توجیه‌های عجیب دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه دارد قوه قضاییه درباره سرمایه‌های مشکوک سینما ورود کند!

سیدحسین رسولی
واقعا عجیب است که یک دبیر جشنواره به هیچ عنوان ضعف‌های برگزاری جشنواره زیر نظر خود را نمی‌پذیرد و از همه جالب‌تر اینکه توپ را در زمین قوه قضاییه می‌اندازد!
ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر یکی از موارد عجیب در تاریخ جشنواره فیلم فجر است. او در نشست خبری خود از مسئولان قوه قضاییه برای شناسایی سرمایه‌های مشکوک در سینما و جلوگیری از حضور آثار تولیدشده با این سرمایه‌ها در جشنواره درخواست همراهی کرد. نکته مهم اینجاست که مسئولان قوه قضاییه پیش از این از رسانه‌ها و مراکز دیگر درخواست کردند که در این باره شفاف‌سازی انجام دهند. حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان محترم کل کشور در رابطه با موضوع پول‌های کثیفی که در عرصه سینما ورود کرده و نام برخی افراد مرتبط با آن در پرونده بانک سرمایه مطرح شده و اینکه آیا دادستانی به این مسئله ورود خواهد کرد، گفت: «اگر موضوع از نوع پولشویی باشد که به موجب قانون ممنوع است، قطعا باید کسانی که اطلاعاتی دارند به دادستانی گزارش دهند و دادستان هم مکلف است در خصوص برخورد با این نوع پولشویی‌ها طبق قانون عمل کند و افراد موثر در این موضوع را تحت تعقیب قرار دهد». وقتی سازمان سینمایی و مسئولان جشنواره فجر توپ را در زمین‌های دیگر پاس می‌دهند چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چگونه باید جلوی جایزه گرفتن و حتی نفوذ فیلم‌های مشکوک را در بدنه سینمای ایران گرفت؟
سیمرغی برای سینمای مستند


در ادامه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: «امسال در بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم، بخش نگاه نو (کارگردانان فیلم‌اولی) ۱۰ فیلم، ۳ فیلم انیمیشن حضور دارند و سیمرغ مستقل برای فیلم مستند و کوتاه در نظر گرفته شده است.» وی ادامه داد: «بهترین فیلم از نگاه مردم هم مانند سال قبل به صورت اینترنتی و با رای مردم انتخاب می‌شود.» داروغه‌زاده تاکید کرد: «در چهلمین سال انقلاب نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها را داریم که حقوق پخش آن به تهیه‌کنندگان پرداخت می شود. همچنین یک مراسم مهمانی به مناسبت چهلمین سال انقلاب داریم که شاهد حضور همه هنرمندانی که موفق به کسب سیمرغ در سال‌های گذشته شده‌اند، خواهیم بود.» پرسش اینجاست که مدیران این جشنواره برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی چرا مهمانی برگزار می‌کنند؟ این کار چه ضرورتی دارد؟ آیا بهتر نیست کیفیت پایین جشنواره را بالاتر ببرند؟
امکان نمایش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در «فجر» نیست
داروغه‌زاده باز هم جا خالی داد. او در بخش پرسش و پاسخ‌ها درباره‌ امکان نمایش محدود «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیر یوسفی برای اهالی رسانه در جشنواره عنوان کرد: «این فیلم پروانه نمایش دارد ولی طبق قوانین جشنواره امکان حضور آن در جشنواره نبوده است. امیدواریم به زودی مشکل اکران آن حل و شرایط اکران آن فراهم شود.» واقعا عجیب است که مدیر جشنواره از امیدواری صحبت می‌کند ولی خود دست به کار نمی‌شود. به نظر می‌رسد مدیران بیشتر میز را دوست دارند تا اینکه کار هنرمندان را انجام دهند. وی درباره اینکه قرار بود سه فیلم از بخش نگاه نو به سودای سیمرغ راه پیدا کند اما دو فیلم به این بخش راه یافت هم اظهار کرد: «در فرم فراخوان تعدادی برای این موضوع مشخص نکردیم این تعداد فیلم‌های اول که در بخش سودای سیمرغ می‌توانند راه پیدا کنند، بستگی به تشخیص هیئت انتخاب داشت که امسال تشخیص دادند دو فیلم باشد. این اختیار هیئت انتخاب است.» این موضوع هم جای سوال دارد.
