به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب عمران و آبادانی، بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در کردستان

توسعه صورت گرفته در کردستان بعد از پیروزی انقلاب حوزه‌های زیادی را در برمی‌گیرد اما از شاخص‌ترین آنها می‌توان به توسعه آموزش عالی، کشاورزی، راه‌ها و گازرسانی اشاره کرد. قبل از انقلاب در استان کردستان تنها دانشسرای عالی سنندج در سال 53 وابسته به تربیت معلم تهران و زیر نظر پردیس دانشگاه رازی فعالیت می‌کرد و تنها در سه رشته دبیری ریاضی، شیمی و انگلیسی به تربیت معلم می‌پرداخت که بعدها دبیری ادبیات فارسی نیز به لیست دروس تدریس شده اضافه شد. در این مرکز تنها کمی بیش از 300 نفر دانشجو تا اوایل پیروزی انقلاب مشغول به تحصیل و فراگیری آموزش عالی بودند و استان فاقد یک مرکز دانشگاهی مستقل بود. اما با پیروزی انقلاب و در چهارمین دهه انقلاب اسلامی هم‌اکنون حدود 70 هزار دانشجو در 40 مرکز آموزش عالی در شهرستان‌های مختلف استان و در رشته‌های گوناگون مشغول به تحصیل هستند که به هیچ وجه با وضعیت قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. این تنها عرصه‌ای نیست که با پیروزی انقلاب، توسعه و پیشرفت روی خوش خود را به کردستانی‌ها نمایاند؛ سدسازی یکی دیگر از این عرصه هاست.
*برخورداری دورترین روستاهای‌ کردستان‌ از نعمت برق‌
نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای زیادی در استان کردستان داشته است، برای نمونه قبل از انقلاب مردمان کم‌تر مناطق روستایی از نعمت برق و روشنایی برخوردار بودند اما اکنون حتی دورترین روستاها هم از نعمت برق برخوردارند.
با تشکیل انقلاب اسلامی ایران، روند تولید و توزیع نیروی برق در کشور و استان کردستان سرعت چشم‌گیری پیدا کرد و در جهت محرومیت‌زدایی منطقه، برنامه‌ریزی و اقدامات وسیعی جهت ایجاد و گسترش شبکه انتقال و توزیع نیروی برق در سطح استان صورت گرفت و این مهم سبب ایجاد کارخانجات، نیروگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری و اداری و به اصلی‌ترین عامل زیربنایی در توسعه کردستان تبدیل شد.


در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی در استانی همچون کردستان، مردمان کم‌تر مناطق روستایی از نعمت برق و روشنایی برخوردار بودند اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی شاهد تحول عظیمی در سطح روستاها هستم و روستانشینان از این نعمت برخورداند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به اقدامات صورت گرفته شرکت نیروی برق در 40 ساله انقلاب اشاره کرد و می‌گوید: در سال 1345 تاسیسات ایجاد شده به شرکت منطقه غرب کشور واگذار شد که استان‌های دیگر را نیز تحت پوشش قرار داد.
هیوا لهونیان افزود: عمده تولید استان کردستان به صورت محله‌ای بود که با عدم اتصال به شبکه سراسری، در سال 1361 با دایر شدن شبکه اتصال سراسری در محدوده شهرستان قروه از طریق «خط 63 کیلو ولت» شبکه برق همدان تغذیه شد.
وی گفت: تعداد چاه‌های برقی قبل از انقلاب 4 حلقه بوده که بعد از انقلاب به 7 هزار و 478 حلقه رسیده و بخش قابل توجهی از چاه‌ها در دشت‌های قروه، دهگلان و طرف‌های بیجار و سقز برق‌دار و مابقی نیز در دستور کار برنامه شرکت توزیع است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان معتقد است که بنابراین با فراهم شدن انرژی برق در کار و زندگی مردم و تبدیل شدن زندگی روستانشینان به زندگی شهری، ماندگاری در روستاها بیشتر شده است.
