روحانی در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و شهدا: نباید به جای آمریکا، نظام اسلامی را سرزنش کنند

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز مشکلات ما عمدتا به فشار آمریکا و اذناب آنها بر می‌گردد، گفت: کسی نباید به جای محکوم کردن آمریکا، دولت خدمتگزار یا نظام بزرگ اسلامی را مورد سرزنش قرار دهد.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت صبح روز چهارشنبه در آستانه دهه فجر و چهلمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید میثاق کردند.
به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری در سخنان خود تصریح کرد: آمریکا در مبارزه اخیرش با ملت ایران که از دی سال گذشته شروع شد از لحاظ سیاسی، حقوقی، بین‌المللی، منطقه‌ای و جنگ روانی در داخل کشور، شکست خورده و همچنین از لحاظ اقتصادی هم با همت مردم، ایستادگی و ایثار مردم قطعا دچار شکست می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: همه دنیا به جز چند کشور در این مبارزه اخیر آمریکا و تهاجم آنها علیه عزت ملت ایران از این کشور پشتیبانی و آمریکا را محکوم کردند، آمریکا تنها بدعهد نسبت به ایران نیست.


وی اظهار کرد: برخی نباید تفسیر نادرست کنند، امروز مشکلات ما عمدتا به فشار آمریکا و اذناب آنها در این کشور بر می‌گردد، کسی نباید به جای محکوم کردن آمریکا، دولت خدمتگزار یا نظام بزرگ اسلامی را مورد سرزنش قرار دهد.
رئیس‌جمهوری بیان کرد: این بالاترین خسران و ظلم است که کسی در این کشور باشد و واقعیت توطئه‌های دشمن را به خوبی لمس نکند.
روحانی اضافه کرد: اشتباه آمریکا یک، دو یا سه مورد نیست، کسی نگوید دولت ایران در برابر دیگران به مذاکره نشست، اما پیش‌بینی نمی‌کرد که یکی از آنها بعد از دو سال صداقت، امانتداری و وفای به عهد خود را زیر پا بگذارد.
امام(ره) به ما یاد داد که چگونه
به مردم اعتماد کنیم
روحانی ادامه داد: آنچه در 40 سال پیش در این سرزمین وقوع یافت یک حادثه استثنایی و کم‌نظیر تاریخی بود. عالم و فقید و مجاهدی که از حوزه علمیه قم برخاسته بود و در مسند استاد حوزه و مرجعیت مردم شریف و عزیز ایران بود، اسلام، هویت دینی و هویت ملی ما را در خطر دید.
وی تصریح کرد: همان که او فرمود چون امروز اسلام در خطر و اساس دین در خطر می‌باشد تقیه حرام است.
وی یادآورشد: این اجتهاد امام راحل بود که سرآغاز نهضت اسلامی در این سرزمین شد. اجتهاد او بود که تشخیص داد اساس اسلام اعتقادات و فرهنگ دینی مردم در خطر قطعی قرار گرفته است و در این راه به همه پیروان خود و همه علاقمندان به کشور گفت تقیه حرام است.
رئیس قوه مجریه با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاد که در سال 41 و سپس در سال 42 شاهد یک حرکت مردمی شدیم؟ خاطرنشان کرد: این فقط اجتهاد امام (ره) و جهاد مردم بود. آنگاه که اجتهاد دقیق با تشخیص دقیق راه را پیش پای مردم بگذارد و مردم به صداقت، عدالت و ایمان او مومن باشند، این حرکت عظیم آفریده می‌شود.
روحانی ادامه داد: ایمان بود، اجتهاد هم بود اما امام خمینی (ره) توانست غبار از چهره اسلام بزداید. دین را زنده کند و بخش‏هایی از دین که کمتر درمورد آن گفته می شد یا کسانی بودند که در شرایط زمانه امکان بیان و تبیین و تحقق آنها وجود نداشت، او توانست برای مردم تفسیر کند.
