قضاوت درباره اظهارات ماجدی برعهده مراجع قضایی است

سرویس سیاسی-بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، دوشنبه صبح در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
خبرنگار کیهان از آقای قاسمی‌پرسید: «آقای ماجدی- سفیر سابق ایران در آلمان- در مصاحبه اخیر در نقش مامور اروپا ظاهر شده و اتهامات سنگینی را به کشور وارد کرد. حال سؤال اینجاست، وزارت امور خارجه، اعمال خودسرانه در خارج از کشور را به دیپلمات‌های ایرانی و همچنین به داخل ایران مرتبط می‌داند یا خیر؟!».
قاسمی در پاسخ گفت: «نفهمیدم»!
خبرنگار کیهان در ادامه گفت:«آقای ماجدی ایران را به اعمال خودسرانه و تروریسم در اروپا متهم کرد، حالا سؤال اینجاست که وزارت امور خارجه اتهامی که آقای ماجدی مرتبط کردند به ایران در خارج از کشور را، آیا به دیپلمات‌های ایرانی و همچنین داخل کشور مرتبط می‌داند یا خیر؟!».


قاسمی در پاسخ گفت: «من باز هم نفهمیدم شما چه می‌گویید»!
خبرنگار کیهان گفت: «سؤال کاملا مشخص است!»
قاسمی در پاسخ گفت: «نمی‌فهمم»!
خبرنگار کیهان گفت: «حالا می‌خواهید بیشتر توضیح می‌دهم!»
قاسمی در پاسخ گفت: «من در مورد آقای ماجدی توضیح دادم و صحبت‌های ایشان روشن بود. من در اینجا در جایگاه قضاوت و محکمه نیستم. ارگان‌های ذی‌صلاحی در کشور وجود دارند که در مورد نظرات ایشان اظهارنظر بکنند. ما شناختی که از ایشان داشتیم و دورانی که کار کردند در وزارت امور خارجه، منشاء خدمات زیادی برای کشور بودند، یک شناخت دیگری داریم. این صحبت‌ها را دیگران باید در مورد آن جمع‌بندی کرده و اظهارنظر کنند و نهایتا من به خودم اجازه نمی‌دهم که به این صراحت در این‌باره جمع‌بندی کنم که ایشان چنین بیانی داشتند و باید متن را خواند. من چندین بار آن را دیدم. ابهامات زیادی برای خود من وجود دارد و فرصت صحبت با ایشان را هم نداشتم. ولی قطعا قضاوت در این مورد یک کار حساس و ظریفی است و فکر کنم محاکم قضایی، غیرقضایی و آنهایی که در واقع شرح وظایفشان در این امر مشخص است، می‌توانند در این مورد قضاوت دقیق‌تری داشته باشند. شما که یک اصل را ثابت می‌بینید و این‌طور بیان می‌کنید، این را من نمی‌توانم در موردش قضاوت کنم».
خبرنگار کیهان در ادامه گفت:«آقای قاسمی! جوابی به سؤال بنده داده نشد. اینکه آیا وزارت امور خارجه، اعمال خودسرانه در خارج از کشور را به دیپلمات‌های ایرانی و همچنین به داخل ایران مرتبط می‌داند یا خیر؟!».
قاسمی در پاسخ گفت: «نه، این حرف مزخرف هست. این حرف که دیپلمات‌های ایرانی در خارج از کشور عملیات خودسرانه انجام بدهند یا دست به اقداماتی خلاف قوانین کشورهای دیگر بزنند، این حرف غلطی است و قطعا دیپلمات‌های ما در همه جا، از قوانین محلی پیروی می‌کنند و این دستورالعمل وزارت امور خارجه و کشور است و این نوع اتهامات که توسط برخی عناصر شناخته شده معاند و ضد‌ایرانی در برخی از کشورهای اروپایی مطرح می‌شود، شدیدا تکذیب می‌شود و اصولا با اهداف مشخصی در مقاطع خاصی بیان می‌شود برای ایجاد مشکل و معضل در روابط ایران و اروپا و قطعا چنین چیزی درست نیست و من شدیدا این را رد می‌کنم».
لزوم ورود مراجع قضایی و امنیتی
سخنگوی وزارت خارجه در اظهارات خود تصریح کرده است که محاکم قضایی باید درباره اظهارات ماجدی قضاوت کنند.
گفتنی است در روزهای گذشته، «علی ماجدی» سفیر سابق ایران در آلمان در اظهارنظری نسنجیده و مغایر با منافع ملی، ادعاهای واهی برخی کشورهای اروپایی مبنی بر دست داشتن ایران در اقدامات تروریستی در اروپا را تایید کرد!
کیهان- 8 بهمن- در مطلبی با عنوان «ماجدی سرنخ کلیدی برای کشف خط نفوذ در دستگاه دیپلماسی» نوشته بود: «‌قطعا طرز تفکر ماجدی درخصوص سیاست خارجی، در این دو ماه شکل نگرفته و وی با همین طرز تفکر سال‌ها عهده‌دار سفارت و معاونت وزارت در حوزه بین‌الملل بوده است. علاوه ‌بر این ماجدی به مدت 2 سال در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به عنوان یکی از اعضای ارشد تیم با روحانی و ظریف همکار بوده است و قطعا این دو نفر با جهت‌گیری ماجدی در حوزه سیاست خارجی کاملا آشنا بوده‌اند.حال سؤال از آقایان روحانی و ظریف این است که چطور شخصی با این طرز تفکرِ مغایر با منافع ملی، بیش از 4 سال در بالاترین سطح سفارت در یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی مشغول به کار بوده است؟!».
