قاسمی: مسائل موشکی ایران قابل گفت‌وگو و مذاکره نیست


بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه افزود:‌ دوستان فرانسوی باید مجدداً به قطعنامه ۲۲۳۱ توجه کنند و ببینند که مسائل موشکی ایران هیچ تعارضی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد. وی خاطرنشان کرد: مسئله موشکی ایران دفاعی و داخلی است که کاملا جنبه بازدارندگی دارد و برای دفاع از کشور طراحی
شده است.
به گزارش مهر به نقل از صد او سیما، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:‌ تجربه دهه‌های گذشته نشان داد که ما مجبوریم و باید در این منطقه پر آشوب توانمندی‌های لازم خودمان را برای دفاع از کشور در صورت نیاز داشته باشیم.
قاسمی تصریح کرد:‌ سیاست ما نسبت به کشورهای منطقه و همسایگان کاملا روشن است و علاقه‌مندیم که با همه کشورهای منطقه و همسایه روابط مسالمت‌آمیز و دوستانه داشته باشیم و بتوانیم منطقه را به سمت ثبات و توسعه پیش ببریم.


وی گفت: اقدامات ما در حوزه دفاعی یک کار طبیعی و بدیهی است و هر کشوری حق دارد با استفاده از امکانات خود در صورت نیاز دفاع کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: همانگونه که بارها گفتیم ما سیاست‌های دفاعی خودمان را خودمان تعیین می‌کنیم و به دیگران اجازه نخواهیم داد که در این نوع مسائل دخالت کنند. قاسمی تصریح کرد: ما در زمینه مسائل موشکی و دفاعی مذاکره‌ای با دیگران نخواهیم داشت و سیاست‌های ملی و بومی خود را دنبال می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دیگران نباید از این نوع سیاست‌ها نگران باشند، اظهار داشت: تجربه تاریخی نشان می‌دهد که ما هرگز متجاوز نبودیم،‌ به خاک دیگران چشمداشتی نداشتیم، به کسی تهاجمی نداشتیم و حمله‌ای نکرده‌ایم و برعکس این ما بودیم که مورد تجاوز و تعدی دیگران قرار گرفتیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:‌ فراموش نمی‌کنیم که در هشت سال جنگ تحمیلی بسیاری از کشورهای جهان، کشورهای اروپایی و از جمله فرانسه چگونه سلاح های غربی را در اختیار دیکتاتور بغداد قرار دادند تا شهرها و مناطق مسکونی ما را هدف قرار دهند.
قاسمی گفت: متاسفانه می‌بینیم که امروز برخی از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا پیشرفته‌ترین سلاح‌های خود را برای برخی از کشورهای منطقه ارسال می‌کنند و نقش مهمی در توسعه زرادخانه‌های منطقه دارند که قطعاً خود کانون‌هایی را برای ایجاد تنش ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد می‌کنند.