بازی را باختیم، دل‌ها را بردیم

سرویس ورزش جوان آنلاین: العین دیروز در قرق ایرانی‌ها بود، ایرانی‌هایی که خودشان را از شهر‌های مختلف امارات و ایران به شهر شرقی کشور امارات رسانده بودند تا تیم ملی کشورمان را در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها مقابل ژاپن تشویق کنند، مسابقه‌ای حساس که پل صعود شاگردان کی‌روش به فینال بود. حساسیت بالای مسابقه سبب شده بود تا تماشاگران ایرانی سنگ‌تمام بگذارند.
نیمه اول، پراسترس
در حالی داور استرالیایی سوت آغاز مسابقه ایران و ژاپن را به صدا درآورد که نزدیک به ۹۰ درصد ورزشگاه هزا بن زاید العین در تسخیر هواداران کشورمان بود. مسابقه دیروز با غافلگیری کی‌روش آغاز شد، در حالی که پیش‌بینی می‌شد با محرومیت مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد در نوک خط حمله در کنار سردار آزمون قرار گیرد، اما وحید امیری در ترکیب ۱۱ نفره به جای طارمی به میدان رفت تا تیم کشورمان برخلاف بازی‌های قبلی تنها با یک مهاجم مقابل ژاپن قرار بگیرد. ترکیبی که نشان می‌داد کی‌روش در این بازی محتاط‌تر شده و تیم ملی را با ترکیبی دفاعی‌تر نسبت به بازی‌های قبلی روانه زمین کرده است. این در شرایطی بود که تغییر تاکتیک تیم ملی از دفاعی به هجومی در بازی‌های اخیر جام ملت‌ها، واکنش‌های مثبت زیادی را به همراه داشته و سبب شده بود تیم ملی با استفاده از توان هجومی بالای بازیکنانی که در اختیار دارد، بتواند پیروزی‌های مقتدرانه‌ای را در امارات کسب کند. دیروز، اما گویا کی‌روش به دیوار سخت رسیده بود و ترجیح داد تا در مقابل ژاپنی که از روز‌های خوبش در این جام فاصله داشته، تیم ملی را با تاکتیک دفاعی‌تری نسبت به بازی‌های گذشته به میدان بفرستد. بازی در نیمه اول در حالی پیگیری شد که ژاپنی‌ها بهتر از تیم کشورمان بازی را آغاز کردند و با یک تاکتیک رو به جلو، سعی داشتند با استفاده از هافبک‌های کناری‌شان روی مدافعان ایران فشار بیاورند. با این حال برتری ژاپنی‌ها در اوایل بازی ثمری برایشان نداشت و در ادامه کم‌کم این هافبک‌های کشورمان بودند که میانه زمین را در اختیار گرفتند و ژاپن نسبت به اول بازی بیشتر در زمین خودی حضور داشت. فشار ایران در دقیقه ۲۲ می‌توانست تیم ملی را به گل برساند، اما ضربه سردار آزمون از داخل محوطه ششقدم را دروازه‌بان ژاپن با پا به کرنر فرستاد تا جدی‌ترین موقعیت بازی برای ایران از دست برود. در این نیمه فشار بالای بازی سبب شد تا داور استرالیایی بار‌ها در سوت به نشانه خطا بدمد و بازی را متوقف کند. در حالی نیمه اول به پایان رسید که ژاپنی‌ها اگرچه درصد مالکیت بیشتری را در زمین بازی داشتند، اما حملات ایران خطرناک‌تر بود. در نهایت توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا تلاش سخت بازیکنان ایران و ژاپن در نیمه اول گلی را دربر نداشته باشد و دو تیم با تساوی بدون گل به رختکن بروند.
اشتباه پشت اشتباه


نیمه دوم را تیم کشورمان هجومی‌تر آغاز کرد، اما در ادامه این ژاپن بود که در دقیقه ۵۵ روی یک غافلگیری به گل رسید تا سامورایی‌ها در دقایقی که تیم کشورمان شروع بهتری داشت یک بر صفر جلو بیفتد. در این دقیقه پورعلی‌گنجی بعد از دفع اولیه توپ آن را رها کرد و بازیکنان ایران به جای رفتن به دنبال توپ به سمت داور رفتند تا بازیکن ژاپن در حالی که مانعی را برابرش نمی‌دید، توپ را روی دروازه بفرستد و اوساکا با یک ضربه سر گل و روی خروج اشتباه بیرانوند به راحتی توپ را وارد دروازه ایران کرد تا در ششمین بازی تیم ملی در جام ملت‌ها، سرانجام دروازه ایران باز شود. در ادامه کی‌روش که تیمش را بازنده می‌دید با بیرون کشیدن وحید امیری و به میدان فرستادن کریم انصاری‌فرد، تیم را هجومی‌تر کرد. دقیقه ۶۱ جهانبخش روی یک ضربه ایستگاهی می‌توانست بازی را به تساوی بکشاند، اما دروازه‌بان ژاپن توپ را از کنج دروازه به کرنر فرستاد.
