گزارش فرماندهان اطلاعاتی آمریکا به سنا، در تقابل با روایت تیم ترامپ از بازیگران جهانی قرار گرفت

اطلاعاتی‌ها علیه تبلیغاتی‌ها
همدلی| گروه سیاسی: مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده، دیروز در جلسه مجلس سنا، در پاسخ به سوال سناتورهای این کشور درباره تهدیدات جهانی علیه آمریکا، درباره کره شمالی، ایران
و داعش روایتی در تقابل با مواضع رئیس‌جمهور و تیمش ارائه دادند.
دن کوتس، مدیر کل اطلاعات ملی آمریکا و جینا هسپل رئیس سازمان مرکزی اطلاعات، (سیا ) در کنار برخی دیگر از مقامات امنیتی این کشور، در جلسه‌ای در مجلس سنا حاضر شده بودند تا به ارائه گزارش و پاسخ به سوالات سناتورها حول محور ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی این کشور بپردازند. همزمان گزارش «ارزیابی تهدید جهانی» نیز توسط کوتس منتشر شد. در این جلسه، زمانی که سناتورها درباره جدی‌ترین تهدیدات علیه ایالات متحده پرسیدند، روایتی دریافت کردند که با ادعاهای اساسی دستگاه سیاست خارجی که توسط شخص ترامپ، جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور مطرح شده بود، در تضاد بود. در گزارش کوتس نیز همین وضعیت به چشم می‌خورد. غیبت مساله مرز جنوبی با مکزیک در فهرست تهدیدات مهم برای آمریکا نیز از نکات برجسته گزارش رهبران امنیتی آمریکا بود. ترامپ در هفته‌های اخیر وضعیت مرز را یک بحران امنیتی اساسی توصیف و اعلام کرده احتمالاً به خاطر آن حالت فوق‌العاده اعلام کند و با بودجه نظامی به سراغ مرز و ساخت دیوار برود.


به گزارش سی‌ان‌ان، کوتس به سناتورهای آمریکا درباره ایران چنین گزارش داد: «باور نداریم که ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی را که به قضاوت ما برای تولید ابزارهای هسته‌ای لازم است، در حال اقدام داشته باشد.» کوتس البته افزود: «مقامات ایران علناً تهدید کرده‌اند که اگر ایران منافع مالی ملموسی که از توافق انتظار داشت دریافت نکند مرزهای محدودیت‌های برجام را عقب خواهد راند.»
هسپل رئیس سیا نیز در پاسخ به سوال درباره ادامه تعهد ایران به توافق، پاسخ کم و بیش مشابهی داد: «بله. در حال حاضر آن‌ها به لحاظ فنی همچنان پایبند [به توافق] هستند اما می‌بینیم که بین خودشان مشغول بحث در این باره هستند، در شرایطی که منافع اقتصادی که امیدوار بودند را از توافق نگرفته‌اند.»
این صحبت‌ها در حالی است که تیم ترامپ زمان خروج آمریکا از توافق مدعی شدند این توافق منجر به رقابت تسلیحاتی در منطقه خواهد شد و ایران همچنان به سمت بمب هسته‌ای می‌رود.
پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیز بعضی مقامات ارزیابی مشابهی با روایت امروز فرماندهان اطلاعاتی ارائه داده بودند که در نمونه مشهورش، جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا در سنا چنین موضعی گرفته بود.
در رابطه با تهدید داعش، کوتس به سناتورها گفت: «داعش مصمم به بازگشت دوباره است و هنوز هزاران نیرو را در عراق و سوریه تحت فرماندهی دارد.» کوتس همچنین گفت این گروه «به احتمال زیاد از داخل عراق و سوریه به تلاش برای حملات در خارج از محدوده خود، علیه دشمنان منطقه‌ای و غربی ادامه خواهد داد. این شامل ایالات متحده نیز می‌شود.» کوتس می‌گوید داعش همچنان تلاش خواهد کرد تا در کشورهای خارج از محدوده حضور خودش، حملات تروریستی ترتیب دهد و مترصد استفاده از فرصت برای جذب نیرو داخل و خارج از عراق و سوریه است: «[داعش] به ریشه‌های جنگ چریکی‌اش بازگشته و به طرح‌ریزی حملات و مدیریت حامیانش در سراسر جهان ادامه خواهد داد.» در سال‌های گذشته، بخشی از جذب نیروهای داعش با استفاده از فناوری‌های ارتباطی از درون کشورهای غربی و بدون فراخواندن آن‌ها به سفر به مناطق تحت کنترل داعش انجام شده‌است. نیروهایی که این چنین جذب می‌شوند، بدون اینکه به سمت سوریه، عراق یا لیبی سفر کنند و تماس مفصلی با رهبران داعش داشته باشند، در کشور خود در حمایت در داعش به حملات تروریستی و انتحاری اقدام می‌کنند.
