یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در تمام بخش‌ها فعالیت خود را آغاز کرد پایان افتتاحیه‌ها و آغاز میزبانی

گروه فرهنگ - قطار افتتاحیه‌های یازدهمین جشنواره تجسمی فجر سرانجام به ایستگاه پایانی رسید و با گشایش نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب» تمامی بخش‌های این جشنواره کار خود را به صورت رسمی آغاز کردند.
ایستگاه اول؛ پلاک 40
بخش «پلاک 40» به عنوان ایستگاه اول یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی، در روز دوشنبه 8 بهمن با حضور سید ‌محمد‌مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ هادی مظفری، مدیرکل هنرهای ‏تجسمی؛ ‌ابراهیم حقیقی، دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ سید امیر سقراطی، دبیر هنری جشنواره؛ محسن سلیمانی، ‌‏‌دبیر اجرایی ‌جشنواره، نظام‌الدین امامی‌فر؛ مدیر بخش «پلاک 40» حضور و جمعی از خانواده‏های شهدا و هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. این بخش که تا 5 اسفند در فرهنگسرای نیاوران برقرار است آثار برجسته هنرمندان حوزه انقلاب و از ‏هنرمندانی چون مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، هانیبال الخاص، سید نظام‌الدین امامی‌فر، ‏احمد‌آقا قلی‌زاده، محمد‌باقر آقا‌‏میری، رضا بخشی، محمد‌علی بنی‌اسدی، ناصر ‏پلنگی، کاظم چلیپا، کیخسرو خروش، محمد ‏خزائی، احمدرضا دالوند، جورج داودزاده، جلیل رسولی، حمید ‏رضایی، مهدی روحانی، زهره سمندوک، ناصر سیفی، ‏مریم شریفی‌شوریجه، طاهر شیخ‌الحکمایی، حبیب‌الله ‏صادقی و... به نمایش درآمده است.‏
افتتاح «طوبی زرین» بدون حضور وزیر


اما اصلی‌ترین بخش نمایشگاه روز چهارشنبه 10 بهمن با استقبال بسیار علاقه‌مندان کار خود را آغاز کرد. هادی مظفری، مدیرکل هنرهای ‏تجسمی در این مراسم گفت: «ادامه مسیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر مدار قبلی کار دشواری نبود، اما ایجاد تغییر در بخش‌هایی که ‏باعث گلایه هنرمندان شده بود و افزایش بخش‌های جنبی دیگر که هر کدام کار تخصصی زیادی لازم داشت، ‏کار ساده‌ای نبود. در جشنواره یازدهم 10 رشته تجسمی با ویژگی‌های متفاوت خود در کنار هم قرار گرفته‌اند ‏که گرچه کار دشواری بود اما به هر حال اتفاق افتاد.‏ آنها که بی‌تفاوتی را برگزیده بودند این بار اعتماد کردند ‏و هر کدام گوشه‌ای از کار را گرفتند تا همه در کنار هم در زیر سقف هنر ایران بمانیم».
گرچه قرار بود سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه «طوبی» زرین حضور داشته باشد، اما به دلیل نیامدن وزیر، سید محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد این نمایشگاه را بازگشایی کرد. «طوبی زرین» که بخش مسابقه‌ای جشنواره یازدهم است، در 10 بخش به آثار هنرمندان جوان اختصاص دارد. این بخش در موسسه فرهنگی ‏هنری صبا تا ۱۵ اسفند میزبان علاقه‌مندان است.
گالری‌داران هم آمدند
یکی از مهم‌ترین بخش‌های یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر، بخش «چارسوی هنر» بود که با حضور ۲۵ گالری از تهران و ۲۸ گالری از شهرستان‌ها در روز پنج‌شنبه 11 بهمن در باغ‌موزه قصر با حضور احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر استان تهران، جمعی از مسئولان جشنواره فجر، جمعی از گالری‌داران و هنرمندان افتتاح شد. در این مراسم، لیلی گلستان، نماینده گالری‌دارها در شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: «نخستین بار است که گالری‌داران تهرانی و شهرستانی در جشنواره فجر حضور دارند و دلیل این حضور، کسانی هستند که در حال حاضر در راس مدیریت هنرهای تجسمی کشور قرار دارند و خیلی خوب این کار را انجام می‌دهند. من از سیدمجتبی حسینی، معاون هنری و هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی که رفتار و کردار درستی دارند، تشکر می‌کنم. زمانی که قبول کردم در شورای سیاست‌گذاری حضور داشته باشم به آنها گفتم یک اعتبار ۳۰ ساله دارم که آن را درمیان گذاشته‌ام و از آنها خواهش کردم از این اعتبار مراقبت کنند و خوشبختانه چنین کردند».
گلستان ادامه داد: «در نمایشگاه حاضر ۲۷۰ هنرمند با ۴۵۰ اثر شرکت دارند که از سوی ۳۱ گالری شهرستانی و ۲۴ گالری تهرانی انتخاب شده‌اند. فکر می‌کنم این اتفاق بسیار مهمی در هنرهای تجسمی ما است و بزرگ‌ترین دستاوردی که گالری‌های شهرستان و تهران از شرکت در این جشنواره پیدا می‌کنند، آشنا شدن با یکدیگر است».
او با اشاره به آغاز فعالیت انجمن صنفی گالری‌داران افزود: «حدود یک ماه قبل پس از ۲۱ سال پیگیری سرانجام انجمن صنفی گالری‌داران به ثبت رسید و خوشحالم که این موضوع با حضور گالری‌داران در جشنواره هنرهای تجسمی فجر مقارن شده است. به نظرم این اتفاقات برای خانواده هنرهای تجسمی بسیار ارزشمند است. ما برای این نمایشگاه زحمت زیادی کشیدیم و از کاری که انجام دادیم خوشحال هستیم و امیدواریم مخاطبان هم از آن راضی باشند».