وی همچنین گفت: این تفسیر امام (ره) از دین بود و این تبیین و فهم ایشان از دین و شرایط زمان بود که توانست در مردم جامعه ما امید را به وجود آورد.
وی خاطرنشان کرد: امید به آینده بهتر، امید به سرزمین مستقل، امید به جامعه‌ای که مردم در آن جامعه حاکم باشند، امید به شرایطی که موازین اسلامی و دین برجامعه حکم فرما باشد. امام راحل توانست این امید را در مردم به وجود آورد و همین امید موجب پیوستگی وحدت و بسیج مردم بود.
وی یادآور شد:همه معتقد به امر معروف و نهی از منکر بعنوان یک وظیفه بزرگ اجتماعی و اسلامی بودند، اما فکر می‌کردند سقف امر به معروف و نهی از منکر در ذیل یک حکومت خودکامه و استبدادی و در ذیل قدرت استعماری ابرقدرت‌های جهانی می‌توان تعریف کرد و فکر نمی‌کردند می توان این سقف را شکست.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: فکر نمی‌کردند که مخاطب امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند دیکتاتور و مستبد زمان باشد. فکر نمی‌کردند که مخاطب امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند قدرت‌های استبدادی جهانی و استعماری جهانی باشد.
روحانی گفت: هنر امام خمینی (ره) این بود که این سقف را شکاند، هنر و اجتهادتش این بود که گفت سقفی را برای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌شناسیم. هنر امام(ره) این بود که معروف را به ما معرفی کرد و گفت معروف تنها عبادت، راستگویی، تعاون و کمک به هم دیگر نیست.
وی افزود: یکی از معروف‌های بزرگ ساختن یک نظام صحیح عادلانه اسلامی است. امام(ره) نهی از منکر را و منکر را برای ما تبیین کرد که منکر فقط دروغ، شراب و فاصله گرفتن از معنویت دین به تنهایی نیست.
رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: ایشان بی‌تردید احیاگر بزرگ دین در عصر و زمان و دوران ما بود و توانست علاوه بر احیاگری دین انقلابی را معماری و طراحی کند، انقلابی که توسط تنها مردم در برابر قدرت‌ها، قدرت‌های داخلی و خارجی به پیروزی رسید.
روحانی خاطرنشان کرد: او به ما یاد داد که چگونه به مردم اعتماد کنیم. او به ما فهماند که قدرت نرم بر قدرت سخت پیروز می‌شود.
رئیس دولت تدبیر و امید همچنین گفت: امام(ره) یکی از شخصیت‌های معتقد به توانمندی قدرت نرم بود و مردم را بالاترین قدرت در یک کشور می‌دانست و به همین دلیل توانست بر قدرت سخت نظامی قدرت‌های بزرگ سیاسی جهانی پیروز شود.
وی با بیان اینکه اداره کشور توسط مردم و در چارچوب موازین اسلامی است، یادآور شد: این خلاصه حکومت و جمهوری اسلامی است که امام(ره) برای ما به ارمغان آورد، بالاترین یادگار ایشان نظام جمهوری اسلامی است .
امروز روز وحدت و یکپارچگی همه ماست
وی ادامه داد: نعوذ بالله کسی بگوید پیامبر (ص) صلح حدیبیه را امضا کرد، نمی‌دانست بعد از دو سال مشرکان آن را زیر پا می‌گذارند، نعوذ بالله کسی بگوید امام حسن مجتبی(ع) پیمانی را امضا کردند و نمی‌دانستند طرف مقابل آن عهد را زیر پا می‌گذارد.
وی یادآور شد: مبنای عهد و پیمان این نیست که طرف مقابل تا چه زمانی می‌ماند اصل عهد و پیمان به مصلحت کشور بوده، امروز هم هست، بالاترین افتخار سیاسی ایران در دهه‌ها و قرون اخیر مذاکرات قدرتمند ایران در برابر 6 قدرت مهم بوده و پیروزی‌های سیاسی، حقوقی و اخلاقی که ایران در این مذاکرات به دست آورده، هیچگاه از بین نمی‌رود.
