یوزها در کمین سامورایی‌ها




حامد جیرودی


خبرنگار
مهم‌ترین بازی جام. این درست است که ژاپن و عربستان به عنوان دو تیم بزرگ و پرافتخار فوتبال آسیا در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات به هم رسیدند و ژاپن پیروز آن دیدار بود اما حالا ژاپنی‌ها این بار باید در مرحله نیمه‌ نهایی مقابل مدعی اصلی قهرمانی، یعنی ایران قرار بگیرند که رویارویی حساس این 2 تیم مطرح آسیا در این مرحله، باعث شده تا این بازی به نوعی مهم‌ترین بازی این دوره از مسابقات باشد. دیداری که از ساعت ۱۷:۳۰ امروز در ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین برگزار می‌شود و قضاوت آن را جیمز بث استرالیایی برعهده دارد و امیدواریم این داور مثل هموطنش بنجامین ویلیامز در ۴ سال گذشته سوت نزند و قضاوت متعادل و خوبی داشته باشد. تیم ملی در حالی بعد از ۱۵ سال پا به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها گذاشته که با ارائه بازی‌های زیبا، جذاب و منطقی توانست به جمع ۴ تیم برتر قاره راه پیدا کند و حالا تا رسیدن به فینال و تحقق رؤیای ۴۳ ساله قهرمانی، فقط یک گام دیگر فاصله دارد. شاگردان کارلوس کی‌روش در شرایطی در این مسابقه به میدان می‌روند که هنوز در این جام گلی دریافت نکرده‌اند و آمار بسیار خوبی را از خود به جا گذاشته‌اند. ملی‌پوشان در فاز هجومی نیز تیمی موفق نشان داده‌اند و با به ثمر رساندن 12 گل‌ تهاجمی‌تر از گذشته ظاهر شده‌اند.
در رنکینگ فیفا هم ایران در رده 29 و ژاپن در رده 50 قرار دارد. هر چند که این تفاوت 21 پله ای معیار برتری چندانی محسوب نمی شود و همه و از جمله خود ملی‌پوشان به خوبی می‌دانند که بازی با ژاپن، سخت‌ترین مسابقه‌شان در جام ملت‌ها محسوب می‌شود.
ژاپن که با کسب 4 عنوان قهرمانی، پر افتخارترین تیم ادوار جام ملت‌ها محسوب می‌شود، در شرایطی در این دوره از مسابقات شرکت کرد که با ترکیبی متفاوت تر از جام جهانی 2018 روسیه راهی امارات شد. سامورایی‌ها اگر چه  از ابتدا به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی جام محسوب می‌شدند ولی پیروزهای قاطعانه‌ای به دست نیاوردند و به اصطلاح با بردهای اقتصادی خود را به این مرحله رساندند. ژاپنی‌ها در مرحله گروهی برابر ترکمنستان (3-2)، عمان (1-0) و ازبکستان (2-1) به پیروزی رسیدند تا صدرنشین گروه F شوند و در یک هشتم هم یک بر صفر از سد عربستان عبور کردند. شاگردان‌ هاجیمه موریاسو در یک چهارم نهایی هم یک بر صفر و با گلی که از روی نقطه پنالتی و با کمک VAR به دست آمد، ویتنام را مغلوب کردند تا در همه بازی‌های خود با اختلاف یک گل پیروز شده باشند و حریف ایران شوند. اما همه بخوبی می‌دانند که این نتایج دلیلی بر ضعف ژاپن نیست و این تیم یکی از خطرناک‌ترین تیم‌های آسیا به حساب می‌آید که می‌خواهد برای پنجمین بار جام را به خانه ببرد.
در مقابل تیم ملی با اقتدار به نیمه ‌نهایی رسید و با ۳ گل زیبا و ارائه یک فوتبال منطقی و با برنامه چین را با سرمربی سرشناس ایتالیایی‌اش مارچلو لیپی حذف کرد. مهم‌ترین دغدغه کی‌روش در این مسابقه، غیبت مهدی طارمی در این مسابقه است. مهاجمی که در بازی با چین یک گل زد و یک پاس گل داد و در کل 3 گل برای ایران زده ولی او در بازی مقابل چین از داور کارت گرفت تا حساس‌ترین مسابقه این جام را از دست بدهد و از روی سکو نظاره‌گر بازی تیم ایران باشد. با غیبت طارمی باز هم تغییراتی در ترکیب تیم ملی ایران شاهد خواهیم بود و شاید کریم انصاری‌فرد و یا دوباره وحید امیری به ترکیب اصلی تیم ملی اضافه شوند. نکته امیدوار کننده این است که ایران در خط ‌هافبک و حمله مشکل و کمبودی ندارد و اگر بازیکنان ایران مثل ۵ مسابقه قبلی با تمرکز بازی کنند، شکست ژاپن دور از دسترس نخواهد بود. چرا که ژاپنی‌ها نشان داده‌اند در خط دفاع و دروازه‌ آسیب پذیر هستند.
