استقبال مقامات، کارشناسان و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی از راه‌اندازی کانال مالی اروپا

بخش خبری: به دنبال راه‌اندازی کانال مالی اروپا با ایران؛مقامات، کارشناسان و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی از این حرکت استقلال خواهانه مالی اروپا در مقابل امریکا استقبال کردند.
سرانجام پس از ماه‌ها انتظارکه آلمان، فرانسه و انگلیس پنجشنبه شب به منظور تبادل مالی اروپا با ایران به صورت رسمی از ایجاد کانالی به نام INSTEX یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» خبر دادند. اعلام این خبر بلافاصله در محافل داخلی و خارجی بازتاب چشمگیری یافت و مقامات، کارشناسان و فعالان اقتصادی درداخل وخارج ازکشورآن را گامی مثبت در جهت روابط اقتصادی ایران واروپا قلمداد کرده وتاکید نمودند اروپا با راه‌اندازی کانال مالی با ایران استقلال خود و فاصله‌اش با آمریکا را به دنیا نشان داد.
پاریس میزبان این کانال مالی است و «پر فیشر» رئیس اسبق کومرتس بانک ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. انگلیس هم رئیس هیات نظارت است و از هر کدام از این کشورها(آلمان، فرانسه و انگلیس) هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه ‌کشور بپیوندند.
این نهاد جدید(new entity) به عنوان نوعی «شرکت تسویه وجوه» (نهادی مالی که در سیستم‌های مالی و بانکی وظیفه تسویه قراردادها و خرید و فروش اوراق بهادار را برعهده دارد) عمل می‌کند. ارز مبنا در آن نیز «یورو» است.


این نهاد همچنین نوعی قرارداد مبادله است که خارج از سیستم مالی جهانی تحت سلطه آمریکا عمل می‌کند. بر این اساس، در ابتدا انتظار می‌رود که تجارت صرفا در حوزه کالاهای اساسی همچون دارو، پزشکی و کشاوزی صورت گیرد و سپس مقیاس عملیات مالی آن گسترش یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط، گفت: اقدامی که اروپایی‌ها شروع کرده‌اند نتیجه کار و تلاش برای خودشان است یعنی آنها در مصاف با آمریکا می‌خواستند منزلت خود را نشان دهند، این موضوع میدانی است که می‌توان عیار اروپایی‌ها را سنجید.
علی لاریجانی افزود: اقدامی که اروپایی‌ها شروع کرده‌اند نتیجه کار و تلاش برای خودشان است یعنی اروپایی‌ها در مصاف با آمریکا می‌خواستند منزلت خود را نشان دهند و بگویند که چقدر نظم دارند و در مسائل بین‌المللی می‌توانند حضور داشته باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این موضوع میدانی است که می‌توان به واسطه آن عیار اروپا را سنجید و ما هم باید بررسی کنیم که چقدر در عمل این موضوع محقق می‌شود.
* رئیس سازمان انرژی اتمی: اروپایی‌ها در زمینه اقتصادی قدم امیدوار‌کننده‌ای برداشتند
رئیس سازمان انرژی اتمی هم ثبت کانال "اینستکس" ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری ویژه پرداخت اروپا و ایران را " یک قدم امیدوارکننده " عنوان کرد و گفت:انتظار داریم اروپاییها در همین مسیر با سرعت و شتاب بیشتر حرکت کنند و قدم‌های نهایی را بردارند.
علی اکبر صالحی افزود: اروپایی‌ها در بعد اقتصادی قدم امیدوار‌کننده‌ای برداشتند امیدواریم در همین مسیر با سرعت و شتاب بیشتر حرکت کنند. آنگونه که خودشان اعلام می‌کنند قیدها و مشکلات خودشان را دارند و علیرغم اینکه با تاخیر انجام دادند، اما ثبت این شرکت اینستکس به نظر من یک قدم امیدوار‌کننده‌ای است البته قطعا این قدم نهایی نیست و انتظار داریم قدم‌های نهایی را بردارند.
صالحی خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی همواره آماده است و اگر چنانچه طرف مقابل در چارچوب تعهدات برجامی عمل نکند تصمیمات مقتضی را در زمان خود خواهد گرفت.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: ما آرام آرام درحال عبور از این گردنه خطرناک هستیم.