وی به تولید، انتقال و توزیع نیروی برق در استان کردستان بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: بنا بر آمارها، میزان تولید نیروی برق در قبل از انقلاب رقمی حدود 18 مگاوات بوده اما اکنون با گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی به جهت نیروگاه سیکل ترکیبی در ابعاد بزرگ و نیروگاهای «دیزلی» در ابعاد کوچک، میزان تولید نیروی برق در کردستان رقمی نزدیک به «یک هزار مگاوات» است.
لهونیان با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی در کردستان پیک بار مصرف برق در کل استان رقمی حدود «17 مگاوات» بوده و اکنون به رقمی حدود 458 مگاوات رسیده است، اضافه کرد: گسترش برق به‌عنوان زیر ساخت اصلی توسعه نقش قابل توجه‌ای در توسعه و ماندگاری بخش‌های مختلف جامعه از جمله روستاییان داشته است.
وی به اهمیت و نقش نیروی برق در مرزها اشاره و اظهار کرد: در چند سال اخیر انرژی برق در مرزها دچار تغییرات قابل محسوسی بوده، که این امر موجب آسان‌تر کردن انجام وظیفه در مرز، امنیت پرسنل پاسگاه‌ها و کیفیت حفاظت از مرزها را دوچندان نموده است؛ برق باعث ورود تجهیزات پیشرفته به مرزها شده و دوربین‌های مدار بسته و حرارتی به کمک مرز بانان آمده‌اند تا کنترل مرزها دقیق‌تر و راحت‌تر صورت بگیرد و خطرات احتمالی را سریع‌تر شناسایی کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: قبل از انقلاب اسلامی تعداد مشترکین شرکت برق استان کردستان 31 هزار و 483 مشترک بود اما اکنون این رقم به 637 هزار و 530 مشترک افزایش یافته است که این نشان از تخصص، تجربه و تلاش خستگی‌ناپذیر دست اندرکاران صنعت برق در 40 ساله اخیر در کردستان است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به سیکل ترکیبی سنندج که بزرگ‌ترین ظرفیت نیروگاهی تولید نیروی برق در استان است، اشاره و خاطرنشان کرد: نیروگاه برق سنندج در سال 1382 در زمینی به مساحت 72 هکتار احداث شده و یکی از نیروگاه‌های کشور است که شامل 4 واحد گازی و دو واحد بخار با ظرفیت تولید«956 مگاوات» است و این میزان تولید تاثیر به‌سزایی در پایداری شبکه توزیع نیروی برق استان و غرب کشور دارد، همچنین تولیدی این نیروگاه با سطح «230 کیلو ولتاژ» از طریق 6 خط جداگانه به سنندج، دیواندره، مریوان و کرمانشاه منتقل شده و هزینه کل اجرای این نیروگاه بیش از «20 میلیارد تومان» اعلام می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت و سرمایه‌گذاری صادرات انرژی برق در استان کردستان اعلام کرد: با سفرهای اخیر به کردستان عراق و جلسات مهمی که با استانداری سلیمانیه و عوامل اجرایی و مدیریتی شبکه توزیع برق آن کشور داشتیم، امیدواریم با توسعه این ظرفیت در آینده نه چندان دور، حدود «هزار مگاوات» انتقال برق به کردستان عراق را داشته باشیم.
*34 سد در کردستان درحال بهره‌برداری، ساخت و مطالعه
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت:در قبل از انقلاب اسلامی تنها 2 سددر استان کردستان وجود داشت که به برکت این انقلاب درحال حاضر 34 طرح سد مخزنی در استان درحال بهره‌برداری، ساخت و مطالعه است.
کامران خرم اظهار داشت: قبل از انقلاب، تنها سدهای وحدت سنندج و شهید کاظمی سقز در استان وجود داشت که امروز آمار سدهای بهره‌برداری شده و همچنین سدهای در دست احداث، نوید رشد و تحول اساسی در این حوزه است.
کامران خرم افزود: از مجموع 34 سد استان، 9 طرح درحال بهره‌برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حوضه سیروان چهار سد درحال بهره‌برداری شامل سدهای قشلاق، گاوشان، زریوار و آزاد و 4 سد گاران، زیویه، امیرآباد و ژاوه در دست اجرا است.
