بحث پول‌های کثیف در نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر داغ شده است «شفافیت» جان کجایی؟!

سیدحسین رسولی
این روزها جشنواره سی‌وهفتم فیلم ملی فجر نظرها را به خود جلب کرده است. جشنواره‌ای که با انبوهی از فیلم‌های ضعیف و بی‌کیفیت باعث تعجب بسیاری از اهل فن شده است. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره هم به جای پاسخ به سوال‌های بی پاسخ و ورود پول‌های کثیف در سینما سکوت پیشه کرده است. او در حال خودنمایی در برابر دوربین‌های رسانه‌ است و در نشست خبری پویانمایی «شب آفتابی» حضور داشت! پژمان بازغی هم در هر نشست خبری، خبرنگاران و اهالی رسانه را با تماشاچیان مسابقات بی‌کیفیت تلویزیون اشتباه گرفته است و مدام از حاضران می‌خواهد تا سینماگران را تشویق کنند! به نظر می‌رسد او در نقش مجری «کودک شو» مانده است و تمرکزی روی نقش‌ها و فیلم‌های جشنواره ندارد.
ماجرای پول‌های کثیف داغ‌تر شد!
بسیاری از اهالی رسانه پیگیر ورود پول‌های کثیف در سینما هستند ولی سلبریتی‌ها و ستاره‌های سینمایی که با دستمزدهای کلان خود درک درستی از وضعیت جامعه ندارند با حاشیه درست کردن با واژگانی مانند «زنده‌باد پیرزنان وطن!» از پاسخگویی جا خالی می‌دهند. بسیاری از سلبریتی‌ها با درخواست دستمزدهای میلیاردی وضعیت سینما را به این سمت کشانده‌اند و در برابر پرسش‌ها تنها سکوت کرده‌اند و دنبال پاسخ دادن به جملات بی‌معنای برخی روزنامه‌ها هستند.


«پول‌های مشکوک» یا «پول‌های کثیف» و یا به زعم برخی «پول‌های سیاه» در برخی فیلم‌های سینمایی جولان می‌دهد و کسی پاسخگو نیست. منظور ما پول‌های ناسالم و غیرقانونی است که با اهدافی همچون پول‌شویی به چرخه تولید و اکران سینمای ایران نفوذ کرده و کمترین تاثیر منفی‌اش برهم زدن توازن مالی دستمزد عوامل و به‌ویژه بازیگران بوده است. برخی از سلبریتی‌های سینما با نشست و برخاست با عاملان ورود پول‌های کثیف به ثروت‌های کلانی هم رسیده‌اند و با مظلوم‌نمایی در برابر رسانه‌ها سکوت پیشه می‌کنند.
من نمی‌خواهم غر بزنم!
در نشست خبری فیلم «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی شاهد بودیم که این کارگردان تازه‌کار در اعتراض به تغییر سانس نمایش فیلمش به‌دلیل نرسیدن فیلم سینمایی «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی با گفتن این جمله که «ما می‌دانیم این پول‌ها از کجا می‌آید» انگشت اتهام را به سمت عوامل این فیلم گرفت، اتهامی که البته پیش‌تر در فضای رسانه‌ای هم مطرح شده بود. کیمیایی اظهار کرد: «من نمی‌خواهم غر بزنم چرا که فیلم اولم است و می‌خواهم حالم خوب باشد ولی اتفاق تلخی است. همه از روز اولی که کار را شروع کردم کنایه پراندند، من با پول تمیز فیلم را ساختم.» وی درباره شائبه فیلمسازی‌اش با رانت هم گفت: «مسئله رانت در این کشور ریشه دارد وگرنه کار ما با پول تمیز ساخته شده است.» عوامل فیلم «غلامرضا تختی» هم در واکنش به همین سخنان کیمیایی بود که با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام رقم دقیق بودجه و سهم سرمایه‌گذاران در تامین این مبلغ، از مدعیان خواستند برای ادعاهای خود سند منتشر کنند.
یک جمع محدود، سینمای ایران را
در اختیار خود گرفته است
در نشست خبری فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میر کریمی هم شاهد بودیم که خبرنگاران باز هم سراغ ورود پول‌های کثیف در سینما رفتند. یکی از خبرنگاران با کنایه به تامین بودجه فیلم «ما همه با هم هستیم» به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی اشاره مشخصی کرد، میرکریمی هم به تعبیر خود سکوتش را شکست و با صراحت اعلام کرد که شما به من پاس گل دادید. او گفت: «من یک سال است که برای بحث مالی «ما همه با هم هستیم» سکوت کردم، قصه اصلا این نیست که منابع فیلم از کجا تامین شده یا در فیلم چقدر هزینه شده است جریان این است که یک جمع محدود ۱۵ سال است که سینمای ایران را در اختیار خود با فیلم‌های سخیف گرفته و چرخه اکران را در دست خود گرفتند و به محض احساس خطر شروع به تهمت زدن و پیش‌کشیدن بحث پول‌های کثیف و دستمزدهای نجومی می‌کنند!» وی با اشاره به اینکه الان نشست فیلمی دیگر است، افزود: «فیلم «ما همه با هم هستیم» هنوز اکران نشده و اکران می‌شود و شما می‌بینید که چقدر در کمدی درجه یک است و هیچ شوخی مستهجن و غیر اخلاقی که عده‌ای با آن کاسبی می‌کنند، ندارد! درباره دستمزد بازیگران هم ما مطلقا بالاتر از عرف ندادیم».
میرکریمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فیلم «تیغ و ترمه» پوراحمد که با هزینه کم تولید شده است، پاسخ داد: «آقای پوراحمد اطلاعات اشتباه به شما داده‌اند و اطلاعاتم دقیق است و قدری شیطنت این وسط ایجاد شده است، ولی من ترجیح می‌دهم در این باره صحبتی نکنم، بحث اینجا فیلم قصر شیرین است!»
فیلم‌های ضعیف و جنجال‌های رسانه‌ای
برای دیده‌ شدن
برخی فیلم‌های ضعیف هم برای دیده شدن دست و پا می‌زنند. آنها تلاش کرده‌اند مانند مناظره‌های سیاسی حرف‌های غیرتخصصی در نشست‌های هنری بزنند! علیرضا کمالی بازیگر فیلم «سمفونی نهم» در نشست خبری فیلم خود گفت: «من آرزو داشتم نقش «کورش کبیر» را بازی کنم که این آرزو محقق شد. فکر می‌کنم برخی نقاط تاریخ ایران بنا به مصلحت یا منفعت حذف شده و نادیده گرفته شده است. من از جسارت آقای هنرمند برای پرداختن به شخصیتی مثل کوروش تشکر می کنم. کوروشی که یک پادشاه عارف است.» وی در ادامه با کنایه به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «امیدوارم روزی در کنار مجمع تشخیص مصلحت نظام یک مجمع هم برای تشخیص مصلحت وطن تشکیل شود، این روزها دیگر مردم علاقه‌ای به وطن‏شان ندارند چرا که قیمت گوشت سگ الان ۳۷هزار تومان با کارت ملی و به صورت ثبت نامی شده است!» واقعا عجیب است! چرا یک بازیگر سینما و تلویزیون باید اینگونه درباره مسائل سیاسی در جشنواره فیلم نظر بدهد؟ به نظر می‌رسد سلبریتی‌ها و آنهایی که آرزوی سلبریتی‌شدن دارند علاقه دارند در تمام حوزه‌ها متخصص شوند.
سایر اخبار این روزنامه