افزایش هزینه‌‌های سفر در ایران گرایش به گردش‌های یک روزه را بیشتر کرده است ویزیتوری ایرانیان از جاذبه‌های ایران

گروه ایرانشهر: گردشگری در ایران اگرچه برای خارجی‌ها ارزان است اما از ابتدای سال که ارزش پول ملی ایران با افت‌و‌خیز قابل توجهی روبه‌رو بوده برای ایرانی‌ها گران تمام می‌شود، به قدری که گردشگری داخلی را کم رونق کرده و میراث فرهنگی را به فکر ایجاد ساز‌و‌کاری برای کاهش سفرهای داخلی برای ایرانیان انداخته است. طرح «سفر ارزان» که سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری در کشور مطرح کرده در حالی است که ایرانیان پیش از ارائه هرگونه طرحی، خود راه‌کاری برای کاهش هزینه‌های سفرهای‌شان پیدا کرده‌اند‌ هرچند این راه از نظر کارشناسان گردشگری به سود صنعت گردشگری نیست.
در آخرین گزارش‌ها، روزنامه‌ «دیلی تلگراف» که به معرفی «ارزان‌ترین مقاصد مناسب سفرهای بلند‌مدت» به نقل از سه مرجع آماری معتبر پرداخته، ایران در رتبه نخست ارزان‌ترین مقصد گردشگری در جهان معرفی شده است. «ارزانی» که یکی از شاخص‌های انتخاب کشورها به عنوان مقاصد گردشگری از نظر مجمع جهانی اقتصاد است، شاید یکی از عواملی باشد که آمار گردشگران خارجی به ایران را با رشد مواجه کرده است. علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که از رشد گردشگری خارجی ایران سخن گفته، اعلام کرده که در ۹ ماهه امسال بیش از ۶ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمده‌اند که پیش‌بینی می‌شود ۸ میلیارد دلار درآمد ارزی کسب شده از این طریق باشد. با این حال اما آمار گردشگری داخلی چنگی به دل نمی‌زند. از اواخر سال گذشته با تغییر نرخ تسعیر ارز، هزینه خدمات سفر به ویژه در بخش حمل و نقل هوایی، با افزایش روبه‌رو شد. نخست این تاثیر در سفرهای خارجی نمود پیدا کرد و دامنه آن با دشواری تامین ارز به نرخ دولتی در شرکت‌های هواپیمایی به سفرهای داخلی تسری پیدا کرده است.
«چطور زیر باران در چادر بخوابیم؟»؛ این یکی از عناوین سایت‌های گردشگری است. سایت‌هایی که حالا بیشتر مطالب‌شان حول موضوعاتی از‌جمله سفرهای شخصی و مهارت‌های اقامت شبانه در طبیعت می‌گذرد. سایت‌های کوچ‌سلفینگ و پیدا کردن اقامتگاه‌های مجانی هم این روزها بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد که اغلب مخاطبان‌شان را جوانانی تشکیل می‌دهد که از پس هزینه‌های سفر در کشور خودشان بر نمی‌‌آیند. در این بین ایسنا اعلام کرده که «گشت‌های یک روزه که دارای مجوز رسمی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند، دست‌کم ۱۲۰ هزار تومان برای هر نفر هزینه برمی‌دارد، هرچند که همسفر شدن با گروه‌های بدون مجوز و زیرزمینی، کمتر از این مبلغ هم تمام می‌شود. این درحالی است که هزینه یک سفر چند روزه به هر نقطه از ایران، فقط برای یک نفر، سه تا ۱۰ برابر این مبلغ می‌شود.»
امیر‌پویان رفیعی‌شاد، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز در گفت‌وگو با این رسانه این موضوع را تایید کرده و گفته است: با افزایش هزینه‌ سفر در ایران و کاهش متقاضیان این بخش، گرایش به گردش‌های یک روزه بیشتر شد. او گفت: سفرهای یک روزه همواره مخاطبان خاص خود را داشته است، اگر تمیز دهیم شاید ۸۰ درصد متقاضیان آن افراد جوان و اقشار کم‌درآمد باشند که با‌توجه به بضاعت اقتصادی‌شان و با در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی، می‌توانند یک روز را به گردش اختصاص دهند. او در عین حال یادآور شد: ماهیت گردش‌های یک‌روزه از سفر و گردشگری کاملاً متفاوت است، حتی واژه تور را نمی‌توان به آن اطلاق کرد‌ چرا که تعریف آن در قالب استاندارد جهانی قرار نمی‌گیرد و افرادی هم که در گشت‌های یک روزه شرکت می‌کنند بیشتر حالت ویزیتور (بازدیدکننده) دارند که در حال حاضر با‌توجه به افزایش هزینه‌های سفر و متعاقب آن کاهش تقاضا برای سفرهای چند روزه، گرایش به گردش‌های یک روزه بیشتر شده است.


