در راستای تلاش برای سرنگونی دولت قانونی مادورو آمریکا و انگلیس ذخایر ارز و طلای ونزوئلا را بلوکه کردند

بخش اخبار جهان: آمریکا و انگلیس در تازه‌ترین اقدام علیه دولت قانونی ونزوئلا ذخایز طلا و ارز این کشور را بلوکه کردند و ضمن حمایت مالی از مخالفان دولت مادورو، مقدمات سرنگونی دولت قانونی ونزوئلا را تسریع نمایند.
بانک انگلیس درخواست دولت ونزوئلا برای استرداد 1.2 میلیارد دلار طلای ذخیره شده این دولت در این بانک را رد کرد. و آمریکا نیز در صدد سرازیر کردن پول‌های ونزوئلا به سوی مخالفان مادورو است.
این اقدام انگلیس و آمریکا ضربه‌ای دیگر بر دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلاست که تلاش می‌کند تا کنترل کشور را در اختیار خود نگه دارد.
براساس گزارش بلومبرگ، این ذخیره طلا به ارزش 1.2 میلیارد دلار بخش قابل توجهی از ذخیره خارجی هشت میلیارد دلاری است که توسط بانک مرکزی ونزوئلا نگهداری می‌شود.


بانک انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این بانک در تمامی عملیات‌هایش بالاترین استاندارد مدیریت ریسک را رعایت می‌کند و از تمامی قوانین مرتبط شامل تحریم‌های مالی قابل اعمال تبعیت می‌کند.
شبکه خبری سی. ان. ان نمی‌تواند به صورت مستقل این گزارش را تایید کند و تلاش می‌کند تا از جانب مقام‌های دولت کاراکاس پاسخی دریافت کند.
روز جمعه اعلام شد که بانک انگلیس تلاش‌های ونزوئلا برای بازپس‌گیری 2/‏1 میلیارد دلار طلای این کشور را که به عنوان سپرده خارجی نگه می‌دارد بلوکه کرده است. براساس گزارش رسانه‌ها مقام‌های کاراکاس هفته‌ها تلاش می‌کردند این طلاها را از انگلیس خارج کنند و حتی رئیس بانک مرکزی ونزوئلا برای این منظور راهی لندن شد.
این اقدام بانک انگلیس پس از آن صورت گرفت که مقام‌های آمریکایی به دولت لندن تاکید کردند تا دسترسی مادورو را به دارایی‌های کشورش متوقف کند و بجای آن به خوآن گوآیدو، رئیس جمهوری موقت و رهبر اپوزیسیون کمک کند.
انگلیس نیز همراه با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت شناخته است.
آلن دانکن، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور اروپا و آمریکا گفت: ما شانه به شانه در کنار آمریکا ایستاده‌ایم و خوآن گوآیدو و مجمع ملی ونزوئلا را بهترین گزینه برای رهبری این کشور می‌دانیم تا به احیای دموکراسی، اقتصاد و آزادی بپردازند.
بولتون: درحال بررسی اعطای منابع مالی ونزوئلا به مخالفان مادورو هستیم
در این میان مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ اعلام کرد، آمریکا به دنبال انسداد منابع مالی ونزوئلا است تا به دست رئیس‌جمهوری این کشور نرسد.
این اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا بعد از آن بیان شد که ونزوئلا تمام روابط دیپلماتیک خود را با واشنگتن قطع کرد. آمریکا به دنبال تحولات اخیر ونزوئلا، خوآن گوآیدو، رهبر خودخوانده ونزوئلا را به رسمیت شناخت.
جان بولتون که در هوای بارانی پایتخت آمریکا در فضای باز کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که حاضر است در شرایطی درباره این موضوع با جزئیات بیشتر صحبت کند اما به صورت خلاصه به این موضوع اشاره کرد که دولت آمریکا مشغول بررسی امکان سرازیر کردن پول‌های ونزوئلا به سوی مخالفان مادورو است.
گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل: جنگ اقتصادی آمریکا علیه ونزوئلا مصداق «جنایت علیه بشریت» است
ازسوی دیگر گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در امور ونزوئلا با بیان اینکه جنگ اقتصادی آمریکا علیه کاراکاس می‌تواند مصداق جنایت علیه بشریت باشد تاکید کرد که تحریمها فقط مردم عادی و فقیر را هدف می‌گیرد.
«آلفرد دِزایاس» گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در مصاحبه‌ای با روزنامه «ایندیپندنت» گفته است، تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا غیرقانونی است و می‌تواند طبق قوانین بین‌المللی مصداق «جنایت علیه بشریت» باشد.
زایاس تاکید کرد، آمریکا علیه ونزوئلا «جنگ اقتصادی» راه انداخته که به اقتصاد این کشور ضربه زده و موجب مرگ مردم ونزوئلا می‌شود.
زایاس، معاون پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل (HRC) و متخصص حقوق بین‌الملل گزارش خود در مورد ونزوئلا را در ماه سپتامبر به سازمان ملل تحویل داد اما به گفته او سازمان ملل گزارش او را نادیده گرفته و گفتمانی عمومی را که مستحقش بود به جریان نینداخته است.
او در ادامه روزنامه ایندیپندنت گفت: «تحریم‌ها کُشنده‌ هستند» و بیشتر متوجه مردم و اقشار فقیر جامعه است که موجب مرگ به‌علت کمبود غذا و دارو می‌شود. این امر نقض حقوق بشر و با هدف تحمیل تغییرات اقتصادی در یک کشور دموکراتیک دیگر صورت گرفته است.
اقرار رهبر کودتاچیان ونزوئلا به تحت فشار بودن ازسوی آمریکا
این درحالی است که معاون رئیس جمهوری ونزوئلا از اقرار «خوان گوایدو» به تحت فشار بودن ازسوی آمریکا برای پیشبرد سیاست‌های واشنگتن در کاراکاس خبر داد.
