جنجال وام‌های چند ملیتی در ونزوئلا

طی یکی، دو روز اخیر اوضاع در ونزوئلا همچنان در هاله ای ازابهام است و دو رییس جمهور به طور همزمان در این کشور مدعی قدرت هستند! حتی موارد کمی در تاریخ سراغ داریم که در یک سرزمین، دو نفر به صورت همزمان، ادعای تاج و تخت را داشته باشند.
با اینکه مادورو برای گفت‌وگو با آمریکا و همچنین رییس جمهور موقت، خوان گوایدو، اعلام آمادگی کرده اما هیچ کدام از طرفین به درخواست او پاسخ مثبت نداده اند. بیم یک جنگ داخلی تمام‌عیار، بیشتر سازمان های بین المللی را نسبت به ونزوئلا نگران کرده است. هیچ‌کدام از طرف ها ،چه مادوروی با تجربه و چه گوایدوی جوان، خیال عقب نشینی ندارند و فقط این گذر زمان است که سرنوشت قدرت را در این کشور آمریکای لاتین، مشخص خواهد کرد.
اسپانیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا خواستار برگزاری انتخابات «آزاد» در ونزوئلا شدند
اسپانیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا به نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا هشت روز فرصت دادند تا انتخابات جدید برگزار کند، در غیر این‌ صورت تهدید کردند همانند آمریکا، خوان گوآیدو، رهبر مخالفان را به‌عنوان رییس جمهور به رسمیت خواهند شناخت.


فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از موضع قدرت‌های اروپایی در قبال بحران ونزوئلا حمایت کرد.
این ضرب‌العجل تنها ساعاتی پیش از تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران ونزوئلا اعلام شد.
پدرو سانچز، رییس دولت «سوسیالیست» اسپانیا صبح شنبه با طرح این درخواست از رییس جمهور ونزوئلا خواست تا انتخابات «درست، آزادانه و شفاف» برگزار کند و «چنانچه اعلام برگزاری این انتخابات تا هشت روز آینده صورت نگیرد، اسپانیا خوان گوآیدو را به‌عنوان رییس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت خواهد شناخت تا وی برگزاری انتخابات را بر عهده گیرد».
دقایقی پس از اعلام موضع اسپانیا، امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه نیز با انتشار یک توییت، آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن رهبر مخالفان ونزوئلا به‌عنوان رییس جمهور، اعلام کرد. مارتینا فیتز، سخنگوی دولت فدرال آلمان هم بر اجرای این رویکرد تاکید کرد.
اعلام موضع قدرت‌های بزرگ اروپایی درباره بحران ونزوئلا در حالی انجام شد که اتحادیه اروپا، روز جمعه و به دلیل اختلاف نظر بین کشورهای عضو نتوانست به موضعی مشترک در قبال این موضوع دست پیداد کند.
چاووش‌اوغلو: کلید حل بحران ونزوئلا مذاکره است
از سوی دیگر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در آنتالیا درباره بحران سیاسی در ونزوئلا و حمایت برخی از کشورها از جمله آمریکا از رهبر اپوزیسیون این کشور به عنوان رییس جمهور موقت این کشور گفت: برخی کشورها درحالی که به دیگران درس دموکراسی می‌دهند، زمانی که شرایط بر وفق مراد آن‌ها نباشد، می‌توانند به راحتی دموکراسی را نادیده بگیرند. او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مشکلات اقتصادی ونزوئلا گفت: ما برای رفع مشکلات اقتصادی ونزوئلا باید از این کشور حمایت کنیم.
واشنگتن، ونزوئلا را تحریم نفتی کند
رییس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، دولت ترامپ را به تحریم نفتی کاراکاس و شوراندن ارتش ونزوئلا علیه نیکلاس مادورو، رییس جمهور این کشور تشویق کرد.
ریچارد هاس همزمان با افزایش بحران سیاسی و دیپلماتیک اخیر در ونزوئلا، در صفحه تويیتر خود علیه کاراکاس پیشنهادهایی به دولت ترامپ ارائه کرد. وی در تويیت های پیشنهادی خود نوشت: دولت ترامپ حق دارد که دولت مادورو را غیرقانونی دانسته و از مخالفان حمایت کند. دولت آمریکا باید قطع واردات نفت از ونزوئلا و صادرات محصولات پالایش شده به این کشور را پیگیری کرده و همچنین شفاف كند کمک هایی که پس از تغییر دولت به ونزوئلا ارسال می شود، صرف تشویق ارتش به شورش علیه مادورو شود.
هاس افزود: مهم آن است که دولت ترامپ هدایت امور را در دست همسایگان نگه دارد تا بحران ونزوئلا به تقابل آمریکا - مادورو تبدیل نشود، چه رسد به آنکه جنگی آغاز شود. (آمریکا) باید در صورت تهدید امنیت دیپلمات‌هایش آنان را از ونزوئلا خارج کند زیرا نجات دادن آن‌ها دشوار خواهد بود. بهتر است که بر دیپلماسی عمومی و خصوصی و ابزارهای اقتصادی تاکید کرد.
روسیه در مقابل آمریکا
در واکنشی دیگر اما واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: ما به شدت آن‌هایی را که جامعه ونزوئلا را به سوی یک حمام خون می‌رانند محکوم می کنیم. ایالات متحده تصویری را از رویارویی نیکلاس مادورو و مردم ونزوئلا ترسیم می‌کند که واقعی نیست.
سفیر روسیه در سازمان ملل، همچنین اولتیماتوم هشت روزه پنج دولت اروپایی علیه دولت ونزوئلا را بی‌معنی توصیف کرد.
رسانه‌های روسی می‌نویسند كه مسکو در ۲۰ سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار اعتبار به کاراکاس داده است. مشخص نیست چه میزان از این وام‌ها در سال‌های گذشته مسترد شده‌اند، اما گزارش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند مسکو از این وام‌ها به نفع صنایع روسی و تقویت آن‌ها استفاده کرده است. بخش بزرگی از اعتبارات مسکو برای خرید کلاشینکف، جت‌های جنگی، هلی‌کوپتر، زره پوش و سایر ادوات نظامی هزینه شده‌‌اند. در عین حال روشن نیست اگر دولت جدیدی در کاراکاس روی کار بیاید، بتواند این وام‌ها را بازپرداخت کند. در این زمینه، می‌توان اوکراین را مثال زد. روسیه از ویکتور یاناکوویچ، رییس جمهور سابق اوکراین حمایت می‌کرد و دولت جدید کی‌یف که سال ۲۰۱۳ روی کار آمد، تاکنون از پرداخت دیون رژیم سابق به مسکو خودداری کرده است.
ادامه بحران سیاسی
بحران قدرت در ونزوئلا در حالی ادامه یافته که نیکلاس مادورو از حمایت ارتش برخوردار است، اما مخالفان دولت و تظاهرات‌کنندگان حامی آن‌ها، رهبری خوان گوایدو را مشروع می‌دانند.
افزایش بحران سیاسی در ونزوئلا باعث شده که بر شمار افرادی که این کشور را ترک و به کلمبیا گریخته‌اند، افزوده شود.