مخالفان جلیقه‌زردها هم دیروز به خیابان‌های پاریس آمدند جنبش علیه جنبش

فرمانداری پاریس از حضور بیش از ۱۰هزارنفر در تظاهرات یک‌شنبه خبر می‌دهد
همدلی| گروه سیاسی: در یازده هفته‌ای که جلیقه‌زردها در خیابان گذراندند، نگاه‌های رسانه‌های عمومی، اغلب این جنبش را به عنوان جنبشی دارای حمایت کامل مردم می‌دید و ماکرون را دچار بحرانی تمام‌عیار در مقبولیت. در میان نظرسنجی‌ها اما گوشه‌وکنار نشانه‌هایی دیده می‌شد که لااقل بخشی از مردم فرانسه، خواه موافق مواضع جلیقه‌زردها باشند یا مخالف، از ادامه اعتراضات خیابانی رضایت چندانی ندارند.
با این حال، در طول این یازده هفته، آن چه از عدسی دوربین‌های رسانه‌ها دیده می‌شد، ادامه حضور مستمر جلیقه‌زردها در خیابان بود و البته گاهی خشونتی که در تظاهرات دیده می‌شد و برخورد شدید پلیس با حاضران.
دیروز یک‌شنبه اما بالاخره خیابان‌های پاریس، صحنه حضور مخالفان جنبش جلیقه‌زرد شد. در قالب جنبشی که خود را با رنگ و لباس متفاوتی معرفی می‌کند: جنبش شال‌قرمزها.


گزارش‌ها از پاریس حاکی است، روز یک‌شنبه، این گروه تظاهراتی در پاریس برگزار کرده‌اند که به روایت فرمانداری پاریس، ۱۰هزار و ۵۰۰نفر در آن شرکت کرده بودند. اعضای جنبش شال‌قرمز که به گزارش ان‌بی‌سی، جلیقه آبی پوشیده‌اند تا رنگ‌های اصلی پرچم فرانسه را در پوشش خود داشته باشند، خواستار پایان خشونتی هستند که می‌گویند در راهپیمایی‌های جلیقه‌زردها می‌بینند.
بی‌بی‌سی می‌نویسد، این جنبش مخالفان که بعد از چندین هفته تظاهرات جلیقه‌زردها شکل گرفته، فعلاً توانسته در فیسبوک ۲۱هزار حامی جلب کند.
الکس برون، سخنگوی جنبش شال‌قرمز به شبکه فرانسوی آراف‌آی گفته است: «مردم از راه‌بندها خسته شده‌اند. این [بسته‌بودن خیابان‌ها] برای کسب‌وکار بد است و جلوی بچه‌ها را برای به موقع به مدرسه رسیدن می‌گیرد.»
پیش از این تظاهرات، شال‌قرمزها با چندگروه مشابه که در مخالفت با جلیقه‌زردها شکل گرفته‌اند، بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن فضایی را که جلیقه‌زردها ایجاد کرده‌اند محکوم می‌کنند و به تهدیدات و آزار کلامی از سوی فعالان این جنبش اشاره می‌کنند. صدماتی که در تجمعات جلیقه‌زردها به آثار تاریخی فرانسه زده شده نیز از سوژه‌های اعتراض این جنبش بوده است.
برخی مخالفان جنبش جلیقه‌زردها می‌گویند این جنبش که در اعتراض به سیاست‌های مالیات سوخت شکل گرفته بود، با گذشت زمان رادیکال شده‌است. بعد از عقب‌نشینی‌های دولت از مواضعش در واکنش به این اعتراضات، در ادامه جنبش، جلیقه‌زردها خواستار استعفای ماکرون شده‌اند اما برخی از کسانی که با اعتراضات اولیه موافق‌تر بودند، با این موضع همراه نیستند..
ان‌بی‌سی می‌نویسد، از زمان آغاز این جنبش، ۲هزارنفر در اعتراضات مصدوم شده‌اند و ۱۰ نفر نیز در تصادفات که مربوط به راه‌بندان‌های این اعتراضات بوده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. در عین حال جمعیت ۶۹هزارنفری شرکت‌کننده در تظاهرات این شنبه، حدود ۱۵هزارنفر کمتر از جمعیت هفته گذشته بوده‌است.
در روزهای گذشته، خبرهایی از تفرقه و چنددستگی بین اعضای جنبش جلیقه‌زردها بر سر مسائلی مثل رهبری جنبش و شرکت در انتخابات پارلمانی اروپا رسیده بود. حالا اما خبر می‌رسد، شال‌قرمزها هم با اختلافاتی درونی مواجه شده‌اند. موضوع اصلی اختلاف به نظر حمایت یا عدم‌حمایت از رئیس‌جمهور ماکرون است. برخی از شعارهای تظاهرات یک‌شنبه هم در حمایت از ماکرون بوده‌است.
در مقابل این گزارش‌ها، برون می‌گوید جنبش شال‌قرمزها، جنبشی «غیرسیاسی» است. او می‌گوید بهترین راه برای حل مشکلاتی که جنبش جلیقه‌زردها ایجاد کرده‌اند شرکت در گفت‌وگوهای ملی پیشنهادی ماکرون است. امانوئل ماکرون در روزهای گذاشته از برگزاری گفت‌وگوهای ملی برای عبور از این مرحله بحران گفته است. تظاهرات جلیقه‌زردها با سقوط شدید حمایت از ریاست‌جمهوری ماکرون همراه بوده است که تا حد زیادی دست دولت را در پیشبرد اهداف سیاست داخلی بسته و در سیاست خارجی هم دولت را با مشکل مواجه کرده‌است.
به گزارش بی‌بی‌سی، گفت‌وگوهای ملی پیشنهادی دولت شامل نشست‌هایی در تالارهای گفت‌وگو در سراسر کشور خواهد شد.
شکل‌گیری و به‌خیابان‌آمدن جنبش شال‌قرمزها ممکن است باعث افزایش فشار بر جلیقه‌زردها برای پایان‌دادن به اعتراضات یا حضور در گفت‌وگوهای پیشنهادی ماکرون برای صلح شود؛ اما از سوی دیگر ممکن است، با برگزاری این تجمع مخالف، توجهات به جنبش جلیقه‌زردها که روبه‌کاهش بود دوباره تشدید شود و حامیان آن هفته آینده با جدیت بیشتری به میدان بیایند. شنبه آینده و شنبه‌های آینده بهتر مشخص خواهد شد این تظاهرات چه تاثیری روی جلیقه‌زردها داشته است.
سایر اخبار این روزنامه