باز هم خواننده دیگری در کنسرتش از پلی‌بک استفاده کرد تکرارِ «لب‌خوانی‌» ها

فاطمه امین‌الرعایا
تنها چند ماه از پایان جنجال‌های لب‌خوانی حمید هیراد و حکم وزارت ارشاد می‌گذرد اما باز هم شاهد لب‌خوانی و اجرای «پلی‌بک» در کنسرت خواننده دیگری هستیم، اقدامی که شاید بتوانیم آن‌ را کم‌فروشی در موسیقی و هنر بنامیم. به تازگی فیلمی از کنسرت مسعود صابری در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود که در آن هنگامی که خواننده میکروفونش را به سمت تماشاچیان می‌گیرد تا حضار با او همراهی کنند، صدایش همچنان در فضا پخش می‌شود! حال این سوال مهم مطرح می‌شود که چرا خواننده‌ای با وجود اطلاع از واکنش‌های مردم نسبت به پلی‌بک در کنسرت‌ها و همچنین برخورد وزارت ارشاد با چنین رفتاری، باز هم در کنسرتش لب‌ می‌زند؟ آیا قوانین وزارت ارشاد در این زمینه به اندازه کافی بازدارنده نیستند؟
خواننده‌های یک‌شبه و ماجراهای جنجالی‌شان تمام‌شدنی نیست. کسانی که با دعوت چند برنامه تلویزیونی برای خودشان اسم‌ و رسمی دست و پا می‌کنند و بعد از چند ماه هم روی صحنه برای مردم می‌خوانند، کسانی که نه موسیقی خوب می‌خوانند و نه آن موسیقی را خوب می‌خوانند! بعد هم به صورت اتفاقی، مشخص می‌شود که روی صحنه، پلی‌بک را به جای اجرای زنده به کسانی که مبلغ بالایی هم برای بلیت کنسرت‌های‏شان پرداخته‌اند، قالب می‌کنند.
از هیراد تا صابری


اواخر تیر‌ماه بود که کلیپ لب‌خوانی حمید هیراد در کنسرت شیراز در شبکه‌های مجازی جنجال به پا کرد. در میانه‌های این کنسرت زمانی که هیراد که تصور کرده بود قطعه به پایان رسیده و برای تشکر از حضار تعظیم کرده بود، ادامه آهنگ با صدای هیراد پخش شد، در حالی که او در حالت احترام بود. هیراد در چرخشی سعی کرد ماجرا را به نوعی مخفی کند و دوباره وانمود به اجرای زنده کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی این ماجرا را نابخشودنی می‌دانستند. اما هیراد لب‌زدن را تنها یک اتهام می‌دانست که برای تخریب او ساخته شده است. در نهایت، هیراد در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» اقرار کرد که بخشی از کنسرت را لب‌خوانی کرده است. 8 آبان هم مجید فروغی، مدیر روابط‌عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد، نظر این وزارتخانه درباره کنسرت هیراد را اعلام کرد. بنا بر گفته‌های فروغی «پلی‌بک» بودن بخشی از کنسرت هیراد تایید شده است. اما گفته تا پیش از این قانونی برای برخورد با چنین مواردی وجود نداشته که باید تصویب شود. مهدی رنجبر، معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از تذکر به خواننده، موسسه و تهیه‌کننده خبر داد و خبر ممنوعیت هیراد از برگزاری کنسرت در شیراز تا پایان سال 97 را اعلام کرد. همچنین هیراد باید یک سانس رایگان برای مردم در شیراز در ازای آن بخش از کنسرت که «پلی‌بک» بوده نیز اختصاص می‌داد. حالا پس از گذشت حدود 3 ماه از پایان آن ماجرا، شاهد لب‌خوانی مسعود صابری (که تخصص اصلی‌اش جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات است) در یک کنسرت هستیم. او حتی در میان اجرا متوجه نشده هنگامی که میکروفونش را به سمت حضار می‌گیرد، صدایش از بلندگوهای سالن پخش می‌شود و این کار را چند بار تکرار می‌کند. پس از این اتفاق، رامبد جوان که نقش مهمی در معرفی صابری به عنوان پزشک خواننده با دعوت از او در فصل قبلی «خندوانه» داشت، در اینستاگرامش از مردم به خاطر دعوت از او در برنامه‌اش عذرخواهی کرد اما پس از دقایقی پست مذکور را حذف کرد، که البته همین موضوع هم نکته‌های فراوانی را در خود مستتر دارد. اما آنچه بیش از هر موضوعی اهمیت دارد، دلیل تکرار «پلی‌بک» در کنسرت زنده است!
انجیر فروش را چه بهتر، انجیرفروشی ای برادر
امید نعمتی، خواننده «گروه پالت» مسئله اول را «پلی‌بک» نمی‌داند. او به «ابتکار» می‌گوید: مسئله اول پلی‌بک نیست. مسئله اول این است که اصلا چرا این افراد می‌خوانند! خیلی از افراد هم دوست دارند پزشک باشند ولی نمی‌توانند! من که از کودکی موسیقی کار کرده‌ام که نمی‌توانم مطب باز کنم. قطعا مراجعی با من برخورد خواهند کرد، چون یک نوع کلاهبرداری است. می‌دانم که خواننده بودن، کار هیجان‌انگیزی است اما قطعا مردم و نهادهای نظارتی در کشور ما باید در این زمینه نظارت کنند. به نظر من خواندن این افراد آنقدر از هنر تهی است که پلی‌بک خواندن یا نخواندن‌شان اصلا مهم نیست، چون ماهیت کنسرت‌شان زیر سوال است.
