صبح دیروز و براثر عارضه قلبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی درگذشت خداحافظی با مرد آرام موتلفه

الهام برخوردار
محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه‌اسلامی صبح روز گذشته (سه‌شنبه) به علت ایست قلبی، در سن 73 سالگی درگذشت. وی پس از مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی، مسئولیت دبیرکلی حزب موتلفه اسلامی را عهده‌دار شده بود. حبیبی استانداری تهران، فارس و خراسان را در کارنامه سوابق خود دارد. محمدنبی حبیبی که دارای فوق لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران بود، مدتی نیز به عنوان شهردار تهران فعالیت کرد. ساخت مترو در دوره شهرداری او آغاز شد.
حزب موتلفه یکی از احزاب ریشه‌داری است که فعالیت آن به قبل از انقلاب برمی‌گردد. اگرچه بازاری‌های حزب به دلایل مختلف مانند فوت یا اختلافات درونی یا تمایل شخصی از حزب رفته‌‌اند، اما اتفاقا حزب موتلفه همچنان پیوند‌های محکمی با برخی نهادهای اقتصادی داشته و شاید هم دارد. اما این روزها حزب موتلفه حال و روز خوبی ندارد برآوردها نشان می‌دهد که اعضای بازاری و قدرقدرت حزب که بار تامین منابع مالی حزب را بر دوش می‌کشیدند از موتلفه کنار کشیده‌‌اند و این حزب این روزها با بحران مالی روبه‌رو است. علاوه بر آن عدم جوان‌گرایی یکی دیگر از دلایل اختلاف و حال ناخوش این حزب مطرح شده است.
سید‌محمود میرلوحی، فعال سیاسی ضمن تسلیت درگذشت دبیر‌کل حزب موتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: محمدنبی حبیبی ازجمله شخصیت‌های پرتلاش بود که در فضا و ساحت سیاسی کشور حضور فعال داشت. مرحوم حبیبی بعد از انقلاب به حزب موتلفه پیوست و از ایشان به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار در حزب اصولگرای موتلفه نام برده می‌شود.


میرلوحی می‌افزاید: حزب موتلفه مانند بسیاری از احزاب دیگر از‌جمله جامعه روحانیت مبارز با روی کارآمدن دولت‌های نهم و دهم شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که جایگاه و فعالیت‌شان روز‌به‌روز کاهش یافت.
میرلوحی با بیان اینکه مرحوم حبیبی از نظر دیدگاه سیاسی در برخی مسائل به جریان اصلاحات نزدیک بود، بیان می‌کند: من در مواردی پیش آمده که در خدمت ایشان باشم ازجمله سال گذشته در رابطه با حوادث دی‌ ماه در مجمع استانداران یک جلسه برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی مسائل مربوط به حوادث دی‌ ماه 96 برگزار شد. در آن جلسه آقای حبیبی به‌گونه‌ای در آنجا صحبت کردند که دقیقا همان سخنانی که ایشان بیان کردند صحبت‌های ما هم بود. من در آن جلسه گفتم صحبت ما هم همین مواردی بود که ایشان مطرح کردند. درواقع من در آن جلسه خیلی به آقای حبیبی احساس نزدیکی کردم به‌خصوص مواردی از‌جمله شنیدن حرف معترضان و اینکه همه قوا مخاطب معترضان هستند و باید حرف مردم شنیده شود. من قبلا شنیده بودم ایشان در وزارت کشور به تعبیر ما خیلی مواضع اصلاح‌طلبانه داشتند اما در مجمع استانداران که خودم حضور داشتم احساس نزدیکی دیدگاه نسبت به ما را مشاهده کردم.