عموم فیلمسازان دوست دارند در بخش مسابقه حضور داشته باشند
داروغه‌زاده درباره بخش خارج از مسابقه هم گفت: «باید بگویم ما تعدادی از فیلم‌ها را بعنوان رزرو معرفی کرده‌ایم و آنها برای حضور در بخش خارج از مسابقه باید درخواست بدهند ولی عموم فیلمسازان دوست دارند در بخش مسابقه حضور داشته باشند.» مدیریتی که با دوست داشتن فیلمسازان و دوست نداشتن آنها و تشخیص هیئت انتخاب پیش برود با هزار و یک پرسش مواجه خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا فیلمی در موضوع چهل سال انقلاب در این دوره از جشنواره حضور ندارد هم گفت: «سینمای ایران یکی از مهم‌ترین دست آوردهای انقلاب اسلامی است کدام حوزه را سراغ دارید که تا این حد موفق باشد و همزمان با اتفاقاتی که در جامعه و خارج از کشور رخ می‌دهد همراه باشد؟ انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و سینمای ما نیز یک اتفاق فرهنگی است. سینمای بعد از انقلاب، مرهون امام(ره) و انقلاب بود و امام خمینی(ره) گفت ما مخالف سینما نیستیم، مخالف فحشا هستیم و همین مسئله سبب شد تا فحشا از سینما خارج و سینمای امروز تبدیل به افتخار در دنیا شد.» این صحبت هم به نوعی جاخالی بود. مسئولان جشنواره حداقل می‌توانستند مستندها و فیلم‌های کوتاهی را به مناسبت چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی سفارش بدهند و کم‌کاری خودشان را اینگونه توجیه نکنند. یکی از مظلومیت‌های انقلاب اسلامی هم کم‌کاری برخی مدیران در زمینه اطلاع‌رسانی و بیان دست‌آوردهای انقلاب اسلامی است.
جشنواره سی‌وهفتم، رئیس هیئت داوران ندارد!
دبیر جشنواره سی‌وهفتم درباره بخش داوری عنوان کرد: «ما رئیس هیئت داوران نداریم و حرف آخر را هم هیچ فردی نمی‌زند. رای هیئت داوران به‌صورت اجتماعی است و اگر در مورد ویژه‌ای نتوانند به اجماع برسند با نظر اکثریت خودشان مواجه می‌شوند. همیشه نمایش فیلم‌ها زودتر برای داوران آغاز می‌شود تا آرای دقیق را اعلام کنند و این موضوع تفاوتی با سال‌های گذشته نداشته است‌.» شاید تنها جشنواره‌ای در دنیا که رئیس هیئت داوران ندارد همین جشنواره فجر باشد. داروغه‌زاده همچنین گفت: «امسال چند مسابقه فوتبال هم داریم و امیدوارم فینال را ببریم بنابراین اگر به فینال برویم در سالن رسانه‌ها تمهیدی اندیشیده می‌شود تا فوتبال را با هم ببینیم.»
