توقف توسعه فضای مجازی ظلم به مردم است




گروه فناوری/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز پنجشنبه با سفر به فیروزکوه و همچنین حضور در جمع جوانان و دانشگاهیان شهرستان دماوند در همایش رویش جوانه‌ها به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با اشاره به خدمات انجام شده در طول 40سال گذشته دستاوردهای آن بویژه در علومی چون هسته‌ای و فضایی، به سؤالات جوانان که بیشتر در خصوص فیلترینگ و مباحث مربوط به آن بود، پاسخ داد.


مطمئنید دست من روی دکمه فیلتر است؟
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به فیروزکوه و دماوند در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئیس جمهوری وعده داده بود دست وزیر ارتباطات ما روی دکمه فیلتر نخواهد رفت، اما دست شما از روی فیلتر برداشته نمی‌شود، لبخندی زد و این سؤال را با سؤال پاسخ داد و گفت: شما مطمئنید دست من روی دکمه فیلتر است؟
جوان‌ترین عضو کابینه دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: هم تهدیدات شبکه‌های اجتماعی واقعیت است و هم مزایای آن، اما استرس وارد کردن به مردم و برهم زدن آرامش آنها و ایجاد دوقطبی در جامعه نادرست است. وی توقف توسعه فضای مجازی به‌دلیل رشد جرایم را ظلم به مردم دانست و گفت: پلیس فتا انصافاً زحمات زیادی کشیده است و اخیراً نیز با ۷۰۰ نفر که در فضای مجازی به ترویج پورنوگرافی مشغول بودند برخورد کرده که جای تقدیر دارد.
تصمیمی بگیریم که مردم پایه‌های فکری آن را قبول دارند
وزیر جوان دولت تدبیر و امید از نخبگان و فضای جامعه خواست که موضوع شبکه‌های اجتماعی را سیاسی و دو قطبی نکنیم، تصریح کرد: در گفتارم هیچگاه تلاش نکردم که فضا را دوقطبی کنم چراکه رهبر انقلاب برای این‌گونه موضوعات تدبیر کرده‌اند و شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند و مسئولان بهتر است موضوعات را آنجا مطرح کنند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه راه درست، آگاه کردن والدین و‌ تولید محتوای مناسب کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: فیلترینگ باید به وقتش صورت گیرد و ترسی هم از آن نداشته باشیم. آذری جهرمی با اشاره به ماجرای فیلترینگ با بیان اینکه عده‌ای منتظر هستند تا مسئولان کشور به جان هم بیفتند و از درگیری آنها لذت ببرند، گفت: دقیقاً مثل بازی ایران در جام ملت‌های آسیا که عده‌ای در جایی درگیر بودند و از جای دیگری به ما گل زدند. وی افزود: باید عاقلانه فکر کنیم، به قانون عمل کنیم و تصمیمی بگیریم که مردم پایه‌های فکری آن را قبول داشته باشند. نمی‌توانیم بگوییم به‌خاطر مردم می‌خواهیم ایجاد محدودیت کنیم درصورتی که مردم مخالف آن باشند، چراکه بایدمردم را اقناع کرد.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه در مباحث حاکمیتی چاره‌ای جز اجرای قانون‌نداریم، گفت: اگر سلیقه‌ای عمل کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و همان‌طور که مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی را می‌دانیم که چه تسهیلاتی در توسعه اشتغال ایجاد می‌کند اما همه به مخاطرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها هم واقفیم و باید این مخاطرات را حل کنیم.
وی با اشاره به اقدام عده‌ای در دو قطبی کردن موضوعات، افزود: رئیس جمهوری در وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ صحبت می‌کند بعد از آن عده‌ای می‌گویند آن سخنان غلط است و عده‌ای می‌گویند که درست گفته، مگر می‌شود حاکمیت نسبت به آنچه در اطرافش می‌گذرد بی‌تفاوت باشد. همه باید بدانیم که قانون‌برای حل اختلافات، فصل‌الخطاب است و در کل دنیا هم حاکمیت رأی خود مبنی بر مسدودسازی، محدودیت و مقابله با مسائلی مثل گروه‌های تروریستی و کودک آزاری را اعلام می‌کند.
می‌گویند در شرایط غیر قانونی توئیت می‌کنم
آذری جهرمی تکلیف کشور را در ارتباط با رسانه‌های نوین نامشخص دانست و گفت: با پاره‌ای از فعالیت رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجهیم که تکلیف کشور در ارتباط با رسانه‌های نوین و به رسمیت شناختن آنها مشخص نیست و درحالی که هر روز در تلویزیون توئیت شخصیت‌های مختلف را می‌خوانند به وزیر ارتباطات می‌گویند که در شرایط غیر قانونی توئیت می‌کند.
آذری جهرمی با بیان اینکه از روز اول در مقام وزیر ارتباطات با خودم عهد کردم به هیچ وجه حرفی در رسانه‌ها و جلوی مردم نزنم که واقعیت نداشته باشد و همچنین هیچ حرفم در پنهان و آشکار تفاوت نداشته باشد، گفت: از ابتدا تلاش می‌کنم و حرفم را نیز می‌زنم اما اگر قانون حکم کرد آن را اجرا می‌کنم چراکه بر اساس همان قانون وزیر هستم و باید به آن احترام بگذارم اما از من نخواهید که نظر کارشناسی‌ام را ندهم.
