کودتای خونین آمریکا در ونزوئلا/ارتش، محکم پشت «مادورو» ایستاد

سرویس خارجی-آمریکا بار دیگر تمام توان خود را به کار گرفته تا دولت قانونی ونزوئلا را با کودتا ساقط و همه چیز را در آمریکای لاتین به زمانی برگرداند که دولت‌های این منطقه دست نشانده واشنگتن بودند. طی چهار سال گذشته آمریکا به هر ابزاری (سیاسی، امنیتی، اقتصادی و...) متوسل شده تا دولت مادورو را به زیر بکشد. حمایت سیاسی و مالی و حتی نظامی از غربگرایان، تلاش برای ترور ونزوئلا، برهم زدن ثبات اقتصادی ونزوئلا و حالا فتنه جدیدی که می‌رود تا ونزوئلا را در آتش کودتای آمریکایی گرفتار کند.
جرقه تحولات سه روز اخیر در ونزوئلا (که مدتی بود آرام شده بود) از دوشنبه هفته گذشته زده شد. گروهبان «آرماندو فیگیرو» که خود را از اعضای گارد ملی ونزوئلا معرفی می‌کرد، با انتشار ویدئویی ضمن اعلام کودتا خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری قانونی این کشور شد! تعدادی از اعضای گارد ملی ونزوئلا نیز علیه مادورو شورش کرده و خواستار کناره‌گیری وی شدند. اما چند ساعت بعد، تمامی ۴۰ نفر دخیل در این شب کودتا بازداشت شدند.یک روز بعد، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی ویدئویی ضمن دخالت مجدد در امور داخلی ونزوئلا و بدون ‌اشاره به وضع تحریم‌ها علیه این کشور گفت: «به نیابت از ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت خود را از مردم ونزوئلا اعلام می‌کنم»! چهارشنبه نیز مخالفین غربگرای نیکولاس مادرو که با حمایت آمریکا قوت قلب گرفته بودند به خیابان‌ها ریختند و «خوان گوایدو» رئیس‌شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان تحت امر آمریکا در این کشور خود را رئیس‌جمهوری موقت معرفی و سپس سوگند یاد کرد!
در پی این اقدام بلافاصله و با سرعتی بالا «دونالد ترامپ»رئیس‌جمهور و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌هایی مداخله‌جویانه از این تصمیم استقبال کرده و گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند! همزمان هواداران غربگرای این جریان نیز در خیابان‌ها دست به آشوب و هرج و مرج زدند. در ادامه روند مرحله به مرحله کودتا از سوی آمریکا و مخالفین دولت پروژه کشته سازی نیز در ونزوئلا از سوی رسانه‌های غربی کلید خورد و برخی رسانه‌های خبری در همین راستا اعلام کردند که در ۵ ایالت بزرگ ونزوئلا دستکم ۱۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تعدادی نیز بر اثر درگیری‌های مشکوک در برخی نقاط زخمی شده‌اند. پیش از این ونزوئلا دستخوش توطئه‌های کثیف اقتصادی نیز شده بود.
حمایت قاطع ارتش از مادورو


اما در حالی که کودتاچیان فکر می‌کردند کار تمام است و انبوهی از اخبار و گزارش‌ها از تسخیر پایتخت توسط مخالفان حکایت داشت و حتی شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر نیز به نفع غربگرایان به میدان آمده بودند. حمایت قاطع و چندباره ارتش و حضور مردم هوادار دولت قانونی آبی بود بر این آتش تا فعلا در ونزوئلا همه چیز به روزهای آینده موکول شود. «نیکلاس مادورو» بعد از قدرت‌نمایی کودتا گران در سخنرانی در جمع هواداران خود با اعلام قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا گفت که به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داده تا خاک این کشور را تَرک کنند. وی در ادامه تصریح کرد که آمریکا در ونزوئلا کودتا به راه انداخته است.ارتش ونزوئلا نیز بلافاصله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد وحدت خود با دولت منتخب این کشور را حفظ کرده است و «خوان گوایدو» رهبر شورشیان این کشور را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت به رسمیت نمی‌شناسد و نیز آماده مقابله با هرگونه تهدید خارجی در این خصوص خواهد بود. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، «پادرینو لوپز» وزیر دفاع که به همراه فرماندهان ارتش ونزوئلا در برابر دوربین‌ها صحبت می‌کرد، در مورد اعلام موجودیت یک دولت خودخوانده گفت: «یک دولت دو فاکتور موازی، جایگاه قانونی و حمایت مردمی ندارد. وی  با بیان اینکه «نظامیان یک دولت دست‌نشانده را نمی‌پذیرند»، اضافه کرد: «این مسئله انسان را به خنده می‌اندازد. اما این موضوع باید در عین حال مردم را در مورد خطری که وجود دارد، هوشیار کند.» همزمان با ارتش قضات دادگاه عالی قانون اساسی نیز تصمیم یکجانبه مخالفان را محکوم کردند زیرا قانون اساسی در صورتی امکان تغییر رئیس‌جمهور را مجاز می‌داند که وی صلاحیت نداشته باشد یا از سمت خود کناره‌گیری کند و معاونی هم نداشته باشد.
