تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
در این هفته و در ترنم بارش نعمت الهی، بوی دل انگیز گل‌های روئیده در بهمن 57 به مشام می‌رسد که از لابلای دفتر ایام، عطر آزادگی و خاطرات انقلاب را در فضا می‌پراکند. فردا در دوازدهمین روز از بهمن، چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز می‌شود و خاطرات آن دوران، یکی پس از دیگری ورق می‌خورد. هر چند امروز از آن ایام پرافتخار فاصله گرفته‌ایم و بعضی‌ها ممکن است نعمت بزرگ یکدلی و یکرنگی آن دوران را که منشاء پیروزی انقلاب بود، فراموش کرده باشند ولی باید دانست که انقلابی ماندن نظام مشروط به احیای همان خصلت‌ها و روحیه‌های ایثارگرانه و همدلی‌های برادرانه و در پیش گرفتن راه و روش عدالت جویانه و اخلاق مدارانه است که امروز نیز بیش از هر زمان دیگری به این یکدلی و یک زبانی نیازمندیم تا بتوانیم مشکلات داخلی و توطئه‌های خارجی را پشت سر بگذاریم. علاوه بر آن همانگونه که بنیانگذار انقلاب اسلامی در روز 12 بهمن 57 در هنگام ورود به ایران اعلام کردند: «آمده‌ام تا به ملت ایران خدمت کنم.»، مسئولان نظام نیز باید وجهه همت خود را در خدمت رسانی به مردم و ارتقاء وضعیت اقتصادی و فرهنگی مردم قرار دهند و دشواری‌های وضعیت معیشتی ولی نعمت های خود را درک کرده و درصدد حل آن برآیند.
روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه ای، رئیس‌جمهور و هیات وزیران در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی انقلاب در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضور یافته و یاد آن عزیز سفر کرده را گرامی داشته و به روان پاک شهیدان انقلاب فاتحه‌ای قرائت کردند. هیا‌ت وزیران در این حضور که جداگانه انجام شد، با آرمانهای امام خمینی تجدید میثاق نمودند.
در این هفته معاون اول رئیس‌جمهور در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به دمشق سفر کرد و در جریان دیدار با مقامات عالی سوری، موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی راهبردی ایران و سوریه به امضای طرفین رسید. این توافقنامه با توجه به اهمیت آن در گشودن فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری بین تهران – دمشق از یکسال پیش بین مقام‌های دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته بود که در جریان این سفر به امضا رسید. براساس بخش‌هایی از این توافقنامه، بخش خصوصی ایران در جریان بازسازی سوریه و مبادلات اقتصادی میان دو کشور ایفای نقش خواهد کرد و میدان وسیع بازسازی سوریه را به نفع دیگران ترک نخواهد نمود.


هفته جاری استمرار گرانی‌ها به ویژه اقلام پروتئینی، آحاد مردم را نگران کرد زیرا نشان داد که اقدامات مسئولین از سر تدبیر و برنامه ریزی قبلی نبوده و صرفاً براساس انفعال و به صورت مقطعی و محدود صورت می‌گیرد و نقش سوء مدیریت‌ها و فقدان نظارت کافی در بازار، کاملاً آشکار است. این وضعیت که ناشی از عملکرد جزیره‌ای در مدیریت کشور است، نمی‌تواند چندان قابل دوام باشد و باید هرچه سریعتر فکر عاجلی برای این وضعیت به عمل آورد.
در این هفته لوایح چهارگانه مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF پس از مسیر پرفراز و نشیبی که در ماه‌های اخیر طی کرد، به خان آخر یعنی مجمع تشخیص مصلحت رسید. بنظر می‌رسد در مخالفت و موافقت با این لایحه، صحبت‌های زیادی در کشور شده و اکنون وقت آن فرا رسیده که بدون حب و بغض و منافع فردی، منافع ملی و شرایط عمومی در تصمیم گیری‌ها لحاظ شده و در عین حال شفافیت لازم در تشریح آن برای افکار عمومی بکار گرفته شود.