حزب موتلفه به حزب سنتی و بازار معروف است. خیلی‌ها معتقدند ساختار موتلفه، به ویژه شورای مرکزی آن، بیش از حد پیر شده است. این را نه براساس صرفا عدد سنی اعضا بلکه در نوع مواجهه‌اش با چالش‌ها و اختلافات درونی‌اش می‌توان دید. نه آن‌‌قدر چالاک و توانا است که در برابر تکروی‌های درون‌حزبی دست به برخوردهای صریح یا تنبیهی و حذفی بزند، نه آن‌قدر توان توجیهی و اقناعی دارد که مانع تکروی‌ها شود. به همین خاطر بخشی از بدنه جوان حزب از برخی رویکردهای شورای مرکزی و رهبری شاکی‌اند.
در سال‌های اخیر این حزب تلاش کرده تا جایگاه متفاوتی را در میان جریان‌های اصولگرا برای خود تعریف کند. بر همین اساس در سال ۹۵ که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) شکل گرفت با این گروه به توافق باب میل خود نرسید و در انتخابات سال ۹۶ سیدمصطفی میرسلیم را به عنوان کاندیدای مستقل خود معرفی و تا آخرین لحظه از او حمایت کرد.
محمود میرلوحی عدم جوان‌گرایی و گردش نخبه در این حزب را دلیل چنین رویکردی می‌داند‌ و می‌گوید: حزب موتلفه یکی از احزابی است که قبل از انقلاب و از سال 1342 فعالیت داشته است. اما بعد از انقلاب با آمدن احزاب جدید و زمان و شرایط به نظر می‌رسد که نتوانست خیلی خودش را با زمان پیش ببرد. در این حزب جوان‌گرایی به معنی خاص خودش رخ نداد. به نظر می‌آید حزب موتلفه در گذشته مانده و نتوانسته است متناسب با شرایط جدید برنامه و سیاست‌های خودش را بیش ببرد و به‌گونه‌ای خودش را بازسازی نکرده است. به نظر من حزب موتلفه مانند حزب نهضت اسلامی نتوانست جانشین‌پروری کند؛ مشکلی که بسیاری از احزاب ما امروزه دارند و همین عامل باعث شده است که این احزاب بعد از فوت چهره‌های شاخص آن قدرت تاثیرگذاری خود را از دست بدهند.
این فعال سیاسی درباره احتمال اینکه چه کسی بعد از مرحوم حبیبی دبیرکل حزب خواهد شد، می‌گوید: از قرائن بر می‌آید که آقای بادامچیان بعد از ایشان در جایگاه دبیرکل قرار بگیرد.
وی درباره آینده حزب موتلفه بعد از محمدنبی حبیبی می‌افزاید: به نظر من بعد از ایشان اتفاق خاصی در این حزب رخ نخواهد داد چرا‌که جوان‌گرایی رخ نداده و به نظر محافظه‌کارتر هم می‌شود. یعنی اگر در این حزب گردش نخبه صورت نگیرد تغییری در رویکرد آن رخ نخواهد داد و همان سیاست‌های گذشته ادامه خواهد داشت‌ چرا که این جوانان هستند که به‌دنبال تحول و نوآوری هستند.
میرلوحی بیا بیان اینکه حزب موتلفه در دولت احمدی‌نژاد مانند بسیاری از احزاب که کنار گذاشته شدند و احمدی‌نژاد به آنها پشت کرد، می‌گوید: موتلفه بعد از آنکه از دولت کنار زده شدند، خیلی نمی‌توانستند به خاطر حمایتی که قبلا از دولت کرده بودند انتقاد کنند به همین خاطر خیلی نقش تاثیرگذاری نداشتند.
او می‌افزاید: ما در زمان آقای مرحوم عسگراولادی به خاطر رفاقت‌ها و حضور ایشان در کنار شخصیت‌های اصلاح‌طلب در زمان انقلاب شاهد یکسری دیدگاه‌های نزدیک به جریان اصلاحات از سوی ایشان بودیم که نمونه آن گفت‌وگو با حزب مشارکت بود. مرحوم عسگر‌اولادی در عین حال که خیلی از آقای حبیبی اصولگراتر بود اما به خاطر روحیات و سوابق گاهی اوقات ما شاهد نرمی‌هایی از سوی ایشان بودیم که این نرمش دیدگاهی نسبت به آقای حبیبی خیلی بیشتر بود.
سایر اخبار این روزنامه