حفظ و انتقال فرهنگ ایثارگری موضوع ملی است



معصومه حسینی
خبرنگار


دفتر تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی، با تحولاتی به رنگ ایثار و فداکاری جوانان این سرزمین رقم خورده است. انقلابی که با تفکر احیای یک نظام دینی به وقوع پیوست، در دامن خویش نیروهای مؤمن و وفادار بسیاری را پروراند؛ نیروهایی که حیات و تداوم آن را برای سالیان طولانی بیمه کردند.در 4 دهه‌ای که از حیات این نظام سیاسی می‌گذرد، رهبران انقلاب بر اراده همین نسل نیروهای پاکباخته تکیه کرده‌اند. بنیانگذار انقلاب، امام خمینی(ره) در سایه جانفشانی همین لشکر بی‌شمار نیروهای جوان توانست سد بزرگ استبداد را بشکند و پس از آن نیز در سایه ایستادگی آنها خطر شوم «اشغال نظامی خارجی» را از سر این سرزمین دور ساخت. جمهوری اسلامی اکنون در دهه 90 و در مصاف با قدرت های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، همچنان بر زرادخانه قدرت معنوی و روحیه شهادت طلبی جامعه جوانش تکیه کرده است. با این اوصاف دور از انتظار نیست که اغلب تحلیلگران که در بحث رمز و راز استقرار و ماندگاری انقلاب دینی ایران، بیش از هر چیز بر نقش این عنصر معنوی در تغذیه انرژی بقای نهضت انگشت تأکید نهند و از میان انواع نتایج و دستاوردهای این انقلاب، «تفکر جهادی» و «فرهنگ شهادت طلبی» برخاسته از آن را مهم بر شمارند. روزنامه «ایران» که در مقاطع مختلفی از سال، از قلم گزارشگران خویش مسائل و دغدغه‌های خانواده معظم ایثارگران را دنبال کرده است اکنون در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، فرصت را غنیمت شمرد تا در گفت‌و‌گو با بالاترین مقام مسئول در این حوزه، سؤالاتی را با ایشان در میان بگذارد. در ساختار نظام اسلامی ایران، بنیاد شهید در کنار وظیفه سازمانی خویش یعنی خدمات‌رسانی به جامعه بزرگ ایثارگران (اعم از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان) عهده دار مأموریت خطیر حفظ و ترویج تفکر بنیادین جهاد و شهادت است. این گفت‌و‌گو را نیز بر این اساس از بحث وظایف این بنیاد در زمینه ایجاد جایگاه شایسته برای قهرمانان جنگ و مدافعان وطن شروع کردیم.

جناب شهیدی چنانکه رسانه‌ها بارها نوشته‌اند خانواده شهدا و ایثارگران همواره این دغدغه را داشته‌اند که مبادا میراث قهرمانان آنان در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شود. این دغدغه بسیاری از نیروهای دلسوز جامعه هم بوده است. این میراث چیزی است که ما از آن به عنوان «ارزش ها و فرهنگ ایثار» می‌شناسیم. بنابراین این یک سؤال جدی است که بنیاد برای آنکه غبار فراموشی بر چهره قهرمانان ملت در آزادی سرزمین از اشغال خارجی ننشیند، چه کرده است؟
این دغدغه ملی است و منحصر به طیف خاصی نیست یعنی حتی افرادی که عرق ملی و میهنی دارند می‌خواهند نام و یاد شهدا و قهرمانان این عرصه حفظ شود. البته همه آنها که دلسوزانه به این موضوع می‌اندیشند در عین حال نمی‌خواهند بحث حفظ مکتب یا فرهنگ شهدا و ایثارگران به شعار محدود بماند ضمن آنکه زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا مطالبه همیشگی حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز بوده و هست.
من می‌خواهم اینجا قدری ملموس‌تر با شما صحبت کنم. بنیاد در قبال این انتظار درست ملی و تاریخی مسئولیت دارد، اما قبول کنید که موضوع حفظ و انتقال فرهنگ ایثارگری چون ماهیتاً موضوعی ملی است باید همه نهادها و دستگاه ها در آن مشارکت کنند.