بعیدی نژاد:مخالفان نظام از سر استیصال اینستکس را ناکارآمد می‌دانند
حمید بعیدی نژاد سفیرایران در انگلیس گفت: هنوز اینستکس(سازوکار ویژه مالی) عملیاتی نشده، مخالفان نظام، افراطیون منطقه و نزدیکان ترامپ هم‌صدا به تمسخر و تضعیف آن پرداخته و از سر استیصال بر ناکارآمدی آن تاکید می‌کنند.
وی روز شنبه با انتشار پیامی در توییتر افزود: واقعیت این است که اینستکس یک نهاد مالی است و نه نهادی از اجزای کمیسیون اروپا، که همه اعضای اتحادیه اروپا عضو آن شوند. سه کشور اتحادیه اروپا که از ابتدا نقش محوری در توافق هسته‌ای داشته‌اند سهامدار اصلی و هیات موسس آن هستند ولی این نهاد مورد حمایت کل اتحادیه اروپا است.(رجوع به بیانیه موگرینی)
سفیر کشورمان ادامه داد: در مرحله بعد دیگر کشورهای اروپایی و در مرحله سوم کشورهای غیراروپایی مانند چین، هند و روسیه می‌توانند عضو این ساز وکار شوند.
وی با بیان اینکه «اینستکس در چند مرحله عملیاتی می‌شود» افزود: اول کار با تهاتر پرداخت‌های کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی آغاز میگردد و در مراحل بعد به همه تبادلات تجاری تعمیم می‌یابد.
بعیدی نژاد متذکر شد: مخالفان مرتباً کلمه «غذا»را برای تداعی ساز وکار نفت در برابر غذای عراق تکرار می‌کنند ولی این دو به هیچ وجه شباهتی به هم ندارند.
سفیر کشورمان در انگلیس راه‌اندازی این ساز وکار را قدمی موثر خواند و افزود: امیدواریم با تلاشی که تاکنون صورت گرفته و سه کشور نشان دادند که به حفظ تجارت با ایران علاقه‌مند هستند با سرعت بیشتری به سمت عملیاتی شدن این ساز وکار پیش بروند و شاهد باشیم که مردم ما در عمل آثار مهم و مفید رفع تحریمها را در قالب اجرای این ساز وکار لمس کنند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد این ساز وکار بتواند شروعی باشد تا کاستی‌هایی که در تعلل اجرای تعهدات برجام وجود داشته است جبران شود.
* سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: اروپا با راه‌اندازی اینستکس فاصله خود با آمریکا را نشان داد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: اروپا با راه‌اندازی اینستکس استقلال خود و فاصله‌اش با آمریکا را به دنیا نشان داد.
علی نجفی خوشرودی، راه‌اندازی اینستکس ازسوی اتحادیه اروپا را گامی مثبت دانست و گفت: این حداقل کاری بود که اتحادیه اروپا می‌توانست برای نشان دادن استقلال خود از آمریکا در حوزه سیاست خارجی و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام انجام بدهد.
وی افزود: موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ظرفیت‌های ایران در بخش‌های مختلف در حمل و نقل، انرژی و ترانزیت و جایگاه ایران در حفظ صلح و امنیت در منطقه، برای اروپا این ضرورت و جذابیت را ایجاد کرده که تلاش کنند روابط پولی و بانکی خود را مستقل از نظام اقتصادی آمریکا تعریف کنند.
وی افزود: این اقدام پیام روشنی به آمریکایی هاست مبنی بر این که برای اروپا نمی‌تواند تصمیم بگیرد و اروپا با این کار فاصله‌اش را با آمریکا حفظ کرده و تصمیم مستقلی گرفته است.
نجفی خوشرودی افزود: افکار عمومی دنیا به خوبی متوجه شد، تصمیمات یک جانبه آمریکا خلاف مقررات بین‌المللی و تصمیماتی غلط است و آمریکا با سوء استفاده از موقعیتی که دارد می‌خواهد از اهرم فشار و تحریم برای پیشبرد اهدافش استفاده کند.
* وزیرخارجه چین: پکن متعهد به حفظ برجام است
وزیر خارجه چین هم اعلام کرد که پکن خود را برای حل بحران هاهی اصلی جهان از جمله توافق جامع قدرت‌های هسته‌ای جهان با ایران (برجام)، سوریه و فلسطین متعهد می‌داند و راه حل‌های خود را ارائه خواهد داد.
