هدایت پروازهای چارتری به مقاصد گردشگری

آرمان: سازمان هواپیمایی اعلام کرده است با هر گونه تخلف در بلیت‌فروشی یا تخطی از بخشنامه‌های این سازمان درباره ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری، برخورد خواهد کرد. در آستانه تعطیلات 22 بهمن و نزدیک‌شدن ایام عید نوروز، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امکان حذف کامل شبکه فروش بلیت چارتری وجود ندارد، تاکید کرد: فروش بلیت مقاصد گردشگری همواره باید به صورت چارتری باقی بماند و این در دنیا نیز مرسوم است. عابدزاده همچنین از تلاش این سازمان برای کمک‌رسانی شرکت‌های بزرگ هواپیمایی به شرکت‌های کوچکتر در جهت سیستمی‌کردن کامل شبکه فروش بلیت خبر داد.
هفته گذشته نیز سازمان هواپیمایی کشوری به متخلفان ارائه بلیت هواپیما به‌صورت چارتر خارج از چارچوب بخشنامه‌های سازمان هواپیمایی کشوری هشدار داد. در همان زمان، رضا جعفرزاده- مدیر روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی کشوری- اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مبنی بر فروش بلیت پروازهای چارتری به‌صورت سیستمی و با توجه به پایش بازار و بررسی‌های صورت‌گرفته پیش از این، بعضا شاهد فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به‌صورت چارتری بوده‌ایم که این امر مغایر با بخشنامه‌های ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری است. اکنون نیز با نزدیک‌شدن به تعطیلات بهمن و آغاز سال نو، علی عابدزاده درباره فروش بلیت چارتری از سوی شرکت‌های هواپیمایی گفت: ایرلاین‌ها اجازه تغییر بلیت سیستمی به چارتری را ندارند ولی باید به این شرکت‌ها فرصت داده شود تا فروش بلیت‌های چارتری را به حداقل برسانند. او با بیان اینکه بیشتر پروازهای چارتری شرکت‌های هواپیمایی در حال شیفت‌شدن به مقاصد گردشگری مانند قشم و کیش است، افزود: در سایر مسیرها شرکت‌های هواپیمایی فروش چارتری را به حداقل رسانده‌اند و شرکت‌های بزرگ و اصلی مانند ایران‌ایر، ماهان، آسمان و زاگرس عمدتا به فروش بلیت سیستمی مبادرت کرده‌اند. عابدزاده با بیان اینکه صنعت هوانوردی کشور در حال حرکت به سمت فروش بلیت به‌صورت عرضه و تقاضاست، بیان کرد: شبکه پروازی ما گسترده‌تر از شبکه فعلی در حال انجام است و در برخی مسیرها رقابت بیشتر است که سبب شده قیمت بلیت کاهش یابد.
فروش چارتری بلیت کیش و قشم
در همین ارتباط، معاون هوانوردی‌واموربین‌الملل‌سازمان‌هواپیمایی‌ کشوری درباره ممنوعیت فروش بلیت چارتری از ابتدای بهمن‌ماه اظهار کرد: بر اساس تاکید وزیر راه‌وشهرسازی، فروش بلیت پروازهای سیستمی و برنامه‌ای به‌صورت چارتری ممنوع است و این جزو برنامه‌های اصلی سازمان هواپیمایی به‌شمار می‌رود. مرتضی دهقان افزود: بر این اساس هیچ شرکتی حق ندارد بلیت‌های برنامه‌ای را به‌صورت چارتر عرضه کند. او درباره مستثنی‌شدن اعمال این ممنوعیت برای مقاصد گردشگری گفت: به‌جز مقاصدی مانند قشم و کیش که صرفا پروازهای گردشگری به این مناطق انجام می‌شود و ذاتا فروش بلیت در این مقاصد ماهیت چارتری دارد در سایر مقاصد فروش چارتری ممنوع است ولی فروش بلیت چارتری به‌صورت پکیج سفر شامل اقامت، ترانسفر، تغذیه و مانند این در مقاصد مذکور مانعی ندارد و شرکت‌ها باید بلیت مقاصد گردشگری را در قالب تور به فروش برسانند. این امری بود که عابدزاده نیز با بیان اینکه پروازهای چارتری داخلی ۲۰درصد حجم کل پروازها را تشکیل می‌دهند، بر آن تاکید کرده و افزوده بود: باید فروش بلیت به مقصد کیش و قشم را از سایر پروازها جدا کرد و شرکت‌های هواپیمایی باید فروش بلیت چارتری به‌صورت بسته گردشگری شامل اقامت و دیگر ملزومات سفر را به دفاتر خدمات گردشگری واگذار کنند.


آزادسازی نرخ‌ها به نفع مسافر است
معاون هوانوردی‌واموربین‌الملل‌سازمان‌هواپیمایی‌کشوری در بخش دیگری درباره آزادسازی نرخ بلیت گفت: باید آزادسازی نرخ‌ها را تمرین کنیم و این امر از صنعت هوایی آغاز شده و مزایای آن این است که باعث رشد صنعت هوایی شده و حق انتخاب را برای مشتری و مسافر ایجاد می‌کند. دهقان توضیح داد: زمانی‌که نرخ بلیت هواپیما ثابت باشد، چه زمانی که تقاضای سفر بالاست، مثلا در ساعات ابتدایی صبح یا اواخر شب و چه زمانی که تقاضای سفر کمتر است مانند ساعات میانی روز، مسافر باید یک رقم ثابت را پرداخت کند در حالی که پروازها برای مسافر از مطلوبیت کمتری برخوردار خواهند بود؛ اما وقتی نرخ بلیت هواپیما آزاد باشد در ساعات پرتقاضا قیمت بلیت هواپیما بیشتر خواهد بود و در ساعات کم‌تقاضا، نرخ بلیت کاهش می‌یابد؛ که این به سود مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود.
افزایش فروش با کمک ICT
در همین حال، مدیرعامل هواپیمایی‌جمهوری‌اسلامی از تلاش ایران‌ایر برای افزایش فروش این شرکت از طریق نرم‌افزار موبایلی در کنار سایت فروش بلیت هواپیما خبر داد. فرزانه شرفبافی در جمع خبرنگاران درباره فعالیت‌های شرکت هواپیمایی‌جمهوری‌اسلامی‌ایران در زمینه تقویت بخش بازرگانی این شرکت اعلام کرد: در حال استفاده از روش‌های نوین فناوری اطلاعات‌وارتباطات(ICT) برای تقویت بازرگانی هما و تسهیل خدمات به مسافران هستیم و بر این اساس نرم‌افزار موبایلی راه‌اندازی کرده‌ایم که در کنار سایت فروش بلیت‌های هما قرار دارد.
نگران تحقیق‌وتفحص نیستیم
از سوی دیگر، با آغاز تحقیق‌وتفحص مجلس از شرکت فرودگاه‌هاوناوبری‌هوایی‌ایران، مدیرعامل این شرکت گفت: سؤالات نمایندگان مجلس مربوط به عملکرد گذشته این شرکت است و بابت تحقیق و تفحص نگرانی نداریم. رحمت اله مهابادی اظهار کرد: این تحقیق‌وتفحص همچنان در جریان است و سؤالاتی که مطرح شده، به عملکرد این شرکت در دهه ۸۰ تاکنون و پروژه‌های عمرانی مرتبط با بخش فرودگاهی بازمی‌گردد؛ عمده این سؤالات مربوط به زمانی‌ست که من مدیرعامل شرکت نبودم، با این حال در جلسات کمیته تحقیق حاضر شدیم و به سؤالات مطرح‌شده پاسخ دادیم.