استان های جنوبی و غربی در محاصره سیل

گروه حوادث- در پی وقوع بارش های گسترده در استان های جنوبی و غربی کشور و همچنین شکستن چند سیل بند در استان خوزستان ، مردم بسیاری از روستاها و شهرهای  این منطقه در محاصره سیل قرار گرفتند و خسارات زیادی به زیرساخت ها و مراکز مسکونی و تجاری وارد آمد.
بارش های بی سابقه طی ۴۰ سال اخیر
به گزارش فارس، وقوع سیل طی دو روز گذشته در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور از جمله خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه موجب خسارت به چندین شهر و روستا شده است به طوری که گزارش‌های سازمان هواشناسی درباره استان خوزستان حکایت از بی‌سابقه بودن بارندگی‌های اخیر در 40 سال گذشته دارد. همچنین در لرستان، ایلام و کرمانشاه بارش‌های سیل آسا، مسئولان مربوط را در حالت آماده باش قرار داده است تا از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند. بارش های سیل‌آسا در چند روز اخیر در استان‌های غربی کشور موجب خسارت به چندین شهر و روستا شده، به نحوی که برخی روستاها تخلیه و اردوگاه اضطراری ایجاد شده است؛ همچنین سیل در برخی استان‌ها باعث طغیان رودخانه‌ها، ریزش سنگ و بسته شدن برخی راه‌های ارتباطی شده و امدادرسانی به مناطق بحرانی در حال انجام است. به علت بارش‌های گسترده در استان خوزستان که منجر به پر شدن دریاچه‌های پشت سدهای خوزستان شده است و با توجه به پیش‌بینی بارش شدید طی ۶ تا ۹ بهمن، مسئولان این استان برای جلوگیری از هرگونه مشکل ناگهانی  از اواخر دی‌ماه به‌صورت تدریجی اقدام به باز کردن دریچه سدها کردند و با این کار آب رودخانه‌های خوزستان به میزان قابل‌توجهی بالا رفت. اولین خطر در این راه متوجه روستاهای حاشیه رودخانه‌ها شد چراکه سیل بندهای احداثی روستاها به‌رغم همه تذکرات، ترمیم و احداث نشده بود. باوجود تلاش دهیاران و مردم و برخی مسئولان بعضی ازسیل بندها توان مقابله با آب را نداشتند و شکستند.
همچنین بر اساس گزارش ها به دنبال شدت گرفتن سامانه بارشی در مناطق شمالی، شمال شرقی و شرق استان خوزستان و بالا آمدن آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون، روستاهایی در شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان، هویزه، شوشتر و اهواز دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شدند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که شکسته شدن سیل بندها، ترمیم نکردن و بازسازی آن‌ها در زمان خشکسالی توسط سازمان آب و برق و تجاوز به حریم رودخانه‌ها از عوامل عمده ایجاد سیلاب در روستاها و زیر آب رفتن مزارع کشاورزی بوده است.


تخلیه شهر  رفیع در خوزستان
سیل بندهای آلبوعفری در شهرستان دشت آزادگان، رفیع در شهرستان هویزه و شعیبیه در شهرستان شوشتر به دلیل بالا آمدن آب رودخانه‌ها دچار آسیب و شکستگی شد. براثر شکستگی این سیل بندها مزارع کشاورزی و منازل مسکونی این مناطق دچار آب‌گرفتگی و خسارت شد. شهر رفیع به دستور استاندار خوزستان تخلیه شد، اکنون اغلب مردم، شهر را ترک کردند اما برخی از آن‌ها برای کمک به مردم همچنان در شهر حضور دارند.چندین روستا در استان خوزستان از جمله روستای «بنی عاطی» در منطقه چغامیش دزفول نیز تخلیه شد اما با اقدامات صورت گرفته دیگر روستاهای شهرستان دزفول نیاز به تخلیه ندارند.
برپایی اردوگاه‌های اضطراری
به دلیل سیلابی شدن برخی روستاها و تخلیه آن‌ها توسط مردم چندین اردوگاه اضطراری در سطح استان خوزستان با محوریت جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی شد. احمد مرادپور معاون عمرانی استاندار لرستان در گفت وگو با فارس با اشاره به خسارت شدید سیل دوشنبه‌شب به برخی از زیرساخت‌های لرستان اظهار کرد: متأسفانه سیل به بسیاری از زیرساخت‌های جاده‌ای استان به‌ویژه در محورهای پل‌دختر آسیب جدی وارد کرده است. وی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل شدت بارش باران بسیاری از ابنیه‌ تاریخی استان همچون پل‌ها خسارت‌دیده‌اند.
دستور رئیس جمهور به وزیر کشور
در همین حال رئیس جمهور پس از دریافت آخرین گزارش‌ها از وضعیت جاری شدن سیل و آب گرفتگی در شماری از استان‌های جنوبی و غربی کشور، به وزیر کشور دستور داد همه امکانات لازم در سطح استان‌های سیل زده و مناطق هم جوار برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل و کاهش خسارات جهت کمک به سیل زدگان بسیج شود. گزارش سپاه نیوز هم حاکی است سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه از دستور سرلشکر جعفری فرمانده سپاه،  نیز به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و سپاه حضرت ولیعصر (عج) استان خوزستان مبنی بر آمادگی و بسیج امکانات برای امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل خوزستان خبر داد.