وانگ‌یی گفت: "از آنجایی که پکن حفاظت از صلح جهانی را از تعهدات ضروری دیپلماسی خود می‌داند در سال جدید تلاش خواهد کرد نقش بیشتری برای حل بحران‌های بین‌المللی و تحقق این مهم ایفا کرده و لذا راه حل‌های خود را نیز برای آن پیشنهاد خواهد داد".
* کارشناس ارشد شورای آتلانتیک: کانال مالی اروپا و ایران حاوی پیام‌های مهم سیاسی و اقتصادی است
عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک نیز با اشاره به حملات جریان‌های تندرو و جنگ طلب آمریکا همچون "بنیاد دفاع از دموکراسی" به ایجاد کانال مالی اروپا و ایران؛گفت: اعلام این سازوکار مالی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب ایران، حاوی پیام‌های مهم سیاسی و اقتصادی است.
"باربارا اسلاوین" افزود: اعلام سازوکار ویژه مالی ازسوی اروپا گام بسیار مثبتی است هرچند که این گام با وجود دشواری‌های بسیار فراوان برداشته شد.
« دولت‌های اروپایی درباره واکنش دولت ترامپ نگران بوده و با احتیاط زیادی حرکت کرده اند، آنها به آرامی و با احتیاط و به شکل مرحله به مرحله این سازوکار را اعلام می‌کنند.» این روزنامه نگار آمریکایی با اشاره به اختلاف‌های فزاینده میان آمریکا و اروپا تصریح کرد: به هر صورت، اعلام این کانال مالی، پیام سیاسی و اقتصادی مهمی از جانب اتحادیه اروپاست. این کار پیامی برای استقلال از ایالات متحده است.
اسلاوین با اشاره به واکنش‌ها در واشنگتن به اعلام کانال مالی اروپا گفت: جریان‌های تندرو و جنگ طلب همچون "بنیاد دفاع از دموکراسی" در واشنگتن، حمله شدیدی به این ابتکار اروپایی‌ها کرده و به شدت از آن انتقاد می‌کنند. همین نشان دهنده تاثیر‌گذاری و مثبت بودن کانال مالی اعلام شده اروپا برای تجارت با ایران است.
وی درباره واکنش کاخ سفید به کانال مالی اتحادیه اروپا هم گفت: هم کاخ سفید و هم وزارت خارجه واکنش محتاطانه‌ای نشان داده‌اند. آنها تاکید کرده‌اند که اروپا نباید تحریم‌های آمریکا را نقض کند. این کانال مالی در این مرحله برای دارو و غذا راه‌اندازی شده است و کالاهای تحریمی را در بر نمی‌گیرد. اما اندیشکده‌های تندرو در واشنگتن، واکنش خشمگینانه‌ای نشان داده‌اند.
این کارشناس شورای آتلانتیک تاکید کرد: تحقق و اعلام این کانال، یک گام اطمینان بخش به ایران است که اروپایی‌ها به برجام متعهد هستند.
اسلاوین ادامه داد: موضوع دارو و غذا برای شروع کار است و می‌تواند گسترش پیدا کند. فکر می‌کنم ایران هم می‌داند که دولت‌های اروپایی در وضعیت دشواری قرار دارند. فضای واشنگتن به شدت ضد ایرانی است و اروپایی‌ها می‌خواهند احتیاط کنند.
وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی کانال مالی این است که ایران از برجام خارج نشود و ما به سال 2020 برسیم و بعد از آن دولت جانشین ترامپ، به برجام برگردد.
* خرسندی فعالان اقتصادی آلمان از راه‌اندازی کانال مالی ویژه اروپا با ایران
نشریه اتریشی «اشتاندارد» هم از خرسندی فعالان اقتصادی آلمان از راه‌اندازی ساز و کار تبادلات مالی ویژه اروپا با ایران خبر داد.
این نشریه در گزارشی به بررسی اجرایی شدن توافق ایران و اروپا برای ایجاد یک کانال مالی ویژه جهت دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا پرداخت.
بر این اساس پس از اعلام عملیاتی شدن این ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» شماری از مقامات اروپایی به اظهار نظر در این خصوص پرداختند؛ «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اروپا از این اقدام استقبال کرد و گفت: با اجرای رسمی اینستکس ما گامی مهم در راستای ادامه همکاری با ایران برداشتیم.
