زنگ انقلاب اسلامی در مدارس کشور نواخته شد

وزیر آموزش ‌و پرورش صبح دیروز به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه فجر در مدرسه ابتدایی رفاه منطقه ۱۲ شهر تهران حضور یافت و زنگ نمادین گلبانگ انقلاب اسلامی را نواخت.
به گزارش وزارت آموزش ‌و پرورش، سید محمد بطحایی در این مراسم گفت: از همه‌کسانی که در راه پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند قدردانی می‌کنیم و همان‌طور که امام خمینی(ره) زمانی که جمهوری اسلامی ایران استقرار پیدا کرد، فرمودند: تازه این آغاز راه است و یا به تعبیری این پله اول است، وقتی برمی‌گردیم چهل سال گذشته را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که رفتن شاه و پیروزی انقلاب در حقیقت آغاز راه بوده است.
بطحایی با بیان اینکه امروز بیش از 14/5 میلیون دانش‌آموز داریم، افزود: در سال ۵۷ سرانه فضای آموزشی 1/44 مترمربع بود و امروز 5/18 مترمربع است که البته با عدد ۸ مترمربع که استاندارد فضای آموزشی است فاصله ‌داریم.
وی با ‌اشاره به آمارهای دیگری از ارتقا و رشد در آموزش ‌و پرورش، اظهار داشت: در سال ۵۷ دانش‌آموزان دارای اختلالات جسمی و ذهنی ۸۳۰۰ نفر بود که تحت پوشش آموزش ‌و پرورش بودند و امروز ۱۵۳هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه تحت پوشش آموزش ‌و پرورش هستند. در سال ۵۷، ۲۰ درصد نوآموزان در دوره پیش‌دبستانی بودند و امروز بیش از ۷۰ درصد از کودکان تحت آموزش‌های پیش‌دبستانی قرار گرفته‌اند.


وزیر آموزش ‌و پرورش ادامه داد: در سال ۵۷ نرخ گذر از ابتدایی به دوره متوسطه اول ۷۴ درصد بود و امروز این عدد به ۹۷ درصد رسیده است و همچنین در سال ۵۷ تنها 1/2درصد از معلمین دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند که امروز این رقم به ۸۰ درصد رسیده است و این‌ها از مهم‌ترین شاخص‌های کمی توسعه هستند و نشان‌دهنده رشد شایان توجهی است.
بطحایی افزود: باید در دهه پنجاه انقلاب اسلامی در حوزه اثربخشی و عدالت آموزشی در جنبه‌های کیفی تلاش بیشتری شود و شاخص‌های کارایی نظام آموزش‌ و پرورش مؤید تلاش فزاینده‌ای است که همه ارکان جامعه برای رشد آموزش ‌و پرورش داشته‌اند.
در حاشیه این مراسم با حضور وزیر آموزش ‌و پرورش، از یادمان شهدای چهل‌ساله انقلاب اسلامی رونمایی شد.
گفتنی است، امسال به دلیل مقارن شدن روز 12 بهمن‌ماه با جمعه و تعطیلی مدارس در این روز، گلبانگ انقلاب با یک روز تاخیر در مدارس سراسر کشور طنین‌انداز ‌شد.