تکاپوی آمریکا، فرانسه و انگلیس
حمایت زودهنگام آمریکا از کودتاچیان مثل کودتای شکست خورده سال 2002 علیه چاوز حتی انتقاد برخی رسانه‌های غربی را نیز برانگیخت و روزنامه انگلیسی گاردین درباره ناآگاهی ترامپ و مشاورانش از تحولات ونزوئلا نوشت: «تیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چیزی از بحران این کشور نمی‌داند و با دخالت در امور این کشور در راستای بی‌ثباتی و ویرانی و ایجاد جنگ داخلی این کشور حرکت می‌کند.» این رسانه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اگر مادورو تصمیم به مقابله بگیرد و با مخالفان مقابله کند و یا دیپلمات‌های آمریکایی که از ترک این کشور سرباز بزنند را بازداشت کند؛ ترامپ دو گزینه بیشتر ندارد یا اینکه نیروهای آمریکایی را اعزام کند یا اهانت خفت بار را تحمل کند. اگر ارتش به مادورو وفادار بماند؛ ترامپ و مشاور امنیت ملی آن یعنی جان بولتون که تحرکات تغییرات در کاراکاس را رهبری می‌کنند، در کودتای نظامی شکست خواهند خورد زیرا آنچه تغییرات را تضمین می‌کند حمایت ارتش است». نیویورک‌تایمز نیز نوشته «مخالفان دولت و حامیان آنها امیدوار بودند که ارتش به آنها پیوسته و علیه دولت مادورو کودتا کند، اما بیانیه پادیرنو لوپز آنها و دیپلمات‌های غربی را ناامید کرده است.» نیویورک تایمز این احتمال را هم داد که چه بسا مراکز اطلاعاتی آمریکا این کودتا را به «ترامپ» تحمیل کرده باشند تا به او ضربه بزنند!
مخالفان و موافقان مادورو
تا این لحظه ایران، روسیه، چین، ترکیه، کوبا‌، بولیوی اروگوئه ، مکزیک و برخی دیگر کشورهای جهان حمایت خود را از دولت قانونی مادورو اعلام کرده‌اند.«قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران در مقابل هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیر قانونی همچون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می‌کند.» رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در تماسی تلفنی با مادورو حمایت خود از وی را اعلام کرد و گفت: «برادرم! محکم بایست، در کنار تو هستیم.» رئیس‌جمهور روسیه نیز در تماس تلفنی با همتای ونزوئلایی خود ضمن محکوم کردن مداخله آمریکا در امور داخلی کاراکاس، حمایتش از مادورو را اعلام کرد. وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد: «ونزوئلا شریک راهبردی ما است و به حمایت از آن ادامه خواهیم داد و به آمریکا درخصوص دخالت نظامی در این کشور هشدار می‌دهیم.» در همین حال، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما به همگان و نه فقط آمریکا نسبت به مداخله نظامی در ونزوئلا هشدار می‌دهیم؛ چراکه چنین اقدامی پیامدهای فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت. سناریویی در مقابل ما قرار دارد که در صورت اجرا شدن به ادامه خونریزی در ونزوئلا منجر خواهد شد و بحران را تشدید خواهد کرد.» وزارت خارجه چین هم پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از دولت نیکلاس مادورو از دخالت‌های یک‌جانبه در امور داخلی این کشور توسط برخی کشورهای غربی شدیداً انتقاد کرد.
در نقطه مقابل نیز علاوه‌بر آمریکا کشورهای انگلیس، فرانسه ، آلمان ، اسپانیا کانادا، دانمارک، برزیل، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، هندوراس، گواتمالا،پاناما، پاراگوئه، پرو و گرجستان، از مهره آمریکا در ونزوئلا اعلام حمایت کرده‌اند. دونالد تاسک رئیس‌شورای اتحادیه اروپا نیز بدون‌اشاره به فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا که بر اساس آن مادور به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد، از کودتاگران حمایت کرد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اما در اقدامی هماهنگ با متحدان غربی خود خواستار برگزاری انتخابات «معتبر» و «آزاد» در ونزوئلا شد! در جدیدترین تحولات نیز وزارت خارجه آمریکا از برخی کارمندانش در سفارت این کشور در ونزوئلا خواست خاک این کشور راترک کنند. همچنین این وزارتخانه از شهروندانش در ونزوئلا نیز خواست به ترک این کشور به طور جدی بیاندیشند. پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با رد تصمیم نیکولاس مادورو برای قطع روابط دیپلماتیک و بیان اینکه او مجوز انجام چنین کاری را ندارد، تاکید کرده بود واشنگتن با یک دولت تحت رهبری خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا همکاری خواهد کرد. آمریکا همچنین اعلام کرده پول نفت ونزوئلا را به مخالفان خواهد داد! آمریکا حتی گفته 2 میلیون دلار به مخالفان کمک می‌کند تا بهتر کشور را به آشوب بکشند!