به اعتقاد مسئولین اگر درنهایت لایحه CFT که یکی از این لوایح چهارگانه مرتبط با پولشویی است تصویب شود، ما از لحاظ استانداردهای مبارزه با پولشویی این امکان را پیدا می‌کنیم که از لیست کشورهای پر ریسک FATF که معروف به لیست سیاه است، خارج شویم. بنابراین می‌توانیم زیرساخت‌های قانونی را فراهم کنیم تا حداقل یکی از مسیرهای انسداد و تحریم را بازکنیم. هرچند که ممکن است ما به جهات دیگر تحریم باشیم ولی حتی اگر از 100 درصد تحریم و انسدادی که با آن مواجهیم، پنج درصد آن در تصویب و اجرای لوایح مربوط به FATF رفع شود، فرصت مغتنمی است که نباید از دست بدهیم.
بنابر این از نگاه موافقان کمترین دست آورد تصویب این لایحه در شرایط تحریمی کنونی باز کردن روزنه‌ای برای تنفس اقتصاد کشور است. به گفته کارشناسان، ما نباید با دست خود به بیشتر شدن فشارهای تحریمی کمک کنیم. به طور کل و به باور کارشناسی، شواهد موجود حکایت از آن دارد که نپذیرفتن لوایح مرتبط با FATF از بسیاری از جهات به ویژه در موضوع حفظ و تداوم برجام، به ضرر کشور خواهد بود.
در این مورد متخصصان روابط بین الملل معتقدند که رد لوایح مرتبط با FATF، موضع اروپاییان را به آمریکا نزدیک خواهد کرد و بر دشواری تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه و نیز مشکل مبادلات مالی ما با بانک‌های خارجی به شدت خواهد افزود. زیرا اروپاییان به طور واضح و آشکار می‌گویند که عملیاتی شدن بسته اقتصادی، خصوصا در زمینه‌های بانکی و مالی نیازمند حل مساله FATF است؛ زیرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا بانکهای کشور خود را ملزم به رعایت استانداردهای FATF کرده‌اند و منطقی است که در صورتی می‌توانند از آنها بخواهند با ایران کار کنند که ما نیز FATF را قبول داشته باشیم. نه تنها کشورهای اروپایی بلکه چین و روسیه نیز بر این امر تاکید دارند که چنانچه ایران به فهرست سیاه FATF بازگردد، ناگزیر از قطع روابط بانکی و مالی خود با ایران خواهند بود. در همین رابطه کشورهای اروپایی علیرغم این گروکشی‌ها، اعلام کرده‌اند که روز جمعه بر سر اعلام سازوکار مالی با ایران به توافق خواهند رسید.
تحولات خارجی هفته را با تازه‌ترین رویدادها در ونزوئلا آغاز می‌کنیم که این هفته بخش مهمی از حجم اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ها را به خود اختصاص داد.
پس از آنکه اواخر هفته گذشته رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در اقدامی عجیب خود را رئیس جمهوری این کشور خواند، به فاصله نیم ساعت، واشنگتن از این اقدام وی استقبال کرد و ریاست جمهوری وی را مورد تایید قرار داد. این حرکت نشان داد که اقدام رهبر مخالفان با هماهنگی آمریکا بوده است و واشنگتن برای این کشور نقشه‌های خطرناکی کشیده است.
ترامپ، در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه خطاب به رهبر مخالفان اعلام کرد: امروز من رسماً شما را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسم و نیکلاس مادورو غیرقانونی است! به دنبال آمریکا چند کشور اروپایی هم پیمان آمریکا و در راس آنها انگلیس که در اینگونه مسائل همواره به دنبال آمریکا حرکت می‌کنند مخالفت خود را با مادورو اعلام کردند. این درحالی است که بسیاری از کشورها، تحولات ونزوئلا را،‌ مسائل داخلی آن کشور عنوان و از رفتار مداخله جویانه آمریکا و متحدانش انتقاد کردند.
جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه از جمله کشورهایی بودندکه بر قانونی بودن حکومت ونزوئلا تاکید کرده و مداخله آمریکا و هم پیمانانش را در این کشور محکوم نمودند.
رفتار مداخله جویانه و قلدرمآبانه آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین سابقه‌ای طولانی دارد و این رفتار، اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. دستیابی به منافع تجاری و سیاسی از جمله اهداف آمریکا در این قاره می‌باشد.
آمریکا در یک و نیم قرن گذشته حداقل 15 مورد دخالت مستقیم در کشورهای مکزیک، پاناما، کوبا، گواتمالا، برزیل، دومنیکن، نیکاراگوئه، گرانادا، هائیتی، ونزوئلا و هندوراس داشته است.
