دستیابی کروزهای ایران به 1350 کیلومتری آن سوی مرزها

همزمان با ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در دومین روز دهه مبارک فجر موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه» ساخته متخصصان و دانشمندان عرصه دفاعی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با آزمایش پروازی موفق رونمایی و آماده تحویل به هوافضای سپاه شد. به گزارش فارس و دفاع پرس، موشک هویزه که یک موشک کروز زمینی است، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارد و با توجه به قابلیت‌های تاکتیک‌پذیری بالا، ماندگاری طولانی در صحنه نبرد و رادارگریزی می‌تواند در هر شرایطی اهداف مد نظر را منهدم کند. امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از این موشک گفت: موشک «هویزه» نماد خود باوری و یک دستاورد مهم دفاعی حاکی از اوج پیشرفت فناوری روز دنیاست که نشان می دهد هیچ سدی جلودار عزم و اراده ملت ایران اسلامی در حوزه دفاعی نخواهد بود. وزیر دفاع  با  تشریح موشک«هویزه»  که توسط متخصصان سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است گفت: «موشک هویزه» دارای برد پروازی بیش از 1350 کیلومتر است که علیه اهداف زمینی ثابت استفاده می شود. حاتمی، آماده سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف و قدرت تخریب زیاد را از ویژگی های برجسته موشک کروز« هویزه » برشمرد و گفت: آزمایش پروازی موشک کروز زمینی هویزه در برد پروازی 1200 کیلومتر انجام و موفق شد اهداف از پیش تعیین شده را با دقت هدف اصابت قرار دهد. وزیر دفاع افزود: موشک کروز زمینی برد بلند «هویزه» دستان بلند نظام جمهوری اسلامی ایران  در حوزه دفاع موشکی کروز بوده و موفقیت در دستیابی به این فناوری پس از موشک کروز زمینی سومار با برد 700 کیلومتر گامی موثر در افزایش توانمندی نیروهای مسلح و قدرت بازدارندگی کشور محسوب می شود.
رونمایی از موشک کروز هویزه زمانی انجام می شود که برخی ادعاها درباره تلاش فرانسه  برای کاهش  میزان برد موشک های ایران تا 700 کیلومتر و کمتر از آن منتشر شده بود و روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز به تازگی گزارش داده است که «تصاویر ماهواره‌ای از ساخت اولین کارخانه تولید موشک‌های بالستیک در نزدیکی ریاض حکایت دارند.»
موشک های  کروز، موشک هایی هستند که مسیرشان تا رسیدن به هدف تغییرپذیر و هدایت‌شدنی است. این نوع موشک برای پیشگیری‌از رهگیری توسط رادارهای دشمن، معمولا همه مسیرش را در ارتفاع بسیارپایینِ ۳۰کیلومتری (۱۰هزارپایی) و با سرعت تقریبا ثابت، برابر با سرعت فراتر از صوت یا نزدیک به صوت پیش‌‌می‌رود البته موشک های کروز قادرند در طول مسیر بارها ارتفاع و سرعت شان را تغییر دهند. کروز برای پنهان‌ماندن از دید رادارها سه‌ویژگی دارد: سطح مقطع راداری کمی دارد، دارای موتور‌های توربوفن است و حرارت کمی می‌تاباند و نیز در سطح پایین پرواز می‌کند.