افتتاحیه جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر با حاشیه‌های بسیار عجیبی همراه بود؛ از آوازِ زن تا آوارِ «پیرزن»

همدلی| گروه فرهنگ و هنر-
مهدی فیضی‌صفت: انگار قرار نیست بزرگترین اتفاق سینمایی ایران بدون حاشیه برگزار شود، جشنواره ای با پیشوند «ملی» که قرار بود معتبرترین فستیوال هنر هفتم باشد، در این سرزمین اما سال هاست اعتبارش را از دست رفته می بیند. دیگر کارگردان ها نه تنها سر و دست نمی شکنند برای حضور در رقابت سیمرغ هایش، بلکه بی اعتنا از کنارش عبور می کنند، فیلم های شان را بیرون می کشند و زمان دیگری را برای اکران آخرین آثارشان برمی گزینند.
وزیر ارشاد زیر تیغ
افتتاحیه جشنواره فیلم سه شنبه شب برگزار شد، بسیاری از چهره های برجسته سینمای ایران در پردیس تئاتر تهران دور هم جمع شدند تا آغاز سی و هفتمین دوره «فجر» را جشن بگیرند، اما پر حاشیه بود شب اول. ابتدا تک‌خوانی یک خانم حاشیه ساز شد و صدای بسیاری از رسانه های اصول‌گرا را درآورد، حتی سید‌عباس‌صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دم تیغ گذراندند، تا جایی که روابط عمومی جشنواره را مجبور کردند توضیحی رسمی ارائه دهد: «حاضران در سالن، برنامه را با صدای همخوان‌ها شنیده و مشاهده کردند اما ظاهرا خروجی صدای پخش زنده تلویزیونی، تنها از طریق یک میکروفون بوده و صدای هم خوان‌ها ضعیف شنیده شده است‌.»


خبرگزاری فارس هم یادداشت تند و تیزی منتشر کرد و نوشت: «آیا آقای صالحی که وزیر درس‌خوانده حوزه هستند و همه او را جزو متشرعان دین‌مدار و آداب‌دان می‌شناسند، در مراسمی که بزم مطربانه برای زنان فراهم کرده است، حضور داشته‌اند؟ من که باور نمی‌کنم!» صالحی نیز در توئیتی، شرحی متفاوت از واقعه ارائه داد تا شاید نقطه پایانی بگذارد بر داستان مصائب صدای یک خانم در مراسم افتتاحیه: «افتتاحیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد. با گرامیداشت برخی هنرمندان و کلیپ تاثیرگذار در منقبت صدیقه اطهر (س)، در پایان نمایشنامه‌ای از چهل ساله سینما روایت شد و در پایان سرودی با عنوان سلام به چهل سالگی. جز صدای جمع‌خوانی به من نمی‌رسید. به دوستانم گفته‌ام قانون و شریعت معیار است.»
آواری که «پیرزن» بر سر مخالفان خراب کرد
فاطمه معتمدآریا را بهترین بازیگر زن تاریخ سینمای ایران می دانند، برخی هم معتقدند در غیاب سوسن تسلیمی، بهترین است، همانند یکه‌تازی مرحوم عزت الله انتظامی، عزت سینمای ایران در روزگار غربت نشینی بهروز وثوقی اما هر چه هست اهالی فن و سینمادوستان مُهر تایید می زنند بر نبوغ معتمدآریا و بودنش در جمع بزرگان تاریخ سینمای ایران. چهار سیمرغ بلورین دارد؛ دو بار بهترین بازیگر نقش اول زن شده، دو بار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بارها هم نامش در میان نامزدها بوده است.
در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، آیین بزرگداشتی برایش برگزار شد. در این برنامه همایون اسعدیان، علیرضا رئیسیان و رضا کیانیان روی سن رفتند و درباره او سخن گفتند. خودش هم روی سن رفت و نطق آتشینی انجام داد؛ نطقی که به مذاق رسانه های اصول‌گرا خوش نیامد. او به دلیل مواضع سیاسی در میان اصول‌گرایان، محبوبیتی ندارد و البته مدتی نیز ممنوع التصویری را تجربه کرده است. معتمدآریا اما در ایام دهه فجر، صحبت هایی بر زبان آورد که با واکنش شدید روزنامه «کیهان» روبه‌رو شد. معتمدآریا در بخشی از صحبت هایش گفت: «دلخور نیستم که هر کجا رفتم، در طی این ۴۰ سال، برایم توقف ایجاد کردند، این توقف باعث شده جهش بزرگ‌تری داشته باشم. برای این‌که بگویم زن ارزش والاتری دارد و برای این‌که بتوانیم متوقفش کنیم. در این مدت، از طرف همه اهالی سینما حمایت شدم، نه کسانی که بر مسندی بودند. از همکارانم در خانه سینما که همه حقوق صنفی سینماگران را نگه می‌دارند، تشکر می‌کنم.» او همچنین با اشاره به راه ندادن محمدرضا شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران، گلایه‌هایی از وضعیت فرهنگی کشور داشت؛ هر چند مسئولان دانشگاه تهران همان زمان اعلام کردند بحث جلوگیری از ورود این شاعر نامدار مطرح نبوده است.
روزنامه کیهان هم با لحنی تند، معتمدآریا را «پیرزن» خطاب کرد و نوشت: «...در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، یک پیرزن بازیگر که در طول چهل سال گذشته بیشترین مجال را برای حضور در سینمای ایران داشته است، با بی انصافی به سیاه‌نمایی درباره شرایط حضور خود در سینما پرداخت و خبر دروغی را درباره یک شاعر به عنوان یک واقعیت، به زبان آورد و منتشر کرد... خطاب به خانم معتمدآریا، این به اصطلاح هنرمند می‌گوییم که؛ اگر انقلاب اسلامی نبود شما و امثال شما مجال حضور در عرصه هنر سالم را پیدا نمی‌کردید. به برکت همین نظام بود که امروز به‌رغم نمک‌نشناسی‌هایتان همچنان می‌تازید و خود را طلبکار هم می‌دانید! همین شما بودید که در دهه ۷۰ در کنار دو همکارتان به شکلی مبتذل به شهدا اهانت کردید و با بزرگواری نظام روبه‌رو شدید. انتظار آن بود حالا که پیرزنی سرد و گرم چشیده هستید، از گذران عمرتان عبرت گرفته و از حداقل بینش و دانش برخوردار باشید. نمکدان نشکنید، منشا نشر دروغ نشوید و عاقلانه زندگی کنید.»
فجر سی و هفتم در مراسم افتتاحیه، حاشیه‌های دیگری نیز داشت ولی زیر سایه آوازِ زن و آوارِ پیرزن ماند. باید دید در روزهای آینده جشنواره فیلم چه لحظاتی را پشت سر می گذارد؛ در روزهایی که تعویق اکران دو فیلم مهم جشنواره به نام «متری شش و نیم» و «غلامرضا تختی» و حتی شایعه کنار گذاشتن ساخته سعید روستایی، اعتبار جشنواره را بیش از پیش زیر سوال برده است.
سایر اخبار این روزنامه
در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی(ره) وگلزار شهدا حضور یافتند افتتاحیه جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر با حاشیه‌های بسیار عجیبی همراه بود؛ از آوازِ زن تا آوارِ «پیرزن» درگیری لفظی «ضرغامی» با رئیس جمهور منجر به ممانعت از حضور او در جلسات شورای عالی فضای مجازی شد «همدلی» حاشیه‌های اجرای یک سیاست اقتصادی قدیمی را ارزیابی کرد افزایش قیمت بنزین، استراتژی یا آستانه تحمل مردم «همدلی» از ساختمان‌های ناامن پایتخت گزارش می‌دهد 22هزارسقف‌ لرزان در تهران گزارش فرماندهان اطلاعاتی آمریکا به سنا، در تقابل با روایت تیم ترامپ از بازیگران جهانی قرار گرفت عضو اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل: ایران نگران سرمایه‌گذاری‌هایش در ونزوئلا است رئیس سازمان انرژِی اتمی: صنعت هسته ‌ای بدون کیک زرد پیشرفتی نخواهد داشت علی لاریجانی: مشکل گرانی حل می‌شود در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی(ره) وگلزار شهدا حضور یافتند در پیام‌های جداگانه؛ رهبر انقلاب درگذشت مرحوم حبیبی و مرحوم مهرآئین را تسلیت گفتند