همچنین «کارین کنایسل» وزیر خارجه اتریش این اقدام را نشانه عزم اروپایی‌ها برای دفاع از منافعشان در مقابل آمریکا دانست و تاکید کرد اینستکس بیش از همه مناسب شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی است.
«یوهانس هان» کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا نیز گفت: این ساز و کار یک پیشنهاد است و اینکه شرکت‌ها آن را بپذیرند یا نه در مرحله بعدی قرار دارد. اما مهم این است که ما با این پیشنهاد یک ساختار ایجاد کرده‌ایم که مبادلات تجاری را میسر می‌کند.
به نوشته اشتاندارد، صنایع آلمان نیز روی خوش به این کانال مالی نشان می‌دهند. از جمله «اتحادیه صنایع آلمان (BDI) ضمن استقبال از اینستکس، در انتظار شفاف‌تر شدن نحوه اجرایی شدن آن است.
در این ارتباط «اشتفان مایر» از اعضای هیئت اجرایی این اتحادیه می‌گوید: این ابتکار به معنای اعتماد شرکای اروپایی ما به داد و ستد بین‌المللی است. با این حال این سوال همچنان وجود دارد که یک ساز و کار مالی مستقل چگونه می‌تواند با وجود تحریم‌های آمریکا عمل کند.

عضو ارشد اتاق بازرگانی آلمان و ایران:بین 5 تا 7 هزار شرکت آلمانی خواهان داد و ستد با ایران هستند
«میشائیل توکوس» عضو ارشد اتاق بازرگانی آلمان و ایران در گفت‌و‌گو با نشریه اقتصادی «ویرتشافتس ووخه» آلمان، با ابراز خوش بینی در مورد کارآیی کانال مالی ویژه اروپا با ایران، هراس افکنی طرف آمریکایی در مورد شکست این ساز و کار را بیهوده دانست.
عضو ارشد اتاق بازرگانی مشترک آلمان و ایران روز شنبه گفت کانال مالی ویژه ایران و اروپا موسوم به اینستکس به شرکت‌های اروپایی امکان می‌دهد که به مبادله کالا با ایران بپردازند.
وی راه‌اندازی کانال مالی موسوم به اینستکس را امیدوار‌کننده خواند و گفت این دیدگاه که مبادلات با ایران متوقف خواهد شد، اشتباه است.
به گفته این فعال اقتصادی آلمان؛درحال حاضر تنها شرکت‌های بزرگ آلمانی به دلیل تحریم‌های آمریکا مراودات خود با ایران را مسکوت گذاشته‌اند و این درحالی است که آلمانی‌ها به طور ماهانه بین 200 تا 250 میلیون یورو کالا به ایران صادر می‌کنند.
توکوس تاکید کرد آمریکایی‌ها نمی‌دانند که به عنوان مثال فلان شرکت تولید ماشین‌های بسته‌بندی از منطقه «شوارتزوالد» آلمان به ایران کالا صادر می‌کند. آنها تصوری در این مورد ندارند.
وی افزود: برآورد ما این است که بین 5 هزار تا 7 هزار شرکت متوسط و کوچک آلمانی همچنان خواهان ادامه تجارت با ایران هستند. این درحالی است که تمرکز آمریکایی‌ها روی شرکت‌های صاحب نام و بزرگ است که مبادلات آنها از طریق بانک‌های ایرانی در آلمان و یا خطوط کشتیرانی ایران انجام می‌گیرد.
مدیر اجرایی اتاق بازرگانی آلمان و ایران در ادامه خاطرنشان کرد: از این رو تلاش آمریکایی‌ها بر این است که از طریق ایجاد هراس و بدگمانی، شرکت‌های مذکور را از تجارت با ایران بازدارند.
وی یادآور شد: آمریکایی‌ها می‌کوشند با فشارآوردن به شرکت‌های آلمانی آنها را به انتخاب تجارت بین آمریکا و یا ایران وادارند، این همان پیامی است که بسیاری از رسانه‌ها درحال انتشارش هستند.
