دوئل براي گريز!

دولت روحاني كه بر سركار آمد، واژگان جديدي را از پستوي سياست‌ خارجي ايران به ميدان وارد كرد و مردم با آن‌ها آشنا شدند. برخي از اين واژگان مانند برجام خوانش متفاوت و به‌روزي از رويدادها و تصميمات نظام جمهوري اسلامي در گذشته بود و فقط با تغيير شكل ظاهري افكار را درگير خود كرد ولي مسائل و مباحثي مانند FATF يا لوايح مربوط به آن، در گذشته نيز ريشه داشته و امروز نيز در همان مسير با نامي تغييرنيافته، پيگيري مي‌شود. در اين بين اگر موفقيتي كسب مي‌شد، همه براي برداشت از ميوه‌هاي اين پيروزي وارد ميدان مي‌شدند و سهم‌خواهي مي‌كردند ولي هرگاه بنابه ‌هر دليلي اين نبرد شكست در پي داشته باشد، انگشت اتهام و عواقب آن بر سر عده‌اي قليلي كه قدرت كمتري از لحاظ سياسي و رسانه‌اي داشتند خراب مي‌شود. در همين راستا شاهد آن هستيم كه بعد از سال‌ها زحمتي كه تيم ديپلماتيك كشورمان براي به نتيجه رساندن برجام متقبل شد، با برخي خودسري‌ها وخيره‌سري‌ها مانند اقدامات دونالد‌ترامپ، برنامه جامع اقدام مشترك جوانمرگ شد و همه آن‌ها كه به دنبال برداشت از سفره برجام بودند، خالي ماندن سفره را به بهانه‌اي تبديل كردند كه خود را بي‌گناه جلوه دهند و ژست طلبكار بگيرند. شايد در ظاهر برخي مخالف برجام بودند و هشدار مي‌دادند كه نمي‌شود به آمريكا اعتماد كرد ولي اقدامات و اظهارات آن‌ها در راسخ شدن تصميم و خيانت ترامپ به يك عهدنامه بين‌المللي بي‌تاثير نبود و نمي‌توانند خود را معصوم نشان دهند. در همين حال و اندكي بعد از آن‌كه اعلام مرگ‌مغزي برجام به‌طورعلني بيان شد، آن‌هايي كه از ماندن جنازه اين عهدنامه روي دست‌شان واهمه داشتند، گرفتار موضوعي ديگر به نام تصويب لوايح مربوط به FATF شدند. اين طيف كه تجربه فروپاشي برجام را داشتند با محافظه‌كاري فراواني به نبرد با غرب رفتند. اين‌بار همه مخالفان شمشير از رو بستند و البته موافقان هم با احتياط قدم برداشتند. تفاوتي كه ميان نبرد برجامي با غائله FATF وجود دارد، اين است كه رد امضاي همه اين افراد در گذشته پاي مسائل برجامي به صورت ملموس وجود داشت ولي در اين مقوله به دليل آنكه در گذشته تحركات زيرپوستي وجود داشت، امروز هيچ‌كس زير با مسئوليت‌هاي گذشته نمي‌رود.