تقابل ایران و ژاپن از نگاه آمار
ایران و ژاپن تاکنون 17 بار به مصاف هم رفته‌اند که ۶ پیروزی برای ایران، ۵ پیروزی برای ژاپن و ۶ تساوی حاصل آن بوده‌ است. در این بازی‌ها، جمعاً ۳۷ گل به ثمر رسیده‌ که سهم ایران ۱۹ گل و سهم ژاپن ۱۸ گل بوده است. علی دایی با 4 گل زده، بهترین گلزن بازی های دو تیم به حساب می آید.  اولین بازی دو تیم ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ در مرحله نیمه نهایی بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ با تساوی بدون گل به پایان رسید. چون در آن سال‌ها قانون ضربات پنالتی وجود نداشت. بنابراین، این بازی دو روز بعد تکرار شد و تیم ملی ایران این بار حریف خود را ۳ بر ۲ شکست داد تا اولین پیروزی را در برابر این حریف قدر به نام خود ثبت کند. بهترین برد ایران برابر ژاپن، با نتیجه 2 بر صفر در سال ۱۳۶۵ در قالب بازی‌های آسیایی سئول بوده‌ و بهترین برد ژاپن هم با نتیجه ۳ بر یک در سال ۱۳۴۵ در قالب بازی‌های آسیایی بانکوک به دست آمده است.
بیشترین فاصله‌ای که بین 2 برد ژاپن افتاده ۴ بازی (2 برد برای ایران و 2 مساوی) و بیشترین فاصله‌ای که بین دو برد ایران افتاده‌ 2 بازی (یک برد برای ژاپن و یک مساوی) بوده است. ضمن اینکه در تاریخ بازی‌های دو تیم، هرگز هیچ ‌کدام موفق به کسب برد در دو بازی متوالی نشده‌اند.
در تاریخ بازی‌های 2 تیم، 4 دیدار غیررسمی هم برگزار شده که این بازی‌ها در آمار رسمی قید نمی‌شود. شیرین‌ترین پیروزی ایران در این چهار بازی برد ۲ بر یک تیم امید ایران مقابل ژاپن در فینال بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان است. همچنین ایران با تیم امید خود در 8 اردیبهشت ۱۳۵۶ ژاپن را ۲ بر یک شکست داد. پیش از آن هم، تیم هما در پنجمین دوره جام ریاست جمهوری (کره‌ جنوبی) به عنوان نماینده فوتبال ایران حضور پیدا کرده بود که در بازی نیمه‌نهایی ژاپن را ۳ بر صفر شکست داد. همچنین در ۱۱ جولای ۱۹۸۳ در دیدارهای جام گریت وال «ایران ب» ۵ بر ۳ مغلوب تیم منتخب لیگ ژاپن شد.
آخرین پیروزی ایران 5 فروردین 1384 در مقدماتی جام جهانی 2006 در تهران با نتیجه 2-1 به دست آمد و آخرین پیروزی ژاپن هم 4 ماه بعد در بازی برگشت همان مرحله با نتیجه مشابه 2-1 ثبت شد. آخرین دیدار دو تیم هم بازی دوستانه 21 مهرماه 94 در ورزشگاه آزادی است که 1-1 شد. یوشینوری موتو و مهدی ترابی در آن دیدار گل زدند که هر دو بازیکن به همراه تیم های ملی فعلی شان در امارات حضور دارند.
نکته جالبی که درخصوص تقابل کی‌روش و موریاسو وجود دارد، این است که کی‌روش در فصل 1997 جی لیگ ژاپن و زمانی که سرمربی ناگویا گرامپوس ایت بود، مقابل هیروشیما قرار گرفت که موریاسو را به عنوان بازیکن در پست ‌هافبک دفاعی در اختیار داشت. این دو تیم در آن فصل چهار بار با هم بازی کردند که حاصل آن دو برد برای هر دو تیم بود. موریاسو در دو مسابقه از آن 4 مسابقه در میدان حاضر بود و ناگویا با کی‌روش هر دو بازی را با نتایج 2-1 و 1-0 با پیروزی پشت سر گذاشت و حالا باید دید که سومین تقابل کی‌روش و موریاسو که اولین تقابل آنها در قامت سرمربی است، چه نتیجه‌ای دربر خواهد داشت. کی‌روش اگرچه گفته که کت قهرمانی برای تیم ملی بزرگ است اما خیلی‌ها این جملات را عملیات فریب سرمربی تیم ملی عنوان می‌کنند و امیدوارند که که ایران با پیروزی در این دیدار، گام به فینال و نزدیک شدن به رؤیای قهرمانی بگذارد.