تشکیل یگان پهپادی هوافضای سپاه برای بارورسازی ابر‌ها

سرویس اقتصاد جوان آنلاین: مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو در یک نشست علمی گفت: کشور‌های توسعه‌یافته با امکانات پایش پیشرفته‌تر و گسترده‌تر، به این نتیجه رسیده‌اند که ارزیابی نتایج عملیات باروری ابر‌ها بحثی تقریبی است و روشی که بتوان از طریق آن، نتایج عملیات بارورسازی ابر‌ها را به‌طور دقیق ارزیابی کرد، شناسایی نشده‌است. زهرایی با رد برخی ادعا‌ها مبنی بر صرف هزینه‌های هنگفت برای بارورسازی ابر‌ها و با بیان اینکه هزینه‌های سنگینی برای باروری ابر‌ها نشده‌است، گفت: سال گذشته تمامی بودجه مرکز باروری ابر‌ها ۱۰ میلیارد تومان بوده، امسال ۶ میلیارد تومان شده و برای سال آینده ۸ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شده‌است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو افزود: وزارت نیرو هیچ‌گاه به دنبال اجرای گسترده عملیات بارورسازی ابر‌ها در کل کشور نبوده است و هیچ‌گاه ادعا نشده که این فناوری می‌تواند مشکل کم‌آبی در مناطق مختلف کشور را حل کند. ولی به عنوان یک راهکار با اثربخشی محدود می‌تواند در کنار سایر راهکار‌های سازگاری با کم‌آبی مورد استفاده قرار گیرد.
زهرایی با تأکید بر اینکه ارائه مخالفت‌های یکطرفه در رسانه‌ها اثری جز ابهام‌زایی برای مردم ندارد، اظهار‌کرد:اعلام آمادگی نیروی هوافضای سپاه در همکاری در بارورسازی ابر‌ها فرصتی مغتنم و طلایی جهت بهره‌گیری کشور از این پروژه به شمار می‌آید.
تشریح مأموریت هوافضای سپاه برای پروژه بارورسازی ابر‌ها


در ادامه این نشست شهاب جمشیدی، نماینده نیروی هوافضای به تشریح اقدامات این نیرو در عملیات بارورسازی ابر‌ها پرداخت و گفت: در ابتدای همکاری نیروی هوافضای سپاه با وزارت نیرو، گروهی ۲۰ نفره متشکل از اساتید و دانشجویان رشته‌های مرتبط در کنار مجموعه عملیاتی نیروی هوافضا برای کمک به وزارت نیرو سازماندهی شدند. وی افزود: در یکسال اخیر تمام امکانات و ظرفیت‌های هوافضای سپاه به منظور کمک به این مسئله آماده کمک به وزارت نیرو شد و هم اکنون برای اجرای عملیات هیچ محدودیت و مانعی نداریم. تنها مانع در استفاده کشور از برکات فناوری بارورسازی ابرها، حواشی سیاسی حاکم بر این مسئله علمی است.
جمشیدی افزود: نیروی هوافضای سپاه تعداد هواپیما‌های تخصیص‌یافته به بارورسازی ابر‌ها را از یک فروند به سه فروند افزایش داده‌است.
وی با اعلام اینکه در گذشته تیم پروازی از کشور تاجیکستان با هزینه بالا برای بارورسازی به ایران می‌آمدند، ابراز داشت: هم اکنون تمام تیم عملیاتی از عزیزان ما در مجموعه نیروی هوافضا هستند.
جمشیدی اظهار کرد: یگان پهپادی با مأموریت بارورسازی در نیروی هوافضای سپاه تشکیل و توسط وزارت نیرو آموزش‌های مرتبط با بارورسازی ابر‌ها طی شد و هم اکنون این یگان‌ها در پنج منطقه کشور مستقر و آماده اجرای عملیات هستند. وی با بیان اینکه هزینه‌های کم و قدرت مانور بالای پهپاد، این وسیله را به گزینه‌ای طلایی در بارورسازی ابر تبدیل کرده‌است، گفت: ظرفیت مجموعه فضایی نیروی هوافضا برای کمک به ارزیابی عملیات بارورسازی و تعیین میزان موفقیت آن به روش سنجش از دور در اختیار وزارت نیرو قرارگرفته‌است. جمشیدی در ادامه اعلام کرد: در سال ۹۶ در تولید مواد مورد نیاز بارورسازی به تولید نمونه با کیفیت توسط یکی از اساتید دانشگاهی دست پیدا کردیم که این مواد با ارسال به روسیه توسط آزمایشگاه مرجع کشور روسیه تست شد. جهت بهینه‌سازی عملکرد مواد، آزمایشگاه فیزیک ابر طراحی و ساخته شد. این آزمایشگاه هم اکنون قادر به انجام عمده تست‌های مورد نیاز است.