خط بطلان نهادهای اطلاعاتی آمریکا بر ادعاهای پوشالی ترامپ درباره ایران

رادیو بین‌المللی فرانسه روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد: نهادهای اطلاعاتی آمریکا درحالی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال 2015 را تایید کردند که رئیس جمهوری این کشور به همین بهانه از این توافقنامه بین‌المللی خارج شد.
به گزارش ایرنا، "دن کوتس" مدیر اطلاعات ملی آمریکا و "جینا هاسپل" رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در نشست کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا که روز سه شنبه برگزار شد، به سناتورهای کنگره گزارش دادند که براساس اطلاعات آنها، ایران همچنان به برجام پایبند است و درحال حاضر این کشور به دنبال توسعه توانایی نظامی هسته‌ای خود نیست.
گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درخصوص موضوع هسته‌ای ایران و همچنین تهدیدهایی که منافع آمریکا را تهدید می‌کند، با سیاست خارجی دونالد ترامپ، از کره شمالی و ایران گرفته تا خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و تهدید داعش، کاملا در تضاد آشکار است.
براساس این گزارش، مدیران ارشد نهادهای اطلاعاتی آمریکا درحالی پایبندی ایران به توافق اتمی را تایید می‌کنند، که عدم اطمینان به پایبندی ایران یکی از دلایل خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای در ماه مه سال گذشته بوده است.


ترامپ در ماه‌های گذشته در سخنان و توئیت‌های خود بارها بر خطرساختن بمب اتمی ازسوی ایران تاکید کرده است. ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین با اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید همخوانی ندارد. درحالی که جامعه اطلاعاتی آمریکا پایبندی ایران به توافق اتمی را تایید می‌کند، جان بولتون همواره ادعا می‌کند که ایران به طور مخفیانه ابعاد نظامی برنامه هسته‌اش را پیش می‌برد و درصدد ساختن بمب اتمی است.
گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در تایید پایبند بودن ایران به توافق هسته‌ای 2015 درحالی منتشر می‌شود که چندی پیش نیز "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش فصلی خود را در وین منتشر کرد و در این گزارش بر پایبندی ایران به همه تعهدات خود تاکید کرده بود.
آمانو: ایران به همه تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است
به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طبق روال 10 تا هفت روز قبل از برگزاری نشست فصلی شورای حکام منتشر و در گزارش آمانو آمده بود که ایران به همه تعهداد خود در چارچوب توافقنامه هسته‌ای 2015 عمل کرده و همه مراکز هسته‌ای خود را برای بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگذاشته است.
گزارش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی بیانگر این موضوع است که ایران پایبند به توافق هسته‌ای (برجام) بوده و صرفا به دنبال استفاده از انرژی هسته‌ای در راستای اهداف مسالمت آمیز است.
"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله کشورهای امضاکننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه،آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت و اکنون برخلاف تحریم‌های اعمال شده قبلی علیه ملت ایران تنهاتر از هر زمان دیگر است.
به دنبال این اقدام ترامپ کشورهای اروپایی اعلام کردند که به دنبال ساز وکاری برای ادامه مبادلات اقتصادی با ایران هستند.
از جمله موارد مهمی که تاکنون برای تقویت روابط تجاری تهران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته، تشکیل یک نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا است.
چندی پیش، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه تاکید کرد تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال‌های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است.
سایر اخبار این روزنامه
با تصویب کمیسیون تلفیق حقوق‌های ماهانه تا 2 میلیون و750 هزار تومان سال اینده از مالیات معاف می‌شوند در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی انقلاب صورت گرفت؛ حضور رهبر انقلاب اسلامی در مرقد امام خمینی(ره) وگلزار شهدا تحلیل سیاسی هفته رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت با آرمانهای امام و شهیدان با حرکت در راه امام هیچ قدرتی نمی تواند به ما آسیب برساند چریک بین‌الملل 1113 طرح عمرانی، بهداشتی و خدماتی استان تهران در دهه فجر افتتاح می‌شود نمایشگاه اقتدار 40 افتتاح شد در اقدامی مداخله جویانه ترامپ مردم ونزوئلا را به اعتراضات گسترده فراخواند زخمی شدن دهها فلسطینی در بیست‌ودومین راهپیمایی دریایی برای شکستن محاصره غزه نشریه آلمانی: سازوکار ویژه مالی تاثیر تحریم‌های آمریکا را به حداقل می‌رساند دومین محموله کیک زرد کارخانه اردکان به اصفهان بارگیری شد رئیس سازمان انرژی اتمی: روس‌ها هرچه تعهد کرده‌اند به نحو احسن انجام داده‌اند خط بطلان نهادهای اطلاعاتی آمریکا بر ادعاهای پوشالی ترامپ درباره ایران آذروش: شرکت‌های زیان ده صندوق بازنشستگی کشوری از بحران خارج شده‌اند وزیر آموزش و پرورش: رفتار تنبیهی معلم کوهرنگی پیگیری می‌شود سفر پادشاه اسپانیا به عراق برای نخستین بار طی 40 سال توئیت کنایه‌آمیز ظریف در خصوص ترامپ و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برگزاری دادگاه غیرعلنی 8 متهم به جاسوسی از مراکز نظامی کشور وزیر نفت: در تولید بنزین خودکفا هستیم