ژاپن در دقیقه ۶۶ با خطای هند مرتضی پورعلی‌گنجی در محوطه جریمه صاحب یک ضربه پنالتی شد تا شرایط برای جبران سخت‌تر شود. اعتراض ایران و استفاده از داور‌ویدئویی هم سبب نشد تا نظر داور استرالیایی عوض شود و این‌بار هم اوساکا توپ را از نقطه پنالتی برخلاف جهت حرکت بیرانوند وارد دروازه کرد تا نتیجه بازی ۲ بر صفر به نفع ژاپن شود. کار برای جبران سخت‌تر از قبل شد و با خروج اشکان دژاگه و علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و سامان قدوس وارد زمین بازی شدند تا تیم کشورمان با استفاده از تمام بازیکنان هجومی‌اش در دقایق باقی مانده به دنبال جبران گل‌های خورده باشد. با این حال بازی احساسی و سردرگم بازیکنان تیم کشورمان در ادامه سبب شد تا ملی‌پوشان برنامه خاصی برای حمله نداشته باشند و نمی‌توانستند روی دروازه ژاپن موقعیت خلق کنند تا در دقایق تلف شده گل سوم را هم دریافت کنیم و از صعود به فینال جام ملت‌ها بازبمانیم.
خداحافظی کی‌روش
کی‌روش در کنفرانس خبری پس از مسابقه گفت: بازی بسیار رقابتی را شاهد بودیم تا لحظه‌ای که اشتباه ساده و احساسی اتفاق افتاد. شاهد یک شکست احساسی بودیم. تیم بهتر امشب برنده شد. بازیکنان من لیاقت حضور در فینال را داشتند و من به این مردان جسور افتخار می‌کنم. صادقانه باید بگویم که الان تنها احساس خودم را می‌توانم با این آهنگ بیان کنم که «الان پایان ماجراست» در این هشت سال تمام نقطه نظراتم را بیان کردم. فکر نمی‌کنم افراد زیادی باشند که بخواهند به حرف من گوش دهند. الان زمان این نیست که بعد از این بازی این حرف‌ها را بزنیم. الان زمان این است که تقدیر خودم را تقدیم مردم ایران بکنم که توانستم در این هشت سال مربی این بازیکنان و این تیم باشم. برای تک تک آن‌ها بهترین آرزو‌ها را دارم.
قطر – امارات یک جنگ تمام‌عیار
با برگزاری دیدار امشب تیم‌های امارات و قطر و مشخص شدن دومین فینالیست جام ملت‌های آسیا، مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها به پایان می‌رسد. دو تیم امشب در حالی رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند که حتی خوش‌بین‌ترین هواداران فوتبال در قاره کهن نیز تصور حضور آن‌ها را در این مرحله نداشتند، آن هم با وجود مدعیانی، چون کره‌جنوبی و استرالیا، اما حالا این دو تیم با ارائه فوتبالی کاملاً متفاوت در این مرحله هستند و یکی از آن‌ها فینالیست خواهد شد. در این میان اوضاع قطر مناسب‌تر به نظر می‌رسد. عنابی‌ها با نوع فوتبالی که زیر نظر سانچز اسپانیایی ارائه می‌دهند همه را غافلگیر کرده‌اند و بدون گل خورده بالا آمده‌اند، اما این همه کار آن‌ها نیست. قطری‌ها از انگیزه‌های دیگری هم برای پیروزی در این بازی برخوردارند و آن چیزی نیست جز تقابلات سیاسی دو کشور که حتی اجازه حضور راحت قطری‌ها در امارات را نداد. قطری‌ها می‌خواهند بعد از پیروزی بر عربستان اصلی‌ترین همپیمان امارات میزبان رقابت‌ها را هم ببرند تا هم انتقام تمام کارشکنی‌های اماراتی‌ها را از آن‌ها بگیرند و هم به بزرگ‌ترین موفقیت فوتبالی خود دست پیدا کنند. البته قطری‌ها بر این باورند که اماراتی‌ها برای برتری مقابل آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.