سه خواننده سنتی از شرکت در جشنواره موسیقی فجر، انصراف دادند شروع حاشیه، پیش از آغاز

گروه فرهنگ - در حالی که کمتر از 20 روز تا برگزاری جشنواره موسیقی فجر باقی‌مانده، حواشی آن آغاز شده است. در چند روز اخیر، سه نفر از خوانندگان موسیقی ایرانی که قرار بود همراه گروهی در این جشنواره به اجرای برنامه بپردازند، انصراف خود را از شرکت در جشنواره موسیقی فجر به دلیل برخی سیاستگذاری‌ها اعلام کردند.
پوریا اخواص اولین نفری بود که ششم بهمن، از شرکت در سی‌و چهارمین جشنواره موسیقی فجر انصراف داد. او در نامه‌ای به شاهین فرهت، دبیر این جشنواره، عدم عقد قرارداد رسمی با او، اهمال در ذکر نامش در جدول برنامه‌ها به عنوان خواننده را به عنوان برخی دلایل انصرافش ذکر کرد. او درباره دلیل دیگر نوشت: «در ماه‌های گذشته برای دو اجرا در جشنواره به من پیشنهادهایی داده شد که با مشورت با برگزارکنندگان آن به بنده اعلام شد امکان اجرای یک خواننده با دو گروه وجود ندارد و من به تبع این قانون از گروهی خداحافظی کردم تا فقط با یک اجرا در جشنواره شرکت کنم اما متوجه شدم که در جشنواره امسال هستند خوانندگانی که با دو گروه همکاری دارند و این تبعیض و «یک بام و دو هوا» بودن در شان برخورد با اهل موسیقی نیست.»
البته روابط‌عمومی این جشنواره نسبت به نامه منتشر شده، واکنش نشان داد و درباره بخش اول به عقد قرارداد با نماینده هنرستان موسیقی پسران (که قرار بوده اخواص به عنوان خواننده با آنها همکاری کند) اشاره کرد. همچنین اعلام شد به دلیل شناخته‌شده‌ بودن گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره، ستاد جشنواره به درج نام گروه اکتفا کرده و پس از اینکه قرار شد اسم شما اضافه شود اسم چندین خواننده دیگر نیز اضافه شد.
همچنین درباره خوانندگی یک خواننده در دو‌ گروه اعلام شد: «به دلیل عدم حضور خواننده یکی از گروه‌ها، سرپرست گروه درخواست جایگزین کردن خواننده دیگری را به ستاد برگزاری جشنواره اعلام کرد -که پیش‌تر مدت‌ها با گروه تمرین کرده بود- و با توجه به شرایط خاص گروه این تقاضا پذیرفته شد».


اما پس از اعلام انصراف اخواص، دیروز امیر اثنی‌عشری نیز در نامه‌ای دیگر از شرکت در جشنواره موسیقی فجر، انصراف داد. او هم دلیلی مشابه، اخواص داشت و در نامه‌اش ضمن انتقاد از ارزیابی آثار هنری برای شرکت در جشنواره درباره خوانندگی یک نفر برای دو گروه نوشت: «پیش‏تر از این، به هر دو گروه که قصد شرکت در جشنواره با بنده را داشتند، اعلام کرده بودند، هر خواننده فقط می‌تواند با یک گروه اجرا داشته باشد. اما در لیست اجرایی جشنواره دو عزیز از دوستان خواننده‌ام به طور همزمان در دو گروه حاضر بودند. بگذریم که در امری بی‌سابقه اسامی خواننده‌ها نیز ذکر نشده بود...
اما سوال من این است که این چه جشنواره‌ای است که بر سر اصول اعلامی خود نمی‌ماند؟! و وقتی معیارهای واضح اعلامی در کالبد جشنواره، این گونه به خوش‌آمدشان تغییر می‌کند، ببینید معیارهای کیفی انتخاب گروه‌ها تا چه اندازه می‌تواند انعطاف داشته باشد!»
تنها دقایقی بعد، متنی انتقادی از سوی حسین علیشاپور، خواننده موسیقی ایرانی منتشر شد. او در بخشی از نامه‌اش با اشاره به انصراف دو خواننده دیگر، نوشت: «یکی از دلایل ایشان قانون -بخوانید سیاست- عدم اجازه حضور یک خواننده در ۲ گروه بوده که گویا این سیاست، تغییر ماهیت داده و برخی دوستان عزیز در ۲ گروه نیز آواز می‌خوانند. البته که نگارنده نیز به دلیل همین سیاستگذاری از حضور در جشنواره خودداری کرده، چرا که ۲ گروهی که قرار بود بنده با آنها اجرا کنم هر ۲ از دوستان عزیز من بودند و من ترجیح دادم که کلا در این فصل محضر دوستان نباشم. شاید این مسئله‌ای باشد که برخی دیگر هم با آن مواجه بوده‌اند.
