هنرنمایی مافیای آموزشی در هنرستان‌ها

سرویس جامعه جوان آنلاین: اکنون ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در ۷ هزار هنرستان کشور مشغول به تحصیل هستند. براساس مصوبه جلسه پانزدهم شورای سنجش و پذیرش دانشجو، در آذر امسال رشته‌هایی که در کنکور فنی‌وحرفه‌ای سال گذشته با آزمون، پذیرش دانشجو داشته‌اند در سال ۱۳۹۸ هم به همان صورت پذیرش دانشجو خواهند داشت.
خبرخوش برای مافیای کنکور!
قرار است برای سال‌های آینده زمان برگزاری کنکور به دهه سوم تیر موکول شود و علت آن این است که امتحانات نهایی دانش‌آموزان قبلاً در پایه یازدهم برگزار می‌شد که از سال تحصیلی جدید به پایه دوازدهم منتقل می‌شود. دانش‌آموزان تا پایان خردادماه درگیر امتحانات نهایی هستند که اگر کنکور در دهه اول تیر برگزار شود، آن‌ها باید بلافاصله بعد از امتحانات نهایی وارد کنکور شوند. واقعاً چه خبری از این بهتر برای مؤسسات مافیایی کنکور؟ همین سبک برنامه‌ریزی‌ها موجب‌شده که از ماه‌ها قبل، بسیاری از هنرستان‌های کشور به طور جدی کلاس‌های کنکور خود را برپا کنند.
رقابت با گروه ریاضی


آنچه مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای درباره پذیرش دانش‌آموزان هنرستانی در دانشگاه‌ها برای سال بعد ارائه می‌دهد، حاکی از ثابت‌ماندن همه شرایط برای این دسته از متقاضیان دانشگاهی به نسبت سال قبل است.
محسن حسینی‌مقدم، دراین‌باره می‌گوید: «در سال ۹۷، ۱۱رشته شاخه فنی‌وحرفه‌ای با آزمون، اقدام به جذب دانشجو می‌کردند که هم‌اکنون به ۹رشته کاهش یافته است، چون دو رشته نقشه‌کشی و مدیریت خانواده از مجموعه رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای حذف شده است.»
بدین ترتیب مشخص می‌شود، شرایط به نسبت قبل تنها یک تغییر داشته که آن هم ناشی از حذف دو رشته از خانواده رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در کشورمان است! یعنی قانون برنامه ششم که در آن تأکید شده سهم سوابق تحصیلی در ورود به دانشگاه افزایش و سهم کنکور کاهش یافته است، در فنی و حرفه‌ای صدق نمی‌کند. مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای وزارت آموزش‌و‌پرورش در پاسخ به این پرسش که اگر هنرستانی‌ها بخواهند در کنکور شرکت کنند، آیا مشمول تأثیر سوابق تحصیلی می‌شوند یا خیر گفت: «دوره هنرستان از امسال ۱۲ساله شد و با این حساب آن‌ها می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند.» به گفته حسینی‌مقدم، در حال حاضر دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند به طور مثال در کنکور ریاضی فیزیک و برای یک رشته مهندسی شرکت کنند و اگر بخواهند می‌توانند برای تأثیر سوابق تحصیلی اقدام کنند. در این صورت باید در امتحانات نهایی گروه ریاضی شرکت کنند و ۱۰درس رشته‌های نظری پایه ۱۲را که به صورت نهایی برگزار می‌شود، امتحان دهند. به عبارت دیگر هنرستانی‌ها به جای اینکه در یک کانال منظمی بتوانند به تحصیلات تکمیلی برسند، گرفتار کانال پرپیچ و خم دانش‌آموزان متوسطه آن هم به شیوه سابق شده‌اند.
نبود برنامه‌ریزی دقیق آموزشی
وجود کنکور تنها مشکل هنرستانی‌ها نیست. تقریباً نیمی از دانش‌آموزان متوسطه در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند. فلسفه وجودی هنرستان‌ها، آموزش دانش‌آموزان برای بازار کار در رده‌های کارگر فنی ماهر و تکنسین بوده که هیچ آماری موفقیت آن را تأیید نمی‌کند. در واقع اشتغالی که در این بخش ایجاد شده ناشی از استعداد ذاتی این هنرجوهاست، نه برنامه‌ریزی دقیق آموزشی! در بسیاری از رشته‌های هنرستانی، اکثر دانش‌آموزان پایه‌های علمی حداقلی را دارند. در سال‌های اخیر با توجه به برداشته‌شدن شرط قبولی در سال اول دبیرستان، دانش‌آموزانی که در هنرستان‌ها ثبت‌نام شده‌اند بعضاً معدل آن‌ها زیر ۱۰ بوده است.
عدم تناسب با بازار کار
نوع رشته‌هایی که در هر شهرستان یا مناطق استانی در هنرستان‌ها دایر شده، باید متناسب با توانمندی جذب فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در بازار کار آن شهرستان و استان باشد. در حالی که به این مطلب اصلاً توجهی نمی‌شود. تعداد هنرجویانی که در برخی از رشته‌ها آموزش داده می‌شوند، تناسبی با پتانسیل جذب این‌ها در بازار کار شهرستان و استان ندارد.
در این سیستم فقط به عرضه نیرو‌های فنی بازار کار توجه شده است و به تقاضا توجه لازم وجود ندارد. آموزش‌و‌پرورش باید دست از رفتار دوگانگی بردارد و به‌جای دم‌زدن از گسترش آموزش فنی حرفه‌ای، با یک طرح جامع و البته بلندمدت زمینه‌های علاقه‌مندی دانش‌آموزان را به هنرستان‌ها فراهم کند نه این که در بوق و کرنا کند که کنکور حذف شده است. اما از طرف دیگر ۹۰۰ هزار دانش‌آموز را برای ورود به دانشگاه به سمت کنکور هُل دهد.