اعتراض مردم شنیده شود

معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز در مقطعی قرار داریم که بشدت نیازمند گفت‌و‌گو میان نخبگان و حکومت و نیز گفت‌و‌گو میان مردم و حکومت هستیم و حتی اگر مردم اعتراضی نسبت به شرایط دارند، باید اعتراض آنها شنیده شود زیرا تنها در صورتی که مردم در صحنه حضور داشته باشند قادر خواهیم بود از مشکلات و تنگناها عبور کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت این بخشی از سخنان اسحاق جهانگیری در اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی (ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی) بود. مراسمی که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها، ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، منصور غلامی وزیر علوم و جمعی از استادان علوم انسانی در سالن اجلاس سران برگزار شد تا از ۱۶ برگزیده داخلی، هفت برگزیده خارجی و ۱۳ برگزیده در دیگر بخش‌های رشته علوم انسانی قدردانی شود.البته معاون اول رئیس جمهوری سخنانی درباره نیاز کشور به علوم انسانی و اجتماعی داشت. او با تأکید بر اینکه دولت برای ترمیم سرمایه اجتماعی کشور دست نیاز به سوی متفکران، دانشمندان و صاحبنظران دراز کرده است گفت: دانشگاهیان و صاحبنظران بیش از دولتمردان می‌توانند در ترمیم و بازسازی سرمایه اجتماعی کشور ایفای نقش کنند. برای بالا بردن اعتماد به آینده و ارتقای امید اجتماعی باید در رویکردها و رفتارها و ساختارهای حکمروایی اصلاحات انجام شود. اگر به‌دنبال حفظ ایران و نظام هستیم آنجا که نیاز است باید رویکردها، رفتارها و ساختارها اصلاح شوند.
جهانگیری با بیان اینکه گفت‌و‌گو میان دولت و دانشگاه در مراحل مختلف آغاز شده است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته تلاش کردم موضوع گفت‌و‌گوی ملی را به‌عنوان نیاز مبرم جامعه مطرح کنم چرا که راه عبور از تنگناها را در گفت‌و‌گوی ملی می‌دانم. در جلساتی که با دانشگاهیان و صاحبنظران داشتم، بخشی از چالش‌های کشور مطرح شد و خوشه‌های مشورتی و کارگروه‌های مختلف برای یافتن راهکارها شکل گرفت و گفت‌و‌گوهای خوبی میان دولت و دانشگاه انجام شد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه در مقطع فعلی بشدت نیازمند همدلی و همزبانی هستیم گفت: امروز نهادهای حاکمیتی مسئولیت تاریخی و مهمی برعهده دارند و پیش نیاز هر اقدام این است که همه نهادها در چارچوب وظایفی که قانون اساسی تعیین کرده عمل کنند. دولت، مجلس، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام هر کدام به سهم خود در حیطه اختیارات و وظایف شان در برابر تصمیماتی که در مورد سرنوشت یک ملت و کشور می‌گیرند باید پاسخگو باشند. وی با مهم دانستن نگاه نخبگان نسبت به تصمیمات حاکمیت برای آینده کشور، یادآور شد: عبور از مسائل پیچیده پیش روی کشور در شرایط کنونی درصورتی محقق خواهد شد که مردم به صحنه بیایند. امروز در مقطعی قرار داریم که بشدت نیازمند گفت‌و‌گو میان نخبگان و حکومت و نیز گفت‌و‌گو میان مردم و حکومت هستیم و حتی اگر مردم اعتراضی نسبت به شرایط دارند، باید اعتراض آنها شنیده شود زیرا تنها در صورتی که مردم در صحنه حضور داشته باشند قادر خواهیم بود از مشکلات و تنگناها عبور کنیم.


معاون اول رئیس جمهوری نقش نخبگان جامعه را در گفت‌و‌گو میان حکومت و مردم نقشی پراهمیت توصیف و خاطرنشان کرد: این گفت‌و‌گوها الزاماتی دارد که ما باید به این الزامات پایبند باشیم. می‌دانیم صاحبنظران، متفکران و اندیشمندان در رشته‌های علوم انسانی در مقطع فعلی شرایط کشور را بدرستی درک می‌کنند ومی توانند به درک دیگران از این شرایط نیز کمک کنند. مشارکت دانشگاه‌ها در برنامه‌های مختلف می‌تواند به روند توسعه و برون رفت از مسائل جامعه کمک مؤثری داشته باشد.
