حمایت یا ائتلاف سیاسی؟ حامیان به حاشیه رانده شده

الهام برخوردار
دولت حسن روحانی و جریان اصلاحات روزهای بسیار بدی را سپری می‌کنند. اصلاح‌طلبان که تمام قد از روحانی حمایت کردند تا بتوانند در صحنه سیاسی بمانند گویا روزگار بر وفق مرادشان نیست و حالا گله‌گذاری‌های زیادی از دولت و شخص روحانی دارند. درواقع این روزها نقادان دولت به غیرخودی‌ها مبدل ‌شده‏اند که باید به حاشیه رانده و کم کم از چرخه خودی‌های دولت خارج شوند. این روزها بیش از آنکه دولت پاسخگوی عملکرد ضعیف خود در برخی از مسائل و زمینه‌ها باشد درواقع این جریان اصلاحات است که باید پاسخگو باشد. منتقدان عملکرد دولت بیش از آنکه مخاطب‏شان دولت باشد جریانی است که از آن حمایت کرد. آنچه در انتخابات ٩٢و 96 رخ داد چه نام داشت؟ حمایت سیاسی یا ائتلاف سیاسی؟ اصولا در ادبیات سیاسی چیزی تحت عنوان «حمایت سیاسی» وجود دارد؟ آیا اصلاح طلبان فارغ از میزان سهم و جایگاه داشته و نداشته‌شان در دولت، مسئولیتی در پاسخگویی در برابر عملکرد آن دارند؟
با حمایتی که جریان اصلاحات از دولت تدبیر و امید داشت طبیعی است که دولت کنونی به یک معنا همان ادامه اصلاح‌طلبی تصور شود اما باید توجه داشت که جریان اصلاح‌طلبی در شرایطی که نمی‌توانست مستقیما با کارت خودش بازی کند و در پشت میز بازی استراتژیک حضور داشته باشد، تلاش کرد که با کارت دیگری بازی کند و سرمایه اجتماعی‌اش را تجمیع و تجهیز کرد برای حمایت از آن. درواقع جریان اصلاحات براساس نیاز تاریخی مجبور شد یک عقد موقت ببندد.
اما این عقد موقت چندان دوامی نداشت و مهره‌های اصلاح‌طلب هر کدام یکی پس از دیگری از کابینه دولت کنار گذاشته شدند. این ائتلاف نانوشته تا جایی به ضرر اصلاح‌طلبان پیش رفت که حتی اخیرا محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی گفته بود ما در انتخابات با هیچ گروهی ائتلاف نکردیم. این صحبت وی با واکنش‌های زیادی مواجه شد و بسیاری از اصلاح‌طلبان از روحانی خواستند در مقابل این سخن رئیس‌دفترش پاسخگو باشد.


حال سوال اینجاست با وجود همه اینها آیا جریان اصلاحات در مقابل عملکرد دولت باید پاسخگو باشد یا به خاطر سهم اندک آن در قدرت اجرایی کابینه انتظاری از آن نمی‌رود؟ محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز گذشته در کنگره مجمع فرهنگیان، با بیان اینکه ما در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نقش کلیدی و اساسی داشتیم، می‌گوید:همگان می‌دانند تمام توان خود را برای پیروزی دولت در ۹۲ و ۹۶ گذاشتیم. البته الان گلایه‌های فراوانی هم داریم، به ویژه از وزرای اصلاح‌طلب. روی صحبت من به وزرای اصلاح‌طلب دولت است و مدیرانی که با برچسب اصلاح‌طلبی پست می‌گیرند، پایگاه خود را فراموش نکنند، نیمی از مردم به آنها رای دادند. ما به هر حال باید سال آینده پاسخگوی عملکرد دولت هم باشیم.
به نظر می‌رسد اشتباه اصلاح‌طلبان آن است که نمی‌دانند بعد از به دست گرفتن قدرت، چه رابطه‌ای را باید با ساختار نظام برقرار کنند. آیا جریان اصلاح‌طلبی نمی‌توانست خود سخن بگوید؟ آیا نمی‌توانست از سرمایه اجتماعی خود بهره ببرد؟ اشتباه اصلاح‌طلبان این بود که عقلانیت سیاسی جریان اصلاح‌طلبی را در پای نیروهای دیگری که اصالتا اصلاح‌طلب نبودند، ذبح کردند.
ابوالفضل شکوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سخنان محمدرضا عارف به «ابتکار» گفت: بله آقای عارف درست می‌گویند اصلاح‌طلبان پاسخگوی عملکرد دولتی هستند که از او حمایت کردند.
