کمیته ضدفیلتر در دولت تشکیل شد







گروه فناوری/ وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته با حضور درهشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، از تشکیل کمیته ضد فیلترینگ با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهوری خبر داد. محمد جواد آذری جهرمی ادامه داد: ما باید بپذیریم که با گسترش تسهیلات نظام الکترونیک زیرساخت‌ها برای فعالیت‌های غیرمجاز نیز رشد می‌کنند. این موضوع برای هردستاوردی صدق می‌کند و فقط مربوط به نظام الکترونیک نیست. گاه مشاهده می‌کنیم که سایت‌های شرط‌ بندی و برخی سایت‌ها که از تجارت فیلترشکن‌ها سود به دست می‌آورند هم از این بستر استفاده می‌کنند. وی افزود: اکنون برای ممانعت از فعالیت‌های ناسالم، گاه می‌خواهیم موانعی ایجاد کنیم، اما عملاً جلوی فعالیت‌های سالم گرفته می‌شود و فعالیت ناسالم نیز راه خود را پیدا می‌کند. یکی از این موارد، بستن فین تک هاست. به هرحال کسی که این بستر را فراهم کرده، اطلاعی ندارد که از آن برای چه منظوری استفاده می‌شود، پس الگوریتم‌های هوشمند باید کسب و کارها را بیمه کنند تا سره از ناسره تشخیص داده شود و باید الگوریتم‌های هوشمند را فعال کنیم و تلاش شود تا فیلتر کسب‌وکارهای مربوط به فین‌تک‌ها کاهش یابد.
‎بحث فیلتر اینستاگرام از سال 92
وزیر ارتباطات همچنین در حاشیه این همایش با بیان اینکه فیلترینگ باید در جایی که لازم است استفاده شود، گفت: دیدگاه ما درباره اینستاگرام نیز همین است و فکر می‌کنیم در حال حاضر یک اقدام یک‌جانبه و فیلتر کردن، به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کند بلکه باعث ایجاد چالش‌هایی در سایر حوزه‌ها می‌شود.
 جهرمی درباره‌ احتمال لغو فیلتر تلگرام نیز گفت: این موضوع را باید دستگاه قضایی بررسی کند اما آخرین صحبتی که ما شنیدیم، همان بود که دادستانی اظهار کرد و گفت علل فیلتر این شبکه اجتماعی هنوز برطرف نشده که بخواهیم رفع فیلتر کنیم و هنوز هم چیزی به ما ابلاغ نشده است.
وی یادآور ‌شد: برخی مطرح می‌کنند که استفاده از اینستاگرام تبعاتی دارد و تهدیداتی در این فضا وجود دارد و درمقابل، بسیاری هم معتقدند این فضا کاربردهای زیادی دارد و کسب‌وکارهای زیادی در آن فعالیت می‌کنند. اما به هرحال مرجع تصمیم‌گیری در این‌باره، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است که تاکنون تشکیل نشده است؛ در شورای عالی فضای مجازی هم به این مسأله پرداخته نشده و دادستانی هم حکمی درباره این مسأله صادر نکرده است ازسوی دیگر فیلتر شدن یا نشدن اینستاگرام هم ماجرای امروز و دیروز نیست و از سال ۱۳۹۲ تاکنون درباره‌ آن بحث می‌شود.
