاعيه دفتر رییس مجلس شورای اسلامی آمده است: در پی حواشی به وجود آمده درباره سخنران مراسم ۲۲ بهمن کرج و در راستای حفظ وحدت، سخنرانی علی لاریجانی در این روز در کرج لغو شد. این اطلاعیه می‌افزاید: ريیس مجلس براساس اصرار جناب آقای لطفی، قائم مقام محترم آیت ا... جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخنرانی روز ۲۲ بهمن را پذیرفتند و تصور این بود که با آقای امام جمعه هماهنگی شده است. در ادامه این اطلاعیه آمده بود كه لاریجانی وقتی مطالب ایشان را شنید، سخنرانی خود را لغو کرد و گفت:«مساله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته ای بدهند». این اطلاعیه می افزايد: «امروز کشور به وحدت نیاز دارد و به ويژه راهپیمایی ۲۲ بهمن بايد مظهر وفاق در کشور باشد و آقای امام جمعه خودشان سخنرانی کنند یا از هر کسی که مطلوب‌شان هست، دعوت کنند».
احياي گروه‌‌هاي فشار
اينكه سخنران يك مراسم چه كسي باشد چندان اهميتي ندارد ولي اين رويه كه با تهديد و زور بخواهند به هدف برسند، اقدامي تأمل برانگيز و منفور است. اينكه امام جمعه کرج که این روزها هم ردیف افرادی مانند علم‌الهدی و احمدخاتمی تعریف می‌شود، در اظهاراتی که بوی تهدید می‌داد برای رییس‌مجلس خط و نشان بکشد و در ادامه، پیاده نظام این جریان نیز با امضای نمایشی یک طومار، از دور به لاریجانی چنگ و دندان نشان دادند تا سمت آن‌ها پیدایش نشود، جاي نقد دارد.
مردودي لاريجاني
از طرف ديگر اينكه علی‌لاریجانی به جاي ايستادگي در برابر اين فشارها، فراركند و اتحاد را بهانه كند، اقدامي نامناسب است. به نظر لاريجاني بیشتر از آنکه دلش برای وحدت بسوزد برای خودش سوخت که قرار بود توهین بشنود یا اینکه با مُهر و لنگه کفش به سمتش حمله شود.مانند اتفاقی که بهمن ۹۱ برای او در قم رخ داد و دارو دسته افراط‌گرا به فرمان برخی، او را گل‌باران کردند البته با کفش! لاریجانی در آن زمان پیگیری خاصی انجام نداد و تنها به چند گزارش بسنده کرد ولی مماشات‌های این چنینی تاثیری بر عزم گروه‌های فشار ندارد و دل‌شان را نرم نخواهد کرد. در آن زمان نه دولت روحانی و حمایت از برجام بود و نه لاریجانی با خاتمی عکس یادگاری گرفته بود ولی کینه آن‌هایی که در مجلس از وی زخم خورده بودند، سبب آن رویداد شد. بعد از ۶ سال دوباره این جریان سرباز کرده و تخلیه فشار می‌کند؛ البته باید خداراشکر کرد که به این حد از مدنیت رسیده‌اند که با طومار امضا کردن اعتراض می‌کنند و حملات فیزیکی را کنار گذاشته‌اند ولی تفکر همان تفکر است و اگر میدان ببینند قصه تکرار خواهد شد. لاریجانی اگر خیال ۱۴۰۰ در سر دارد از امروز باید بداند که فرار و مماشات، همان بلایی را در پی خواهد داشت که برای روحانی به وجود آورد و وی را در دل مردم کشت؛ بنابراین برای رسیدن به اهداف کلان در حوزه‌های انتخابی باید هزینه داد، هزینه‌هایی که فارغ از دلبری‌های مناصب انتصابی است و تفاوت دارد.