از طرف دیگر چون پای بحث اشاعه یک فکر و فرهنگ در میان است، این کار از ظرافت خاصی برخوردار است. شما ناگزیر هستید به مرور زمان روش‌ها و ابزارهای انتقال و مبادله این فکر و ارزش را تازه کنید و به اقتضای ذائقه و سطح انتظار مخاطبان محصولات فکری جدید بیافرینید.
ما در بخش‌های مختلف بنیاد حقیقتاً پروژه‌های زیادی را در این زمینه تعریف کردیم، بویژه در سال های اخیر که ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ای متحول شده است، به سمت قالب‌ها و تکنیک‌های تازه برای این مأموریت خویش رفتیم.
به‌طور مشخص ما از سال ها قبل وظایف خویش در بحث تولید محتوای حوزه تفکر ایثار و جهاد را از طریق ابزارهای مرسوم مثل برنامه‌های رادیویی- تلویزیونی یا فیلم‌های مختلف (اعم از فیلم‌های مستند، سینمایی، داستانی و کوتاه) پیش برده‌ایم. از این روش ها و ابزارها همچنان در مسیر انجام مأموریت فرهنگ‌سازی استفاده می‌کنیم. شما اگر برنامه‌های ماهانه یا فصلی بنیاد را هم نگاه کنید خواهید دید که جدول برگزاری نمایشگاه ها، همایش ها، کنگره‌ها و یادواره‌های ما برای شهدا و ایثارگران در سطوح استانی و محلی و مرکزی برقرار است یا آنکه با همان اشتیاق و انگیزه گذشته، برنامه تألیف کتاب و خاطره نگاری و گردآوری آثار مکتوب و مستند قهرمانان جهاد و شهادت را دنبال می‌کنیم.
به‌ طور مثال طبق آخرین گزارش که همکاران ما، در آستانه چهل سالگی انقلاب ارائه کرده‌اند طی این مدت بنیاد شهید و امور ایثارگران در این حوزه 688 هزار کنگره‏ و یادواره را در سطوح روستایی، شهرستانی، استانی و ملی برای قهرمانان و مجاهدان این سرزمین برپا کرده و برای احیا و ماندگاری نام و نشان این عزیزان، هزار و 384 موزه، حسینیه شهدا و مراکز فرهنگی گلزارها دایر کرده است. اما چنانکه اشاره کردم در این مدت کوشیدیم روش ها و الگوهای مؤثرتری را برای انجام این بخش از وظایف خویش به کار ببندیم مثلاً پرداختن به سبک زندگی ایثارگران از زمره مباحث جدی ما در فرهنگ‌سازی بوده است. یا با توجه به نقش شگفتی ساز عنصر تصویر و نمایش در فصل جدید فعالیت خویش، حول تولید و اجرای آثار نمایشی، بسیار متمرکز شده‌ایم و سعی داریم در این مسیر برای سنین مختلف با محتوای ایثار و شهادت، آثار درخوری تهیه کنیم.
به گمانم مجموعه عملکرد همکاران من در حوزه فرهنگ‌سازی و نشر تفکر ایثارگری و جهاد قابل دفاع است. مطمئناً شماری از این آثار هنری و مستند را به خاطر دارید. مثلاً وقتی صحبت از گردآوری و مستند‌سازی 12 میلیون اثر از شهدا و ایثارگران می‌شود یا تولید 26 هزار و 370 دقیقه فیلم‌های سینمایی و سریال مطرح می‌شود، می‌دانید که چه تلاش‌هایی برای خلق این آثار صورت گرفته است.
خواسته‌ها و انتظارات خانواده شهدا را که از لابلای گفت‌و‌گوی آنها با گزارشگران روزنامه مرور می‌کردم اغلب شان در امر مهم آموزش بچه‌ها و فرزندان شان مشکلاتی دارند. البته می‌دانم در این باره دست اندرکاران بنیاد هم شاید با برخی محدودیت ها و موانع روانی و اجتماعی مواجه هستند. آیا واقعاً فرزندان ایثارگران و شهدا، از لحاظ کسب تخصص یا طی کردن مدارج بالای تحصیلی دچار مشکلی هستند؟
من شخصاً در قبال بحث رشد علمی و تأمین امکانات آموزشی بچه‌ها را با حساسیت ویژه دنبال می‌کنم. شاید بعد از بحث سلامتی و درمان که مسأله جمع کثیری از ایثارگران عزیز ما است، نیازهای تحصیلی و اشتغال آنها برای من اولویت دارد.
وقتی سخن از تمهیدات بنیاد برای حوزه علمی- آموزشی عزیزان می‌شود، کار ما در واقع دو جنبه دارد: جنبه اول فراهم آوردن تسهیلات و امکانات آموزشی و جنبه دوم پروژه توانمندسازی و بالابردن سطح مهارت و تخصص این عزیزان.
طبق آماری که از این 4 دهه استخراج شده بنیاد با افتخار اعلام می‌کند که برای بیش از 4 میلیون و 900 هزار نفر، خدمات آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه ارائه کرده است و از میان این حدود 5 میلیون نفر، بیش از 500 هزار نفر مدارج عالی را طی کرده‌اند.
لازم است در این زمینه به یک ذهنیت نادرست پاسخ دهم که به صورت غیرمنصفانه و نادانسته در خصوص موفقیت‌های علمی عزیزان ایثارگر مطرح می‌شود. با این تعبیر که خانواده ایثارگران در سایه رانت پلکان پیشرفت علمی را طی کرده‌اند اما واقعیت چیز دیگری است به گونه‌ای که اکنون از میان 158 هزار دانشجوی ایثارگر، 20 درصدشان یعنی بیش از 30 هزار نفر دانشجوی ممتاز هستند و اتفاقاً در مقاطع تحصیلات تکمیلی که رقابت‌های علمی جدی‌تر و توانایی افراد اهمیت زیادی پیدا می‌کند، دانشجویان شاهد و ایثارگر موفق‌تر بوده‌اند.
تا آنجا که من اطلاع دارم بزرگترین سازمانی که با مأموریت فرهنگ‌سازی و اشاعه ارزش های دوران دفاع و ایثار شکل گرفت، دبیرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. این شورا به نظرم الآن باید درباره عملکرد خود روشنگری کند و بگوید چه کارهایی را پیش برده است.
وزن و قدرت تصمیم‌گیری این مرکز را می‌توانید از ترکیب اعضای آن ببینید. فلسفه تشکیل نهاد این بوده که همه دستگاه‌های مؤثر در فرآیند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعال و سهیم شوند و در این مجموعه که ریاست آن با رئیس جمهوری است، 17 نفر از وزیران و مقامات لشکری، کشوری، فرهنگی و حوزوی حضور دارند. بنیاد نیز به عنوان متولی دبیرخانه آن، اقدام به تعیین ساختار، شرح وظایف و تأمین نیروی انسانی متخصص کرده است. ما این مدل از کار مشارکتی و ملی را از مرکز به استان ها و مناطق نیز بردیم یعنی در هر استانی از ابتدای سال 95 تاکنون این شوراها با ریاست بالاترین مقام استان یعنی استاندار و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف شکل می‌گیرند.
جایگاه و گستره کار نهاد، با این توضیحات شما روشن شد. سؤالم این است که با تجمیع امکانات و مشارکت این همه دستگاه و سازمان چه کارهای ملموسی انجام شده است؟
اتفاقاً به نظرم گام‌هایی که تا به امروز این نهاد برداشته از نوع تئوری پردازی نبوده است بلکه جنبه کاملاً ملموس داشته است و به قول اهل تحقیق، این کارها کمیت پذیر و قابل اندازه‌گیری هستند. مثلاً یک سلسله شاخص برای سنجش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه «ترویج و توسعه ایثار و شهادت» در سطح ملی ارائه و پیاده کردیم یا آنکه کارگروه‌های تخصصی علمی و پژوهشی به راه انداختیم که این کارگروه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های مدیران باتجربه، نخبگان و دیگر سرآمدان جامعه، برای اجرای مأموریت‌های شورای عالی تلاش می‌کنند.
