«ابتکار» از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس و تهدید به قتل اعضای مجمع تشخیص گزارش می‌دهد

خط‌ونشان در مجلس، تهدید در مجمع
الهام برخوردار
بازهم لوایح مرتبط با FATF و ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز؛ اخیرا فرستادن پیامک، به یک اپیدمی در بین برخی افراد تبدیل شده و هر وقت قرار است تصمیم مهمی از سوی نهادهای تصمیم‌ساز درخصوص مسائل حساس بین‌المللی و ملی گرفته شود، مخالفان به ‌وسیله آن سعی در مختل کردن نظام‌های تصمیم‌گیری می‌کنند و با احساسی کردن فضا و ایجاد جو روانی، باعث می‌شوند، آنگونه که باید درباره مباحث مطرح‌ بررسی لازم نشود و سرانجام تصمیم‌گیری‌ها با مشکلاتی همراه ‌شود. درواقع در کش‌مکش‌های داخلی و جبهه‌گیری‌های سیاسی موضوع از حوزه کارشناسی خارج شده است.
از تصویب چهار لایحه‌ مرتبط با FATF که دولت به‌ منظور حل ‌شدن مشکل ایران با این گروه به مجلس تقدیم کرده است، دو لایحه (پالرمو و CFT) هنوز بلاتکلیف هستند. ایران تنها تا 20 بهمن فرصت دارد تا با تصویب دو لایحه مذکور انتظارات این سازمان بین‌المللی را برآورده کند. لوایحی که نمایندگان از زمان بررسی آن شاهد پیامک‌های تهدیدآمیز از سوی جریانی تندرو بودند. درواقع تاریخ و منشاء پیامک‌های تهدیدآمیز به زمان بررسی کنوانسیون CTF‌ در مجلس از سوی نمایندگان برمی‌گردد. در روزهای منتهی به بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله‌ با تامین ‌مالی تروریسم (CFT) در مجلس برای برخی نمایندگان ارسال شده بود. البته لحن آن پیامک‌ها با یکدیگر متفاوت بود؛ یکی نصیحت‌گونه و دیگری هم تهدیدآمیز اما فحوای همه آنها یک چیز بود؛ این لایحه نباید تصویب شود. آنها که از تهدید نمایندگان راه به جایی نبردند حالا در گام آخر خود و در مرحله نهایی تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیامک‌هایی تهدیدآمیز اما این‌بار تهدید به قتل به برخی از اعضای مجمع ارسال کرده‌اند. انصاری یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: من از بعد جلسه روز شنبه مجمع، پیامک‌هایی حتی تهدید به قتل و به تعبیر آنان برخورد خونین دریافت کردم.


مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارسال پیامک تهدید به قتل گفته است: ما که بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم اما من از دستگاه قضایی و امنیتی کشور می‌خواهم رسیدگی کنند. این کدام جریان است که نشسته عده‌ای را تحریک می‌کند که اعضا مجمع تشخیص یا نمایندگان را تهدید کنند؟ این یعنی تهدید نظام. این قانون‌شکنی است که عده‌ای به خودشان حق بدهند که چون فکر می‌کنند پیوستن به پالرمو خلاف مصلحت است، اگر نمایندگان انجام دادند نمایندگان را خائن بخوانند و به نمایندگان مجمع بگویند وارد این موضوع نشود.
وی ادامه داد: کدام صلاحیت اخلاقی حقوقی و قانونی را دارند که این طور حرف بزنند. این اوج استبداد است که گروهی فکر می‌کنند عده‌ای بر خلاف نظر آنان هستند خیانت می‌کنند.
این فعال سیاسی گفت: بر این نکته توجه کنید؛ در مواردی که مجلس شورای اسلامی بنا بر مصلحت بر مسئله‌ای اصرار می‌کند و به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌آید، طبق قانون اساسی نمایندگان موظف هستند با در نظر گرفتن مصلحت کشور، مردم و نظام به آن رای دهند. مجلس علاوه بر دو سه مرتبه که به صورت عادی در مجلس بر این موضوع رای داده است، به رفع اشکالات شورای نگهبان نیز رای داده و این اشکالات را بر طرف هم کرده است.
وی افزود: نسبت به اشکالات مجمع تشخیص از باب اصرار هم با در نظر گرفتن مصلحت، اکثریت نمایندگان ملت گفتند ما مصلحت کشور را در تصویب این موضوع می‌بینیم. حالا این موضوع به مجمع تشخیص آمده و در یک فضای کاملاً آزاد و بدون تنش بررسی می‌شود. معنی ندارد جریانی بنشیند، افرادی را بسیج کنند و در شبانه روز صدها پیامک بعضاً تهدید‌آمیز به مسئولان بفرستند.
اگر در مجمع به بن‌بست رسید، می‌توان به آرا عمومی مراجعه کرد
انصاری سپس اظهار کرد: این موضوع حتماً در مجلس و مجمع به سرانجام خودش خواهد رسید. فرض کنید اگر در مجمع هم مشکل باشد، خوشبختانه با مهندسی امام‌(ره) هیچ بن‌بستی وجود ندارد. اولاً مجمع برای بن‌بست‌شکنی ایجاد شده، اما فرض کنید در جایی به طرق عادی در مسائل بسیار مهم حل مسئله محقق نباشد؛ با صراحت قانون اساسی در این مواقع امکان رجوع به آرا عمومی و رفراندوم هست.