وی اظهار کرد: در این حوضه چهار سد نیز در دست مطالعه بوده که شامل سدهای دزلی، قصریان، سد بلبر و سد پالنگان است.
خرم گفت: طرح‌های توسعه منابع آب در حوضه زاب نیز شامل سد درحال بهره‌برداری بانه، سد درحال اجرای عباس آباد و چهار سد در دست مطالعه کانی سیف، سویرو، چومان و کانی گویژان است.
وی خاطرنشان کرد: این سدها به میزان بیش از 600هکتار از اراضی استان را تحت پوشش آبیاری قرار داده که تحولی عظیم در کشاورزی استان ایجاد می‌کند. به برکت احداث این سدها کشاورزی استان نیز رونق گرفته است که کسب رتبه نخست تولید توت فرنگی و رتبه سوم تولید گندم در کشور دلیل این مدعاست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیزاظهارداشت: میزان تولیدات زراعی استان کردستان قبل از انقلاب حدود 383 هزار تن بود که امروز تولید در این بخش به یک میلیون و 750 هزار تن رسیده است.
خالد جعفری افزود: استان کردستان در زمینه تولید محصولات باغی جایگاه ممتازی در سطح کشور دارد به طوریکه 16 گونه باغی در این استان پرورش و سالانه 270هزار تن محصول از 37هزار هکتار باغات آن برداشت می‌شود و تعداد 70هزار بهره بردار در امر تولید محصولات باغی به فعالیت می‌پردازند.
وی همچنین مهم‌ترین محصول زراعی استان کردستان را گندم اعلام می‌کند و می‌گوید: سالانه 700هزار تن گندم در استان تولید می‌شود.
وی افزود:قبل انقلاب میزان تولید محصولات باغی استان 62 هزار تن بود که اکنون به حدود 210 هزار تن رسیده است.
جعفری با بیان اینکه پس از انقلاب و با کوشش سازمان جهاد کشاورزی 13 نهالستان در سطح استان احداث شده‌اند، بیان می‌کند: کردستان با تولید 65درصد کل توت فرنگی کشور، قطب اصلی تولید این محصول است که هرساله بیش از دو هزار و 500 هکتار از مزارع استان کردستان به کشت توت فرنگی اختصاص می‌یابد و بسته به وضعیت جوی بیش از 30 هزار تن از این محصول برداشت می‌شود.
وی این افزایش میزان تولیدات بخش کشاورزی استان کردستان بعد از انقلاب را ناشی از اثربخشی اقداماتی ‌چون اصلاح‌ بذر، اعمال تناوب‌ زراعی و تنوع در ارقام‌زراعی، تغییر در شوه‌های آبیاری و مکانیزه کردن این بخش بیان می‌کند. حوزه راههای شهری و روستایی نیز در کردستان به برکت انقلاب اسلامی دچار جهشی قابل ملاحظه شده است.
افتتاح 43طرح آبفا شهری در کردستان
مدیرعامل شرکت آبفا شهری کردستان گفت: این شرکت تاکنون توانسته است 43 طرح اساسی در قالب چندین پروژه را با اعتباری بالغ بر 3000 میلیارد ریال به سرانجام برساند
مهندس محمدی افزود:شرکت آبفا در سال 1371 کار خود را در کردستان آغاز کرد و از آن زمان تاکنون جمعیت تحت پوشش خدمات تامین آب بهداشتی و سالم این شرکت از 635 هزار نفر(85 درصد) در 21 شهر استان به حدود یک میلیون و 200 هزار نفر(100 درصد) در 27 شهر رسیده که رشد 15 درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آبفا شهری کردستان اظهارداشت:درحال حاضر بیش از یک میلیون و 140 هزار نفر(95.33) درصد زیر پوشش خدمات فاضلاب در شهرهای استان قرار دارند که در مقایسه با جمعیت 463 هزارنفری(73 درصد) زیر پوشش در بدو تاسیس شرکت، رشد بالغ بر 22 درصد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آبفا کردستان درحال حاضر با 5 تصفیه خانه آب و 6 تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره‌برداری، 15 آزمایشگاه آب، 8 آزمایشگاه فاضلاب و 4 آزمایشگاه آب و فاضلاب به بیش از 360 هزار مشترک در سطح استان خدمات به شهروندان این استان ارائه می‌دهد.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان هم گفت: شبکه راه‌های استان کردستان تا سال 57شامل 140کیلومتر راه اصلی و یک هزار کیلومتر راه فرعی بوده است.
