«همدلی» از ساختمان‌های ناامن پایتخت گزارش می‌دهد 22هزارسقف‌ لرزان در تهران

همدلی| گروه اجتماعی: آمارها می‌گویند پایتخت 22 هزار ساختمان ناایمن دارد و از این تعداد ۶ هزار و ۸۵۰ ساختمان پرخطر محسوب می‌شوند که اگر شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان ایمن سازی ساخت وساز فکری به حال ایمن سازی این بنا ها نکند، مشکلات زیادی هم برای شهروندان و هم مدیریت شهری به وجود خواهد آمد.
آنطور که رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران خبر داده، 22 هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران بعد از حادثه ناگوار پلاسکو شناسایی شده که  سرعت ایمن‌سازی آنها بسیار کند است و در طول 2 سال اخیر تنها 30 ساختمان از سوی شهرداری تهران و با نظارت سازمان آتش نشانی و حکم دادستان تهران توانسته اند، ایمن شوند.
سازمان آتش نشانی با توجه به معیارهای خاصی وظیفه شناسایی ساختمان‌های ناایمن را برعهده دارد. در واقع معیارهای آتش‌نشانی تعیین‌کننده سطح ناامنی ساختمان‌ها محسوب می‌شود. مطالعات دقیق کمیته ملی حادثه پلاسکو در بررسی ایمنی ساختمان ها در تهران حکایت از آن دارد که در شرایط کنونی6/7درصد منازل مجهز به سیستم اعلام حریق، 4/5 درصد منازل مجهز به شیلنگ آتش نشانی، ‌‏9/28 درصد منازل مجهز به کپسول آتش نشانی هستند و6/36 درصد منازل فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی در برابر آتش ‏هستند که نشان می‌دهد درصد بالایی از شهروندان و مدیران ساختمان‌ها و مجموعه‌های اداری، تجاری و مسکونی نسبت به تامین تجهیزات ایمنی در محل کسب و کار و زندگی خود بی‌توجه هستند.
به گفته صدر اعظم نوری سازمان آتش نشانی شهر تهران با وجود محدودیت‌هایی که در تامین منابع مورد نیاز خود داشته، توانسته در طول دو سال 22 هزار ساختمان ناایمن را در تمامی مناطق 22گانه شهر تهران شناسایی کند. اکنون که سازمان آتش نشانی گام نخست را در شناسایی ساختمان های ناایمن در سه فیلد پرخطر، میان خطر و کم خطر برداشته نوبت ایمن سازی این بناهای فرسوده رسیده که شهرداری متولی آن است، اما با وجود حائز اهمیت بودن این موضوع که با جان و مال مردم سروکار دارد تاکنون شهرداری  اقدام تاثیرگذاری در جهت تسریع در ایمن سازی این بناها انجام نداده است. بدون تردید اگر شهرداری به عنوان سازمان متولی اقدام درخوری را در این زمینه انجام می‌داد در مدت دو سال به جای ایمن سازی 30 ساختمان دهها ساختمان ایمن‌سازی می‌شد.


ایمن سازی بناهای ناایمن شهر تهران همواره یکی از دغدغه‌های مدیران شهری بوده است. سال گذشته نیز «محمد سالاری»، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز از 981 بنای بلندمرتبه موجود در پایتخت خبر داد و گفت حدود 250مورد که قریب به 25درصد را شامل می‌شود،ناایمن و بدون شناسنامه اطلاعاتی سازه و تاسیسات است.
ناامنی ساختمان‌های تهران موجب شد، مدیریت شهری سال گذشته به مالکان 6 هزار و ۷۸۰ ساختمان در مناطق ۲۲گانه به طور رسمی تذکر دهد تا نسبت به رفع موارد خطرآفرین ساختمان‌های خود اقدام کنند. براساس آمارهای موجود بیشترین تذکرها به ترتیب مربوط به مناطق ۱۵،۱۲،۱۴و۲۰ است و منطقه ۴ نیز تاکنون کم‌ترین میزان تذکر را از سوی مدیران شهری دریافت کرده است.
در همین رابطه، چند وقت پیش «سید حمید موسوی»، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان‌های پرخطر در مناطق براساس گزارش سازمان آتش‌نشانی به رسانه‌ها گفت: بنا بر آخرین آمارها، منطقه ۱۲ با 2هزار و ۸۶۰ مورد بیشترین آمار ساختمان پرخطر را به خود اختصاص داده است. پس از آن منطقه ۴ با ۷۷۰مورد، منطقه ۱۸ با ۶۶۴ مورد و منطقه ۲۰ با ۵۰۲ مورد به ترتیب شاهد حضور بیشترین ساختمان‌های پرخطر در تهران هستند. موسوی تعداد ساختمان‌های میان خطر را نیز 7هزار و ۵۳۷ مورد اعلام و عنوان کرد: به این تعداد باید آمار 7هزار و ۳۰۹ ساختمان کم‌خطر را اضافه کرد.
