موشک کروز «هویزه» رونمایی شد







در چهلمین فجر انقلاب اسلامی، در کنار افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مختلف، دستاوردهای نیروهای مسلح نیز در قالب چند نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. دستاوردهایی که حاصل کار و تجربه متخصان ایرانی است. مصلای امام خمینی تهران محل برپایی نمایشگاه «اقتدار 40» و رونمایی از تجهیزات جدید است. باغ موزه دفاع مقدس هم میزبان نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که روز گذشته با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس و علی اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد. نمایشگاه دیگری که می‌تواند برای عموم جذاب‌تر باشد، نمایش اقتدار هوایی است که در آن بخش هوایی نیروهای مسلح بویژه نیروی هوایی ارتش، توانایی‌های خود را در منطقه هوایی مهرآباد در معرض دید همگان قرار داده است.
رونمایی از موشک «هویزه»
دیروز در مصلای تهران و با حضور امیر حاتمی وزیر دفاع و سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه از موشک کروز «هویزه» به‌عنوان جدیدترین دستاورد دفاعی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، «موشک هویزه» دارای برد پروازی بیش از 1350 کیلومتر و علیه اهداف زمینی ثابت طراحی شده است. آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف و قدرت تخریب زیاد از ویژگی‌های این موشک کروز است.
وزیر دفاع در سخنانی تأکید کرد که هیچ سدی جلودار عزم و اراده ملت ایران اسلامی در حوزه دفاعی نخواهد بود و همان طور که فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) فرمودند، هر نوع تهدیدی را در همان سطح، پاسخ قاطع خواهیم داد. وی گفت‌: در این نمایشگاه حدود 350 محصول در حوزه‌های مختلف رزم از دستاوردهای مهم صنایع دفاعی کشور قابل مشاهده است که به تمام معنا یک نمایشگاه با مفهوم «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور و در معرض دید ملت عزیز ایران اسلامی گذاشته است.
به‌گزارش «ایران» در این نمایشگاه تجهیزات تاکتیکی و استراتژیک دفاعی، از موشک‌های مختلف ایران تا نفربرها و تانک‌ها و رادارها به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه، می‌توان فرایند گسترش توان موشکی ایران را دریافت. زیرا ابتدای مسیر با راکت‌های زلزال و موشک فاتح آغاز می‌شود و در نهایت به موشک‌های شهاب3، قیام، سجیل و خرمشهر می‌رسد که نشانه فرآیند پرشتاب ایران در زمینه دفاعی است. نفربرهایی که برای پرتاب مین‌های ضدتانک طراحی شده‌اند، توپ‌های سوارشده روی نفربرها و در نهایت موشک‌های دفاعی ایران سامانه‌هایی چون صیاد، نشان می‌دهد که هر یک، بنا بر چه ملاحظه تاکتیکی و استراتژیک دفاعی، طراحی و ساخته شده‌اند. همچنین وجود نمونه‌هایی از قایق‌های تندروی سپاه و موشک ماهواره بر سیمرغ، خود گواه دیگری است که چگونه تحریم‌ها در زمینه دفاعی به خودکفایی و ساخت تجهیزات براساس نیاز نظامی کشور منجر شده است.
رونمایی از تمبر «چهل سال افتخار و بالندگی دفاع مقدس»
روز گذشته همچنین نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با حضور، رئیس مجلس در باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد. علی لاریجانی در این مراسم، تحلیلی از یکی از شعارهای انقلاب اسلامی یعنی «نه شرقی، نه غربی» ارائه داد و گفت که معنای «نه شرقی، نه غربی» این نیست که ما روی روابط دیپلماتیک قلم قرمز بکشیم، بلکه مفهوم این است که ما روی پای خود می‌ایستیم و مناسبات با دیگر کشورها از سنخ کرامت است. به گزارش ایرنا، به گفته، لاریجانی، ما با همه کشورها روابط خواهیم داشت ولی این روابط به معنای وابستگی نیست. وی در زمینه سیاست داخلی هم با بیان اینکه قدرت بدون اراده مردم قابل جاری شدن نبود، اظهارکرد: به‌همین دلیل این مسأله در انقلاب اسلامی ساری و جاری شد. استقلال قوا دستاورد کمی نبود. هر چند که از نظر تاکتیکی هم مشکلاتی وجود دارد، ولی قاعده کلی، درست است. در حاشیه افتتاح نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور رئیس مجلس، رئیس سازمان انرژی اتمی، شهردار تهران و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از تمبر «چهل سال افتخار و بالندگی دفاع مقدس» رونمایی شد.
نمایش اقتدار هوایی در مهرآباد
نمایشگاه دیگری که می‌تواند برای عموم جذاب‌تر باشد، نمایش اقتدار هوایی است که در آن بخش هوایی نیروهای مسلح بویژه نیروی هوایی ارتش، توانایی‌های خود را در معرض دید همگان قرار داده است.
نمایشگاه هوایی اقتدار با میزبانی نیروی هوایی ارتش در منطقه هوایی مهرآباد تهران از 12 بهمن فعالیت خود را آغاز کرد. در این رویداد هوایی تعدادی از یگان‌های پروازی نیروی هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه، هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز)، هواپیمایی نیروی دریایی ارتش (هوادریا)، هواپیمایی نیروی انتظامی (هواناجا)، سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا به‌صورت تجمیع و در اقدامی هم افزا حضور دارند.
این نمایشگاه در دو بخش ثابت و پروازی طرح‌ریزی شده است. در بخش ثابت، تعدادی از یگان‌های پروازی شامل انواع هواگردهای شکاری و ترابری حضور دارند. همچنین روزانه و در دو نوبت صبح و عصر، پروازهای نمایشی بر فراز فرودگاه مهرآباد تهران صورت می‌پذیرد.
در بخش ترابری هوایی نیز، هواپیماهای راهبردی و غول پیکر بوئینگ 747 جامبوجت و بوئینگ 707، ترابری تاکتیکی لاکهید C-130 هرکولس، ترابری سبک فوکر F-27 فرندشیپ و حمل و نقل ویژه (VIP) داسو فالکن 20 نیروی هوایی ارتش و ترابری سنگین ایلوشین IL-76TD، ترابری متوسط آنتونوف An-74 و ترابری سبک Y-12 نیروی هوافضا استقرار دارند.
قرارگاه پدافند هوایی خاتم النبیا(ص) ارتش نیز با نمایش سامانه‌های پدافند برد بلند هوایی S-300 و سامانه برد متوسط هاوک (در کنار نمونه داخلی آن با نام مرصاد) و انواع رادارهای شناسایی، هدایت موشک و تعقیب هدف بخشی از توانمندی‌های خود در راستای حفظ آسمان میهن از گزند بیگانگان را در مقابل دید همگان قرار داده است.