نیویورک تایمز: ترامپ عصر جدید ناامنی جهان توسط قدرت‌های هسته‌ای را کلید زد

نیویورک تایمز در یادداشتی نوشت: به عصر جدید ناامنی هسته‌ای جهان خوش آمدید، قدرت‌های هسته‌ای جهان با خلق یک کارزار جدید رقابت تکنولوژیک هسته ای؛ به هم چنگ و دندان نشان دادند.
"راشل برانسون" رئیس و مدیر اجرایی بولتن "دانشمندان اتمی" در این یادداشت آورده است:"به عصر جدید ناامنی هسته ای، خوش آمدید."
"مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا روز جمعه، خبری را بیان کرد که همه را دلواپس کرد. پمپئو اعلام کرد که آمریکا "پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد" (INF) را معلق می‌کند.
پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد، پیمانی است که آمریکا آن را به حال تعلیق در می‌آورد؛ یک پیمان برجسته و تاریخی که جهان را امن نگاه داشته است. این اولین توافق هسته‌ای است که استفاده از کل سلاح‌های هسته‌ای را ممنوع کرده بود.دولت ترامپ این پیمان را فاقد موضوعیت برشمرده است و می‌گوید که روسیه عهدشکنی کرده و به دنبال ساخت موشک‌های کروز میان برد است. این اقدامات و روند کاملا ناقض این پیمان محسوب می‌شود.


روسیه هم می‌گوید که این آمریکاست که اولین بار پیمان شکنی کرد و از "پیمان موشک‌های ضد بالستیک" مصوب سال 2001 میلادی خارج شد و نزدیک مرزهای روسیه موشک‌های دفاعی مستقر کرد.به هر حال، فارغ از همه این توجیهات؛ این پیمان بهتر است محکم سرجایش حفظ شود.
پشت کردن به توافق‌های کنترل سلاح در خلاء ایجاد نمی‌شود. "اداره امنیت ملی هسته ای" که از زیرمجموعه‌های وزارت انرژی است و وظیفه‌اش نظارت بر تولید سلاح است، هفته گذشته اعلام کرد که تولید یک سلاح هسته‌ای جدید که کارایی پایینی دارد را آغاز کرده است. قدرت این بمب هسته‌ای تقریبا یک سوم قدرت بمب قدرتمند "هیروشیما" است.
اما به باور بسیاری، همین ویژگی کوچک بودن این بمب‌ها اتفاقا کاربرد آن را راحت‌تر می‌کند. این بمب‌ها می‌توانند تا پایان سال آرایش نظامی لازم را بگیرند.پس به عصر جدید بی‌ثباتی هسته‌ای خوش آمدید.جهان؛ دوران خطرناکی را تجربه می‌کند.
تمام توافقنامه‌هایی که بر خطرناک‌ترین سلاح‌های کره زمین لجام می‌زنند، دارند یکی پس از دیگری فسخ می‌شوند و جای خود را به تکنولوژی‌های نوین می‌سپارند. این تکنولوژی‌های جدید که بسرعت رو به پیشرفت اند، مشتمل بر سلاح‌های سایبری که به راحتی می‌توانند فرماندهی هسته‌ای و سیستم‌های کنترل را هدف قرار بدهند.
این پیشرفت‌ها، خطر را جدی‌تر کرده است. هر روز که می‌گذرد، خطر وقوع یک حادثه هسته‌ای و یا حتی یک اشتباه کوچک هسته ای، جدی‌تر می‌شود.قدرت‌های بزرگ هسته‌ای جهان به تاخت راه افتاده‌اند و دارند سرمایه‌گذاری بر روی زرادخانه‌های هسته‌ای شان را بیشتر و بیشتر می‌کنند.
پاکستان، پرشتاب‌ترین سرعت رشد زرادخانه هسته‌ای بر روی کره زمین را دارد.آمریکا؛ در برنامه دارد که ظرف 30 سال آینده بیش از 1.2 هزار میلیارد دلار بر روی بالا بردن قابلیت نشانه گیری و کشتار سلاح‌های هسته‌ای راهبردی خود را افزایش دهد.
چین،همچنان بی‌وقفه به مدرن کردن نیروهای هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. ظاهرا چشم انداز چین این است که توانمندی هسته‌ای خود را مجهز به قابلیت ضربه دوم هسته‌ای بسازد. پکن با همین منظر، بر روی ساخت سکوهایی بر روی خشکی، هوا و دریا سرمایه‌گذاری کرده است.
اما آنچه که کار را از این هم بدتر می‌کند این است که همه این رقبا دارند به تاخت خود را مجهز به تکنولوژی‌های نوین هسته‌ای می‌سازند، بدون آنکه هیچ ارتباطی با هم داشته باشند. به ویژه آمریکا و روسیه که هردو با هم مجموعا بیش از 90 درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را دارند؛ اینگونه دارند عمل می‌کنند.
امروز این باور قوت گرفته که امکان استفاده از سلاح هسته‌ای وجود دارد. دکترین نظامی روسیه این باور را تقویت کرده است.مدیر "اداره اطلاعات ملی" در تحقیقات خود در فوریه گذشته اعلام کرده بود:"امروز خطر جدال میان دولت‌ها از جمله میان قدرت‌های بزرگ، جدی‌تر از همیشه بعد از جنگ سرد است".