به اعتقاد کارشناسان شهری، ناایمنی بسیاری از ساختمان های بلند مرتبه شهر تهران یکی از بحران هایی است که شهرداری پایتخت با آن روبه رو است. زمانی عمق فاجعه ساختمان‌های ناایمن تهران پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از این ساختمان‌های لرزان، بناهای با کاربرد اداری، تجاری و حتی درمانی هستند.
براساس آمارهای مراجع رسمی 80 درصد بیمارستان‌های پایتخت ناایمن هستند. بازار به عنوان قطب تجاری کشور با جمعیت شناور روزانه نزدیک به دو میلیون نفر یکی از مکان‌های پرخطر شهر تهران است. اگر چه طرح ایمن‌سازی بازار تهران سال 94 در شورای شهر تصویب و فعالیت‌هایی نیز انجام شد، اما امروز همچنان 900 پلاک خطرناک در بازار وجود دارد.
مدارس تهران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به گفته «علی شهری»، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران ۱۴۶۱ مدرسه با ۱۷ هزار و ۵۳۲ کلاس درس در استان تهران فرسوده و نیازمند مقاوم سازی و یا تخریب و بازسازی هستند. بنابراین اگر چاره‌ای برای ایمن سازی این بناها اندیشیده نشود، معلوم نیست که در آینده ای نه چندان دور قرار است با چه بحران های غیر مترقبه ای در پایتخت
مانند آن چه که در حادثه پلاسکو خ داد، روبرو شویم.
با توجه به این که تهران شهر زلزله خیزی است و سال‌هاست از احتمال وقوع زلزله در این شهر سخن به میان می‌آید، ایمن سازی ساختمان‌های لرزان پایتخت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بدون تردید در زمان وقوع زلزله اگر حتی همه ساختمان ها نیز مطابق استاندارهای مهندسی ساخته شده باشند باز هم به طور حتم جان عده ای از ساکنان این شهر در معرض خطرات این واقعه طبیعی قرار
می گیرند، اکنون که دهها هزار ساختمان ناایمن در سطح شهر پراکنده است، این موضوع بغرنج‌تر می‌شود.
بررسی ها نشان می‌دهد که وقوع زمین لرزه‌ای با قدرت بالای ۶ ریشتر در تهران، می تواند خرابی زیادی در پی داشته باشد. در صورت وقوع زلزله تخریب ها بیشتر متوجه ساختمان های قدیمی و فرسوده می شود که اغلب آنها نیز در مناطق جنوبی تهران واقع شده اند. در واقع، بافت فرسوده پایتخت، تهدید جدی در هنگام وقوع زلزله تلقی می شود، زیرا با تخریب ساختمان های قدیمی و فرسوده، امکان خدمات رسانی به مصدومان نیز دچار مشکل خواهد شد و همین مساله با توجه به این‌که بیمارستان های زیادی در جنوب شهر قرار ندارد، می تواند این تهدید را تشدید کند.
سایر اخبار این روزنامه
در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی(ره) وگلزار شهدا حضور یافتند افتتاحیه جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر با حاشیه‌های بسیار عجیبی همراه بود؛ از آوازِ زن تا آوارِ «پیرزن» درگیری لفظی «ضرغامی» با رئیس جمهور منجر به ممانعت از حضور او در جلسات شورای عالی فضای مجازی شد «همدلی» حاشیه‌های اجرای یک سیاست اقتصادی قدیمی را ارزیابی کرد افزایش قیمت بنزین، استراتژی یا آستانه تحمل مردم «همدلی» از ساختمان‌های ناامن پایتخت گزارش می‌دهد 22هزارسقف‌ لرزان در تهران گزارش فرماندهان اطلاعاتی آمریکا به سنا، در تقابل با روایت تیم ترامپ از بازیگران جهانی قرار گرفت عضو اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل: ایران نگران سرمایه‌گذاری‌هایش در ونزوئلا است رئیس سازمان انرژِی اتمی: صنعت هسته ‌ای بدون کیک زرد پیشرفتی نخواهد داشت علی لاریجانی: مشکل گرانی حل می‌شود در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی(ره) وگلزار شهدا حضور یافتند در پیام‌های جداگانه؛ رهبر انقلاب درگذشت مرحوم حبیبی و مرحوم مهرآئین را تسلیت گفتند