وزیر خاطرنشان کرد: به‌عنوان وزارت ارتباطات اگر بخواهیم نظر کارشناسی بدهیم، باید اشاره کنیم که در زمینه اینستاگرام، تهدیداتی هم وجود دارد ولی نباید فضا را به سمت دوقطبی ببریم؛ استفاده بی‌رویه آسیب‌هایی به جامعه وارد می‌کند، بخصوص در کودکان که می‌تواند اثرات بدی بگذارد. ما این تهدیدات را می‌دانیم، اما معتقدیم فیلتر اینستاگرام راهکار موفقی برای از بین بردن این تهدیدات نیست و شاید حتی آن را تشدید کند. به اعتقاد جهرمی، باید هم‌افزایی کرده و راهکاری ارائه دهیم تا تهدیدات حذف شوند. وی یادآور شد: فیلتر فقط باید در جایی که لازم است استفاده شود، وقتی ابزاری به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر بخواهیم با رویکرد فیلترینگ به آن نگاه کنیم، طبیعی است یک سری اثرات جانبی دارد که می‌تواند موفقیت‌های هدف شما را زیر سؤال ببرد. وزیر ارتباطات ادامه داد: درباره اینستاگرام هم دیدگاه ما همین است و فکر می‌کنیم در حال حاضر یک اقدام یک‌جانبه و فیلتر به تنهایی مشکلات را رفع نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد چالش‌هایی در سایر حوزه‌ها می‌شود. این نظر آشکار و پنهان ماست و نظری جز این نداریم و در جلسات هم گفتیم و حرفی هم جز این نداریم. اما اگر نظام قانونی کشور، دستگاه قضایی و شورای عالی فضای مجازی به این جمع‌بندی برسند، چارچوب دیگری دارد.
احداث اولین پارک فناوری فضایی در مازندران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین روز گذشته در نخستین همایش ملی فناوری فضایی و کاربردهای آن، از احداث اولین پارک فناوری فضایی و کسب و کارهای فضا پایه در مازندران همزمان با هفته فضایی خبر داد. جوان‌ترین عضو کابینه دولت گفت: در این پارک شرکت‌های خصوصی مستقر می‌شوند و با حمایت دولت به توسعه کسب و کارهای فضاپایه در مناطق مختلف کشور می‌پردازند. آذری جهرمی افزود: تلاش داریم علم و دانش حاصله را در اختیار بخش خصوصی در راستای خدمت‌رسانی به بخش‌های مختلف قرار دهیم و بر همین اساس سیاست ما در حال حاضر آزادسازی داده‌های ماهواره‌ای است. این موضوع به علاوه توانمندسازی شرکت‌های خصوصی با حمایت دولت، می‌تواند این امکان را فراهم کند که این شرکت‌ها به کشاورزان مشاوره دهند در چه فصلی، چه محصولی و چگونه بکارند تا بیشترین سود را ببرند.
وی در این همایش بر قابلیت‌های کاربردی صنعت فضایی کشور تأکید کرد و آن را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: البته برخی رسانه‌های خارجی قصد دارند از فعالیت‌های صلح‌آمیز فضایی ایران را که برای توسعه کشور انجام می‌شود، به‌صورت نادرست سیاه‌ نمایی کنند.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: بسیاری از بحران‌هایی که در کشور با آن روبه رو هستیم مثل خشکسالی و کم‌آبی را می‌توان از طریق همین فناوری فضایی با نظارت بیشتر و بهتر بر منابع آب کشور به‌صورت بهینه مدیریت کرد. از نگاه وزیر ارتباطات، در کشاورزی هم فناوری فضایی می‌تواند به کمک ما بیاید چرا که از اتلاف منابع جلوگیری می‌کند و می‌تواند مانع از آن شود که یک محصول در یک سال آن‌قدر کشت شود که دیگر ‌ارزشی برای فروش نداشته باشد و سال دیگر کسی به‌دنبال کشت آن محصول نباشد و منجر به کمبود شود.آذری جهرمی یادآور شد: فناوری فضایی در موضوع محیط ‌زیست هم می‌تواند به حفظ و نگهداری منابع طبیعی و محیط‌ زیست کمک کند.