حمایت از استارتاپ‌ها با طرح «نوآفرین»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در جمع جوانان دماوند در همایش رویش جوانه‌ها تأکید کرد که فناوری اطلاعات وسیله‌ای است برای افزایش بهره‌وری برای زندگی بهتر و از این‌رو است که باید به آن و نقش استارتاپ‌ها توجه شود.
آذری جهرمی افزود: باید در شهرستان دماوند زیست بوم یا اکوسیستم کسب و کارها ایجاد شود. وی با اشاره به فعالیت‌های یک و نیم سال گذشته وزارت ارتباطات روی ایجاد زیست بوم، خاطرنشان کرد: اولین اقدام نوشتن طرح «نوآفرین» بود که به دولت ارسال کردیم. وی با تأکید بر اینکه بیمه، مالیات، ثبت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را در این طرح تسهیل کردیم، گفت: این طرح به کمیسیون اقتصادی دولت رفته و امیدواریم هرچه سریعتر تصویب شود، هرچند که می‌دانیم دل کندن از کارهای سنتی و دادن تسهیلات سخت است.
وزیر ارتباطات با اشاره به سکته‌ای که در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در گذشته ایجاد شد، اظهار کرد: با ورود به سال ۹۲ جهشی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی رخ داد و به موازات آن رشد قابل ملاحظه‌ای در حوزه کسب و کارهای نوپا ایجاد شد به گونه‌ای که قبل از آن تنها ۴۰ استارتاپ فعالیت می‌کردند درحالی که در سال گذشته تعداد آنها به ۱۳۰ هزار رسید و امسال ۲۵۰ هزار استارتاپ فعال داریم.
وی با بیان اینکه پیشنهاد دادیم تا هزار میلیارد تومان از بودجه وزارت ارتباطات را به این‌حوزه برای اشتغال اختصاص دهیم، افزود: بنابه محدودیت‌ها تا امروز نتوانسته‌ایم بودجه‌ای در این ارتباط بگیریم اما باتوجه به دستور رئیس جمهوری و برگزاری جلساتی با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه شاید در هفته آینده بودجه این کار جهشی را بگیریم.
وزیر جوان دولت تدبیر و‌امید با اشاره به هم‌فکری با جوانان در خصوص بهره‌گیری از فضاهای اداری بلااستفاده وزارت ارتباطات که قابل فروش نیستند، تصریح کرد: این فضاها را احصا کردیم تا به طور‌ مثال در مشهد و‌تهران با تجهیز این فضاهای اداری با مکانیسمی آنها را در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار دهیم.
از برنامه توسعه دولت الکترونیک عقب هستیم
وزیر ارتباطات همچنین در جمع جوانان فیروزکوه با اعلام اینکه با کمک فرمانداری فیروزکوه در تملک اراضی و رفع مشکل برق، همه روستاهای این شهرستان دارای خدمات ارتباطی می‌شوند و ۴۶ روستا تا پایان خردادماه تحت پروژه اینترنت روستایی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: مطابق آخرین آمارهای سازمان ملل متحد درحالی ایران از نظر شاخص توسعه دولت الکترونیک با ۲۰ رتبه صعود به رتبه ۸۵ دنیا رسیده که مطابق برنامه ششم توسعه باید ۳۰ رتبه صعود کنیم.
 وی با تأکید بر اینکه دولت الکترونیک برای راحت‌تر کردن زندگی مردم است، افزود: تجربه کارت سوخت نشان داد که از طریق کدهای دستوری، سایت و اپلیکیشن به بیش از سه میلیون ایرانی در کمتر از سه دقیقه و بدون کمترین هزینه خدمات ارائه شد.
 آذری جهرمی با اعلام اینکه استعلامات مرکز ملی تبادلات دولت الکترونیکی از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد تراکنش‌ها از ۲ به ۹۶ میلیون تراکنش رسیده و نشان از رشد ۴۸ برابری دارد،گفت: این میزان باید به یک میلیارد تراکنش در ماه برسد که البته نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها دارد. وی همچنین اظهارکرد: باید قبول کنیم که دل کندن برخی دستگاه‌ها از ارباب رجوع سخت است.
وزیر ارتباطات با طرح این سؤال که اگر دچار مشکلات هستیم و منابع نداریم چرا یک دستگاه برای خدمات‌دهی به مردم‌چهار کارت هوشمند با هزینه هرکدام 50 هزار تومان صادر می‌کند، ادامه داد: فرض کنید ۲۰ میلیون نفر از مردم نیازمند این کارت‌ها باشند حساب کنید چه هزینه‌ای باید پرداخت شود. از همین رو محکم در مورد توسعه دولت الکترونیکی ایستاده‌ام و‌ هر جا احساس کنم که کار جلو نمی‌رود صراحتاً با مردم صحبت می‌کنم و تلاش می‌کنیم تا پایان اردیبهشت ماه سلامت الکترونیکی را در چهار استان راه‌اندازی کنیم.