گزارش اشاره می‌کرد: "امروز ضریب این خطر که دولت‌ها یا بازیگرانی غیردولتی از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کنند؛ روز به روز بیشتر می‌شود". اما هنوز هم جای امیدواری هست و می‌توان جلوی این روند خطرناک را گرفت.
"آدام اسمیت" رئیس جدید "کمیته نیروهای مسلح" مجلس نمایندگان گفته است هزینه‌هایی که دولت ترامپ در زمینه پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای کشور انجام می‌ذهد؛ اصلا و ابدا در زمینه بازدارندگی نه لازم است و نه عملی است. کمیته نیروهای مسلح تصمیم‌گیری خواهد کرد که با تخصیص بودجه کدام سیستم دفاعی موافقت بکند و با کدامیک مخالفت. اسمیت این قدرت را دارد که جلوی اجرای طرح‌های آرایش این سلاح‌های جدید را بگیرد.
مجلس جدید نمایندگان که در دست دمکرات هاست، هم می‌تواند و هم باید روندی را به اجرا بگذارد تا کاملا روشن شود که آیا سلاح‌های متعارف می‌توانند یک جایگزین راهبردی برای سلاح‌های هسته‌ای باشد یا نه و نیز آیا این سلاحها چگونه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.
دولت ترامپ ضمنا سزاوار است پیشنهاد روسیه برای آغاز مذاکرات پیرامون تمدید توافقنامه کنترل سلاح‌های هسته‌ای "نیو استارت" را قبول کند. مهلت این توافقنامه در سال 2021 به اتمام می‌رسد. دولت ترامپ به محض روی کار آمدن فورا این پیشنهاد را رد کرد. ماجرا قدری مشکوک به نظر می‌رسد. اگر پیشنهاد گفت وگو رد شود؛ روسیه درباره آن تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای انجام خواهد داد و پیروز خواهد شد و از همین اندک پیمان‌هایی که باقی مانده خارج خواهد شد.مسکو هم به سهم خود باید این بار مذاکره کنندگانی جدی را به گفت‌و‌گوها بفرستد نه صرفا سیاستمدار که مطلقا توانایی تصمیم سازی ندارند.
کنگره می‌تواند به دنبال راهی باشد تا گفت وگوها میان آمریکا و روسیه آغاز شود از جمله میان مقامات نظامی طرفین با محوریت سلاح‌های هسته ای.این گفت وگوها در دوران جنگ سرد بطور مرتب انجام می‌شد اما امروز متوقف شده است. امروز؛ خطر حوادث هسته‌ای بالاست. یک اشتباه و یک درک نادرست از اوضاع، یعنی جرقه یک خطر.
آمریکا و روسیه، این به نفع هردوشان است که از آینده بشریت حفظ و نگاهبانی کنند.اما مشکل اینجاست که اتهاماتی که این روزها متوجه ترامپ است و او را متهم به داشتن روابط پشت پرده در گذشته با روسها می‌کند؛ کار را خراب کرده است. دمکرات‌ها حسابی از این گفت وگو با روس‌ها استقبال می‌کنند چون می‌توانند با دورنمای انتخابات؛ از آن علیه جمهوریخواهان بهره‌برداری تبلیغاتی کنند. باید جلوی این کار گرفته شود.
اینجا دیگر جای رقابت‌های حزبی و رقابت‌های ابرقدرتی نیست. اینجا فقط یک موضوع است که اهمیت دارد و آن "امنیت هسته ای" است. جهان وارد عصر تازه و البته خطرناک بی‌ثباتی شده است.دولت ترامپ با این اقداماتش ازجمله ساختن سلاح‌های کوچک و کم کارآمد هسته‌ای و کنار کشیدن از توافقنامه‌های کنترل سلاح، فقط اوضاع را خرابتر می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو خبر داد: صعود 24 پله‌ای تولید برق در ایران طی چهل سال گذشته استقبال مقامات، کارشناسان و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی از راه‌اندازی کانال مالی اروپا بازار ارز به تعدیل نرخ‌ها تن داد 14 بهمن 1357 قهرمان روزهای مبارزه، بازداشت‌ و فرار خود را بدهکار انقلاب، نظام و مردم می‌داند گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با حجت‌الاسلام هادی غفاری یادداشت سردبیر الاهرام علیه رئیس‌جمهور فرانسه: آقای ماکرون بهتر است به حقوق بشر در فرانسه توجه کنید نیویورک تایمز: ترامپ عصر جدید ناامنی جهان توسط قدرت‌های هسته‌ای را کلید زد وزارت دفاع موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه» را رونمایی کرد دفتر رئیس مجلس اعلام کرد: لاریجانی پس ازاظهارات امام جمعه کرج سخنرانی خود را لغوکرد نوبت آسیاب به لاریجانی رسید تضعیف خودمحوری آمریکا رئیس عفو بین‌الملل در آمریکا: سیاست ترامپ در قبال پناه‌جویان غیرقانونی و نقض حقوق بشر است احتمال استیضاح «عبدالمهدی» به خاطر حضور نیروهای آمریکایی در عراق مسکو: آرزوی آمریکا خلع سلاح کامل روسیه است