روحانی تصریح کرد: امروز روز وحدت و اتحاد همه ما است، امام راحل به بسیاری از امور ما را سفارش کرد اما بیشترین سفارش ایشان به وحدت کلمه بود، امام(ره) بارها به ما گفت از قدرت خارجی نترسید و نمی‌ترسم، اما از اختلاف داخلی شما نگرانم، امروز روز وحدت و یکپارچگی همه ماست.
وی تصریح کرد: همه باید در برابر دشمنی آنها و صهیونیست و مرتجعین آنان در منطقه یک صدا و صف واحد باشیم، ما می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم.
رئیس قوه مجریه ادامه داد: این بزرگ‌ترین فشار اقتصادی به ملت ایران در طول 40 سال بعد از انقلاب است و به حول و قوه الهی و به امید حق، ما از این مشکلات با وحدت، امید، یکپارچکی و نشاط عبور خواهیم کرد.
وی گفت: ما اینجا آمده‌ایم تا با امام‏مان یک بار دیگر پیمان ببندیم که ما همچنان پیرو و مقلد شما هستیم و راه شما را ادامه می‌دهیم و نمی‌گذاریم میراث بلند شما، جمهوری اسلامی ایران این نظام مقدس دچار مشکل شود، همانطور که شما از وجب به وجب خاک ایران دفاع کردید و نگذاشتید باوجود تهاجم قدرت‌های جهانی به کشور ما، یک وجب از خاک کشورمان در اشغال بماند ما هم وفادار به ایران‏مان و سرزمین‏مان و منافع ملی‏مان خواهیم ماند.
امروز، مردم کشور را اداره می‌کنند
رئیس‌جمهوری ادامه داد: در کشور ما یک نفر به ناروا بر مردم فرمان می‌راند و او هم همیشه فرمانبردار یک استعمارگر بزرگ به نام آمریکا بود، امروز دیگر فرمان در اختیار ملت ایران است، امروز این مردم ایران هستند که کشور را اداره می‌کنند، این مردم ایرانند که با رای خود همه مسئولین را در سمت مسئولیت خودشان تعیین و مشخص می‌کنند.
وی افزود: ما راه تو را که راه اخلاق، همبستگی ومقاومت و ایستادگی بود ادامه خواهیم داد. پرچم را تو بر دوش خلف صالح خود گذاشتی، ما هم پشت سر این پرچمدار حرکت خواهیم کرد.
سید حسن خمینی: هیچ کس نباید دولت را تنها بگذارد
همچنین در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت، حجت الاسلام سید حسن خمینی بر ضرورت حمایت از دولت و پرهیز از شماتت و عقده گشایی تاکید کرد.
به گزارش جماران، یادگار امام(ره) با بیان اینکه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب روزهای مبارکی است، اظهار کرد: ان شاء الله سختی‌ها و تلخی‌هایی که بر اثر دشمنی‌های دشمنان و به خصوص دولت بی‌تدبیر و بد عهد آمریکا بر فضای اقتصادی کشور حاکم شده به لطف تلاش و همراهی همه مسئولین برطرف شود. برای عبور از این سدّ بزرگ یکایک مردم ایران باید دست در دست هم داشته باشند.
سید حسن خمینی تاکید کرد: ما با تفرق تا اینجا نیامده‌ایم؛ با وحدت به اینجا رسیده‌ایم. امام بزرگوارمان جمله‌ای داشتند و گفتند رمز پیروزی شما و رمز ادامه نهضت عبارت از اتکای به خدا و وحدت کلمه است. هیچ کس نباید دولت را تنها بگذارد و در این میدان سخت مبارزه خدای ناکرده احساس شماتت یا عقده‌گشایی را ببیند. ان‌شاء الله روزهای مبارک و شیرینی را در چهلمین سال انقلاب داشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه