هیچ خانواده سیل زده ای بدون اسکان نمانده است




مهسا قوی قلب


خبرنگار
در پی وقوع سیل اخیر در چهار استان خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه امدادرسانی نیروهای هلال احمر همچنان ادامه دارد و بسیاری از اهالی روستاهای مناطق تحت تأثیر سیل تخلیه شده‌اند و در منازل اقوام، مساجد و مدارس و اردوگاه‌های اسکان اضطراری جابه‌جا و استقرار پیدا کرده‌اند. در طول این چند روز به 2830 خانوار سیل زده خوزستانی امدادرسانی شده است و در حال حاضر 4 اردوگاه برای اسکان اضطراری سیل زدگان خوزستانی راه اندازی شده است.مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمربا تأکید بر اینکه همراهی مردم بسیار بی‌سابقه بود به «ایران» گفت: با عنایت به اطلاع رسانی‌ها و هشدارهایی که سازمان هواشناسی داده بود و کمک‌های بی‌سابقه مردم در اسکان سیل زدگان، شاهد خسارت‌های کمتری بودیم این در حالی است که چنانچه بارندگی‌ها تداوم داشته باشند برای آب سد دز باید راهکارهای اساسی تری پیش‌بینی کرد و سیل بندها مورد بررسی و کارشناسی‌های فنی دقیق تری قرار گیرند تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.به گفته او، در چهار استان خسارت دیده همه سیل زدگان اسکان یافته‌اند و هیچ خانواده‌ای بدون اسکان باقی نمانده است. بر این اساس جاده‌ای که کاملاً بسته باشد وجود ندارد و آب‌های ناشی از سیل در معابر فروکش کرده‌اند.سلیمی ادامه داد: اگر تعداد دریچه‌های بیشتری از سد دز بازگشایی شوند مردم باید آمادگی خود را بالا ببرند و در صورت لزوم جابه‌جایی صورت گیرد. گفتنی است بیشترین خسارت‌ها ناشی از سیل و آب گرفتگی در استان خوزستان بوده و دلیل آن هم بارندگی‌های شدید بخصوص در شهرستان‌های شمالی و باز شدن سدهای دز، کرخه و کارون و شکسته شدن برخی سیل بندها عنوان شده است. بر این اساس در شهرستان شوش 14 روستا گرفتار سیل شده‌اند و تا این لحظه 201 چادر امداد، 183 تخته پتو، 2000 کیلوگرم برنج، 500 کیلوگرم روغن، یک هزار و 847 کیلوگرم قند و شکر و دیگر اقلام و موادغذایی ضروری در مناطق سیل زده استان توزیع شده است هم چنین 64 دستگاه چادر در چغامیش روستای بنه عاطی دزفول ذخیره شده است. در کل این 4 استان نیز انبارهای امداد و نجات تقویت شده‌اند و موادغذایی به اندازه یک ماه ذخیره‌ سازی شده است و به میزان کافی چادر و پتو برای مواقع اضطراری پیش‌بینی شده است.
سلیمی به هموطنان هشدار داد: رانندگان سعی داشته باشند تا جای ممکن در مسیر سیل نرفته و هنگام رانندگی احتیاط لازم را در این خصوص به عمل آورند زیرا در سال گذشته در استان آذربایجان شرقی به دلیل بی‌احتیاطی و رانندگی در مسیر سیل 6 نفر جان خود را از دست دادند.وی با اشاره به همکاری‌های تمام اقشار مردم در استان‌های سیل زده افزود: بسیاری از مردم در فضاهای مجازی برای امدادرسانی و اسکان در منازل مسکونی خود شماره تماس می‌گذاشتند تا به هموطنان سیل زده خود کمک کنند مردم این استان‌ها از هیچ کمکی برای رفع مشکلات افراد سیل زده و خسارت دیده فروگذار نکردند که این نوع از همدلی و همبستگی تا کنون در این حد گسترده دیده نشده بود.شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات سازمان هلال احمر نیز با اشاره به اینکه در روزهای گذشته 20 استان متأثر از سیل و طوفان بودند، گفت: به 7546 نفر در مجموع 116 شهر، روستا و محورهای کوهستانی امدادرسانی شده است و از 210 منزل مسکونی آب، تخلیه شده و 14 دستگاه خودرو از مسیر سیلاب‌ها رها‌سازی شده‌اند.
وی افزود: تمامی نیروهای امدادی در روستاها و گذرگاه‌های اضطراری در حال آماده باش کامل تا پایان نیاز به خدمت‌رسانی هستند.

بـــــرش
بازدید رئیس دفتر رئیس جمهوری از مناطق سیل‌زده استان لرستان

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری روز چهارشنبه به منظور بررسی و دیدار از مناطق سیل‌زده استان لرستان وارد خرم‌آباد شد. به گزارش ایرنا، این سفر با توجه به دستور رئیس جمهوری مبنی بر بسیج همه امکانات به منظور رسیدگی به مشکلات ناشی از سیل جنوب و غرب کشور انجام شده است. رئیس دفتر رئیس جمهوری را در سفر به لرستان، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همراهی کرده‌اند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری در بدو ورود به خرم آباد درباره هدف سفر از خود به لرستان اظهار کرد: تنها بازدید از مناطق سیل‌زده مدنظر نیست بلکه آمده ام تا از نزدیک مردم را ملاقات کنم. رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: مشکلات مردم در این حادثه را لمس خواهم کرد و راه‌های برطرف کردن مشکلات بررسی می‌شود، همچنین وضعیت سیلاب ارزیابی می‌شود تا بتوان در آینده میزان خسارت را کاهش داد. رئیس دفتر رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که این سفر تأثیرگذار باشد و مشکلات مردم خسارت دیده بزودی برطرف شود.
محمود واعظی همچنین در جلسه ستاد بحران استان لرستان اظهار داشت: تا وقتی که مردم به زندگی عادی برنگشته اند نباید از سوی مسئولان رها شوند و در حد توان باید به مردم خدمات ارائه دهیم. وی گفت: نباید ابتدای امدادرسانی احساسی عمل کنیم و زمانی که شرایط عادی شد وضعیت را رها کنیم، خدمت رسانی وظیفه ما است و با این وضعیت دشوار مردم تا وقتی به زندگی عادی برنگشته اند باید در کنارشان باشیم. به گفته وی، با وجود وضعیت محدود مالی کشور، هزینه زیادی را برای زلزله زده‌ها انجام دادیم. واعظی بیان کرد: با محدودیت‌های مالی دولت هزینه‌های مناطق سیل زده و سرمازده هم اضافه شد اما با این وضعیت مسئولان مصمم به خدمت رسانی هستند. وی بیان کرد: باتوجه به اینکه سیلاب اخیر خرم‌آباد بی سابقه بود اما هیچ گونه تلفات جانی نداشت که این موضوع به دلیل اطلاع‌رسانی بموقع مسئولین استانی می‌باشد. فرمانداران خسارات را برآورد کنند و ما هم موافقت خواهیم کرد اما در زمان تخصیص منابع نمی‌توانیم همه اعتیار را تخصیص دهیم. گفتنی است سیل هفته جاری خسارت بسیاری در لرستان بویژه خرم‌آباد برجا گذاشت. ویرانی زیرساخت‌های شهری و روستایی، جاده، پل، ابنیه و خسارت به مغازه‌ها و خانه‌های مردم از پیامدهای ناشی از بارش‌های سیل‌آسا در لرستان بوده است.