یکی از بحث‌های جدی که در همه کشورهای دیگر برای قهرمانان جنگ دنبال می‌شود ثبت و ضبط حماسه آنها در صفحات تاریخ است به گونه‌ای که دوران نبرد و مبارزه جوانان آنها بخشی از حافظه تاریخی یک ملت می‌شود. بسیاری این سؤال را دارند که شما در مقایسه با سایر کشورها برای جاودانه کردن نام و نمادهای قهرمانان جنگ چه کرده اید؟
جدا از اینکه متون آموزشی ما در مدارس و دانشگاه‌ها باید فصل مشخصی را به روایت حماسه‌های این جوانان اختصاص دهند اما آنچه به ما در بنیاد شهید برمی گردد انجام چند برنامه به صورت مستمر برای جاودانه کردن نام و یاد شهیدان است.
یکی از این حرکت ها که با نگاه به تاریخی کردن نام شهدا و با برنامه‌ریزی گسترده از سوی ما دنبال می‌شود «روز بزرگداشت شهدا» است که در 22 اسفند ماه همزمان با سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، به آن پرداخته می‌شود. با توجه به اینکه در سال 1383 این روز نامگذاری شد و عملاً اقدامی صورت نگرفته بود، تلاش کردیم از همه ظرفیت و امکانات فرهنگی و اجتماعی برای انعکاس صدای تاریخ ساز شهیدان بهره بگیریم به این بهانه برنامه‌های مختلف و متنوعی را به اجرا می‌گذاریم و سعی می‌کنیم همه محققان و فعالان حوزه جهاد و دفاع مقدس در کنار پیشکسوتان این عرصه و فرزندان و یادگاران آنها گرد هم آیند و در قالب کنگره هایی، ازهر آنچه مربوط به بحث نهادینه کردن ارزش‌ها و ماندگاری تبیین و اشاعه راه و رسم شهدا است بهره بگیریم.
چون به تجربه کشورهای دیگر اشاره کردید لازم می‌دانم این نکته را هم یادآوری کنم که اکنون هیچ نقطه‌ای از ایران نیست که یادگار و نمادهای پاسداشت قهرمانان دفاع مقدس در آنها دایر نشده باشد. از جمله اقدامات ما در تکمیل پروژه یادمان ها، ساماندهی گلزار شهدا به عنوان نمادهای عینی ایثار و شهادت در اقصی نقاط کشور است که در این برنامه ملی سایر دستگاه‌ها نیز مشارکت دارند به گونه‌ای که امروز از میان 20 هزارو 151 گلزار مطهر شهدا بیش از 14 هزار گلزار ساماندهی شده است.
از انتظارات بحق رهبر معظم انقلاب و مردم عزیز، همنشینی و مصاحبت با خانواده‌های شریف ایثارگران است. نگاه ما به نوع رابطه و تعامل با این جامعه ارزشمند ایثارگری، نگاه تقویمی و تکلیفی نیست.
از همین رو در قالب برنامه و طرح‌های متنوع، بخش‌های مختلف مدیریتی و آحاد پرسنل و مدیران بنیاد را به ارتباط بی‌واسطه و مستمر با جامعه ایثارگری موظف کردیم.شما کافی است به فهرست مراجعات و دید و بازدیدهای نمایندگان و پرسنل ما به خانواده‌های مختلف شهدا و جانبازان نگاه کنید. از طرف دیگر شخص «ریاست محترم جمهوری» در برنامه سرکشی به خانواده شهدا و ایثارگران مستقیماً حضور دارد.
این مصاحبت و همنشینی وقتی به سطح شهر و استان می‌رسد شما شاهد این اتفاق هستید که مقام‌های ارشد استانی از استانداران تا امامان جمعه، شهرداران و دیگر مسئولان همراستا با بنیاد، پای صحبت‌ها، گلایه‌ها و احیاناً انتقادات این عزیزان می‌نشینند. من آخرین گزارشی که بعد از سرکشی با رئیس جمهوری دریافت کردم این بود که همکاران و مدیران ما در طول سال به طور متوسط نزدیک به 400 هزار دیدار با ایثارگران داشته‌اند و قریب به 82درصد ایثارگران از این دیدارها رضایت دارند.
اگر موافق باشید به بحث و انتظارات معیشتی ایثارگران نگاه بیندازیم. در این بحث، سؤالی که مدت ها ذهنم را مشغول کرده این است که سرنوشت «قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران» به کجا انجامید و چه میزان این قانون که زمانی حلال مشکلات این قشر اعلام شد به انجام رسیده است؟
این قانون یک نقشه راه و منشور تحول برای زیست و زندگی بهتر این عزیزان است تصویب آن سال‌ها طول کشیده بود پس از ابلاغ اجرای آن در سال 1391 متوقف مانده بود اما در سال 1392 رئیس جمهوری محترم در ابتدای دولت یازدهم دستوراجرای آن را صادر کرد. اگر دلایل وقفه در اجرای آن را بپرسید می‌گویم، به دلیل بار مالی سنگین اجرای آن به تعویق افتاده بود. در حال حاضر بیش از 85 درصد مواد و احکام قانون مذکور به مرحله اجرا رسیده است بنیاد اجرای مابقی آن را نیز در دستور کار دارد. ما هم‌اکنون برای تصویب برخی آیین نامه‌ها که بار مالی سنگینی دارد و اجرای 15 درصد باقی مانده و بودجه و اعتبار مالی آن چانه زنی و تلاش می‌کنیم.
خاطرم هست یکی از مطالبات و انتقادهای جدی جامعه ایثارگران پرداخت معوقات آنها بوده است.
درست است زمین ماندن مطالبات مالی معوقه ایثارگران که شامل سال­ های 1376 تا 1392 می‌شد یکی از عوامل اصلی نارضایتی ایثارگران بود و برای همه مدیران در سال های اخیر یک چالش جدی بوده است.
ما از روز اول شروع به کار در بنیاد حل پرونده مطالبات معوق عزیزان ایثارگر را در دستور کار قرار دادیم به گونه‌ای که بنیاد موفق شد مطالبات 16 ساله خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را تأمین کند.
این رشته مطالبات مثل یک کوهی بر دوش خانواده بنیاد سنگینی می‌کرد. ما در این طرح گام به گام توانستیم بعد از تسویه آن 16 سال که مجموع معوقات و مطالبات پرداخت شده بیش از 5 هزار 300 میلیار تومان بود، به پرونده مطالبات عزیزان در سال 1393 و 1394 وارد شدیم. طبق آخرین برآوردی که من دریافت کردم مطالبات سال 1395 نیز در بیشتر استان‌ها انجام شده است و مابقی در حال پیگیری است.
جناب شهیدی در بحث مسائل رفاهی ایثارگران یکی از دغدغه‌ها و مطالبات این عزیزان که بارها با گزارشگران ما درمیان گذاشته‌اند موضوع درمان است می‌خواهم به صورت روشن تر بفرمایید الآن چه میزان مشکلات بهداشت و درمان این قشر رفع شده است.
چنان که اشاره کردید موضوع درمان و بیمه ایثارگران عزیز اولویت اول کارهای بنیاد است برای آنکه شما و مخاطبان رسانه تان به‌طور ملموس در جریان قرار بگیرید که ابعاد این موضوع چه اندازه گسترده است من چند مثال ذکر می‌کنم.
در حال حاضر تعداد 865 هزار نفر از این عزیزان و افراد تحت تکفل آنها تحت پوشش بیمه همگانی و یک میلیون و 720 هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند.