توکوس افزود: گاهی برخی از فعالان اقتصادی آلمانی که با ایران داد و ستد می‌کنند، با من تماس می‌گیرند و می‌پرسند آیا در صورت سفر به آمریکا بازداشت و یا محاکمه خواهند شد؟ پاسخ من این است: نه، خطری آنها را تهدید نمی‌کند. از این منظر تنها شرکت‌هایی که همکاران و یا سهامداران آمریکایی داشته و یا سرمایه آمریکایی را در فعالیت خود به کار گرفته‌اند مانند صندوق‌های اعتباری، مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند.
این عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران و آلمان یادآور شد: تمام شرکت‌های دیگر بدون هیچ نگرانی می‌توانند با ایران مراوده اقتصادی داشته باشند. ما می‌خواهیم بار دیگر مسئله ایران را به سطحی منطقی بازگردانیم.
* نشریه آلمانی: کانال مالی؛به اتحاد اروپا در برابر آمریکا کمک می‌کند
همزمان،نشریه آلمانی هندلزبلات نیز در گزارشی پیرامون راه‌اندازی ساز و کار مالی وِیژه اروپایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کرد که این اقدام اروپا به اتحاد اروپایی در برابر آمریکا در دفاع از برجام کمک می‌کند.
"ساشا لومان" کارشناس سیاست خارجی آمریکا در اندیشکده SWP در برلین گفت: این به خودی خود چیز زیادی نیست اما حداقل برای اتحادیه اروپا و اتحاد اروپایی بسیار مهم است.
وی افزود: این اقدام همچنین سیگنالی به ایران ارسال می‌کند مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا هنوز پای کار است اما ترامپ احتمالا عصبانی می‌شود و جالب است که ببینیم چگونه واکنش نشان خواهد داد.
به گزارش این نشریه آلمانی، در پی نزاع دو سوی آتلانتیک بر سر توافق هسته‌ای با ایران، این اولین بار نیست که اروپا و آمریکا بر سر چگونگی تعامل با ایران دچار اختلاف و درگیری شده‌اند. توافق هسته‌ای با ایران یک پیشرفت دیپلماتیک بود اما دولت ترامپ در ماه می‌(اردیبهشت) اعلام کرد که از آن خارج می‌شود.
کشورهای اروپایی تلاش کردند که به مبادلات تجاری با ایران ادامه دهند و بروکسل نیز قول حمایت را داد. اتحادیه اروپا از شرکت‌ها خواست که تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند و در این زمینه قوانینی مسدودساز را تصویب کرد که به شرکتها درصورت تلافی آمریکا کمک خواهد کرد.
* رسانه‌های عربی گزارش دادند: سازوکار ویژه اروپایی، تقابل بروکسل با واشنگتن برای حفظ برجام
در همین ارتباط، برخی از رسانه‌های عربی هم با اشاره به تقابل اتحادیه اروپا با واشنگتن درخصوص برجام عنوان کردند: سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس با ایجاد سازوکار ویژه برای تجارت با ایران برای جلوگیری از تحریم‌ها آمریکا، نخستین گام را برای حفظ توافق هسته‌ای برداشتند.
تارنمای شبکه خبری «الجزیره» قطر در این خصوص نوشت: وظیفه این سامانه مالی جدید ایجاد شیوه‌ای برای داد و ستد میان شرکت‌های اروپایی و ایران و ارائه مشورت‌های قانونی به شرکت‌های کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران است. اتحادیه اروپا که از این سازوکار حمایت می‌کند پس از خروج «ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های ضد ایرانی برای ادامه توافق هسته‌ای تلاش می‌کند.
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، پس از ماه‌ها مقدمه سازی از نظر تکنولوژی و قانونی، کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس در تاسیس سامانه مالی برای تبادل تجاری با ایران برای دور کردن آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران موفق شده‌اند.
روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان نوشت: سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس با ایجاد سازوکار ویژه برای تجارت با ایران برای جلوگیری از تحریم‌ها آمریکا، نخستین گام را برای حفظ توافق هسته‌ای برداشتند. این در شرایطی است که آمریکا به سرعت به شرکت‌های اروپایی درباره همکاری با ایران هشدار داد. درحالی که ایران پس از عقب نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای به دنبال بهبود اوضاع اقتصادی خود است دیپلمات‌های اروپایی دور از ذهن دانسته‌اند که این سازوکار معاملات تجاری بزرگی را به دنبال داشته باشد.