به خاطر یک مشت دلار
نعمتی معتقد است برگزارکنندگان کنسرت‌ها، به دلیل منافع مالی به سراغ این افراد و حمایت از آنها می‌روند. او می‌گوید: به نظر من برگزارکنندگان کنسرت‌ها به خاطر پول به سراغ این افراد می‌روند. پول، امروز حرف اول را می‌زند. متاسفانه مشکلات فرهنگی و اقتصادی هم به آن دامن زده است. امروزه بسیاری از افراد، کاری را برای خود آن کار، انجام نمی‌دهند بلکه برای پول انجامش می‌دهند. موسیقی برای خودش هیجان‌انگیز است. افراد بسیاری زندگی خودشان را بدون چشمداشت خاصی، وقف موسیقی کرده‌اند، چون عاشقش بوده‌اند اما انگار امروز دیگر کسی به جز برای پول، کاری انجام نمی‌دهد.
نعمتی، امیدوار است که برای مردم مهم باشد که خواننده‌ای «پلی‌بک» می‌کند یا نه. او می‌افزاید: من امیدوارم این موضوع برای مردم مهم باشد اما فکر می‌کنم مهم نیست. امیدوارم مردم به کنسرت چنین افرادی نروند. امیدوارم اگر مردم با کسانی که پلی‌بک می‌خوانند قهر می‌کنند، به جایش از کنسرت‌های افرادی که به صورت جدی برای موسیقی وقت می‌گذارند و موسیقی خوب تولید می‌کنند، استقبال کنند و به کنسرت‌های‏شان رونق بدهند.
از عدم آموزش تا نبود قوانین بازدارنده
خواننده گروه «پالت» معتقد است عوامل بازدارنده کافی در زمینه برخورد با «پلی‌بک» در کنسرت‌ها وجود ندارد. او می‌گوید: هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد. اگر ماجرا برعکس بود و من مطب باز می‌کردم قطعا قانون به آن رسیدگی می‌کرد اما در زمینه موسیقی متاسفانه قوانین مدون جدی وجود ندارد. اما مهم‌ترین بخشی که باید به آن پرداخته شود، این است که چرا مردم، هر چقدر کم، از چنین پدیده‌هایی استقبال می‌کنند؟ من فکر می‌کنم این موضوع به عدم آموزش موسیقی به مردم بازمی‌گردد. وقتی مردم چیزی راجع به موسیقی نمی‌دانند، به راحتی می‌شود سرشان کلاه گذاشت. اگر از کودکی به مردم آموزش درست در این زمینه داده شود، اصلا از چنین موسیقی‌هایی استقبال نمی‌کنند. چرا در فرانسه و اتریش، چنین فردی هیچ وقت نمی‌تواند به عنوان یک خواننده مطرح شود؟ چون کسی به کنسرتش نمی‌رود! رسانه‌ها هم در این امر بسیار موثرند. چند روز پیش که فوتبال نگاه می‌کردم، بعد از مسابقه، موسیقی‌ای از تلویزیون به عنوان سرود تیم ملی پخش شد که بسیار سطح پایین بود. این عجیب است دیگر! وقتی صدا و سیما چنین موسیقی سطح پایینی را به خورد مردم می‌دهد، چطور انتظار داریم مردم موسیقی خوب را بشناسند؟ باید کارشناسان موسیقی دور هم جمع شوند و قوانینی را تدوین کنند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم اما این موضوع منوط به وجود عزمی از سوی مسئولان است.
به نظر می‌رسد با تکرار دوباره لب‌خوانی در کنسرت زنده، لازم باشد مسئولان برخورد جدی‌تری با مرتکبان این امر انجام دهد و مجازات‌های سنگین‌تری برای این کم‌فروشی‌ها در نظر بگیرد تا دوباره شاهد چنین اتفاقاتی در زمینه موسیقی نباشیم.
سایر اخبار این روزنامه
باز هم خواننده دیگری در کنسرتش از پلی‌بک استفاده کرد تکرارِ «لب‌خوانی‌» ها محمدعلی وکیلی خبر آمد که خبری در راه است باهنر از دستاوردهای انقلاب پس از چهل سال و عملکرد دولت‌های جمهوری اسلامی می‌گوید بالا رفتن قیمت‌ها چه بلایی سر تفریح رستوران و فست‌فودگردی ایرانی‌ها می‌آورد؟ گرانی علیه شکم گفت‌وگوی «گاردین» با «یورگوس لانتیموس» کارگردان فیلم «سوگلی»: داستان از زندگی سه زن می‌گوید حذف سود روز‌شمار می‌تواند فرصتی برای بازار سرمایه باشد؟ امکان تغییر ذائقه صاحبان سپرده «ابتکار» تحولات سیاسی اخیر در ونزوئلا را بررسی می‌کند یک سوریه در آمریکای لاتین؟ محمد فیضی، عضو کمیسیون تلفیق 98 در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد مراقب سلطان‌های پیش‌رو باشیم! متولیان مد و لباس و صنایع دستی به دنبال چه هستند؟ لباسی از جنس «پیوند» هویت‌های ایرانی مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر در تهران ماهانه 7/2 میلیون تومان است سخنگوی شورای نگهبان: در انتخابات ۹۸ نباید گرفتار سیاست‌زدگی شویم