اما چنانکه اطلاع دارید ما برای رفع بخشی از نیازهای درمانی این عزیزان تسهیلاتی را باید برای اعزام آنها به خارج فراهم کنیم که در این زمینه طی سال های پس از جنگ حدود 10هزار نفر از ایثارگران را جهت درمان به خارج از کشور اعزام کرده‌ایم. یکی از سیاست های بنیاد در جهت کاهش این بخش از مشکلات و محدودیت‌های عزیزان این بوده که رویکرد جذب متخصصان خارجی و متخصصان ایرانی مقیم خارج را دنبال کرده است به نحوی که تاکنون 320 تیم پزشکی متخصص برای درمان ایثارگران دعوت شده‌اند و با این برنامه طی 4 سال گذشته صرفاً 42 نفر از جانبازان عزیز برای مراحل تکمیل درمان به خارج از کشور اعزام شده‌اند. باز در حلقه دیگری از این حرکت طرح دیگری را تحت عنوان پایش سلامت ایثارگران اجرا کردیم که هم‌اکنون 165 هزار نفر از عزیزان ایثارگر را تحت پوشش قرار داده‌ایم.
در پیام‌های ارسالی جانبازان برای روزنامه یکی از نکاتی که در بحث درمان مطرح شده این بود که بیشترین امکانات در تهران متمرکز است و برای طیف ایثارگران شهرستانی مخصوصاً آمد و رفت به پایتخت مشکل هست پاسخ جنابعالی به این پرسش عزیزان چیست.
من خودم و دست اندرکاران بحث درمان ایثارگران در دیدارهای استانی با این بخش از مطالبات روبه‌رو بوده‌ایم و انتظار بحقی است. در این زمینه خوشبختانه گزارش های کار تیم‌های پزشکی و درمانی ما منتشر شده است ما برای حفظ عدالت و برداشتن این فاصله میان امکانات مرکز و مناطق یکی از برنامه‌هایی که عملیاتی کردیم اعزام تیم‌های تخصصی به استان‌های کم برخوردار بوده است و بنیاد چندین اکیپ از متخصصان و پزشکان فوق تخصص را به این مناطق گسیل کرده است به‌طور مثال از از سال 1392 تا کنون 88 تیم تخصصی توانسته‌اند با استقرار در استان ها قریب 7 هزار و 680 نفر از ایثارگران عزیز را ویزیت و درمان کنند
تا از بحث درمان عبور نکردیم من خاطرم آمد که برخی از رزمندگان و بچه‌های جبهه عنوان می‌کنند که مسائل شان در زمینه تعیین درصد در کمیسیون پزشکی رفع و رجوع نشده است.
کار کمیسیون پزشکی در مجموعه بنیاد واقعاً از سنگین‌ترین فعالیت‌ها است و موضوع تعیین درصد جزو وظایف بدیهی ما است که به صورت مستمر و بی‌وقفه آن را در طول سال دنبال می‌کنیم حتی در جریان هستید که در ماه های اخیر ما خود اعلام کردیم که طبق قانون برنامه ششم توسعه رزمندگانی که مراتب مجروحیت شان در شورای پزشکی یگان های ذیربط (اعم از سپاه، نیروی انتظامی و ارتش) تأیید شده است برای تعیین درصد به کمیسیون رجوع کنند و در اولین گام هم چندنفر از عزیزان رزمنده که از قبل پرونده شان تکمیل شده بود تعیین درصد شدند. من برای رفع هر گونه شائبه در زمینه فعالیت خدمات دهی همکاران عزیز ما در کمیسیون پزشکی این نکته را یادآور شوم به رغم اینکه ما حدود 570 هزار جانباز داریم با توجه به در خواست‌های مکرر جانبازان عزیز برای ارزیابی شرایط جدید آنان طی سال های متمادی در استان های سراسر کشور، از 4 دهه گذشته تاکنون 6 میلیون پرونده در این کمیسیون‌ها بررسی شده است.
یکی از موضوعاتی که در صفحات گزارش روزنامه منعکس شده وضعیت جسمی پدران و مادران گرانقدر شهدا یا آن گروه از جانبازان معظم است که در سنین کهنسالی قرار گرفته‌اند و به نوعی با مشکلات دوران ضعف و پیری دست به گریبان هستند مشکلات این عزیزان چه میزان از سوی مدیران شما پیگیری شده و چه کار ملموسی در این باره انجام داده‌اید.