تشريح ابهام يك راي‌گيري
در همين راستا روز گذشته مجيد‌انصاري، از اصلاح طلبان مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اظهاراتي افشاگرانه درباره لوايح مربوط به FATF مسائلي را مطرح كرد كه قابل تامل بود. وي كه با ایسنا گفت‌وگو كرده بود، در پاسخ به این سوال که چرا موضوع پالرمو در جلسه شنبه به نتیجه نرسید، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود قرار بود در جلسه روز شنبه درباره پالرمو رای گیری شود درست نیست؛ چرا که نمی‌شود چنين قراری در مجمع و مجلس گذاشت.اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: چون رای‌گیری باید بعد از اتمام فرآیند رسیدگی کامل و انجام بحث‌های کارشناسی انجام شود و نتیجه از قبل قابل پیش بینی نیست که آیا می‌شود در یک جلسه همه مسائل را بررسی کرد یا نه، بنابراين نمی‌توان انتظار داشت که در یک یا دو جلسه نتیجه حاصل شود.وی ادامه داد: یکی از این موضوعات، مبارزه با منابع تامین مالی تروریسم محسوب مي‌شود زيرا جهان درگیر موضوعات تروریستی شده است. در جهان گروه‌هایی مثل داعش هستند که از پولشویی برای حیات‌شان استفاده می‌کنند. بخشی از پولشویی در جهان به تامین منابع مالی جریانات تروریستی، باندهای تبهکار، مافیای مواد مخدر و امثال آن‌ها پیوند می‌خورد. انصاری خاطرنشان کرد: جریاناتی سعی می‌کنند با دور زدن قوانین، با استفاده از خلأها یا ابهامات قانونی از ساختارهای غیر کارآمد در نظامات پولی ومالی به نفع خود سو استفاده کنند. آن‌ها پول‌های کثیف را در اقتصاد بازچرخانی کرده یا در سیستم بانکی یا سیستم بازارهای مالی دست‌شان را پاک می‌کنند تا ردیابی حقوقی، قضايی و جنایی را غیر ممکن و سخت کنند. وی افزود: این هم یک موضوع مهمی است؛ در دنیا عده‌ای با پولشویی در واقع سعی می‌کنند فساد را نهادینه کنند و به گسترش فساد در ساختارهای اداری و نظام‌های اقتصادی و بازارهای کشورها دامن بزنند.انصاری با اشاره به اهمیت تصویب لوایح چهارگانه گفت: مساله پولشویی موضوع مهمی است؛ در جهانی که باهم تعامل اقتصادی داریم باید مطمئن شویم این تعاملات به نحو صحیح و قانونی انجام می‌شود.
معضل جرايم سازمان‌يافته


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به موضوع جرایم سازمان‌یافته اشاره کرد و گفت: نکته دیگر بحث جرایم سازمان یافته است. این موضوع عبارت است از مجموعه جرایمی که گروه‌های تبهکار با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، قوانین کشورها را به منظور ایجاد فساد یا نا امنی دور می‌زنند. نمونه‌اش گروه‌های قاچاقچی همچون قاچاقچیان مواد مخدر، انسان و دیگر گروه‌های تبهکار و مافیایی است که در دنیا وجود دارد.وی افزود: بنابراين اقدام مشترک جهانی علیه این گروه‌های تبهکار و سازمان یافته نیاز به نوعی همگرایی و همسان‌سازی اقدامات دارد. به تعبیر دیگر باید یک نزدیکی میان قوانین و مقررات جزایی، کیفری و حقوقی میان کشورها به وجود بیاید. کشورها باید یک سلسله همکاری‌هایی داشته باشند تا بتوانند در مواقع جرم‌انگاری مشترک عمل کنند. این‌گونه نباشد اقدامی در یک کشور جرم باشد و در کشور دیگر جرم نباشد و باندهاي تبهکار از این خلأ‌ها استفاده کنند که چون فلان اقدام در فلان کشور جرم تلقی نشده، بروند آنجا پول‌هایی به دست بیاورند و از آن کانون‌ها برای کشورهای دیگر فساد ایجاد کنند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شفافیت در مسائل اقتصادی را ضروری دانست و گفت: مساله دیگر شفافیت در فعالیت‌های مالی و اقتصادی است. صرف نظر از اینکه شفافیت در سلامت چرخش فعالیت‌های اقتصادی و اداری کمک می‌کند، یکی از الزاماتی است که مي‌توان از طریق آن با تروریسم، جرایم سازمان یافته و پولشویی مبارزه کرد. وی ادامه داد: در FATF مجموعه‌ای از توصیه‌ها به کشورهای عضو صورت گرفته که تحت عنوان لوایح چهارگانه در ایران مطرح شده است. دو لایحه آن کنوانسیون معاهدات بین‌المللی محسوب مي‌شود كه یکی پالرمو علیه جرایم سازمان یافته و یکی CFT برای مبارزه با منابع مالی تروریستی است. انصاری گفت: قانون پولشویی هم در لوایح داخلی هر کشوری است که ما هم از قبل در قوانین خودمان داشته‌ایم. براي مثال قانون پولشویی ما در سال ۱۳۸۶ تصویب شده است. نفس این موضوعات صرف نظر از ارتباطات جهانی برای سالم سازی محیط داخل و فعالیت‌های داخل مهم است. به همین سبب جمهوری اسلامی ایران قبل از آنکه CFT مطرح باشد، قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کرده است.
ردپاي ديپلمات انقلابي پاي لايحه خاص!
انصاری در بخشی از این مصاحبه با اشاره به...
ادامه در صفحه 3