جهانگیری با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی و خشن که در منطقه به‌دنبال معرفی چهره نادرستی از اسلام هستند، تصریح کرد: این گروه‌ها به‌دنبال کشتار و قتل عام مردم در کشورهای منطقه بخصوص عراق و سوریه هستند و اگر ایران دست به کار نمی‌شد امروز گروه تروریستی داعش در منطقه حکومت و دولت داشت.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، افق گشایی و ابهام زدایی نسبت به آینده کشور را یک ضرورت و نیاز مهم برای ایران دانست و اظهار داشت: باید به کمک تفکر علمی و تدبیر و اراده سیاسی و احساس مسئولیت اخلاقی، نگرانی نسبت به آینده را در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کاهش دهیم.
دکتر جهانگیری افزود: امریکایی‌ها در جنگ اقتصادی اخیر که علیه ملت ایران آغاز کردند، همزمان جنگ رسانه‌ای و روانی را نیز علیه ایران شروع کردند و مهم‌ترین هدف آنها این است که آینده را برای ملت ایران و بخصوص نسل جوان کشور آینده‌ای مبهم جلوه دهند. آنها می‌خواهند تردید و نگرانی نسبت به آینده را در کشور تشدید کنند، بنابراین ما باید تلاش گسترده‌ای انجام دهیم که نسبت به آینده ابهام زدایی کنیم تا افق‌های جدیدی پیش روی ملت ایران گشوده شود.
وی گفت: زمان، زمان گفت‌و‌گو و بالا بردن اعتماد به یکدیگر، اعتماد به خود و اعتماد به نظام است. مهم‌ترین سرمایه‌ای که برای عبور از مشکلات در اختیار کشور قرار دارد سرمایه اجتماعی است و این سرمایه اجتماعی نتیجه برداشت و قرائتی از دین بود که امام خمینی رحمت‌الله از اسلام ارائه کرد که حکومت مبتنی و برآمده از اراده ملت است و مردم در حکومت نقش اول و تعیین‌کننده دارند.
شرایط انحلال دانشگاه‌های دستگاه‌های دولتی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه به غیر از نهادهایی همچون سازمان صدا و سیما که نیروی متخصص خود را تربیت می‌کند، دستگاه‌های اجرایی مجاز به راه‌اندازی دانشگاه نیستند، گفت: انحلال دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌ها بر اساس مصوبه شورای عالی اداری انجام می‌شود. منصور غلامی در حاشیه جشنواره بین‌المللی فارابی در جمع خبرنگاران، درباره انحلال دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی توضیح داد: شورای عالی اداری کشور مصوبه‌ای دارد که این مصوبه در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده است و بر اساس آن دستگاه‌ها و نهادهای دولتی مجاز به داشتن دانشگاه نیستند.
وی با تأکید بر اینکه همه مراکز آموزش عالی باید زیر مجموعه وزارت علوم و بر حسب موضوع کاری تحت نظر وزارت بهداشت قرار گیرند، ادامه داد: اما برخی از نهادها و وزارتخانه‌ها به‌دلیل تربیت نیروی متخصص خود، از این قانون مستثنی شده است. اما دانشگاه متعلق به هر دستگاهی که اقدام به تربیت نیروی متخصص کند و آن فرد پس از فارغ‌ التحصیلی ملزم باشد به‌دنبال شغل بگردد، مشمول انحلال خواهد شد.
36 برگزیده دهمین جشنواره فارابی
برگزیدگان بخش داخلی حسین قادری، جواد صفی‌نژاد، محمدجواد عبداللهی، هدایت‌الله فلسفی، مزدک انوشه، محمدرضا جوادی یگانه، زهرا صبوری‌نژاد، عباس شاکری حسین آبادی، فاطمه شایان، سیدمحمد هادی گرامی، یحیی میرحسینی، اسد‌الله فلاحی، محمد مهدی فاتحی، مهدی شقاقی، هادی صفایی‌پور، فاطمه ماموان بودند. در بخش خارجی خسرو قاسم از هندوستان، رانول گونزالس پورتز از اسپانیا، صفرعبدالله از قزاقستان، آنا ماریا کراستو ولسکا از لهستان، مونیکا گرونکه از آلمان، نیکولاس جان سیمنز ویلیام از انگلستان، ژان کلود کریر از فرانسه برگزیده شدند. برگزیدگان سایر بخش‌ها مرحوم دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، مرحوم آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و مرحوم توران میرهادی شخصیت‌های پیش روی علوم اسلامی و انسانی بودند. در بخش پیشکسوت علوم انسانی و اسلامی نیز آیت‌الله رضا استادی مقدم، استاد محمدرضا حکیمی و محمدعلی موحد انتخاب شدند.  نظریه‌پرداز برجسته این دوره از جشنواره فارابی اصغر افتخاری بود و مترجم برتر هم عبدالکریم رشیدیان و دکتر حسین صابری بودند.
برگزیده جایزه مطالعات میان رشته‌ای هم به مقصود فراستخواه رسید.