واقعیت خبر ذبح 20 گوسفند برای مسئولان استان خوزستان چه بود؟

هر از گاهی تصاویری از سفره رنگین مسئولان کشور در فضای مجازی دست به دست می‌شود. حین انعکاس این عکس‌ها، به دلیل گرانی گوشت، برنج، حبوبات، میوه‌جات و کوچک شدن سفره مردم، شاهد اعتراضاتی واقعی در فضای مجازی و رسانه‌ها هستیم. آخرین نمونه این سُفره‌ها در اندیمشک پهن شد؛ یعنی سفره‌ای که استاندار خوزستان، نماینده اندیمشک، امام جمعه و همچنین خیل کثیری از مسئولان، جهت بررسی پاره‌ای مباحث دور آن جمع شدند. عکس‌هایی که از این سفر منتشر شده بود حاوی سیخ‌های کباب و گوشت گوسفند بود. در کنار تصاویر گوسفندان به دار آویخته شده، خنده‌های مسئولان به گونه‌ای معنادار انعکاس یافته بود. شایعه‌ی ذبح 20 گوسفند برای این مسافران اندیمشک، واکنش‎های شدیدی را در فضای مجازی ایجاد کرد. اما اصل ماجرا چه بود؟
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین» حدودا 10 روز پیش در برخی از کانال‌های تلگرامی فیلتر شده، عکس‌هایی از مسئولان استان خوزستان و شهرستان اندیمشک منتشر شد که همراهی آنها را با سیخ‌هایی از کبابِ گوسفند به نمایش می‌گذاشت. منتقدین طول و عرض و محتوای این سفره، مسئولان را خطاب قرار داده که وقتی سفره مردم خالی از نان خشک هم است، چرا باید از بیت‌المال اینگونه ارتزاق کرد؟ سکوت مسئولان و همچنین عدم صدور تکذیبیه دال بر فتوشاپ بودن سفره، شک‌ها را به یقین تبدیل کرد که این سفره واقعی است؛ آنچنانکه پیگیری‌های خبرنگار «مردم‌سالاری آنلاین» موید همین موضوع بود.
سفره بیت‌المال نبود
در این رابطه به جهت هجمه سنگین مردم در فضای مجازی و همچنین عدم خبررسانی به‌موقع از سوی مسئولان مربوطه، تصویر در اذهان باقی باقی ماند. اما واقیعت چه بود؟ بررسی‌های دقیق از چند منبع خبری نشان می‌دهد که این سفر، در حقیقت یک سفر کاری برای بررسی مشکلات عشایر اندیشمک بوده است؛ به عبارتی این سفر، گردش و سیاحت مسئولان آن هم از طریق هزینه بیت‌المال نبود. بنابه گزارش‌ها، عشایرِ این منطقه ضمن مراجعات مکرر به دفتر امام جمعه و درخواست‌های مکرر از استاندار خوزستان و همچنین نماینده اندیمشک، خواهان رفع مشکلات‌شان شده‌اند. نبود جاده، برق، تلفن، آنتن مخابراتی و ... دلیل مراجعات عشایر اعلام شده است. در نهایت با پیگیری‌های امام جمعه‌ی اندیمشک و با واسطه نماینده‌ی این شهر، استاندار خوزستان برای بررسی این مشکلات، عازم منطقه ‌شد.


ظاهرا مسئولان استان حدودا ساعت 11صبح به منطقه می‌رسند. دلیل این تاخیر، سفر از طریق جاده‌های ناهموار اعلام شده است. گویا پیشنهاد سفر با هلیکوپتر را استاندار خوزستان به دلیل تمایل به بررسی نزدیک مشکلات، نپذیرفته است. ضمن حضور آقایان در منطقه عشایری اندیمشک، عشایر به دلیل طبع مهمان‌نوازی‌شان، چندین راس گوسفند ذبح می‌کنند. در شایعه‌ها اینچنین منعکس شده بود که خرید این گوسفندان با هزینه استانداری بوده است؛ اما پیگیری‌ها نشان داد که این گوسفندان در حقیقت از گله‌های عشایر جدا و ذبح شده‌اند. این عشایر که بنابه گفته یکی از مسئولان محلی عموما از «لر»‌های خونگرم منطقه هستند، استاندار و عموم همراهان را که همگی مسئولیت داشته‌اند، ضمن ذبح حدود 5 الی 6 گوسفند، به ضیافت دعوت کرده‌اند. در این سفر ضمن دستور استاندار خوزستان 7 میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات عشایر تخصیص داده شد. قرار بر این است، در صورت لزوم، این اعتبار افزایش یابد.