نیکلاس مادورو این هفته اعلام کرد برای حل بحران سیاسی آماده گفت و گو با مخالفان، با هر شکلی که آنها بخواهند، هست و خطاب به دولت آمریکا گفت: در امور ونزوئلا دخالت نکن و دست از سر ونزوئلا بردار.
این هفته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی و مسئله‌دار آمریکا شاهد دو شکست سیاسی و حیثیتی بود، نخست شکست در کنگره و دوم ناکامی در شورای امنیت سازمان ملل درباره مسئله ونزوئلا.
مجلس نمایندگان و سنای آمریکا اوایل هفته جاری تشکیل جلسه دادند و لوایحی را از تصویب گذراندند بدون اینکه به درخواست ترامپ درباره تامین هزینه ساخت دیوار مرزی مکزیک اعتنایی بکنند.
تامین 7/5 میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار مرزی مکزیک، خواسته ترامپ است که تاکنون کنگره آنرا نپذیرفته است. شکست ترامپ در این مورد می‌تواند پیامدهای سنگینی برای وی داشته باشد و چه بسا حتی موجب شکست وی در انتخابات آتی شود.
از سوی دیگر چین و روسیه پیش نویس مورد نظر ترامپ در شورای امنیت درباره ونزوئلا را وتو کردند تا شکست دیگری در کارنامه ترامپ ثبت شود.
نماینده روسیه در رد توجیه آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ونزوئلا تاکید کرد که ونزوئلا هیچ خطری علیه امنیت بین‌المللی ایجاد نمی‌کند. وی آمریکا را به تلاش برای کودتا در ونزوئلا متهم کرد.
این هفته، رژیم بحرین حکم ظالمانه حبس ابد برای شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین را تایید کرد تا برگ دیگری بر اوراق سیاه کارنامه این رژیم در سرکوب مردم افزوده شود.
حکم دادگاه رژیم بحرین علیه علی سلمان در راستای سیاستهای سران این رژیم در خاموش کردن صدای اعتراضات حق طلبانه ملت بحرین و تحکیم پایه‌های لرزان حکومت غیرقانونی شان قرار دارد. سازمان‌های بین‌المللی، از جمله دیده بان حقوق بشر، عفو بین الملل و کارشناسان بین‌المللی این اقدام دولت بحرین را محکوم و تاکید کردند که محاکمه مخالفان ظالمانه است و بر هیچ معیار انسانی استوار نمی‌باشد.
سایر اخبار این روزنامه
با تصویب کمیسیون تلفیق حقوق‌های ماهانه تا 2 میلیون و750 هزار تومان سال اینده از مالیات معاف می‌شوند در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی انقلاب صورت گرفت؛ حضور رهبر انقلاب اسلامی در مرقد امام خمینی(ره) وگلزار شهدا تحلیل سیاسی هفته رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت با آرمانهای امام و شهیدان با حرکت در راه امام هیچ قدرتی نمی تواند به ما آسیب برساند چریک بین‌الملل 1113 طرح عمرانی، بهداشتی و خدماتی استان تهران در دهه فجر افتتاح می‌شود نمایشگاه اقتدار 40 افتتاح شد در اقدامی مداخله جویانه ترامپ مردم ونزوئلا را به اعتراضات گسترده فراخواند زخمی شدن دهها فلسطینی در بیست‌ودومین راهپیمایی دریایی برای شکستن محاصره غزه نشریه آلمانی: سازوکار ویژه مالی تاثیر تحریم‌های آمریکا را به حداقل می‌رساند دومین محموله کیک زرد کارخانه اردکان به اصفهان بارگیری شد رئیس سازمان انرژی اتمی: روس‌ها هرچه تعهد کرده‌اند به نحو احسن انجام داده‌اند خط بطلان نهادهای اطلاعاتی آمریکا بر ادعاهای پوشالی ترامپ درباره ایران آذروش: شرکت‌های زیان ده صندوق بازنشستگی کشوری از بحران خارج شده‌اند وزیر آموزش و پرورش: رفتار تنبیهی معلم کوهرنگی پیگیری می‌شود سفر پادشاه اسپانیا به عراق برای نخستین بار طی 40 سال توئیت کنایه‌آمیز ظریف در خصوص ترامپ و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برگزاری دادگاه غیرعلنی 8 متهم به جاسوسی از مراکز نظامی کشور وزیر نفت: در تولید بنزین خودکفا هستیم