به موضوع مهمی توجه کرده‌اید و من به سهم خودم از همکاران رسانه‌ای تان و همه گزارشگرانی که با دغدغه رفع مشکلات جامعه ایثارگران پیگیر وضعیت رفاهی و درمان آنها هستند سپاسگزارم. بعد از قریب 30 سال از جنگ تحمیلی، شمار زیادی از عزیزان جانباز ما و والدین شهدا وارد سن سالمندی شده‌اند بر این اساس بخشی از امکانات بنیاد را به لحاظ درمانی و توانبخشی در سال های اخیر به سمت رفع نیاز این عزیزان اختصاص دادیم یکی از اقدامات ملموس ما که به گمانم در جریان هستید مجتمع‌های مختلفی است که در حوزه ورزشی و توانبخشی ساخته شده است از 93 فازکه برای اجرای این مجتمع‌ها پیش‌بینی شده بود 51 فاز آن مورد بهره‌ برداری قرار گرفته است و مابقی هم در دست ساخت است. در واقع در هر استان یک مجتمع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار احداث شده یا در دست احداث است که برای هر استانی سه فاز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی پیش‌بینی شده است.
 این مجتمع‌ها و مجموعه‌ها چه خدماتی به یک پدر، مادر و درکل به خانواده ایثارگر می‌دهد؟
ابتدا لازم است این نکته را یادآور شوم که این مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و توانبخشی در بهترین نقاط از مراکز استان‌های کشور احداث شده‌اند و هزینه‌ای بالغ بر 500 میلیارد تومان صرف ساخت آنها شده است. این مراکز در واقع چند منظوره هستند یعنی برای خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران علاوه برارائه امکانات کامل اقامتی خدمات دیگری در زمینه‌های درمانی و رفاهی و توانبخشی عرضه می‌کنند البته این نکته را هم اضافه کنم استفاده عموم مردم از این مجتمع‌ها آزاد است اما اولویت با ایثارگران است.
این مطلب هم الآن به ذهنم آمد که ما در دوره جدید برای تأمین رفاه بیشتر عزیزان ایثارگر سعی کردیم از فناوری و امکانات تکنولوژیک هم بهره بگیریم در همین راستا میز خدمت الکترونیکی را مستقر کرده‌ایم که از طریق آن بنیاد خدمات لازم را از طریق الکترونیکی به عزیزان ایثارگر ارائه می‌کند خوشبختانه استقبال از این بخش فعالیت همکاران قابل اعتنا بوده است.
جناب شهیدی می‌دانم بخشی از مسائل خانواده‌های ایثارگر به نحوی با مشکلات عمومی و کلان جامعه گره خورده است مثل مسأله اشتغال، مسکن و نظایر آن. برخلاف ذهنیت‌های نادرست برخی افراد ما همچنان در پیام‌های تلفنی و مکتوب عزیزان ایثارگر می‌بینیم که فرزندان آنها با مشکل جذب و اشتغال مواجه هستند پاسخ تان در این باره چیست؟
همه ما در جامعه بعد از یک جنگ بزرگ که جمعی از خانواده‌ها عزیزترین سرمایه خود را پای آن نهادند باید درک عمیقی از مسئولیت خویش درباره مشکلات کنونی آنها داشته باشیم موضوع اشتغال و رفع دغدغه این خانواده‌های معظم از ناحیه بیکاری فرزندان شان از جمله این مسائل است افزون بر این رسالت اجتماعی، رهنمودهایی که رهبر معظم انقلاب و تأکیدات رئیس جمهوری محترم داشته‌اند ما در بنیاد موضوع اشتغال و به کارگیری فرزندان ایثارگر در بخش‌های مختلف را دستور کار اصلی بنیاد قرار دادیم. خوشبختانه به نتایج امید بخشی هم رسیده‌ایم اقدامات بخش‌ها و همکاران ذیربط ما در این زمینه شامل سازوکارهای مختلف از جمله تسهیلات جهت اشتغال و کارآفرینی، توانمندسازی و بالابردن سطح مهارت شغلی آنان بوده است. گذشته از اینکه از ابتدای تأسیس بنیاد تاکنون زمینه اشتغال بیش از 600 هزار نفر از ایثارگران فراهم شده در دوره دولت تدبیر و امید برای حدود 100هزار نفر از این عزیزان اشتغالزایی شده است.