تارنمای شبکه خبری «المنار» لبنان نیز نوشت: شاید آنچه که سبب تقویت روابط کشورهای اروپایی با ایران شده منافع کشورهای اروپایی است. کشورهای اروپایی درباره این منافع خود با آمریکا چانه نخواهند زد. ترامپ در توجیه تصمیم خود در عقب نشینی از توافق هسته‌ای برای خرسندسازی کشورهای اروپایی با شکست روبرو شده است. دلیل این شکست‌های ترامپ، دیپلماسی فعال و قوی ایران است.
گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکید کرده‌اند که ایران به طور کامل به تعهدات خود درباره غنی سازی اورانیوم پایبند بوده است. کمیسر اتحادیه اروپا هم به اجرای بندهای توافق ازسوی ایران خرسند است و توجیه قانونی و اخلاقی برای خروج از توافقی که طرف ایرانی به طور کامل آن را اجرا کرده است، ندارد. اقدام‌های ایران و کشورهای اروپایی در ایجاد سازوکاری که پیش از نشست ورشو صورت گرفته است همه تلاش‌های آمریکا برای استفاده از این نشست برای ائتلاف سازی علیه ایران را با شکست روبرو کرده است. زیرا کشورهای اروپایی زیر بار دیکته‌های آمریکا نمی‌روند و روسیه هم این نشست را تحریم کرده است.
ایران از نظر دیپلماسی در حمایت از پرونده هسته‌ای پیروز شده است و از طریق توافق تبادل تجاری با اروپا با کمک کانال‌هایی که در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت می‌کند از نظر اقتصادی هم در امان مانده است. چین ماه هاست که آمادگی خود را برای خرید همه صادرات نفت ایران اعلام کرده است. آمریکا در مقابل ایران از یک شکست به شکست دیگر منتقل می‌شود. پس از عقب نشینی ترامپ از توافق هسته ای، دیگر کشورها با تصمیم آمریکا مخالفت کردند. اکنون شکست‌های این کشور به ایستگاه ورشو رسیده است. ایران به لطف پایداری در برابر همه دسیسه‌های سربلند شده است و همه زرداخانه‌های تسلیحاتی و تحریم‌های آمریکا در برابر قدرت دیپلماسی ایران شکست خورده است.
به نوشته المنار، تصمیم کشورهای اروپایی برای ادامه همکاری با ایران و پایبندی به توافق هسته‌ای و دوره زدن تحریم‌های ضد ایرانی اقدام قابل توجهی در برابر یکه تازی‌های آمریکا است که باید در این اقدام و پیام‌های و نتایج آن تامل کرد. اگر نتایج سازوکار مشترک کشورهای اروپایی برای دور زدن تحریم‌ها ضد ایرانی آمریکا مورد ارزیابی قرار گیرد و تحولات مربوط به همکاری ایران با روسیه و چین با استفاده از ارزهای محلی مورد توجه قرار گیرد دیده می‌شود که ما به دوران پس از سلطه دلار در معاملات جهانی وارد می‌شویم و این موضوع کم کم سبب از بین رفتن قدرت نفوذ آمریکا خواهد شد.
وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنج شنبه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان "ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری" INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.
براساس گزارش رسانه‌های آلمان، مقر این گروه در پاریس فرانسه خواهد بود و مدیر این سازوکار یکی از کارشناسان بانکی از فرانکفورت آلمان است. انگلیس هم ریاست کمیته نظارت را بر عهده خواهد داشت.
همچنین این گروه در آلمان شعبه خواهد داشت. از این سه کشور یک دیپلمات از وزارت امور خارجه در این کانال مالی حضور خواهد داشت.
*آصفی:«اینستکس» باید گسترده‌تر عمل کند
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان این‌ که نباید به صورت کامل دست رد به سینه اروپایی‌ها بزنیم، تاکید کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که آنها به دنبال این هستند که قدم به قدم امتیازاتی را از ایران در مورد مسائل مختلف بگیرند.