کشف ۷۰ هکتار زمین زیر کشت خشخاش به کمک ماهواره
وزیر ارتباطات همچنین در این همایش از کشف ۷۰ هکتار زمین زیر کشت خشخاش به‌عنوان یکی از کاربردهای استفاده از داده‌های ماهواره‌ای یاد کرد و گفت: دریکی از استان‌های کشور که پایش محصولات کشاورزی زیر کشت را در دستور کار قراردادیم، زمینی را شناسایی کردیم که در آن 70 هکتار خشخاش کاشته شده بود و کسی تا آن زمان از این کشت هیچ اطلاعی نداشت. آذری جهرمی تصریح کرد:70 هکتار کشت خشخاش عدد کمی نیست. یک‌وقت این کشت در نقاط مرزی کشور انجام می‌گیرد و به علت نظارت‌های کم ممکن است طبیعی جلوه دهد اما این زمین کشاورزی در قلب کشور بوده است و هیچ‌کسی از آن اطلاع نداشت و این تصاویر ماهواره‌ای بود که توانست به شناسایی آن کمک کند و این از اثرات فناوری فضایی است.
امضای تفاهمنامه با محیط‌ زیست
وزیر ارتباطات در همایش ملی فناوری فضایی همچنین از امضای تفاهمنامه‌ای با سازمان حفاظت از محیط‌ زیست به منظور مهار، کنترل و اطفای آتش در پارک ملی گلستان خبر داد و گفت: امیدواریم این پروژه با کمک داده‌های ماهواره‌ای بزودی اجرایی شود.این تفاهمنامه به منظور مهار، کنترل و اطفای آتش در پارک ملی گلستان امضا شده چرا که سالانه براثر آتش‌سوزی، گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی را از بین می‌برد. وی با تأکید بر اینکه صنعت فضایی کاربردهای زیادی در بهینه‌سازی مدیریت کشور دارد گفت: از یک سال پیش به‌طور ویژه تأکید کردیم که ما در صنعت فضایی، طراحی و ساخت ماهواره به بلوغ رسیده‌ایم و اکنون باید دستاوردهای آن را کاربردی کنیم. وزیر جوان دولت تدبیر و امید تأکید کرد: بر همین اساس پژوهشگاه فضایی فرآیند بهره‌ برداری از دستاوردهای فضایی را آغاز کرده و امروز در 40 سالگی انقلاب اسلامی می‌توانیم کاربردهای صنعت فضایی را به نمایش بگذاریم.آذری جهرمی تصریح کرد: این‌ها مسیری است که در راستای توسعه بهره‌ برداری از داده‌های فضایی بازشده است و این میسر نمی‌شد جز آنکه زیرساخت‌های لازم فراهم شود.
ساخت ماهواره پیام 2
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش نگاهی هم به تجربه پرتاب ماهواره پیام داشت و گفت: درست است که در هفته‌های گذشته یک تجربه ناموفق در پرتاب ماهواره پیام داشتیم (که البته طبیعی است) و موضوع غیرقابل‌انتظاری نبود، اما این تجربه ناموفق نباید بازدارنده ما در توسعه صنعت فضایی باشد. آذری جهرمی افزود: بر همین اساس فردای پرتاب ناموفق ماهواره پیام با مسئولان مربوطه در دانشگاه امیرکبیر صحبت کردیم و بنا شد طراحی و ساخت ماهواره پیام 2 را با دقت 40 برابری در دستور کار قرار دهند و فاز طراحی آن آغاز شده است. این ماهواره قرار است با ۴۰ برابر دقت «پیام ۱»، تصاویری با رزولوشن یک متر به ما ارائه دهد. با توجه به تجربه‌ای که در ماهواره «پیام ۱» کسب کردیم، زمان پیش‌بینی شده برای طراحی و ساخت این ماهواره سه سال است.  وی همچنین تصریح کرد: امیدواریم که شهریور سال آینده در خصوص ماهواره‌های سنجشی، ماهواره‌ای در مدار 500 کیلومتری با عمر ماندگاری 2 تا 3 سال در مدار قرار دهیم و دقت تصاویر 2 متر در اختیار داشته باشیم. وزیر ارتباطات با بیان اینکه ماهواره دوستی در انتظار تعیین زمان پرتاب ازسوی وزارت دفاع است گفت: دانشگاه علم و صنعت درحال ساخت ماهواره ظفر با بهره‌گیری از تجربیات ماهواره پیام امیرکبیر است؛ یک ماهواره عملیاتی که در مدار 600کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و ٣ سال زمان ماندگاری دارد.وی یادآور شد: ازسوی دیگر منتظر تعیین زمان پرتاب ماهواره دوستی از سمت وزارت دفاع و قرارگرفتن آن در مدار هستیم. این ماهواره با دقت ۶ متر و حدود ٣ ماه ماندگاری در فضا خواهد داشت. 