به هیئت داوران احترام بگذاریم
داروغه‌زاده مطرح کرد: «خوب است که شما رسانه‌‌ای‌ها این فرهنگ را گسترش بدهید که هر جشنواره‌ای که برگزار می‌شود مهم‌ترین رکن آن هیئت داوران است و وظیفه ما این است به این رکن احترام بگذاریم. اگر هرکسی بخواهد با نظر خود هیئت داوران و انتخاب را زیر سوال ببرد شرایط را سخت می‌کند. در حال حاضر این عزیزان وقت زیادی می‌گذارند من به شما قول می‌دهم با دقت کامل این انتخاب‌ها انجام شده و سعی شده است بهترین‌ها برای این هیئت‌ها انتخاب شوند. اینکه گفته می‌شود برخی آثار جشنواره تلویزیونی است و خوب نیست یک نوع توهین به سینماگران است. شما امسال شاهد جشنواره خوبی به لحاظ تنوع و کیفیت خواهید بود.» البته باید اشاره کنیم که دبیران تمام جشنواره‌ها می‌گویند که شاهد جشنواره خوبی خواهید بود. ولی نباید فراموش کنیم که سینمای ایران در دو سال اخیر با حجم انبوهی از فیلم‌های کمدی سبک مواجه شده است. این امر نشان می‌دهد این جشنواره با ضعف کارکرد مواجه شده است. زمانی وقتی فیلمی در فجر جایزه می‌برد با استقبال فراوان از سوی مردم هم مواجه می‌شد ولی سرنوشت فیلم «فراری» را نگاه کنید! این فیلم با مشکلات اساسی روبه‌رو شد و در رقابت با فیلم‌های کمدی سبک شکست خورد.
درخواست از قوه‌قضاییه برای شناسایی پول‌های مشکوک
داروغه‌زاده در بخش‌هایی از صحبت‌هایش گفت: «از طرف سازمان سینمایی از قوه قضاییه می‌خواهم که اگر پرونده‌ای درباره افرادی که نسبت به سرمایه‌گذاری مالی مشکوک در سینما اقدام کرده‌اند در اختیار دارند، پرونده‌شان را به دبیرخانه ارائه دهد تا ما نیز برخورد کرده تا فیلم هایی که در حوزه مالی مشکوک هستند از جشنواره خارج شوند.» وی ادامه داد: «در سال‌های گذشته فیلم‌های خوبی تولید شده که به آن کم توجهی شده است. خوشبختانه هم سال گذشته هم امسال هیئت داوران کاملا مستقل هستند و نه من و نه هیچ نهادی اجازه نمی‌دهیم که بخواهند در رای آنها تغییر ایجاد کنند. هر فیلمی که بهتر باشد بی‌شک جایزه خود را می‌گیرد.»
هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم!
صحبت‌های عجیب و غریب جشنواره فیلم فجر به کاخ جشنواره هم رسید. وی درباره کاخ جشنواره بیان کرد: «هرکسی از این کاخ جشنواره تعریفی دارد باید دید تعریف‌ها از این کاخ چیست. ضمن اینکه ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان، صاحبان آثار و هنرمندان با هم فیلم ببینند چراکه جشنواره‌های معتبر دنیا سالنی برای خبرنگاران دارند تا فیلم‌ها را نگاه کنند از سوی دیگر جشنواره ملی بخش بازار و... ندارد.» داروغه‌زاده ادامه داد: «از همین رو از آنجایی که جشنواره ما همزمان با جشن پیروزی انقلاب برگزار می‌شود، راهکار ما برای برگزاری آن برای همه کشور این است که امکان متمرکز شدن آن در یک نقطه نیست. از طرف دیگر در همه جای دنیا این مکان‌ها توسط شهرداری‌ها ساخته می‌شود و امیدوارم شهرداری تهران بتواند مکان‌یابی درستی کند تا مجموعه فرهنگی هنری داشته باشیم و برای جشنواره‌های مختلف از آن استفاده کنند.» در واقع دبیر جشنواره این بار توپ را در زمین شهرداری انداخت!
وی درباره قبول نکردن داوری ابوالحسن داوودی در این دوره از جشنواره گفت: «ما برای داوری با سینماگران صحبت می‌کنیم که هر کس نظراتی دارد که باید بین خودمان بماند. زمانی که با داوودی صحبت کردیم ۵ نفر از هیئت داوران انتخاب شده بودند و داوودی خبر نداشت و پیشنهادهایی برای هیئت داوران به ما ارائه کرد که ما این مسئله را قبول نکردیم. تاکید می‌کنم که برای داوری سعی می‌شود بهترین ترکیب که بتوانند با هم گفت‌وگو کنند انتخاب کنیم. البته هیئت انتخاب این دوره از جشنواره نیز همین ویژگی را داشتند».
سایر اخبار این روزنامه