شکوری با بیان اینکه آقای روحانی باید صراحتا اعلام کند جریان اصلاحات نقش اساسی در پیروزی او داشتند، افزود: اگر آقای روحانی نسبت به سخنان رئیس دفترشان آقای واعظی چنین واکنشی نشان ندهند در واقع در حق جریان اصلاحات جفا کرده‌اند.
وی افزود: در درجه دوم سران و لیدرهای جریان اصلاحات نیز باید پاسخگوی مردم باشند. چرا که با یک ائتلاف نپخته مردم را بسیج کردند که از او حمایت کنند. حمایتی که امروز دولتی‌ها منکر آن می‌شوند. یعنی در واقع هم جریان اصلاحات باید بابت کوتاهی‌های دولت آقای روحانی پاسخگو باشند و هم آقای روحانی باید در مقابل سخنان واعظی واکنش نشان دهد. اگر اصلاحات نبود دولت آقای روحانی هم وجود نداشت.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: افرادی که در شورای‏عالی سیاست‌گذاری تصمیم گرفتند الان باید پاسخگوی مردم باشند. بابت اینکه بدون تضمین جدی از طرف مقابل مردم را بسیج کردند که از اوحمایت کنند. درواقع پاسخگویی به این صورت است که باید منتقد و پیگیر جدی مسائل جامعه باشند. اگر اصلاح‌طلبان در قدرت سیاسی نقشی ندارند به خاطر ائتلاف نانوشته و بدون تضمینی بود که با دولت کردند. جریان اصلاحات باید پاسخگوی رای مردم و منتقد اول و جدی عملکرد دولت باشد.
شکوری ادامه داد: اصلاحات باید بابت اشتباهی که مرتکب شدند از مردم عذرخواهی کنند و دولت را تحت فشار قرار دهند. جریان اصلاحات باید بپذیرد که عمل ناپخته‌ و نسنجیده‌ای را در جریان انتخابات مرتکب شد. چرا که در دنیا در ائتلافات سیاسی تضمین گرفته می‌شود، اما ائتلاف اصلاحات نتیجه‌اش چیزی شد که آقای واعظی منکر آن شد و حتی گفت که بیشترین حمایت را ما از دولت روحانی داشته‌ایم.
شکوری در ادامه گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی، گفت: ما نباید همیشه نیمه خالی لیوان را ببینیم. انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی داشته است و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی داشته‌ است. در حوزه رفاه نسبت به گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته‌. پیشرفت در حوزه تکنولوژی نسبت به گذشته اصلا قابل کتمان نیست. در حوزه اقتصادی درست است که تنگناهای زیادی وجود دارد و در چند سال اخیر مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند اما نسبت به قبل از انقلاب خیلی اوضاع تغییر کرده است و این نشان دهنده موفقیت انقلاب است.
وی افزود: اما باید بپذیریم در برخی از مسائل عملکرد قابل قبولی نداشته‌ایم. یکی از آنها برطرف کردن تبعیض‌های موجود در سطح کشور است. حاکمیت متاسفانه نتوانسته است تبعیض در جامعه را برطرف کند. ما شکاف‌های وحشتناک طبقاتی در جامعه را قبول داریم نارسایی‌هایی دارد که باید برطرف شود. درواقع حوزه عدالت اجتماعی مغفول مانده است.
سایر اخبار این روزنامه
عدم رعایت برخی قوانین ساده رانندگی، تاثیر منفی روانی بر دیگر شهروندان می‌گذارد آسایش خود با آزار دیگران محمدعلی وکیلی آفت تلقی غلط از عدالت ! افزایش هزینه‌‌های سفر در ایران گرایش به گردش‌های یک روزه را بیشتر کرده است ویزیتوری ایرانیان از جاذبه‌های ایران ماجرای حواشی فاطمه معتمدآریا از کجا شروع شد و به کجا رسید؟ منم بودم عصبانی می‌شدم! پس از 9 ماه کش‌و‌قوس سیاسی دولت جدید لبنان سرانجام تشکیل شد حمایت یا ائتلاف سیاسی؟ حامیان به حاشیه رانده شده اتحادیه اروپا سرانجام سازوکار مالی همکاری تجاری با ایران را ثبت کرد گام اول برای عبور از تحریم‌ها معاون رئیس‌جمهوری در امور مجلس: کشور درگیر یک نبرد اقتصادی رسانه‌ای است یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در تمام بخش‌ها فعالیت خود را آغاز کرد پایان افتتاحیه‌ها و آغاز میزبانی علی لاریجانی: اگر اشکالات حوزه اقتصادی رفع شود، دشمنان نمی‌توانند به ما زور بگویند وزیر کشور دولت اصلاحات: قانون اساسی ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد قطر در فینال جام ملت‌های آسیا ژاپن را با نتیجه 3 بر یک شکست داد نخستین جام قهرمانی در قطر