دبیر شورای عالی امنیت ملی
توسعه برنامه فضایی را با جدیت دنبال می‌کنیم


دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در همایش ملی فناوری فضایی گفت: توسعه برنامه فضایی برای ارتقای کیفیت زندگی مردم و بالا بردن توان فناورانه کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد. علی شمخانی افزود: داشتن توانمندی فضایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های ماهواره‌ای موجب ایجاد جهش در قابلیت‌های مدیریتی به منظور مقابله با بلایای طبیعی و جلوگیری از گسترش سطح بیابان‌ها، کاهش سطح جنگل‌ها و مراتع و مواجهه کارشناسی با بحران کاهش بارش برف و باران و خشک‌تر شدن اقلیم خواهد شد‌ و بدون در اختیار داشتن زنجیره فضایی بومی، گام برداشتن در مسیر توسعه همه جانبه رؤیایی دست نیافتنی است. وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح تاریخچه شکل‌گیری برنامه‌های فضایی در کشور گفت: در ایران نیز مانند سایر کشورهایی که به باشگاه فضایی وارد شده‌اند اولین گام‌های مطالعاتی، تحقیقاتی و صنعتی در این حوزه به‌دلیل سطح بالای دانش و فناوری آن در بخش دفاعی و در دهه ۷۰ آغاز شد. وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شکل‌گیری سازمان صنایع هوا فضا در اواسط دهه هفتاد در وزارت دفاع را که بر اساس تدبیر حکیمانه رهبری انجام شد را سرآغاز ایجاد ساختار دانش بنیان، منسجم و مبتنی بر برنامه راهبردی در حوزه دستیابی به ظرفیت‌های فضایی عنوان کرد و اظهار داشت: دانشمندان جوان و با انگیزه کشور با هم‌افزایی کم سابقه‌ای که میان ظرفیت‌های مختلف در بخش‌های دفاعی، دانشگاهی و صنعتی ایجاد شد توانستند از مسیرهای میانبر شگفتی‌های بی‌بدیلی را در ایجاد ظرفیت‌های فضایی بومی خلق نمایند.  وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت‌های هفتم تا دوازدهم در زمینه توسعه دانش فضایی در کشور خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۰ در جلسه‌ای با حضور معاونین و رؤسای سازمان‌های صنعتی وزارت دفاع گزارشی از پیشرفت برنامه‌های فضایی که کمتر از ۳ سال از شروع آن می‌گذشت به رئیس جمهوری وقت ارائه کردیم که تحسین و تعجب وی را به‌دنبال داشت.  دبیر شورای عالی امنیت ملی کسب رتبه اول در سرعت رشد علمی و رتبه 16 تولید علم در جهان را حاصل سیاستگذاری درست کشور برای پیشرفت علمی و تأمین زیرساخت‌های لازم در چهل سال گذشته دانست و افزود: یکی از مزیت‌های کم نظیر دانشمندان ایرانی، تلاش صد برابری برای جبران اثرات دشمنی‌ها و تحریم‌های علمی علیه ملت ایران است. وی ظرفیت‌های علمی وعملی کشور در حوزه طراحی و ساخت زنجیره فضایی، شامل ماهواره، ماهواره‌بر و ایستگاه‌های پرتاب ماهواره و دریافت زمینی را بسیار بیشتر از دستاوردهای به فعلیت رسیده عنوان کرد و افزود: وجود برخی محدودیت‌های اعتباری موجب کاهش سرعت پیشرفت فضایی، متناسب با نیازمندی‌ها و توانمندی‌های کشور شده که به طور قطع برای برون رفت از وضعیت موجود باید چاره‌اندیشی شود.