سفرهای ارزانی که ابداع‌کننده‌شان مردم هستند حالا در حالی رواج یافته که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با‌توجه به کاهش متقاضی سفرهای داخلی و خارجی، طرح «سفر ارزان» را تهیه کرده که در جریان آن تسهیلاتی به شکل وام و تقسیط هزینه سفرهای داخلی تخصیص خواهد یافت. با این حال جز کلیات از طرح سفر ارزان چیزی در دست نیست و هنوز سازوکار اجرایی آن مشخص و عمومی نشده است. با این‌حال انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که یک طرف قضیه این طرح است، اعلام کرده است که برای به نتیجه رساندن طرح، باید شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها پای کار باشند تا بتوانند این طرح را به نتیجه برسانند. حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره این انجمن، درباره جزئیات طرحی که ولی تیموری، معاون گردشگری به صورت کلی درباره آن اطلاع‌رسانی کرد، توضیح داد که متولیان سفر جلساتی در‌این‌باره داشته‌اند. وی گفت: در این مرحله با عبارت «سفر ارزان» مخالف هستیم و آن را دور از شان مردم می‌دانیم. ما دوران چادرنشینی و کپرنشینی را پشت سر گذاشته‌ایم و جالب نیست برای سفری که قرار است به آسانی در دسترس مردم قرار گیرد، از واژه ارزان استفاده کنیم که معمولا برداشت مثبتی از محتوای آن نمی‌شود.
وی در ادامه توجه به نرخ ارز و افزایش بهای بلیت هواپیما را‌ سبب روی آوردن مسافران خارج‌رو به گردشگری داخلی دانست و بر لزوم ایجاد تسهیلات و تشویق‌های در نظر گرفته، تاکید کرد. در این طرح هدف علاوه‌ بر در دسترس قرار دادن خدمات سفر با هزینه منطقی‌تر، توزیع مسافرت‌ها در مناطقی غیر از شمال ایران است که مردم هر هفته برای چند ساعت استراحت در آن نقطه باید حدود ۲۴ ساعت، رفت و برگشت در ترافیک آن معطل بمانند. این فعال گردشگری گفت: ما برای آسان شدن سفر، از هتل‌ها نمی‌خواهیم ارزان‌فروشی کنند، بلکه از دولت می‌خواهیم برای در دسترس قرار گرفتن خدمات در این بخش، معافیت‌های مالیاتی را مثل بسیاری از کشورها برای هتل‌ها به اجرا بگذارد. چرا باید بخش حمل‌ونقل هوایی از پرداخت مالیات معاف باشد اما هتل نه.
در حالی که معاون گردشگری نرخ ارز و افزایش بهای بلیت هواپیما را‌ سبب روی آوردن مسافران خارج‌رو به گردشگری داخلی دانسته، اما محمدابراهیم لاریجانی، کارشناس گردشگری معتقد است که مردم از سفر داخلی می‌زنند تا عوارضِ خروج جبران شود. او گفته است: «اظهار نظرهایی می‌شود که مسافران خروجی چون عوارض گران شده، به سفر داخلی خواهند رفت و سفرهای داخلی رونق پیدا می‌کند! درحالی که روانشناسیِ سفر و مسافر این را نمی‌گوید. دوستانی که در کار اجرا هستند یک جمله معروف دارند که «مسافرِ هتل رو، ویلا اجاره نمی‌کند و مسافر ویلارو، هتل مفت هم پیشنهاد بگیرد، در آن اقامت نمی‌کند». حالا مسافرِ خارج‌رو یا آنتالیا برو به خاطر ۲۰۰ هزار تومان افزایشِ نرخ عوارض، سفر خارجی را رها نمی‌کند که به کیش برود.»
با‌وجود نظرهای مختلفی که درباره علت از رونق افتادن سفرهای داخلی و تبدیل شدن بخشی از ایرانیان به ویزیتور وجود دارد و طرح بی‌سرانجام سفر ارزان میراث فرهنگی که با‌وجود یک بار شکست دوباره مطرح شده، حال باید دید که در روزهای آتی و نزدیک شدن به ایام نوروز متولیان گردشگری چه راه‌کاری برای گردشگری داخلی ایران می‌اندیشند.
سایر اخبار این روزنامه
عدم رعایت برخی قوانین ساده رانندگی، تاثیر منفی روانی بر دیگر شهروندان می‌گذارد آسایش خود با آزار دیگران محمدعلی وکیلی آفت تلقی غلط از عدالت ! افزایش هزینه‌‌های سفر در ایران گرایش به گردش‌های یک روزه را بیشتر کرده است ویزیتوری ایرانیان از جاذبه‌های ایران ماجرای حواشی فاطمه معتمدآریا از کجا شروع شد و به کجا رسید؟ منم بودم عصبانی می‌شدم! پس از 9 ماه کش‌و‌قوس سیاسی دولت جدید لبنان سرانجام تشکیل شد حمایت یا ائتلاف سیاسی؟ حامیان به حاشیه رانده شده اتحادیه اروپا سرانجام سازوکار مالی همکاری تجاری با ایران را ثبت کرد گام اول برای عبور از تحریم‌ها معاون رئیس‌جمهوری در امور مجلس: کشور درگیر یک نبرد اقتصادی رسانه‌ای است یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در تمام بخش‌ها فعالیت خود را آغاز کرد پایان افتتاحیه‌ها و آغاز میزبانی علی لاریجانی: اگر اشکالات حوزه اقتصادی رفع شود، دشمنان نمی‌توانند به ما زور بگویند وزیر کشور دولت اصلاحات: قانون اساسی ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد قطر در فینال جام ملت‌های آسیا ژاپن را با نتیجه 3 بر یک شکست داد نخستین جام قهرمانی در قطر