رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در زمینه هسته‌ای است

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در زمینه فناوری‌های هسته‌ای است تشکیل یک کمیته فنی در زمینه ایمنی نیروگاههای هسته‌ای را پیشنهاد کرد.
دکتر علی اکبر صالحی در گفتگو با ایرنا در پاسخ به پرسشی درباره افق‌های همکاری بین ایران و کشورهای منطقه در زمینه فناوری هسته‌ای و آنچه ایران می‌تواند به این کشورها در زمینه دانش هسته‌ای ارائه کند،با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجارب بزرگ و انبوهی در زمینه هسته‌ای دارد، افزود: ما از دهه پنجاه شمسی وارد عرصه هسته‌ای و فناوری‌های هسته‌ای شده‌ایم و ایران بیش از شصت سال است که در این زمینه فعال است.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران بارها اعلام کرده که آماده تعامل با برادران خود در منطقه بخصوص منطقه خلیج فارس است، گفت: کشورهای عربی اقدام به راه‌اندازی نیروگاههای هسته‌ای کرده‌اند و ما اعلام کرده‌ایم که آنها نیاز به کارشناس در این عرصه خواهند داشت و ایران کارشناسان، فناوری و تجارب عالی در این زمینه دارد و آماده است در این عرصه با آنها همکاری کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما بارها برای همکاری بخصوص در زمینه ایمنی هسته‌ای اعلام آمادگی کرده‌ایم چرا که این موضوع مربوط به همه ما است بطور مثال اکنون یک نیروگاه هسته‌ای در بوشهر داریم، بنابراین امنیت این نیروگاه برای ما مهم است، کویت در مجاورت بوشهر قرار دارد و کشورهای حوزه خلیج فارس در مجاورت بوشهر قرار گرفته‌اند.همچنین اکنون در امارات چهار نیروگاه هسته‌ای در دست تاسیس است و ایمنی این نیروگاه‌های هسته‌ای پس از تاسیس آنها برای ما دارای اهمیت است به همین دلیل ما به کشورهای حوزه خلیج فارس پیشنهاد کردیم که همگی گردهم آمده و یک کمیته فنی در زمینه ایمنی نیروگاههای هسته‌ای تشکیل دهیم.


وی افزود:این کمیته فنی متشکل ازکارشناسان فنی ایرانی در زمینه هسته‌ای و کشورهای دیگر خواهند بود تا با یکدیگر درباره ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای گفت‌و‌گو و تبادل نظر کنند و این نقاط مثبت بسیاری برای همه خواهد داشت. ما دائما این پیشنهاد را تکرار کرده و برای آن آماده ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین درباره سازوکار ویژه مالی برای ایران که قرار است ازسوی کشورهای اروپایی راه‌اندازی شود، گفت: امیدواریم قبل از آنکه خیلی دیر شود، به ویژه اروپایی‌ها به آنچه ماه‌ها قبل قول داده اند، عمل کنند.
صالحی افزود: در صورتی که اروپایی‌ها به وعده هایشان عمل نکنند، ممکن است تحولات و اقدامات آینده نه برای ایران، نه برای اروپایی‌ها و نه برای سایر اعضای برجام خوشایند نباشد.
معاون رئیس‌جمهور گفت: تلاش‌های زیادی شد تا برجام شکل گیرد. لذا ما تمایل نداریم که این توافق توسط هریک از اعضای باقی مانده در آن، شکسته و نقض شود.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه مردم: «گرانی گوشت» نتیجه بی‌تدبیری مسئولان و ضعف نظارت است با حضور جمعی از مسئولان کشوری؛ 36 برگزیده داخلی و خارجی جشنواره فارابی تقدیر شدند معاون اول رئیس جمهور: همه باید مقابل ملت پاسخگو باشند به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب عمران و آبادانی، بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در کردستان در راستای تلاش برای سرنگونی دولت قانونی مادورو آمریکا و انگلیس ذخایر ارز و طلای ونزوئلا را بلوکه کردند رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کردند: قم به نگاه های نو بیش از پیش احتیاج دارد رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در زمینه هسته‌ای است رئیس جمهوری اتریش: دوره استعمار آمریکا بسر رسیده است پیامدهای هرج و مرج در کاخ سفید وزیر اقتصاد فرانسه: می‌خواهیم با ایران تجارت کنیم، حتی اگر واشنگتن مخالف باشد ذخیره سازی 120 هزار نمونه خون بند ناف رویان در کشور ایران با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت جزو 5 کشور برتر جهان می‌شود فرمانده انتظامی تهران در دیدار با خانواده شهید خلبان سرتیپ غفور قجاوند: شهدا، مسیر راه ما هستند رئیس جمهور قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را ابلاغ کرد