کیهان در بخش دیگری از گزارش مذکور نوشته بود: «‌اظهارات نسنجیده و مغایر با منافع ملی که توسط ماجدی بیان شد، علاوه ‌بر دستگاه دیپلماسی، تلنگری است به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی. به عبارت دیگر، ماجدی سرنخ کلیدی برای کشف خط نفوذ در دستگاه دیپلماسی است.قطعا با پیگیری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی مشخص خواهد شد که چرا دیپلمات‌های ایرانی به دلایل واهی و در رفتاری گستاخانه توسط برخی کشورهای اروپایی اخراج و یا بازداشت شده‌اند».
وطن‌پرست!
قاسمی در بخش دیگری از نشست خبری در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفت:«آقای ماجدی به عنوان فردی ملی، وطن‌پرست، کارآمد، پرتلاش و کسی که دارای خدمات زیادی بوده مطرح است و نظرات ایشان در دوران بازنشستگی نظرات شخصی است و وزارت خارجه نمی‌تواند در دیدگاه‌های دیگرانی که شاغل نیستند و در دوران بازنشستگی هستند، امر و نهی کند که چه بگویند و چه نگویند»!
گفتنی است علی ماجدی که از تیر ماه 93 سفیر کشورمان در آلمان بود، آبان گذشته به‌خاطر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، بالاجبار بازنشسته شد، او همچنین سال 92 برای مدتی، معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت بود. مشاور میرحسین موسوی در زمان نخست‌وزیری (سال 64)، کاردار ایران در امارات (68 تا 70)، سفیر ایران در برزیل و ژاپن، معاون اقتصادی وزارت خارجه (83 تا 84) از دیگر سوابق اوست.
در روزهای گذشته، خبرگزاری دولتی ایسنا که سابقه جوسازی و دروغ‌پراکنی علیه زائران عراقی مشهدالرضا(ع) را نیز در سوابق خود دارد، از قول ماجدی اظهارات خلاف واقعی را منتشر کرد که بلافاصله مورد استقبال رسانه‌های عربی و VOA، BBC، رادیو فردا، دویچه وله و... قرار گرفت.
اسدی بی‌گناه است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی بازداشت شده که توسط آلمان به بلژیک مسترد شده،گفت: ایشان با یک اتهام واهی و کاملا بی‌گناه در زندان هستند، تلاش‌های دیپلماتیک وسیعی برای اثبات بی‌گناهی ایشان و خلاصی ایشان از زندان و اسارت توسط وزارت خارجه انجام شده و این پرونده مفتوح و به صورت روزانه دنبال می‌شود و جزو دستور کار جدی ماست و ایشان با تلاش ایران، از وکلای مجربی برخوردار است و به کمک وکلای خودش این پروسه قضایی را طی می‌کند.
وی افزود: امیدوارم هرچه زودتر دولت بلژیک و محاکم قضایی این کشور به آگاهی و درک براساس شواهد و واقعیت‌ها برسد که چه عناصری پشت این توطئه می‌خواستند روابط ایران و اروپا و دیگر شرکای مهم ما را در یک مقطع زمانی مشخص تحت تاثیر قرار دهند و تخریب کنند و در نهایت این فرد بیگناه و دیپلمات ایرانی هر چه زودتر آزاد شود و ما بتوا‌نیم این پرونده را مختومه اعلام کنیم.
قاسمی گفت: این موضوع اساسی و جدی برای کشور و وزارت خارجه است.
توان موشکی
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و اینکه آیا در حوزه موشکی با اروپا مذاکراتی در حال انجام است؟ گفت: پاسخ لازم به لودریان بلافاصله داده شد؛ موضع ما درباره مسائل موشکی روشن است و به عنوان بخشی از سیاست‌های دفاعی و داخلی ما که قابل مذاکره نیست و یک سیاست بازدارنده در جهت صیانت از امنیت، ثبات و تمامیت ارضی کشور است و بر این اصول و اقدام خود مصر هستیم و با توجه به تجربیات گذشته به آن ادامه خواهیم داد.
به گزارش فارس، قاسمی با تأکید بر اینکه قطعا با نصایح و صحبت‌های دیگران مشی خود را تغییر نمی‌دهیم، عنوان کرد: چون باید بتوانیم در مواقع لزوم به خصوص در منطقه‌ای که زرادخانه‌های آن توسط کمپانی‌های غربی و به خصوص برخی کشورهای اروپایی به صورت دائم و روزمره تجهیز می‌شود، بتوانیم توانمندی‌های لازم را داشته باشیم و حاضر نیستیم شرایط تلخ دوران جنگ تحمیلی را مجددا تجربه کنیم و شاهد یک سویه‌نگری و یک‌سویه رفتاری برخی کشورهای اروپایی در چنین مواقعی باشیم.