باری، مسئله‏ای دیگر که اهمیت آن بسیار بیشتر از این سیاست اشتغال‌زایانه -باز هم بخوانید متممی بر جنبش ضد‌آوازخوان در موسیقی ایرانی که این بار در جشنواره نمودار شده- است، رعایت شان هنر و هنرمند از طریق برآوردن نامش، لااقل بر کاغذهای منتشره است. بگذریم که جشنواره اصولا چیزی به نام تکریم اخلاقی -رفتاری را گویا در برنامه خویش ندارد و از این روست که اهمال پشت اهمال را خصوصا در حوزه روابط و برنامه‌ریزی آن شاهد بوده و خواهیم بود- در ادوار پیش البته بارقه‌هایی از این تکریم لااقل توسط نگارنده دیده می‌شد که آن نیز به درایت و ادب و معرفت شخصی و نه سیستم دولتی جشنواره مربوط بوده است- اما این خواسته دیگر واقعا چیز غریبی نیست. موسیقی، حرفه‌ای است منطبق بر رعایت رفاقت و لبخند و مبتنی است بر کلام خوش و رفتار نیکو و ... و قاعدتا جشنواره که تبلور برنامه‌های موسیقی در طول یک سال است باید تابع این ماجرا باشد که گویا نیست و قرار نیست باشد...»
همیشه روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر، با حواشی و انتقادات بسیاری از سوی اهالی موسیقی مواجه بود. در دوره‌های پیشین یکی از مهم‌ترین انتقادات مطرح‌شده از سوی منتقدان، وجود نداشتن اساسنامه مشخص برای برگزاری این رویداد هنری مهم بود تا جایی که آذر 1395 نامه‌ای سرگشاده و انتقادی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با امضای حدود هفتصد نفر از اهالی موسیقی منتشر شد که طی آن منتقدان علاوه بر اعتراض به روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر، نسبت به اینکه مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور بعد از سی و دو دوره هیچ چارچوب و روال مشخصی ندارد؛ انتقاد کرده بودند. سال 96 پیش‏نویس این اساسنامه منتشر شد و با تصویب آن در تیرماه سال جاری، سی‌وچهارمین دوره این جشنواره بر اساس اساسنامه تصویب‌شده برگزار خواهد شد. اما با توجه به موارد عنوان‌شده از سوی این سه خواننده که در کارنامه خود شرکت در دوره‌های پیشین این رویداد هنری را هم دارند، این سوال مهم مطرح می‌شود که آیا در روند برگزاری جشنواره هم تغییری حاصل شده است؟ آیا تصمیمات اتخاذشده از سوی جشنواره و درنظرگرفتن استثناها مغایر با سیاستگذاری‌های این رویداد مهم موسیقی است یا برای چنین مواردی هم پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است؟
سایر اخبار این روزنامه
خطای پزشکی، بداخلاقی، فرار مالیاتی و عدم نصب کارت‌خوان از‌جمله نقدهای جامعه به سپیدپوشان هستند علیرضا صدقی تدبیرِی برای تدبیرسازان معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست از تلاش‌ها برای تشکیل ستاد ملی احیای تالاب‌ها خبر داد روسیه و چین مانع صدور بیانیه آمریکا درباره بحران سیاسی ونزوئلا شدند یارکشی مسکو و واشنگتن در آمریکای لاتین سه خواننده سنتی از شرکت در جشنواره موسیقی فجر، انصراف دادند شروع حاشیه، پیش از آغاز «ابتکار» از تکثر عددی احزاب ایران در آستانه انتخابات‌ها گزارش می‌دهد احزاب فصلی «ابتکار» از تلاش‏های مجلس برای شیشه‌ای شدن فضای حقوق و دستمزد مدیران ارشد گزارش می‏دهد رهبر انقلاب در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی: حوزه علمیه برای ابهام‌ها و مشکلات دینی راه‌حل داشته باشد زینب تبریزی از کارگردان‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با «ابتکار»: مسئولان جشنواره از مستند می‌ترسند! حدیث یارانه‌های کور‌! پاسخ سازمان برنامه‌و‌بودجه در رابطه با انتشار مطلب «تخصیص بودجه؛ ابزار تنبیهی و تشویقی در دستان نوبخت» در روزنامه «ابتکار» به تاریخ 7/11/1397