تصمیمی که نوجوانان روزنامه فروش را بیکار کرد

«بهزیستی سال گذشته طرح فروش روزنامه در سرچهارراه‌ها را با همکاری روزنامه‌ها اجرا کرد که براساس آن افرادی که بین 15 تا 18 سال بودند، به خدمت گرفته می‌شدند. روزنامه برای این افراد تهیه می شد و آن‌ها با فروختن این روزنامه درآمد کسب می‌کردند. برخی اعتقاد داشتند این کار کودک‌آزاری است چرا که شرایط سختی برای کودکان ایجاد می‌کند. نظر به اعتقاد مخالفان و موافقان، اجرای این طرح  بعد از مدتی لغو و درآمد این نوجوانان قطع شد. بهزیستی این افراد و خانواده‌ آن‌ها را سامان‌دهی کرد. رویکرد بهزیستی به این صورت است که با خانواده این افراد ارتباط برقرار شود که خانواده زمینه کار فرزندان خود را در خیابان‌ها ایجاد نکنند.» این اظهارات معاون بهزیستی استان در گفت و گو با ایسناست که در آن به قطع درآمد نوجوانان تحت پوشش بهزیستی به دلیل توقف طرح فروش روزنامه بر سرچهارراه ها در مشهد اذعان کرده است.
مزیت های طرحی که متوقف شد
به گزارش «خراسان رضوی»، طرح فروش روزنامه در سر چهارراه ها آن طور که پوریوسف مدیرکل بهزیستی استان پیش از این به ما اعلام کرده بود، با عنوان طرح سامان دهی و توانمندسازی نوجوانان از سال 83 برای اولین بار در کشور، از سوی بهزیستی خراسان رضوی به اجرا گذاشته شد و در سال 85، از سوی سازمان بهزیستی کشور به عنوان طرح نمونه کشوری انتخاب و معرفی شد. بر اساس اظهارات پوریوسف ، در تیرماه 95، 75 نوجوان 15 تا 17 ساله تحت پوشش این طرح بوده و در مجموع 1300 نوجوان به وسیله این طرح به توانمندی و استقلال رسیده و پس از استقلال و مهارت آموزی، از طرح جدا و مشغول زندگی مستقل شده اند، ضمن این که بسیاری از خانواده های این افراد در بهزیستی پرونده دریافت خدمات دارند و خدماتی از قبیل درمان و ترک اعتیاد، خدمات مددکاری، مشاوره ای و کمک های موردی از سازمان بهزیستی دریافت می کنند.
یکی از مزیت های این طرح توانمند سازی نوجوانان و خانواده های تحت پوشش آنان بود، به طوری که در این طرح، پس از عقد تفاهم نامه هایی با روزنامه هایی مانند روزنامه خراسان که جزو اولین روزنامه هایی بود که در این طرح با بهزیستی همکاری کرد، نوجوانان، برای ساعاتی از روز، مشغول فروش روزنامه می شدند و پس از دریافت تمام سود حاصل از این کار که گاه در طول ماه به بیش از 600 هزار تومان هم می رسید، در سایر ساعات خود، در مرکزی دولتی تحت نظارت مستقیم بهزیستی، به گذراندن آموزش های مددکاری، روان شناختی، مهارتی، دریافت یک وعده غذای گرم، استحمام، آموزش های درسی و خدمات حمایتی و بهداشتی مشغول و پس از پایان ساعات روز به خانواده خودشان می پیوستند.


از دیگر مزیت های این طرح، نظام مند، قانون مند و مفید کردن اقدامات افرادی بود که به کارهای غیرمولد و کاذب مشغول بودند. مدیرکل بهزیستی استان در این زمینه نیز در گزارشی که تیرماه 95 در روزنامه «خراسان رضوی» منتشر شد ، اعلام کرده بود: «هیچ یک از این نوجوانان، فرزند بهزیستی نبوده و همه آن ها نوجوانانی بوده اند که در گذشته تحت فشار خانواده خود یا به صورت داوطلبانه، مشغول کارهای غیرمولد، کاذب و فاقد ضوابط قانونی و اجتماعی، موسوم به کارهای خیابانی بوده اند و حتی در برخی موارد مورد بهره کشی سودجویان نیز قرار می گرفتند اما پس از قرار گرفتن در این طرح، با حمایت های مددکاری، روان شناختی، مهارت آموزی، سوادآموزی و اشتغالی، تحت یک برنامه منظم و قانونی با حمایت بهزیستی مشغول فعالیت شده اند.»
حال چنین طرحی که با مزیت های فراوان در مشهد با موفقیت در حال انجام بود، مدتی است که متوقف شده و توقف آن در گام اول گریبانگیر همین نوجوانان شد و آن طور که معاون بهزیستی استان اعلام کرده است، درآمد این نوجوانان را که پیش از این روی آن حساب ویژه ای کرده بودند، قطع کرد.
آمار کودکان کار در 2 سال اخیر افزایش نداشته است
معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در بخش دیگری از گفت و گو با ایسنا آمارهای دیگری را نیز اعلام کرد و گفت: آمار کودکان‌ کار در دو سال اخیر افزایش نداشته‌ است. بهزیستی برای سامان دهی کودکان کار خدمات بیشتری نسبت‌به گذشته ارائه می‌دهد و مراکز آموزشی کودکان خانواده به صورت روزانه به کودکان‌ کار و خانواده آن‌ها خدمات توانمندسازی ارائه می‌دهد. غلام‌حسین حق‌دادی اظهار کرد: در سال‌های گذشته تعداد کودکان‌ کار اتباع خارجی از ایرانی بیشتر بود اما اکنون آمار کودکان‌ کار اتباع خارجی زیر 40 درصد است. وی افزود: در سال‌های اخیر، آمار کودکان کار تحت پوشش بهزیستی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا نکرده‌ است. آمارهایی که اغلب اعلام می‌شود، مربوط به افرادی است که زیر پوشش بهزیستی و سازمان‌های مختلف خدماتی دریافت می‌کنند، بنابراین آن چه گفته می‌شود نمودار جامعه نبوده بلکه نمودار خدمت به این جامعه است. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اظهار کرد: بیشتر کودکان کارِ تحت پوشش، پسران هستند و تنها کمتر از 5 درصد آن‌ها دختران هستند؛ به طور عمده پسران نوجوان 10 تا 15 سال هستند که طبق قانون‌ کار اجازه کار ندارند، اما به‌دلیل اجبار یا بهره‌کشی دیگران مجبور به کار شده‌اند. وی یادآور شد: کودکان‌ کار به کار گرفته نمی‌شوند، چرا که با کار آن‌ها مخالف هستیم. رویکرد بهزیستی فقط تحویل این بچه‌ها به خانواده‌شان نیست. شرایط این کودکان و خانواده آن‌ها در مراکز آموزشی کودک خانواده بررسی می‌شود و مسئله‌ای را که در بهزیستی و سازمان‌های مرتبط قابل حل باشد، از طریق مددکاری رفع خواهیم کرد، همچنین هزینه‌های درمان و تحصیل کودکان‌ کار از طریق سازمان‌های خیریه همراه و اعتبارات بهزیستی تامین می‌شود.