اظهارات کوتس در این باره در حالی بیان می‌شود که ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از شکست کامل داعش گفته بود و حتی تصمیم خود برای خارج‌کردن نیروهایش از سوریه را با این ادعا توضیح داده بود.
در رابطه با کره شمالی هم کوتس روایت متفاوتی از رئیس‌جمهور دارد. ترامپ در اوایل دوران ریاست‌جمهوری‌اش، وارد جدال کلامی سختی با رهبر کره شمالی شده بود که در آن، دو طرف یکدیگر را به حملات نظامی تهدید کردند اما پس از دیداری که بین دو رهبر انجام شد، ترامپ ادعا کرد تهدید هسته‌ای کره شمالی برای همیشه رفع شده است.
پاسخ مدیر کل اطلاعات ملی آمریکا درباره کره شمالی، حاکی از ارزیابی دیگری است: «در حال حاضر ارزیابی ما این است که کره شمالی به دنبال حفظ ظرفیت‌هایش در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی خواهد بود و بعید است که ظرفیت‌های تسلیحاتی هسته‌ای و تولید آن‌ها را کاملا رها کند؛ چون رهبرانش نهایتاً سلاح‌های هسته‌ای را برای بقای رژیم حیاتی می‌بینند.»
کوتس که اذعان داشت، کره شمالی فعلاً روند آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی‌اش را متوقف کرده، همزمان توضیح داد که ارزیابی‌اش درباره روند کلی کار کره شمالی، با «مشاهده فعالیت‌هایی که با خلع سلاح کامل هسته‌ای همخوانی ندارد» تقویت می‌شود. هسپل نیز توضیح داد، پیونگ یانگ «متعهد است موشک هسته‌ای با برد بالا تولید کند که تهدیدی مستقیم علیه ایالات متحده خواهد بود».
مقامات اطلاعاتی آمریکا در رابطه با تغییرات اقلیم نیز نظر متفاوتی با ترامپ ابراز کردند. دولت ترامپ اعتقادی به هشدارهای دانشمندان درباره پدیده تغییر اقلیم نشان نداده‌اند و این با توجه به نقش برجسته آمریکا در تولید گازهای گلخانه‌ای باعث نگرانی بیشتر شده است. در گزارش تهدیدات جهانی که کوتس ارائه داده اما به تهدیدات بالقوه امنیتی اشاره می‌شود که این پدیده محیط زیستی به همراه خواهد داشت، شامل تهدید سلامت عمومی، آوارگی‌های تاریخی، حملات به آزادی‌های دینی و تاثیرات منفی نابودی‌های زیست محیطی.
حال چندان محتمل نیست که این گزارش‌ها تاثیر چندانی روی روال کار دولت داشته باشد. ترامپ در مساله دخالت سوریه در انتخابات سال ۲۰۱۶، در نشست خبری در کنار پوتین صراحتاً به تضاد بین گزارش‌های نهادهای امنیتی کشورش با ادعای رئیس‌جمهور روسیه در این باره اشاره کرد و سپس نظر خود را به نظر پوتین نزدیک دانست.
با این حال، با توجه به قدرت‌گرفتن دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان و تنش‌های حاصل از تعطیلی‌های دولت و افت محبوبیت رئیس‌جمهور بین جمهوری‌خواهان سنا، ممکن است مواضع کنگره تحت تاثیر این گزارش‌ها تغییر کند و اعمال فشار به دولت و تلاش برای کنترل مواضع رئیس‌جمهور در دستور کار برخی نمایندگان قرار بگیرد.
سایر اخبار این روزنامه
در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی(ره) وگلزار شهدا حضور یافتند افتتاحیه جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر با حاشیه‌های بسیار عجیبی همراه بود؛ از آوازِ زن تا آوارِ «پیرزن» درگیری لفظی «ضرغامی» با رئیس جمهور منجر به ممانعت از حضور او در جلسات شورای عالی فضای مجازی شد «همدلی» حاشیه‌های اجرای یک سیاست اقتصادی قدیمی را ارزیابی کرد افزایش قیمت بنزین، استراتژی یا آستانه تحمل مردم «همدلی» از ساختمان‌های ناامن پایتخت گزارش می‌دهد 22هزارسقف‌ لرزان در تهران گزارش فرماندهان اطلاعاتی آمریکا به سنا، در تقابل با روایت تیم ترامپ از بازیگران جهانی قرار گرفت عضو اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل: ایران نگران سرمایه‌گذاری‌هایش در ونزوئلا است رئیس سازمان انرژِی اتمی: صنعت هسته ‌ای بدون کیک زرد پیشرفتی نخواهد داشت علی لاریجانی: مشکل گرانی حل می‌شود در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی(ره) وگلزار شهدا حضور یافتند در پیام‌های جداگانه؛ رهبر انقلاب درگذشت مرحوم حبیبی و مرحوم مهرآئین را تسلیت گفتند