قیمت گوشت به کیلویی 40 هزار تومان کاهش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید ورناصری اظهار داشت: در هفته‌های اخیر شوک قیمتی به ‌دلایل مختلف در بازار گوشت قرمز ایجاد شد که دلایل مختلفی از جمله اختلاف نرخ ارز و تشدید قاچاق دام زنده داشت، اما شرکت پشتیبانی امور دام به بازار ورود کرد و همچنان در این بازار حضور خواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر هر کیلو گوشت گوساله منجمد به‌قیمت 29 هزار تومان عرضه می‌شود و گوشت گوسفند تازه وارداتی نیز کیلویی 40 هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سازمان میوه و تره‌بار و مراکز مشخص قیمت دارد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ای صورت گرفته تا بتوانیم به‌صورت هفتگی 50 هزار رأس دام زنده سبک وارد کنیم و به‌زودی قیمت گوشت قرمز کاهش خواهد یافت.
ورناصری اضافه کرد: دام زنده سبک وارداتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشتار شده و به‌قیمت حدود 40 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز مشخص‌شده عرضه خواهد شد که مسلماً قیمت گوشت قرمز را در هفته جاری به‌صورت قابل توجهی کاهش خواهد داد.


به‌گفته وی، درصددیم تا با افزایش تعداد مراکز عرضه و بیشتر کردن میزان عرضه روزانه، صف‌های تهیه گوشت قرمز را به حداقل برسانیم تا مردم اذیت نشوند، اما دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و غیره باید نسبت به وضعیت قیمت و بازار گوشت قرمز تولید داخل در بازار نیز نظارت بیشتری داشته باشند و با متخلفانی که باعث دست به دست شدن گوشت قرمز و افزایش قیمت آن می‌شوند برخورد کنند.
در همین زمینه، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفند زنده از کیلویی ۲۵ هزار تومان نباید بیشتر باشد، گفت: با توجه به این قیمت، لاشه گوسفند برای مصرف‌کننده باید کیلویی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان باشد.
وی افزود: در ۱۰ ماه امسال واردات گوشت گرم، ۲۰ درصد از ۱۲ ماهه پارسال بیشتر بود و تا پایان سال این رقم به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد
 رسید.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: گوشت‌های وارد شده در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای زیر نظر ستاد تنظیم بازار در حال عرضه است اما پاسخگوی همه نیاز و تقاضای کشور نیست؛ اکنون حدود ۱۰ هزار تن گوشت در بندر داریم اما به علت اینکه بانک مرکزی نتوانست پول جابجا کند، ترخیص نشد.
قاچاقچیان دام ایران را به 3 برابر قیمت می‌خرند
همچنین علی اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی، با بیان اینکه قاچاق دام زنده قیمت گوشت را درداخل گران کرده است، گفت: قاچاقچیان دام مولد را به سه برابر قیمت می‌خرند و از مرزها خارج می‌کنند و احتمال انگیزه سیاسی، هنوز معلوم نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، وی در مورد دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: 80 تا ۸۵ درصد از نیاز کشور به گوشت قرمز از طریق تولیدات داخلی و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آن از طریق واردات با ارز 4200 تومانی تامین می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در کشوری مانند ایران که مرزهای گسترده‌ای دارد می‌توان با قاچاق دام زنده و گوشت مبارزه کرد، اما نمی‌توانیم آن را به صفر برسانیم؛ اخیرا دستورالعملی در حال ابلاغ است تا تردد دام به مناطق مرزی را کنترل و میزان قاچاق را کاهش دهد.
گفتنی است، ورود دام زنده برای تنظیم بازار فی نفسه اشکالی ندارد، ولی وقتی خودمان تولید کافی داریم و باز هم در بازار دچار مشکل هستیم، احتمال دارد این واردات هم به دلیل دست روی دست گذاشتن دولت نتواند، مشکلی را حل کند؛ ضمن اینکه در این میان، ارز کشور که به سختی دریافت می‌شود هم به سادگی از دست می‌رود.