حمیدرضا آصفی با اشاره به سازوکار اخیری که وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در ارتباط با سازوکار مبادله تجاری اروپا با ایران اعلام کرده‌اند، گفت: این سازوکار براساس آنچه که اعلام شده شامل اقلام دارویی، پزشکی، کشاورزی و غذایی است و این موضوع می‌تواند فقط برای بخشی از مشکلات ایران چاره ساز باشد و قطعاً این انتظار وجود دارد که این سازوکار شامل کالاهای گسترده‌تری شود و از دیگر سو فقط شامل این سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا نباشد و کشورهای دیگر نیز بتوانند از این سازوکار برای انجام مبادلات تجاری از ایران استفاده کنند. گرچه من تردید دارم که اروپایی‌ها بتوانند در این ارتباط اقداماتی را انجام دهند و از طرف دیگر تصور می‌کنم که اجرای همین سازوکار به صورت محدود نیز سریع نخواهد بود و با مشکلات و موانعی روبه‌رو است.
وی با بیان این‌که البته نباید به صورت کامل دست رد به سینه اروپایی‌ها بزنیم و باید در این ارتباط صبر کنیم و ببینیم آنها در ارتباط با این موضوع در نهایت چگونه عمل می‌کنند و آیا این سه کشور می‌توانند وحدت نظری در داخل اروپا در این ارتباط ایجاد کنند، افزود: چند روز پیش وزیر خارجه بلژیک اظهارات قابل تاملی مطرح کرد و گفت حتی اگر سازوکاری برای انجام مبادلات تجاری با ایران طراحی شود، اجرای آن به این موضوع بستگی دارد که آیا شرکت‌های اروپایی در ارزیابی‌های خود به این نتیجه خواهند رسید که تجارت با ایران ارزش تحریم شدن ازسوی آمریکا را دارد یا نه؟ در واقع او با این سخنان به شرکت‌های اروپایی به نوعی هشدار داد و این حرفی عجیب و غریبی بود و به نظر می‌رسد که ایران باید در این ارتباط به مقامات بلژیکی تذکراتی را بدهد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که اروپایی‌ها در بیانیه خود اعلام کرده‌اند که برای اجرای این سازوکار تهران باید به FATF بپیوندد و این سازوکار را هرچه زودتر اجرایی کند، گفت: در تحلیل‌های خود همواره باید به این موضوع توجه کنیم که اروپایی‌ها به دلایل مختلف اگر بخواهند بین ایران و آمریکا انتخابی داشته باشند، آمریکا را انتخاب می‌کنند.
آصفی با اعتقاد بر این‌که این اظهارنظر اروپایی‌ها کمکی به تصویب لوایح FATF در ایران نمی‌کند،افزود: بحث در مورد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان است و اعضا این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار میدهند وفکر میکنم اینگونه اظهارنظرها ازسوی مقامات اروپایی کار را دشوارتر می‌کند. از دیگر سو باید به این موضوع توجه داشت که اروپایی‌ها به دنبال این هستند که قدم به قدم امتیازاتی را از ایران در ارتباط با موضوعات مختلف بگیرند و این موضع را نیز می‌توان در این راستا عنوان کرد.
این ساز و کار در گام نخست تجارت کالاهای انسانی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما پس از آن دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو خبر داد: صعود 24 پله‌ای تولید برق در ایران طی چهل سال گذشته استقبال مقامات، کارشناسان و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی از راه‌اندازی کانال مالی اروپا بازار ارز به تعدیل نرخ‌ها تن داد 14 بهمن 1357 قهرمان روزهای مبارزه، بازداشت‌ و فرار خود را بدهکار انقلاب، نظام و مردم می‌داند گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با حجت‌الاسلام هادی غفاری یادداشت سردبیر الاهرام علیه رئیس‌جمهور فرانسه: آقای ماکرون بهتر است به حقوق بشر در فرانسه توجه کنید نیویورک تایمز: ترامپ عصر جدید ناامنی جهان توسط قدرت‌های هسته‌ای را کلید زد وزارت دفاع موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه» را رونمایی کرد دفتر رئیس مجلس اعلام کرد: لاریجانی پس ازاظهارات امام جمعه کرج سخنرانی خود را لغوکرد نوبت آسیاب به لاریجانی رسید تضعیف خودمحوری آمریکا رئیس عفو بین‌الملل در آمریکا: سیاست ترامپ در قبال پناه‌جویان غیرقانونی و نقض حقوق بشر است احتمال استیضاح «عبدالمهدی» به خاطر حضور نیروهای آمریکایی در عراق مسکو: آرزوی آمریکا خلع سلاح کامل روسیه است