وی افزود:مجموع راه‌های روستایی استان نیز تا سال یاد شده 350کیلومتر بوده و حتی یک کیلومتر آن نیز اسفالت نبوده است.
وی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون استان کردستان در مجموع هفت هزار و 850کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که شش هزار کیلومتر آن راه روستایی و هزار و850 کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.
وی افزود: دو هزار و 700کیلومتر از راه‌های روستایی و هزار و 800کیلومتر راه بین شهری و در مجموع چهار هزار و 500 کیلومتر از راه‌های استان آسفالت شده‌اند.
مدیر کل بیمه سلامت استان کردستان نیز با بیان اینکه، سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بزرگترین دستاورد بیمه‌ای تمدن ایرانی و حاصل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است، اظهار کرد: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و براساس قانون اساسی درسال 1374 قانون بیمه همگانی درمجلس شورای اسلامی تصویب و به طبع آن سازمان بیمه خدمات درمانی تاسیس و به رسالت اصلی خود که حمایت از درمان بود پرداخت، سازمان ابتدا با صندوق کارکنان دولت شروع بکار کرد و بعد با افزایش صندوق‌های سایر اقشار،خویش فرما،بیماران خاص، ایرانیان و صندوق بیمه همگانی به اهداف عالی خود که پوشش همگانی بیمه ایی بود پرداخته است.
انور اسماعیلی افزود: توسعه نظام بیمه سلامت کشور همانا یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید در سیاستهای کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران است.
وی بیان کرد: با تشکیل این سازمان، یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی چون عدالت محوری، ارتقاء سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، رفع همپوشانی بیمه‌ای و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهم شد.
وی افزود: با توجه به این امر سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از مهمترین مصوبات دولت خدمتگذار در راستای اجرای بند (ز) ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه به ارائه خدمات درمانی یکسان به بیمه شدگان درسراسر کشور می‌پردازد در همین راستا در استان کردستان هم فعالیت سازمان ازابتدای تصویب قانون و تاسیس سازمان آغاز شد و درحال حاضر بالغ بر 70 درصد جمعیت استان یعنی جمعیتی بالغ بر یک میلیون و35 هزارنفر تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت کردستان هستند و روزانه حدود یک میلیارد تومان حمایت مالی در درمان از این بیمه شدگان توسط این اداره کل در استان کردستان به مراکز درمانی پرداخت می‌شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان تصریح کرد: درراستای تکریم ارباب رجوع و دسترسی آسان بیمه شدگان به خدمات این سازمان 10 اداره و 32 دفتر پیشخوان در سطح شهرها وشهرستانهای استان آماده خدمت رسانی به مردم هستند واین اداره کل قراردادخریدخدمت با 98درصد مراکز درمانی استان را دارد.
*از رشد علمی و پژوهشی تا رشد تعداد دانشجو
رئیس دانشگاه کردستان نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای این مجموعه علمی، آموزشی و پژوهشی به تشریح مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای دانشگاه پرداخت.
فردین اخلاقیان رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به دستاوردها و عملکردهای پژوهشی این دانشگاه اظهار داشت: آموزش عالی ایران پس از انقلاب پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است بطوریکه در سال 57 حدود 170 هزار نفر دانشجو وجود داشت اما درحال حاضر این آمار به بیش از 4 میلیون دانشجو افزایش یافته است.
وی گفت: قبلاً در تمام رشته‌های دکتری و اکثر رشته‌های کارشناسی ارشد، به کشورهای خارج وابسته بودیم اما امروزه این رشته‌ها در کل کشور به صورت خودکفا در دانشگاه‌های خوب ایران تدریس می‌شود.
رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اقدامات پژوهشی انجام شده تصریح کرد: سال 57 وضعیت پژوهشی مناسب نبود بطوریکه کمتر از هزار مقاله در کل کشور منتشر می‌شد درحالیکه سال گذشته بیش از 50 هزار مقاله معتبر بین‌المللی از طرف نویسندگان بین‌المللی ایران منتشر شده و این عدد بسیار قابل توجه است.
وی با اشاره به پیشرفت‌های چشم‌گیر کشور در حوزه‌های مختلف همچون علمی افزود: ایران در گذشته با کشور ترکیه رقابت علمی داشت اما اکنون می‌تواند با کشور هندوستان با جمعیت یک میلیارد نفری رقابت کند و این امر ناشی از استعداد جوانان کشور است.
اخلاقیان با بیان اینکه باید علم و دانش درخدمت مردم و برای پیشرفت، رفاه و آسایش جامعه به‌کار برده شود، تاکید کرد: با توجه به این که دانشگاه‌های کل دنیا روند تکاملی و حرکتی رو به جلوی دارند بنابراین دانشگاه‌های کشور و استان کردستان نیز باید این روند را طی کنند.
*برخورداری کلیه شهرها و 1 هزار و 11روستای کردستان از نعمت گاز
گازرسانی به مناطق شهری و حتی روستاهای مرزی در کردستان یکی دیگر از برکات انقلاب در کردستان است که تا سال 1357سوخت اصلی و مورد نیاز مردم استان در سخت‌ترین شرایط جوی شامل نفت سفید، نفت گاز و مازوت بود که به زحمت از طریق کرمانشاه و همدان و آذربایجان شرقی تامین می‌شد. اما برکات انقلاب این حوزه را در کردستان دگرگون کرده است و تقریبا تمام شهرها و بسیاری از روستاهای استان از گرمای گاز طبیعی در منازل خود بهره می‌برند.
مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان اینکه مردم کردستان مستحق برخورداری از امکانات و خدمات بهتر و بیشتر هستند، گفت: در راستای توسعه گازررسانی به شهرهاو روستاها‌ی این استان تاکنون تمامی شهرهای و 1 هزار و 11 روستای استان کردستان گازدار شده‌اند.
مهندس احمد فعله گری با اشاره به اینکه توجه به جامعه روستایی و خدمت رسانی به آنها باعث توسعه همه جانبه استان خواهد شد، گفت: از این میزان روستای گازدار، شهرستان بانه 114 روستا، بیجار 120 روستا، دهگلان 89 روستا، دیواندره 113 روستا، سروآباد 57 روستا، سقز 148 روستا، سنندج 110 روستا، قروه 108 روستا، کامیاران 85 روستا و مریوان 67 روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.
*تدوین کارنامه چهل ساله انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر کردستان
معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با تاکید بر ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب در حوزه‌های مختلف از تدوین کارنامه 40 ساله انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر استان خبر داد.
عبید رستمی، معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در نخستین جلسه کارگروه فرهنگی و هنری بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: دستاوردهای سی ساله انقلاب در حوزه‌های مختلف در قالب طرح سیمرغ تهیه شد و می‌طلبد اقدامات انجام شده در یک دهه اخیر هم به آن اضافه شود.
وی افزود: در طول دهه چهارم انقلاب برنامه‌های فرهنگی و هنری ارزشمندی در این استان در سطح ملی و بین‌المللی اجرا شده که باید در کارنامه حوزه فرهنگ و هنر ثبت شود.
معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: تمام انرژی این کارگروه باید به جمع‌آوری برنامه‌ها و دستاوردهای دهه عدالت و پیشرفت انقلاب اختصاص پیدا کند تا کارنامه چهل ساله انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر را تهیه و تدوین کنیم.
وی با اشاره به اینکه 25 دستگاه در استان رسالت فرهنگی دارند، عنوان کرد: در ماه ربیع الاول بیشتر برنامه‌هایی که جنبه نشاط اجتماعی دارند باید با محوریت گرامیداشت چهل ساله شدن انقلاب برگزار شوند.
رستمی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران امسال وارد چهلمین سال پیروزی خود می‌شود و با توجه به توطئه‌های دشمنان و هراس آنان از گسترش انقلاب شکوهمند ایران، برگزاری پرشور این سالگرد از رسالت‌های خطیر مسئولان و آحاد مردم است.
