محمدعلی وکیلی آفت تلقی غلط از عدالت !

این روزها در میان انباشت مصائب ملت و مسائل کشور، مسئله اقتصادی و معیشتی بیش از همه به چشم می‌آید. گذشته از مشکلات معیشتی که خود بی‌واسطه حس می‌کنیم، نرخ‌های اقتصادی هم خبرهای خوبی از وضع درآمد، اشتغال، رونق و... نمی‌دهد.
در این وضعیت، یک آسیب جدی حکمرانی ما را تهدید می‌کند؛ اینکه به جای تن دادن به نسخه‌های علمی، تجدید نظر در رویکردهای کلی و ایجاد اصلاحات اساسی، گشودن راه ورود نخبگان به عرصه تصمیم، ایجاد شفافیت ساختاری و بازسازی علمی اقتصاد و... به دامِ نسخه‌های پوپولیستی و صدقه‌ای بیفتیم.
متاسفانه گرایش عجیبی در میان بخشی از مجلسیان و دیگر مسئولان شکل گرفته که به جای حل بنیادی مسئله و تولید ثروت و کم کردن هزینه اداره کشور و ایجاد شفافیت، با فهمی غلط از عدالت، به دنبال تنبیه طبقات متوسط و ملحق کردن آن به طبقات ندار و فقیر هستند. به عبارتی به جای تدبیر و همت به خرج دادن در جهت ارتقای وضعیت درآمدی فقرا و ملحق کردن آنها به طبقه متوسط، عکس آن را دنبال می‌کنند. تزریق پول به طبقات ضعیف، تنها طبقه متوسط را نحیف می‌کند و خط فقر را بالاتر می‌بَرَد. افزودن بر نسخه‌های مبتنی بر توزیع یارانه نه‌تنها ثروت را تقسیم نمی‌کند بلکه فقط تولید رانت می‌کند. در این ساختار آشفته، یارانه راه درست خود را پیدا نمی‌کند و به جای اینکه در سفره مستحقین بنشیند به جیب رانت‌خواران می‌رود. تنها راه ترمیم فضای موجود، ایجاد تمهیداتی برای رونق تولید و شفاف کردن ساختارها است. باید راه‌های تولید ثروت را تسهیل کرد تا جامعه ثروتمندتر شود و خط فقر پایین‌تر برود. از طرف دیگر با شفاف کردن ساختارها، می‌توان طبقات ضعیف را راحت‌تر نشانه گرفت و تقویت کرد. با این کار راه فساد و رانت هم بسته می‌شود. این‌ها گزاره‌های بدیهی در اقتصاد است. سناریوهای مقابل این، فقط فقر را عمومی می‌کند و اگر عدالتی هم برپا کند عدالت در توزیع فقر است. جامعه‌ای که طبقه متوسط و مولد آن ضعیف شود، حتماً بر حجم فقر آن افزوده می‌شود. عجیب است که عده‌ای هنوز فکر می‌کنند اگر فقر فراگیر شود (از باب «بلا که عمومی شود رحمت می‌شود») از درد فقرا کم می‌شود. این همان انحراف شبه‌کمونیستی و التقاطی است که در اول انقلاب موجب شکل‌گیری جریان مخوف منافقین شد. در این افکار رابین‌هودی، باید طبقات متوسط و برخوردار را تراشید تا در پرتو آن، طبقات ضعیف‌تر تقویت شوند. انتهای این تلقی خام و غلط از عدالت، باید دور شکم افراد جامعه را متر کرد و آن را معیار فساد انگاشت. تلقی برابرطلبی از عدالت، ناعادلانه‌ترین خوانش از عدالت است. ما امروز مکلفیم تدابیر عقلانی بورزیم و به دام ایده‌های خام و پوپولیستی و منافقانه نیفتیم.
سایر اخبار این روزنامه
عدم رعایت برخی قوانین ساده رانندگی، تاثیر منفی روانی بر دیگر شهروندان می‌گذارد آسایش خود با آزار دیگران محمدعلی وکیلی آفت تلقی غلط از عدالت ! افزایش هزینه‌‌های سفر در ایران گرایش به گردش‌های یک روزه را بیشتر کرده است ویزیتوری ایرانیان از جاذبه‌های ایران ماجرای حواشی فاطمه معتمدآریا از کجا شروع شد و به کجا رسید؟ منم بودم عصبانی می‌شدم! پس از 9 ماه کش‌و‌قوس سیاسی دولت جدید لبنان سرانجام تشکیل شد حمایت یا ائتلاف سیاسی؟ حامیان به حاشیه رانده شده اتحادیه اروپا سرانجام سازوکار مالی همکاری تجاری با ایران را ثبت کرد گام اول برای عبور از تحریم‌ها معاون رئیس‌جمهوری در امور مجلس: کشور درگیر یک نبرد اقتصادی رسانه‌ای است یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در تمام بخش‌ها فعالیت خود را آغاز کرد پایان افتتاحیه‌ها و آغاز میزبانی علی لاریجانی: اگر اشکالات حوزه اقتصادی رفع شود، دشمنان نمی‌توانند به ما زور بگویند وزیر کشور دولت اصلاحات: قانون اساسی ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد قطر در فینال جام ملت‌های آسیا ژاپن را با نتیجه 3 بر یک شکست داد نخستین جام قهرمانی در قطر