مختل‌کردن سیستم پولی کشور در بانک سرمایه با جلسات پنهانی در ویلای دوبی!

سرویس جامعه جوان آنلاین: فساد بسیار گسترده‌تر از این بوده و هنوز تا افشاگری مانده است. پولشویی گسترده، گران‌نمایی‌های میلیاردی، مفقودی برخی اسناد، جلسات مدیران در دوبی، عملی ساختن نتایج در تهران، همه و همه فساد گسترده حاصل فعالیت‌های غیرقانونی مدیران بانک سرمایه است که باعث شده ۹۴ درصد تسهیلات پرداختی این بانک مشکوک و بی‌بازگشت باقی بماند. علی بخشایش در کسوت مدیرعامل، پای هیئت‌دولت را هم به میان آورد. فحوای کلام وی این بود که جریانی درصدد است تا کل فساد بانک سرمایه را به همین سه شخص معطوف کند تا دوستان خودشان محاکمه نشوند. موضوعی که هم قاضی مسعودی‌مقام و هم نماینده دادستان به آن پاسخ دادند. قاضی خطاب به وی گفت: «این موضوع فرآیندی نیست که مانع حرکت درست دستگاه قضایی شود» و نماینده دادستان نیز بیان داشت: «اتهام مدیران بانکی متوجه ۳۲ نفر است و بقیه هم بر کرسی پاسخگویی خواهند نشست.»
دادگاه سه ساعته روزگذشته متهمان بانک سرمایه با اظهارات پنج مطلع و دفاعیات علی بخشایش مدیرعامل وقت برگزار شد. ابتدای جلسه نماینده دادستان برخی موضوعات را مطرح کرد که پای مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان (شهاب‌الدین غندالی) هم به میان آمد. مثل حضور غیرضروری وی در جلسات هیئت‌مدیره بانک سرمایه یا جلسات خصوصی در ویلای پالم دوبی که خروجی عملی این جلسات در تهران بوده است. نماینده دادستان در سؤالات خود مکرر می‌پرسید که مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان چه کاره بانک بوده که در جلسات هیئت‌مدیره شرکت می‌کرده است؟!
ارائه ضمانتنامه با وثایق صفر به شرکت‌های منتسب به صندوق ذخیره فرهنگیان، وثایق با گران‌نمایی‌های میلیاردی، سوابق نادرست شرکت‌ها مثل داشتن چک برگشتی، صورت‌های مالی کپی‌شده و عدم‌گواهی مالیاتی از دیگر موضوعاتی بود که قهرمانی نماینده دادستان آن را مطرح کرد و گفت: ۹۴ درصد تسهیلات بازنگشته است، سپرده‌های مردم نابود شده و برای وصول مطالبات مشکل داریم، اموال یا به خارج منتقل شده‌اند یا به نام دیگران شده است.
دستورات از بالا می‌آمد


توجه به برخی اظهارات مطلعین نیز خالی از لطف نیست. سلمانی مدیروقت حوزه بانک سرمایه می‌گفت، پرونده‌ها از بالا می‌آمد و به رغم تأکید ما برای ارائه وثایق، آقای بخشایش می‌گفت: به اعتبار تسهیلات می‌دهند نه وثایق و در نهایت چه کسی به ما گفت: تشخیص اعتبار با هیئت‌مدیره است! یکی دیگر از مطلعین مدیردفتر علی بخشایش بود که اعتقاد داشت، بعد از بازگشت مدیران از سفر دوبی فشارهایشان دو چندان می‌شده است.
آنچه وی به آن اشاره کرده است بار دیگر در گفته‌های نماینده دادستان نیز به صورت جزیی‌تر بیان شد. چنانچه ویلایی در پالم دوبی اجاره شده و برخی جلسات نیز در آنجا برگزار می‌شده است، اما بخشایش در مورد سفر خود به دوبی می‌گفت که کاری بوده و برای انجام پروژه‌ها به این کشور سفر می‌کرده است.
وقتی نوبت به دفاعیات بخشایش رسید، وی از غندالی صحبت به میان آورد. بخشایش اظهار داشت، با حضور شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل وقت صندوق ذخیره فرهنگیان به طور کلی ورق برمی‌گردد، ما خودمان هم فدا شدیم و از ما نیز سوءاستفاده شده است. مرکز قدرت غندالی بود از آبدارچی تا هیئت‌مدیره را می‌چید.
بخشایش ترسی هم از رفع اتهام سایر مدیران بانک سرمایه داشت و در این‌باره به جلسات هیئت‌دولت اشاره کرد. فحوای کلام بخشایش این بود که این افراد اعتقاد دارند بانک سرمایه دیگر توانایی ندارد و متهمان آن هم بازداشت شده‌اند.
افشاگری‌ها مانده است
موضوعی که با دو پاسخ مواجه شد؛ قاضی مسعودی‌مقام در اینجا با تأکید گفت: این فرآیندی نیست که مانع حرکت دستگاه قضایی شود. نماینده دادستان نیز در این‌باره با تأکید دوباره بر فساد گسترده در این بانک گفت: اینکه جریانی در کار باشد که سه نفر فدا شوند، این طور نیست. اتهام مدیران بانکی متوجه ۲ نفر است و بقیه هم بر کرسی پاسخگویی خواهند نشست. قهرمانی با تأکید بر واژه صبر بیان داشت: افشاگری‌ها مانده است. در ادامه وکلای متهم به ارائه دفاعیات پرداختند، اما قاضی مسعودی‌مقام بعد از استماع این دفاعیات خطاب به وکلا گفت: این دفاعیات حقوقی نیست، کلی‌گویی بی‌فایده است و شما بحث را منحرف می‌کنید. در همین راستا و در پاسخ به دفاعیات نماینده دادستان به عنوان نمونه به گران‌نمایی اشاره کرد که به موجب آن نه تنها تسهیلات پرداختی بازگشتی نداشته است بلکه ۴ میلیارد نیز افزون بر آن از کف بانک رفته است. نکته جالب در اظهارات وی، روستایی بود که به عنوان وثیقه با گران‌نمایی بالا به بانک ارائه شده است.
هر چند که بخشایش اعتقاد داشت «من خیلی سال‌ها کار می‌کردم و حقوق نمی‌گرفتم» و اشتباه وی این بوده که بعد از سال ۹۲ در بانک مانده است، اما قاضی مسعودی‌مقام با صراحت به وی گفت: چند شغله بودن، رفت‌و‌آمد بی‌مورد به کشور‌های خارجی موجب می‌شود امروز در مقابل دادگاه بگویید من اشتباه کردم! اما شما برای همه اقدامات غیرقانونی پاداش و حقوق ۵/ ۱ میلیاردی دریافت می‌کردید. همه مسئولانی که محکوم می‌شوند از افراد ضعیف جامعه هستند!