وی گفت: بعضی‌ها از کلمه رفراندوم وحشت دارند، فکر می‌کنند وقتی می‌گوییم رفراندوم یعنی براندازی نظام. اصلاً این حرف‌ها نیست. با صراحت، قانون اساسی می‌گوید در مسائل مهم اقتصادی، فرهنگی یا سیاسی، ممکن است قانونگذاری از طریق مراجعه مستقیم به آرا عمومی انجام شود. البته نوبت به اینها نمی‌رسد، ان‌شاء الله پالرمو در مجمع حل می‌شود و CFT هم در دستور کار قرار می‌گیرد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فرض کنید شرایط را در جایی دیدم که از مردم ایران سوال کنم، مشکل چیست؟ ما همه کارگزار مردم هستیم. مردم ایران می‌توانند مصلحت خود را ببینند که بپیوندند به فرآیندی در جامعه جهانی یا خیر.
با دست‌خط جلیلی توصیه شده FATF تصویب شود
انصاری در بخشی از این مصاحبه با اشاره به تاریخچه بررسی لوایح چهارگانه در کشور‌ خاطر نشان کرد: بحث پیوستن به FATF اصلاً به دولت‌های یازدهم و دوازدهم مربوط نیست؛ در زمان احمدی‌نژاد مطرح بود. حتی زمانی که آقای جلیلی در شورای عالی امنیت ملی بود با دست‌خط ایشان توصیه شده تا این کار صورت بگیرد.
وی ابراز عقیده کرد: الان در کش‌مکش‌های داخلی و جبهه‌گیری‌های سیاسی موضوع از حوزه کارشناسی خارج شده است. عده‌ای جبهه‌گیری‌هایی مثل زمان برجام می‌کنند و فضا را مشوش می‌کنند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قانون مبارزه با پولشویی ما نواقصی داشته که FATF توصیه‌هایی در این رابطه داشته تا ما با مکانیزم داخلی خودمان نواقص را برطرف کنیم. اتفاقاً تکمیل قانون پولشویی به سیاست‌های کلی نظام ما کمک می‌کند؛ چون در اقتصاد مقاومتی و سایر سیاست‌های کلی، رهبر انقلاب بر موضوعاتی چون مبارزه با فساد؛ چه فساد اقتصادی، چه مالی و چه اداری تاکید مضاعف داشتند.
جریانی مشکوک سعی می‌کنند بررسی لوایح چهارگانه را از مسیر طبیعی خارج کنند
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه در موضوعات حساسی که به منافع ملی کشور باز می‌گردد آن هم در شرایط فعلی ابداً ظرفیت وارد کردن این موضوعات مهم کارشناسی در حوزه سیاست‌بازی و فضا‌سازی وجود ندارد.
انصاری ابراز عقیده کرد: با کمال تاسف، یک جریانی به نظر من مشکوک با سوءاستفاده از احساسات پاک و دغدغه‌های واقعی متدینین، جوان‌ها و طلاب، سعی کردند این موضوع را از مسیر طبیعی خودش خارج کنند. نظام نهادهایی دارد. فرآیندهایی دارد در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، این فرایندها زیر نظر قانون اساسی است و همه باید به آن احترام بگذارند.
وی ادامه داد: دولتی منتخب مردم است و تشخیص داده این موضوع مصلحت مردم را در بر دارد. مجلس نیز منتخب مردم است که امام خمینی‌(ره) فرمودند در راس امور است، در سه نوبت با اکثریت آرای نمایندگان گفته مصلحت مملکت در تصویب این موضوع است.
همه ۲۰۰ کشور عضو پالرمو نوکر استکبار هستند؟
وی افزود: در‌خصوص پالرمو، از ۲۰۰ کشور از مجموع کشورهای جهان تقریباً می‌شود گفت همه کشورهای جهان جز چند کشور کوچک عضوش هستند. آیا واقعاً همه این ۲۰۰ کشور منافع ملی ندارند؟ همه این ۲۰۰ کشور نوکر استکبار شدند؟ این توهماتی است که عده‌ای گرفتارش شدند و عده‌ای هم تحت‌تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند. چه بسا جریانی که احساس می‌کنند جرایم سازمان یافته یا پولشویی دارد محدود می‌شود.
انصاری گفت: من نمی‌خواهم کسی را محکوم کنم اما این شیوه برخورد شیوه نامتعارفی است. البته همه مخالفان را نمی‌گویم. بسیاری از آنان دغدغه استقلال کشور را دارند. این عزیزان می‌توانند در یک فضای غیرملتهب و علمی سعی کنند حرف‌های اقناعی بزنند. اگر به این جمع‌بندی برسیم که مصلحت کشور در این موضوع است، باید همه تسلیم این موضوع باشیم.
سایر اخبار این روزنامه