سامان احمدی، مدیر گروه طرح و برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این جلسه گفت: در آیین نامه کمیته فرهنگی و هنری ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی 23 وظیفه برای اعضای آن مشخص شده است.
وی افزود: از آنجا که ایام‌الله دهه مبارک فجر مصادف شده با ایام فاطمیه ضرورت دارد برنامه‌هایی فرهنگی و هنری بصیرتی ویژه این ایام تدوین و اجرایی شود.
احمدی در پایان یادآور شد: ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از فروردین ماه امسال فعالیت خود را آغاز کرده تا اینگونه بیشتر جامعه را درگیر برنامه‌ها و مراسم‌های مربوطه کند.
سنندج – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی
*نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای زیادی در استان کردستان داشته است، برای نمونه قبل از انقلاب کم‌تر مناطق روستایی از نعمت برق و روشنایی برخوردار بودند اما اکنون حتی دورترین روستاها هم از نعمت برق برخوردارند
*در قبل از انقلاب اسلامی تنها 2 سد در استان کردستان وجود داشت که به برکت انقلاب درحال حاضر 34 طرح سد مخزنی در استان درحال بهره‌برداری، ساخت و مطالعه است قبل از انقلاب، تنها سدهای وحدت سنندج و شهید کاظمی سقز در استان وجود داشت که امروز آمار سدهای بهره‌برداری شده و همچنین سدهای در دست احداث، نوید رشد و تحول اساسی در این حوزه است
*قبل انقلاب میزان تولید محصولات باغی استان 62 هزار تن بود که اکنون به حدود 210 هزار تن رسیده است، هم‌اکنون کردستان با تولید 65درصد کل توت فرنگی کشور، قطب اصلی تولید این محصول است که هرساله بیش از دو هزار و 500 هکتار از مزارع استان کردستان به کشت توت فرنگی اختصاص می‌یابد و بسته به وضعیت جوی بیش از 30 هزار تن از این محصول برداشت می‌شود
*گازرسانی به مناطق شهری و حتی روستاهای مرزی در کردستان یکی دیگر از برکات انقلاب در کردستان است که تا سال 1357سوخت اصلی و مورد نیاز مردم استان در سخت‌ترین شرایط جوی شامل نفت سفید، نفت گاز و مازوت بود که به زحمت از طریق کرمانشاه و همدان و آذربایجان شرقی تامین می‌شد، اما برکات انقلاب این حوزه را در کردستان دگرگون کرده است و تقریبا مردم تمام شهرها و بسیاری از روستاهای استان از گرمای گاز طبیعی در منازل خود بهره می‌برند
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه مردم: «گرانی گوشت» نتیجه بی‌تدبیری مسئولان و ضعف نظارت است با حضور جمعی از مسئولان کشوری؛ 36 برگزیده داخلی و خارجی جشنواره فارابی تقدیر شدند معاون اول رئیس جمهور: همه باید مقابل ملت پاسخگو باشند به بهانه چهلمین سال پیروزی انقلاب عمران و آبادانی، بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در کردستان در راستای تلاش برای سرنگونی دولت قانونی مادورو آمریکا و انگلیس ذخایر ارز و طلای ونزوئلا را بلوکه کردند رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کردند: قم به نگاه های نو بیش از پیش احتیاج دارد رئیس سازمان انرژی اتمی: ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه در زمینه هسته‌ای است رئیس جمهوری اتریش: دوره استعمار آمریکا بسر رسیده است پیامدهای هرج و مرج در کاخ سفید وزیر اقتصاد فرانسه: می‌خواهیم با ایران تجارت کنیم، حتی اگر واشنگتن مخالف باشد ذخیره سازی 120 هزار نمونه خون بند ناف رویان در کشور ایران با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت جزو 5 کشور برتر جهان می‌شود فرمانده انتظامی تهران در دیدار با خانواده شهید خلبان سرتیپ غفور قجاوند: شهدا، مسیر راه ما هستند رئیس جمهور قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را ابلاغ کرد