رسانه‌ها از دیدار «خوان گوایدو» رهبر کودتاچیان ونزوئلا با مقامات دولتی این کشور خبر داده‌اند و نکته جالب در این رابطه حکایت متفاوتی است که رسانه‌های روسی و غربی در این رابطه منتشر کرده‌اند.
اسپوتنیک در این رابطه می‌نویسد: «جورج رودریگوئز» معاون رئیس جمهوری ونزوئلا در امور ارتباطات، فرهنگ و گردشگری اعلام کرد: «خوان گوایدو» اقرار کرده که ازسوی آمریکا تحت فشار قرار دارد.
به گفته رودریگوئز، گایدو روز سه شنبه با «دیسدادو کابلو» رئیس مجلس موسسان و «فردی برنال» یکی از اعضای حزب سوسیالیست دیدار کرده و این موضوع (تحت فشار بودن ازسوی آمریکا) را در این جلسه اعلام کرده است.
در این میان اما رویترز فقط از دیدار گوایدو با مقامات دولتی ونزوئلا گزارش داده و اشاره زیادی به جزئیات بیان شده در این دیدار نکرده است.
به نوشته رویترز، محور اصلی گفتگوهای گوایدو با مقامات دولتی برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری بوده اما مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که در صورت برگزاری مجدد انتخابات، فقط انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار می‌شود.
خوان گوایدو، رئیس‌ مجلس ونزوئلا، هفته پیش خود را به‌ عنوان رئیس‌جمهوری موقت کشورش معرفی کرد. پارلمان ونزوئلا که در دست مخالفان دولت است، ریاست‌جمهوری مادورو را «غصبی» و «غیرقانونی» اعلام کرده‌ است.
مادورو: هیچ کس نمی‌تواند به ما اولتیماتوم دهد
ازسوی دیگر رئیس‌جمهور ونزوئلا با انتقاد شدید از بیانیه اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم برگزاری انتخابات در این کشور تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند به ما اولتیماتوم بدهد.
نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفت‌وگو با برنامه‌ای در این خبرگزاری درباره بیانیه اخیر اتحادیه اروپا درباره برگزاری انتخابات گفت: اروپا درباره ونزوئلا اشتباه می‌کند. با وجود گذشت 200 سال از استقلال ونزوئلا هنوز برخی این مسئله را نادیده می‌گیرند. ما به استقلال کشورمان افتخار می‌کنیم.
وی ادامه داد: اتحادیه اروپا باید اولتیماتوم خود را پس بگیرد. هیچ کس نمی‌تواند به ما دستور دهد. این گستاخی است البته اظهارات برخی از مقامات خاص در اروپا منعکس‌کننده نظرات تمام اروپا نیست. ما دوستان خوبی در اروپا داریم اما برخی از مقامات اروپایی به دهان ترامپ نگاه می‌کنند.
مادورو گفت که برای گفتگو آماده است. وی همچنین دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را غیرمحتمل دانست اما گفت که این دیدار غیرممکن نیست.
رئیس جمهور ونزوئلا در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بازداشت رهبر اپوزیسیون این کشور گفت: او تمام قوانین کشور را نقض کرده است اما من در دستگاه قضائی قرار ندارم و نمی‌توانم حکم بازداشتش را صادر کنم. به طور حتم دستگاه قضائی کشور آنچه که برای منافع و امنیت ملی مهم است انجام خواهد داد.
در همین حال خورخه آریزا،‌ وزیر خارجه ونزوئلا در سازمان ملل ضرب‌الاجل هشت روزه‌ای که کشورهای اروپایی برای برگزای انتخابات تعیین کرده بودند را رد و در عین حال آمادگی کاراکاس برای مذاکره با دولت آمریکا را اعلام کرد.
رژیم صهیونیستی «گوایدو» را به رسمیت شناخت
ازسوی نخست‌وزیر رژیه صهیونیستی رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت شناخت.
بنا به درخواست آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته اعلام کرد که اسرائیل از آمریکا، کانادا و اکثر کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای اروپایی در به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا تبعیت می‌کند.
یک مقام ارشد صهیونیستی روز گذشته گفته بود که کابینه نتانیاهو از ابراز حمایت از رهبر مخالفان و مخالفت با نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور نگران است چون در ونزوئلا حدود 6 هزار یهودی زندگی می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه مردم: «گرانی گوشت» نتیجه بی‌تدبیری مسئولان و ضعف نظارت است با حضور جمعی از مسئولان کشوری؛ 36 برگزیده داخلی و خارجی جشنواره فارابی تقدیر شدند معاون اول رئیس جمهور: همه باید مقابل ملت پاسخگو باشند به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب عمران و آبادانی، بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در کردستان در راستای تلاش برای سرنگونی دولت قانونی مادورو آمریکا و انگلیس ذخایر ارز و طلای ونزوئلا را بلوکه کردند رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کردند: قم به نگاه های نو بیش از پیش احتیاج دارد رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در زمینه هسته‌ای است رئیس جمهوری اتریش: دوره استعمار آمریکا بسر رسیده است پیامدهای هرج و مرج در کاخ سفید وزیر اقتصاد فرانسه: می‌خواهیم با ایران تجارت کنیم، حتی اگر واشنگتن مخالف باشد ذخیره سازی 120 هزار نمونه خون بند ناف رویان در کشور ایران با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت جزو 5 کشور برتر جهان می‌شود فرمانده انتظامی تهران در دیدار با خانواده شهید خلبان سرتیپ غفور قجاوند: شهدا، مسیر راه ما هستند رئیس جمهور قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را ابلاغ کرد