تضعیف خودمحوری آمریکا

بسم‌الله الرحمن الرحیم
راه اندازی سازوکار مالی مورد نظر اتحادیه اروپا با ایران موسوم به «اینستکس»، شکست جدیدی برای آمریکا در راه مقابله با جمهوری اسلامی ایران ارزیابی شده است. به موجب این طرح، شرکتی به همین نام در پاریس به ثبت رسیده است. یک کارشناس بانکی از آلمان، ریاست آنرا برعهده دارد و ریاست هیئت نظارت بر آن در اختیار انگلیس خواهد بود.
تمامی معاملات مورد نظر شرکت‌های اروپائی با ایران براساس «یورو» صورت می‌گیرد. بدین ترتیب از هم اکنون دلار به طور رسمی از گردونه معاملات اتحادیه اروپا با ایران خارج شده است. این پدیده به خودی خود ضربه‌ای بزرگ برای آمریکا محسوب می‌شود و در صورت اشاعه همین دیدگاه، اقتصاد بانکی – تجاری آمریکا شاهد ضربه‌ای هولناک خواهد بود. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که مدتهاست کشورهای جهان به تدریج با امضای توافقات پرتعدادی به این جمع بندی و اقدام رسیده‌اند که مناسبات مالی – تجاری خود را با ارزها و پول ملی خود به انجام برسانند و در نتیجه، دلار را رسماً از مناسبات مالی فیمابین خود حذف نمایند.
علاوه بر این، سازوکار مالی اتحادیه اروپا با ایران می‌تواند الگوی کار برای سایر کشورها هم قرار گیرد و تدریجاً سایر کشورها نیز در قلمرو مناسبات مالی – تجاری خود با اتحادیه اروپا براساس یورو معامله کنند و با حذف تدریجی دلار از گردونه تاثیرگذاری‌های فعلی و آتی آمریکا عملاً خارج شوند. موضوع مهم دیگر تلاش سایر کشورها و طرفهای مالی برای ایجاد سامانه‌ای مشابه «سوئیفت» برای ثبت معاملات و جابجائی‌های ارزی است که براساس ارزهای غیر از دلار آمریکا عمل کند و خارج از قلمرو تصمیمات و اقدامات فرامرزی آمریکا باشد. بدین ترتیب آمریکا البته به تدریج ولی در مسیری برگشت ناپذیر، به زیان خود عمل کرده و زمینه‌های تاثیرگذاری بر مناسبات مالی در سطح بین‌المللی را عملاً از دست داده و می‌دهد.
این روند برگشت ناپذیر، به حذف دلار آمریکا به عنوان پول مسلط و رایج از مناسبات جهانی مالی – تجاری منجر می‌شود و اقتدار مالی – تجاری آمریکا را قطعاً به انزوا می‌کشاند که البته هدف آمریکا نبوده و نخواهد بود ولی با تلاش واشنگتن برای وادار کردن سایر کشورها به اطاعت از تصمیمات و قوانین فرامرزی، واکنش‌های اجتناب ناپذیر دیگران را به زیان خود باعث شده است. روشن است که جا افتادن این روند جدید احتیاج به زمان دارد و کاربردی بودن آن هم به اراده و تصمیم تمامی طرفها بستگی خواهد داشت. این اقدام دیرهنگام اتحادیه اروپا متاثر از برخی سیاستهای ترمزی آمریکا هم بوده ولی در میدان عمل به تدریج مورد استقبال دیگران هم قرار می‌گیرد. هر چند حق گلایه نسبت به تصمیمات و اقدامات دیرهنگام و عملکرد تاخیری اتحادیه اروپا به قوت خود باقی و کاملاً روشن است که این اقدام نیاز به تکمیل دارد که بتواند انتظارات منطقی طرف ایرانی و تعهدات رسمی طرفهای اروپائی را برآورده سازد. طبعاً از اتحادیه اروپا به ویژه آلمان، فرانسه و همچنین از انگلیس، چه در اتحادیه اروپا باقی بماند و چه از آن خارج شود، انتظار می‌رود که به تعهدات خود برای حفظ برجام و الزامات و تعهدات خود در این زمینه وفادار بمانند و به آنها البته بدون تاخیر و بهانه عمل نمایند. جای تعجب است که برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی و رسانه‌ای که گرایش محسوسی به جریان انحرافی داشته‌اند و هنوز هم دارند، از هر فرصتی برای نیش زدن به برجام و به زیر سوال بردن برجام و پیامدهایش استفاده می‌کنند. بدون اصرار به نام بردن و حمله به این و آن، لازم است همگان الفبای سیاست ورزی با عنایت به مصالح ملی و منافع کشور را بهتر از گذشته بیاموزند و به الزامات و اقتضائات آن به درستی و کمال، پایبند بمانند. این سئوال جدی واقعاً مطرح است که چرا عده‌ای بدون در نظر گرفتن منافع ملی و مصالح کشور به گونه‌ای موضع می‌گیرند و عمل می‌کنند که گوئی در زمین دشمن بازی می‌کنند؟ عقل و منطق ایجاب می‌کند که سیاست ورزی‌ها به تقویت وحدت و یکپارچگی جامعه در قبال تهاجمات بیگانه منجر شود و اعتماد به نفس نیروهای وفادار به نظام را زیر خیمه انقلاب افزایش دهد. اگر دشمن احساس کند که با هر تصمیم و اقدامش می‌تواند به تقابل و تفرقه میان نیروهای انقلاب دامن بزند و آنها را رودرروی همدیگر قرار دهد، قطعاً در اقدامات شرورانه خود تردید نخواهد کرد که می‌بینیم تردید هم نمی‌کند. البته هنوز هم چندان دیر نشده و مصلحت ایجاب می‌کند که این جماعت با تجدیدنظر در مواضع گذشته، مصالح کشور و منافع ملی را مدنظر قرار دهند و به گونه‌ای عمل کنند که دشمن برای شرارتهای بیشتر وسوسه نشود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو خبر داد: صعود 24 پله‌ای تولید برق در ایران طی چهل سال گذشته استقبال مقامات، کارشناسان و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی از راه‌اندازی کانال مالی اروپا بازار ارز به تعدیل نرخ‌ها تن داد 14 بهمن 1357 قهرمان روزهای مبارزه، بازداشت‌ و فرار خود را بدهکار انقلاب، نظام و مردم می‌داند گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با حجت‌الاسلام هادی غفاری یادداشت سردبیر الاهرام علیه رئیس‌جمهور فرانسه: آقای ماکرون بهتر است به حقوق بشر در فرانسه توجه کنید نیویورک تایمز: ترامپ عصر جدید ناامنی جهان توسط قدرت‌های هسته‌ای را کلید زد وزارت دفاع موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه» را رونمایی کرد دفتر رئیس مجلس اعلام کرد: لاریجانی پس ازاظهارات امام جمعه کرج سخنرانی خود را لغوکرد نوبت آسیاب به لاریجانی رسید تضعیف خودمحوری آمریکا رئیس عفو بین‌الملل در آمریکا: سیاست ترامپ در قبال پناه‌جویان غیرقانونی و نقض حقوق بشر است احتمال استیضاح «عبدالمهدی» به خاطر حضور نیروهای آمریکایی در عراق مسکو: آرزوی آمریکا خلع سلاح کامل روسیه است