سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، آغازی پرحاشیه داشته و جنجال‌هایش ادامه‌دار است عذرخواهی از تاریخ سینما

همدلی| گروه فرهنگ و هنر:«خون خدا» به کارگردانی مرتضی علی عباس‌میرزایی در اعتراض به بی‌برنامگی‌های روز نخست از ادامه حضور در جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر انصراف داد؛ نخستین کناره گیری یک فیلم از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر. قبل تر کارگردان هایی مانند مسعود ده نمکی و منوچهر هادی اعلام کرده بودند «زندانی ها» و «رحمان 1400» را به جشنواره نمی آورند اما «خون خدا» فرم پر کرد، نامش در بخش رقابتی سودای سیمرغ قرار گرفت اما به یکباره تصمیم گرفت بزند زیر میز بازی.
رفت و برگشت یک فیلم
سیاوش حقیقی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خون خدا» دلیل انصراف‌شان ر ا بی‌قانونی‌ها و بی‌برنامگی‌های این جشنواره توصیف کرد و گفت: «به جای اکران فیلم ما در سینما جوان برای اکران مردمی و سینماهای صنوف، فیلم «غلامرضا تختی» که با تاخیر نسخه نهایی آن به جشنواره رسید اکران شد و گویا مسئولان جشنواره در نظر داشتند فیلم آقای ملکان [تهیه کننده غلامرضا تختی] را دریابند و به این فیلم نظر ویژه داشته باشد. چرا باید با تغییر برنامه اکران فیلم من، به فیلم آقای ملکان توجه ویژه شود؟ جالب این است دبیر جشنواره هم به اعتراض ما توجه نمی‌کند. تمام عوامل فیلم من از این وضعیت عصبانی هستند و این بی تدبیری جشنواره قابل درک نیست.»
البته عوامل فیلم عصبانیت‌شان فروکش کرد و ترجیح دادند در کورس رقابت باقی بمانند. مرتضی علی عباس میرزایی، کارگردان فیلم «خون خدا» به دنبال بی نظمی‌های روز اول اکران گفت: «طبیعی بود تهیه‌کننده فیلم ما به عنوان مسئول صیانت از حقوق اثر و عواملی که برای این فیلم زحمت کشیده‌اند، به بی‌نظمی و جابه‌جایی‌های غیرحرفه‌ای سانس‌ها واکنش نشان دهد، تا این مساله و اعتراض به گوش مدیران جشنواره برسد. با صحبت‌هایی که داشتیم و با تمام اتفاقات و بی‌احترامی‌هایی که در قبال فیلم ما و همچنین مخاطبان پیش آمد و منجر به چنین واکنشی از طرف سیاوش حقیقی (تهیه‌کننده اثر) شد، در نهایت به احترام همین مخاطبان و همچنین سینمادوستان از این ماجراها چشم پوشی کرده و در رقابت حضور خواهیم داشت.»


فاجعه‌ای به نام «معکوس»
پولاد کیمیایی، کارگردان فیلم سینمایی «معکوس» هم که برنامه اکران فیلمش در سینمای رسانه‌ها به دلیل تاخیر در نهایی شدن فیلم «غلامرضا تختی» با جابجایی ناخواسته مواجه شده بود، در نشست خبری این فیلم به صراحت از این وضعیت گلایه کرد. پسرِ مسعود کیمیایی، نخستین تجربه کارگردانی خود را به جشنواره آورده است، هر چند نقدها نسبت به فیلمِ پولاد کیمیایی بسیار منفی بوده و حتی برخی منتقدان با عباراتی مانند «فاجعه» از آن یاد کرده اند ولی باز هم جابه‌جایی برنامه اکران و اختصاص سانس «معکوس» به «غلامرضا تختی»، اثر درخشان بهرام توکلی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
عذرخواهی شجاعانه پوراحمد
یکی دیگر از اتفاقات جالب جشنواره سی و هفتم، عذرخواهی کارگردان نامدار و صاحب سبک بود. کیومرث پوراحمد که آثار ماندگاری در کارنامه و سابقه دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فجر را هم در کارنامه دارد، در نشست رسانه ای فیلم «تیغ و ترمه»، در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت نامعلوم شخصیت «امیر» در فیلم، گفت: «حق با شماست. ما دو سکانس درباره این شخصیت داشتیم، اما حذف شد. بعد از جشنواره باید فکری برای نبود این شخصیت در فیلم کنیم تا «امیر» یک‌دفعه از فیلم غیب نشود. قطعا آن سکانس‌ها را باید در جایی جا دهیم.»
کارگردان فیلم «تیغ و ترمه» در واکنش به انتقادی درباره بی‌هویت بودن اثرش هم گفت: «تلاشم را کردم و می کنم، مزخرف ترین آثار را هم با وسواس ساخته ام و اگر بی هویت بود، من تشخیص ندادم. آوینی می گفت «قصه های مجید» با هویت است و اگر این فیلم بی هویت بوده، شاید دچار کج اندیشی هایی شده ام. کودن ترین فیلمسازان هم که فیلم می سازند، فکر می کنند خوب است. از فیلمم راضی هستم ولی مهم نیست من راضی باشم، مهم این است شما (اصحاب رسانه) و بعد مردم راضی باشند. اگر این اتفاق افتاد می رود جزو آثار خوب من و اگر نه، می رود جزو فیلم های بد.»
او همچنین درباره وجود الفاظ زشت در فیلم، گفت: «در فیلم‌های آمریکایی همه جور حرفی به هم می زنند ولی ما کلی لفظ داشتیم که آنها را تغییر دادیم اما اگر به کسی برخورده، از شما و تاریخ سینما معذرت می‌خواهم.» عذرخواهی شجاعانه ای از سوی سینماگری در آستانه هفتاد سالگی، در حالی که شاید پسرِ مسعود کیمیایی باید چنین جسارتی می داشت، یا حتی مسئولان برگزاری جشنواره ای که حتی تکلیف فیلم هایش مشخص نیست، یکی انصراف می دهد و دوباره برمی گردد مثل «خون خدا»، یکی مثل «غلامرضا تختی» در آخرین لحظه می رسد و جای اکران فیلم دیگری را می گیرد، یکی هم مثل «متری شش و نیم» اصلا معلوم نیست می ماند یا نه، چون نمی خواهد به ممیزی ها تن دهد؛ فیلمی که سعید روستایی، کارگردانش دو دوره پیش 9 سیمرغ با «ابد و یک روز» درو کرد.