لابد در جریان هستید که طبق ماده 32 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، ما برای توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی این عزیزان صندوق ویژه‌ای را با نام صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران تشکیل دادیم. مأموریت اصلی این صندوق بسیار متنوع است این صندوق باید برای اعطای تسهیلات خود اشتغالی، حمایت از کارآفرینان شاهد و ایثارگر، کمک به تأمین مالی مجریان طرح‌های خود اشتغالی و مواردی از این قبیل همت کند.
طبق گزارشی که به تازگی از دست اندرکاران صندوق گرفتم تا به امروز که 3 سال از تأسیس آن می‌گذرد از آذرماه 1395، برای تعداد بیش از 14 هزار نفر از ایثارگران عزیز، ازطریق این صندوق خود اشتغالی  صورت گرفته است. در سال‌های 1396 و 1397، مبلغ هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب وام روستایی، مشاغل خانگی و سایر وام‌ها از طریق صندوق اشتغال و کارآفرینی به ایثارگران عزیز پیش‌بینی شده و تاکنون حدود 18 هزار نفر از ایثارگران برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند و حدود 6 هزار نفر در این بخش به بانک‌ها معرفی شده‌اند و در حال دریافت تسهیلات هستند.
مثل هر شهروند دیگری، در کنار دغدغه اشتغال، مسأله مسکن نیز جزو انتظاراتی بوده است که عزیزان ایثارگر در گفت‌و‌گو با گزارشگران ما بر آن تأکید کرده‌اند. جناب شهیدی الآن به‌طور مشخص می‌توانید بگویید که چه بخشی از مشکلات مسکن این عزیزان را پاسخ داده‌اید؟
به نظرم در قضیه مسکن، واحدهای مسئول و دست اندرکار بنیاد بیش از اشتغال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این چیزی نیست که من شعارش را مطرح کنم خوشبختانه همه اقدامات مربوط به مسکن به صورت ملموس از طرف شما و همکاران رسانه‌ای تان قابل رؤیت است. می‌توانم بگویم از زمان تشکیل بنیاد شهید در سال 1358 این کار شروع شد و الآن نیز با همان قوت ادامه دارد من به صورت مکرر و مستمر گزارش مربوط به مسکن عزیزان را از مدیران ذیربط می‌گیرم ضمن اینکه در مواجهه و دیدار مستقیم با خانواده‌های معظم ایثارگر خواسته‌ها و مطالبات آنها را دنبال می‌کنم.
پروژه‌های بزرگی را در این زمینه بنیاد به انجام رسانده است و اعتبارهای زیادی را برای حل این بخش از مشکلات عزیزان اختصاص داده است از ابتدای تأسیس بنیاد تاکنون بیش از یک میلیون نفر از ایثارگران معزز از خدمات تأمین مسکن بهره‌مند شده‌اند. از ابتدای دولت تدبیر و امید بیش از 200هزار نفر از ایثارگران معزز با استفاده از تسهیلات صاحب مسکن شده‌اند.
هنوز ما پیگیر هستیم مسکن همه ایثارگران را تأمین کنیم. به لحاظ قانونی ما موظفیم یکبار نسبت به تأمین تسهیلات مسکن اقدام کنیم اما با ملاحظه مشکلات خانواده‌ها، با اصلاح آیین نامه‌ها برای دریافت تسهیلات مسکن نسبت به رفع نیازهای جدید هم اقدام کردیم.
جناب شهیدی از فرصتی که برای طرح پرسش‌ها و مطالبات ایثارگران عزیز برای روزنامه ایران اختصاص دادید سپاسگزارم.
من هم از توجه ویژه همه رسانه‌ها و پیگیری همکاران شما برای رفع نیازهای خانواده معظم شهدا و ایثارگران تشکر می‌کنم و لازم می‌دانم از فرصتی که روزنامه ایران برای اطلاع‌رسانی از موضوعات جامعه ایثارگری در دهه مبارک فجر فراهم کرد، تشکر کنم.