در بخش بعدی هادی مظفری، رئیس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز گفت: «روی کاغذ ۵۰۰ گالری در ایران وجود دارد که تعداد زیادی از آنها فعال نیستند. در کشور ما حدود ۱۰۰ گالری فعال وجود دارد و افتخار می‌کنیم که امسال ۵۵ گالری از آن میان در این نمایشگاه حضور دارند. نمایشگاه چارسوی هنر از دو جهت اهمیت دارد. نخست دوستی و گردآمدن کسانی که برای اقتصاد هنر و کنار هم قرار گرفتن هنرمندان تلاش می‌کنند و از سوی دیگر حضور اساتید در جشنواره است. طبیعتاً اساتید هنر آثار خود را برای داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال نمی‌کنند، زیرا تاریخ، آثار آنها را داوری کرده است. بنابراین وجود چنین نمایشگاهی کمک می‌کند که آثار این هنرمندان را در جشنواره داشته باشیم».
او در پایان با مطرح کردن مشکل گالری‌داران از مسجد‌جامعی درخواستی کرد و گفت: «مدتی است گالری‌ها مورد بی‌مهری شهرداری تهران قرار گرفتند و بحث مسکونی یا تجاری بودن آنها مطرح می‌شود. من به نمایندگی از گالری‌ها از شما می‌خواهم به هر طریقی که صلاح می‌دانید برای رفع این مشکل بکوشید». «چارسوی هنر» نیز تا 24 بهمن در باغ‌موزه قصر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
وزیر به افتتاح ایستگاه پایانی رسید
اما سرانجام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه یکی از بخش‌های یازدهمین جشنواره تجسمی فجر حاضر شد. صالحی، دیروز پس از بازدید از نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب» در خانه هنرمندان، ضمن گرامیداشت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: «در دوران پیروزی انقلاب اسلامی تصویرهایی برداشته شد که به اعتقاد من اینها کمک می‌کنند تا تصویر را بدون تفسیر ببینیم. به‌عبارتی چنین نمایشگاهی می‌تواند بدون روایت‌های تفسیرگرایانه اتفاقات مهم دوران انقلاب اسلامی را به ما نشان دهد و امروز بسیار خوشحالم که در قالب یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بیش از ۹۰ عکس با اجازه عکاسان در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمده و به ما کمک می‌کند که به چهل سال قبل برگردیم».
وی ادامه داد: «هنرهای تجسمی شاخه‌های مختلفی دارد که هر کدام در قالب هنرهای تجسمی ایران می‌تواند دربرگیرنده بخشی از هویت‌های ما باشد. انقلاب اسلامی ایران هم به‌ عنوان یک پدیده مهم تاریخی با هنرهای تجسمی ما پیوند خورده و ما شاهد هستیم که هنرمندان مختلفی در این عرصه کارهای مختلفی را در بخش‌های مختلف از زمان پیدایش انقلاب تا به امروز خلق کرده و نقش مهمی در ثبت این وقایع داشتند. بنابراین باید از تلاش‌های همه هنرمندان این چارچوب قدردانی کرد که نقش بسیار مهمی در ارائه تصاویر دوران پیروزی انقلاب اسلامی در چهلمین سال انقلاب ایفا کرده‌اند».
صالحی گفت: «توجه به بحث اقتصاد در هنرهای تجسمی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در این عرصه است که ما در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام دادیم اما فکر می‌کنم در شرایطی که حوزه صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته، باید بتوانیم مسیر را در سمتی هدایت کنیم که در حوزه هنرهای تجسمی نیز شاهد سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده باشیم. به نظر می‌آید توجه به هنرهای تجسمی می‌تواند مبنایی برای رشد اقتصاد در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر باشد. در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به طرح حمایت از مشاغل فرهنگی هنری اشاره کرد که امیدواریم هر چه زودتر شاهد اتفاقات اجرایی و موثری در این زمینه باشیم».
نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» تا ۲۹ بهمن در گالری‌های ممیز و زمستان‌خانه هنرمندان برپا خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
عدم رعایت برخی قوانین ساده رانندگی، تاثیر منفی روانی بر دیگر شهروندان می‌گذارد آسایش خود با آزار دیگران محمدعلی وکیلی آفت تلقی غلط از عدالت ! افزایش هزینه‌‌های سفر در ایران گرایش به گردش‌های یک روزه را بیشتر کرده است ویزیتوری ایرانیان از جاذبه‌های ایران ماجرای حواشی فاطمه معتمدآریا از کجا شروع شد و به کجا رسید؟ منم بودم عصبانی می‌شدم! پس از 9 ماه کش‌و‌قوس سیاسی دولت جدید لبنان سرانجام تشکیل شد حمایت یا ائتلاف سیاسی؟ حامیان به حاشیه رانده شده اتحادیه اروپا سرانجام سازوکار مالی همکاری تجاری با ایران را ثبت کرد گام اول برای عبور از تحریم‌ها معاون رئیس‌جمهوری در امور مجلس: کشور درگیر یک نبرد اقتصادی رسانه‌ای است یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در تمام بخش‌ها فعالیت خود را آغاز کرد پایان افتتاحیه‌ها و آغاز میزبانی علی لاریجانی: اگر اشکالات حوزه اقتصادی رفع شود، دشمنان نمی‌توانند به ما زور بگویند وزیر کشور دولت اصلاحات: قانون اساسی ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد قطر در فینال جام ملت‌های آسیا ژاپن را با نتیجه 3 بر یک شکست داد نخستین جام قهرمانی در قطر