محمدنبی حبیبی پس از یک عمر دفاع از اسلام و انقلاب دعوت حق را لبیک گفت

محمدنبی حبیبی ‌متولد سال ۱۳۲۴ در روستای باغخواص ورامین بود. وی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تظاهرات‌ها فعال بود و علیه رژیم ستمشاهی فعالیت‌های سیاسی داشت.
حبیبی که از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی بود، از سال ۱۳۸۳ دبیرکل این حزب شد. شهرداری تهران به مدت 44 ماه از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ را می‌توان از سوابق شاخص این سیاستمدار فقید برشمرد.
حبیبی استانداری تهران، فارس، خراسان بزرگ را نیز در کارنامه سوابق خود دارد. دبیرکل فقید حزب موتلفه اسلامی که دارای فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران بود، سوابق دیگری نیز داشت.
 قائم‌مقام بنیاد بین‌المللی غدیر، مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی، معاون وزیر راه و ترابری، رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشور، معاون وزیر بازرگانی، قائم‌مقام رئیس ‌بنیاد مستضعفان و جانبازان، رئیس ‌ستاد اقامه نماز تهران‌ و معاون سیاسی استاندار کرمان از مسئولیت‌هایی است که این مبارز فقید در طول فعالیت سیاسی و اجرایی خود در آن ایفای خدمت کرده بود.


حبیبی و شهرداری تهران
به لحاظ متوسط عمر مدیریت شهری، محمدنبی حبیبی ششمین شهردار تهران بعد از پیروزی انقلاب بود. با حضور وی بر مسند شهرداری تهران در سال 1362، دوباره ثبات به مدیریت شهری بازگشت. او بسیاری از معضلات شهری را ساماندهی کرد؛ و انجام فعالیت‌‏ها به صورت منظم ازجمله اقدامات حبیبی بود.
اگرچه در زمان او به دلیل بروز جنگ تحمیلی فرصت چندانی برای اقدامات زیربنایی نبود و تهران در زیر موشک‌باران قرار داشت و 44 ماه مدیریت او در تهران بیشتر دست‌خوش عوارض ناشی از جنگ بود محمدنبی حبیبی بیشترین تلاش خود را بر حفظ سیمای ظاهری تهران گذاشت و تلاش کرد تا دفاع مقدس چهره پایتخت را دچار تغییر چشمگیری نکند. در زمان وی همچنین فعالیت‏‌های گسترده‌ای برای تصویب برخی قوانین اصلاحی در حوزه شهرداری‌ها صورت گرفت. ازجمله این قوانین، مصوبه درآمد پایدار شهرداری‌ها بود که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
اقدامات حبیبی در زمان شهرداری تهران، شامل مواردی چون اهمیت دادن به فضای سبز و افزایش سرانه‏ آن در سطح شهر، طرح جمع‌آوری زباله به صورت مکانیزه، طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر، اجرایی کردن طرح احداث مترو تهران، بررسی میزان تعلل مردم در مراجعه به شهرداری با اصلاح بخش‌نامه‌ها می‌شود.
‌ صریح در برابر فتنه‌گران
زمانی که سران فتنه سال 89 را سال بحران‌های اجتماعی خواندند محمدنبی حبیبی با‌ اشاره به مطرح‌شدن برخی مطالب توسط عده‌ای که مطابق بیگانگان و دشمنان سخن می‌گویند، خاطرنشان کرد: «به نظر من این افراد در آن مقاطعی که احساس می‌کنند حرف آنها با حرف دشمن یک نوع انطباق پیدا کرده، باید در این نوع اظهارنظرها بیشتر تأمل کنند. این حرف‌ها را وقتی که در کنار هم نگاه می‌کنیم احساس یک نوع توطئه به وجود می‌آید و من این توطئه‌ها را معمولاً موج دوم فتنه تلقی می‌کنم. مخالفان بر وجود تخلف در انتخابات اصرار کردند و بازشماری صندوق‌های رأی را نپذیرفتند و اصرار کردند که کمیته صیانت از آراء تشکیل شود. بعد هم تمام رادیوها و تلویزیون‌های ضد انقلاب از آن استقبال کردند و بعد از انتخابات هم مجدداً بر این طبل کوبیدند.»
دیدگاه درخصوص مذاکره با آمریکا
محمدنبی حبیبی در حاشیه جلسه هیئت اجرایی حزب موتلفه اسلامی در شهریور ماه 90 طی گفت‌و‌گویی پیرامون اظهارات برخی افراد در رابطه «مذاکره با آمریکا» گفت: «از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای به اصطلاح تحلیلگر ولی مزدبگیر غرب با بزرگ کردن هیمنه آمریکا، نتیجه تقابل ملت ما با آنها را در نهایت یک شکست جبران‌ناپذیر و به ضرر کشور و ملت ما تلقی می‌کردند. عده‌ای هم بدون دریافت جیره و مواجب همین خبط استراتژیک را مرتکب می‌شدند و می‌شوند. این‌گونه تحلیل‌ها و این قبیل تحلیلگران در حال حاضر هم چه در داخل و چه در خارج از کشور وجود دارند. برخی از آنها ممکن است در کسوت مقدس مسئولیت در جمهوری اسلامی نیز باشند.»
حبیبی که فعال‌ترین دبیرکل حزب در ارائه دیدگاه‌ها درخصوص مسائل روز بود، در آخرین اظهاراتش یک روز پیش از درگذشت گفت: امسال به یاری خداوند، ملت ایران ضد استکباری‌ترین راهپیمایی را در ۲۲ بهمن خواهد داشت. آمریکایی‌ها نمی‌توانند با برگزاری نمایش لهستان و تحریم‌های مضاعف تاثیری روی اراده ملت ایران در پاسداشت اسلام و انقلاب داشته باشند.
دبیرکل فقید حزب موتلفه اسلامی از انقلاب اسلامی به عنوان نقطه محوری تحولات عظیم تاریخی در ۴ دهه اخیر یاد کرد و گفت: نام امام خمینی(ره) در تاریخ ایران و جهان به عنوان احیاگر اندیشه‌های پاک انبیاء به‌ویژه پیامبر اعظم(ص) جاودانه خواهد ماند. ملت ایران به رهبری مقام معظم رهبری راه امام را پس از۳۰ سال مومنانه ادامه دادند و این مسیر تا ظهور حضرت مهدی(عج) تداوم خواهد داشت.
بر اساس بیانیه حزب موتلفه اسلامی مراسم تشییع آن فقید سعید پنجشنبه(11 بهمن) ساعت 8:30 صبح از مسجد امام صادق(ع) در میدان فلسطین برگزار می‌گردد.
به دنبال درگذشت دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افراد، شخصیت‌ها، گروه‌ها و احزاب مختلف در پیام‌هایی این ضایعه را تسلیت گفتند.
لازم به ذکر است مرحوم حبیبی آخرین مصاحبه خود را با ویژه‌نامه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی روزنامه کیهان انجام داد و در این گفت‌وگوی صمیمانه به روند چهل ساله انقلاب اسلامی و سیر تحولات مختلف در عرصه‌های سیاسی و نقش حضرت امام در سکانداری انقلاب اسلامی و پس از آن نقش مقام معظم رهبری در عبور از پیچ‌های مهم تاریخی صحبت‌های مفصلی را مطرح کرد. این ویژه‌نامه در ایام دهه فجر منتشر خواهد شد.