کباب رسم مردم منطقه است
یکی از مسئولان اندیمشک ضمن گفت‌وگو با «مردم‌سالاری آنلاین» ابراز داشت: کباب رسم مردم این منطقه است. مردم عشایرِ اندیمشک برای مهمانِ خود بهترین غذا و لوازم آسایش و رفاه را آماده می‌کنند. این موضوع اصلا عجیب نیست. او با انتقاد از فضا سازی برخی افراد گفت: مگر این افراد خودشان کباب نمی‌خورند؟ شما در منطقه خودتان کباب درست نمی‌کنید؟ این مردم برای مهمان‌نوازی چند گوسفند ذبح کردند. وی ادامه داد: البته این کباب فقط سهم نهار مسئولان نبود. بسیاری از مهمانان، از خود عشایر بودند. آن گوسفندها فقط برای نهار مسئولان نبود.
کار دشمن بود
یکی دیگر از مسئولان شهرستان اندیمشک، ضمن گفت‌وگو با «مردم‌سالاری آنلاین» ابراز داشت: این نوع جبهه‌گیری کار دشمنان است. مخالفان می‌خواهند چهره مسئولان را تخریب می‌کنند. مسئولی که می‌خواهد صادقانه خدمت کند، چرا باید با او اینچنین رفتار شود؟ این کار اصلا اخلاقی نیست. این مسئول در ادامه سخنان خود به فضای سیاسی اندیمشک اشاره کرد و گفت: «اگر به شهر اندیمشک مراجعه کنید، مسائل سیاسی را به صورتی خاص مشاهده خواهید کرد. مسایل سیاسی در این شهر از نوع اصولگرایی – اصلاح‌طلبی نیست.»
وی ادامه داد: «این نوع برخوردها باعث دلسرد شدن مسئولان از خدمت‌رسانی می‌شود. اینکه بعد از 40 سال از انقلاب یک استاندار در آن روستا و مناطق عشایری حضور پیدا کرده، مساله بسیار مهمی است. عشایر این منطقه گوشت سه استان مجاور را تامین می‌کنند. عشایر آنجا بیش از 2 ماه خواهان این ملاقات بودند. این حضور لازم بود.»
سوالاتی که جواب نداشت
گوسفندان به سیخ کشیده شده‌ی اندیمشک، از بیت‌المال نبودند. اما در این رخداد چند سوال بی‌جواب باقی ماند که مسئولان استان خوزستان از پاسخ به آن سر باز زدند. ادعای یکی از مصاحبه‌شوندگان این بود که بعد از 40 سال از انقلاب، این بار اول است که مسئولی از این منطقه بازدید می‌کند. این اتفاق از نظر این فرد، اتفاقی میمون و مبارک است. 
یکی از سوالات که باید استاندار محترم خوزستان، نماینده محترم اندیمشک، و امام جمعه محترم این شهر به اذهان عمومی پاسخ دهند این است که آیا این سفر، بیشتر با هدف تبلیغات نبود؟ چرا سال آخر مجلس به فکر مشکلات عشایر منطقه افتاده‌اند؟
سوال دیگر این است که اگر هدف خدمت رسانی است آیا واقعا حضور آن همه مسئول لازم بود؟ بررسی ساده از سوی چند مامور استانداری یا شخص نماینده کفایت نمی‌کرد؟ 
موضوع دیگر تخصیص صرفا 7 میلیارد تومان برای رفع مشکلات است. هر چند که مسئولان وعده داده‌اند این مقدار اعتبار در صورت نیاز افزایش می‌یابد، اما با این 7 میلیارد چه کاری را برای عشایر می‌توان آغاز کرد؟ جاده برای آنها تامین می‌کنید یا آنتن مخابرات را؟ برق را تامین می‌کنید یا امنیت را؟ هر چقدر دوست نداریم این موضوع را به زبان آوریم، ولی این 7 میلیارد بیشتر هم سنخ با رضایت افراد منطقه تا سال آینده است؛ نه تامین رفاه و آرامش آنها. 
همانطور که یکی از مسئولان ادعا کرده بود، بعد از 40 سال از انقلاب، برای بار اول یکی از مسئولان نظام از منطقه بازدید کرده است. حال با این خبر باید گریست یا خوشحالی کنیم؟ مردمانی که گوشت مورد نیاز سه استان را تامین می‌کنند، هنوز هیچ مسئولی در جمهوری اسلامی پیگیر احوالاتشان نشده است؟ اینها همان مردمانی هستند که با جان و ناموس و شرافت خود از مرز دفاع کردند. جان دادند اما خاک ندادند. 
بعد از 40 سال برای تامین امکانات اولیه بشری به دیدن آنها رفته‌اید؟! این مزد مردمانی نیست که از انقلاب حمایت کردند. بارک‌الله به غیرت و شرافت مردمانی که در امکانات اولیه معیشت با مشکل روبرو هستند، اما با دیدن علت‌العلل مشکلات، برایشان گوسفند قربانی می‌کنند. سرمایه اصلی، این نیت پاک مردم است؛ نه آن 7 میلیارد تومانی که تخصیص داده شد. مردم را زودتر دریابید... 
گزارش: سید مسعود آریادوست